Byggahus.se

Coronavirus

1. B
    Medlem · Nivå 21
    Fast online är ju en annan sak. Jag skrev "köpa".

Tråkigt för dig att du stör dig så väldigt på det. Jag brukar skrolla/bläddra bort så mycket ointressant online så det gör inte mig det minsta att jag även behöver göra det när det dyker upp något på ett språk jag inte förstår.

2. N
    Medlem · Nivå 12
    Bortförklaring, vem köper en papperstidning idag?

Vi kanske skall köra alla nyheter på alla språk så ingen missas? Att lära sig svenska är sekundärt?

Men tillbaka till topic.

3. B
    Medlem · Nivå 21
    Snarare geografiska.

Kulturell gemenskap?
    Men annars tycker jag din betydelse lät lite flummig och med dålig avgränsning.

Men det är staterna som är anslutna, alltså i förbund eller förenade.

Liksom svenskar som flyttar till andra länder fortsätter att umgås med svenskar som redan flyttat dit, firar lucia, midsommar och jul på svenskt sätt samt behåller svenskan som hemspråk. Det verkar vara en del av mänsklighetens beteende.

• Laddar…
  4. N
    Medlem · Nivå 12
    Rasism är att tycka att andra är sämre för att de inte är av samma "ras".

Var har jag sagt att någon är sämre? Jag tycker information skall vara på svenska i Sverige.

Nej, det är inte den unike invandrarens fel att integrationen är usel, det är främst vårt eget.

5. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Birgit: Ja visst är det så. De Svenska pensionärer som skapat enklaver i Spanien är knappast en del av den Spanska nationen. Det är inte konstigt i sig. Men det är inte heller problemfritt för samhället.

6. M
    Medlem · Nivå 10

Du har kraxat I tre veckor och tyvärr känns det mer och mer som troll än som fakta du kommer med.

Sverige har gjort mängder med saker men till skillnad från många andra länder försöker man hitta en balans.

Många trodde det skulle komma en massiv ökning av insjuknande förra helgen, eller helgen innan eller innan men den har uteblivit.

Detta kan bero på att de flesta sköter sig och håller sig hemma. Det kan bero på att människor i Sverige blir mindre påverkade av viruset eller så kommer uppgången om några veckor.

Det är omöjligt att stoppa/döda viruset utan vaccin. Tyvärr finns det ingen lösning utan det man gör, även om det påverkar gamla och unga.

Det mest sorgliga av det hela är att ut ett samhällsperspektiv måste man göra en kostnadsberäkning på hur många liv får man offra för att inte skicka oss tillbaka 50 år i tiden.
    Stoppa ALLT under X månader betyde Y miljarders kronor i uteblivna intäkter och löner. Dessa pengar kan inte någon stat eller företag hitta utan det kommer bli en katastrof för individer och för många företag men hellre det än att ett land går under.

Så ur individperspektivet förstår jag att du har det jobbigt men ut ett Svenskt perspektiv gör våra ledare enligt mig en fantastisk balansgång.

Hur ser det ut med din egen familj då? Håller du alla hemma och är du själv också hemma? För annars är det ju verkligen att ropa varg!?

7. Flipbed
    Medlem Nivå 1
    Dödligheten bland smittade i ett relativt modernt land är uppskattningsvis 2-3% så länge det finns plats i sjukhusen. Ungefär 10-15% behöver vård, runt hälften av dessa intensivvård. Skulle sjukhusen bli överfulla så kommer inte personer i behov av det få vård och då riskerar dödligheten att öka rejält till mellan 5-10%. Därför stänger vi ner och försöker kontrollera spridningen. Nackdelen med nedstängningar är att det skadar ekonomin rejält, vilket kan bidra till väldigt dåliga tider efter coronakrisen. Så det finns tyvärr inga bra alternativ som det ser ut just nu. Alla regeringar i världen gör så gott de kan.

• Laddar…
  8. N
    Medlem · Nivå 12
    Nja, det kan vara jätteviktigt för smittspårningen liksom det är väldigt viktigt att veta varför vissa grupper är överrepresenterade i brottsstatisken.

Varför just somalier och inte Uzbeker eller Cubaner?

Allt handlar ju om att sätta in rätt åtgärder. Dela ut information på rätt språk osv.

9. M
    Medlem · Nivå 10
    Tyvärr är det rasism rakt igenom.

Du ser till vilket land/område någon kommer ifrån och inte till individer!

Varför är X individer från ett visst område på ett visst sätt? Då måste man först förstå individerna för att kunna dra slutsatser. Har de alla behövt gå 1000 mil genom krigszoner, sett 100tals kvinnor våldtas och barn dödas? Har deras uppväxt klassats av misshandel eller att västerländska företag kört iväg någon från marken de ägt under 200 år?

Du förenklar saker för att det ska passa din världsbild av att sätta folk i fack pga land/etnicitet/religion osv...

10. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Vad bygger du de siffrorna på?

11. N
    Medlem · Nivå 12
    Hur kan det va rasism? Tydligen va det viktigt att veta att alla medelklasskidåkare vart i alperna för smittspårning men inte om en annan grupp besökt en unik samlingslokal?

12. M
    Medlem · Nivå 10
    Nja jag har inte sett att man frågat om ursprung/språk/hudfärg på de här semesteråkarna utan man har bara spårat vilka individer som åkt oavsett vad som står på namnskylt eller ålderskategori.

Det är ATT personerna har gjort resorna som varit viktiga. Även till Kina, Iran eller andra områden inte vilka språkkunskaper personerna besitter.

• Laddar…
  13. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Viktigast är ju att lära av situationen för framtiden oavsett nationalitet eftersom vi har rätt många olika nationaliteter och kulturer i landet...

• Laddar…
  14. J
    Medlem · Nivå 10
    Jag brukar faktiskt hålla med dig, men rent statistiskt tror jag nog att en majoritet av de immigranter som hamnade här hade av någon outgrundlig anledning själva gissat på just Sverige från början, och inte tex Danmark som har en liknande kultur och språk. Så 15 språk hade nog inte behövts. Engelska och svenska hade varit ett stalltips. Korrespondenskurser i ungerska hade jag inte satsat på i nuläget.

15. B
    Medlem · Nivå 21
    Nu var väl alla utom en från samma hushåll/familj/släkt och alltså hade haft nära kontakt med varandra. En av hushållet/familjen/släkten har blivit smittad någonstans t.ex. på jobbet och sen smittat de andra typ. Det gör ju att man inte kan dra några generella resultat från det.