Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan MultiMan skrev:
New York har tydligen utlyst undantagstillstånd: [länk]

Skönt att det finns människor utanför Sverige som tar hotet på allvar.
Det intressanta är vad det innebär rent konkret och vad som skiljer det från andra tillstånd i andra länder, det verkar ju spontant rätt odramatiskt relativt till hur det låter.

"Ett undantagstillstånd möjliggör snabbare och enklare rekrytering av hjälppersonal och förnödenheter. Det underlättar även för hälsomyndigheterna att övervaka patienter som sitter i hemmakarantän, enligt guvernören."
Från sr.se

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
T
L Lars48 skrev:
Det är för man inte vet ett skit om viruset överhuvudtaget. Allt man hör är bara vilda gissningar och dåliga jämförelser.
Vet du att det är så eller är det... en vild gissning?

• Gilla
  • Haha
Puhnallen och 5 till
  • Laddar…
optimum
MultiMan MultiMan skrev:
New York har tydligen utlyst undantagstillstånd: [länk]

Skönt att det finns människor utanför Sverige som tar hotet på allvar.
Är inte det motsvarande som Sverige där man anser att detta är samhällsfarlig smitta?
Alltså inget utegångsförbud mm

optimum
Här är en intressant sida som visar läget i Sverige

https://c19.se/

Gul fall per dag och röd totalt

Uppdaterad graf nu 12:26

Graf som visar ökningen av antalet smittade per dag i gult och totalt antal smittade i rött över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Verkar vara sportlovspeaken som passerade där.

Men det är inte "faran över" än ...

Det hade ju kunnat vara med kurvan över friskförklarade också.
Och kanske även en kurva över "mitt i pågående sjukdom".

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
optimum
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Aha.
Ja då kanske diagrammet faktiskt hade 4 kurvor, men två syns bara inte (än). :)

optimum
"Forskning: Coronaviruset har muterat – blir än mer aggressivt"

"Enligt en ny forskning har coronaviruset muterat till två olika typer. Man kan bli smittad av båda samtidigt. Den mer aggressiva typen har tagit över och omfattar 70% av nya fall."

Alltså inte farligare men smittar mera.

https://samnytt.se/forskning-coronaviruset-har-muterat-blir-an-mer-aggressivt/

Förklarar varför den är så aggressiv i Italien

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Förklarar varför den är så aggressiv i Italien
I Italien fick de in smittan på ett sjukhus så en ovanligt stor andel där är gamla som redan var sjuka innan, dvs. mycket högre sannolikhet att avlida.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
optimum
Jag tror vi kan få se en ökning när de hemvändande från Italien börjar smitta andra.
Liknande den orange kurvan för Kina

Att ökning där har dämpats beror nog på kraftfulla åtgärder för att begränsa smitta.
Hoppas vi i Sverige lyckas dämpa ökningen genom smittspårning och hemmakarantän.

Kurvdiagram som visar antalet COVID-19-fall i Kina jämfört med andra platser och antalet återhämtade över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
I Italien fick de in smittan på ett sjukhus så en ovanligt stor andel där är gamla som redan var sjuka innan, dvs. mycket högre sannolikhet att avlida.
Nej det är inte dödsfall jag menar utan smittade.

S sunqan skrev:
Man smittas inte "på nytt" av Dengue. Dengue orsakas av fyra olika virus. Man kan alltså få Dengue fyra gånger. Hur sjuk man blir har inget att göra med vilken gång i ordningen man blir sjuk, utan är beroende av vilket virus det är och allmäntillståndet.
Det sistnämnda gäller även covid19 och inluensa.
Rättar mig om dengue själv här. Enligt cdc "You are more likely to develop severe dengue if you have had a dengue infection before." https://www.cdc.gov/dengue/symptoms/index.html

harry73
optimum optimum skrev:
Jag tror vi kan få se en ökning när de hemvändande från Italien börjar smitta andra.
Liknande den orange kurvan för Kina
Den plötsliga ökningen i kina beror på att de plötsligt ändrade kriterierna för när man är coronasmittat. Först var det bara när man testades positivt, därefter var det baserat på symptom.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Claes Sörmland
Visst blir den en puckel till. Det vore ju mycket underligt om de italiensmittade inte alls smittat sina nära och kära.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Vet du att det är så eller är det... en vild gissning?
Det är kinesiska forskare som påstår att de vet ingenting om hur det härviruset fungerar och vad det kan åstadkomma. Lägger upp länk om jag lyckas hitta den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.