2 356 405 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nästa vecka när coronaviruset slår till med full kraft, ja då är det bra med egna byggprojekt.
Se till att ja byggmaterial hemma så ni slipper ge er ut på ställen med många smittade.
Annars, besök byggmarknader tidigt för då är ni rätt så ensamma. Alternativt, nys och hosta lite så får ni vara ifred.
Se till att ja byggmaterial hemma så ni slipper ge er ut på ställen med många smittade.
Annars, besök byggmarknader tidigt för då är ni rätt så ensamma. Alternativt, nys och hosta lite så får ni vara ifred.
Ja med lite tur nu klarar vi oss i Sverige att hålla oss till huvudsakligen importfall och smittspårning som strategi. Sen borde blir det bättre om ett par månader när värmen kommer till norra hemisfären. Men förr eller senare lär det väl bli en säsongsinfluensa, tyvärr kanske redan vintern 20/21 för oss. Då blir det skademinimering som strategi istället, den strategi som redan tillämpas i många länder som saknar smittspårningsorganisationer.
Nu ska Italien stänga ner hela Lombardiet och lite närliggande provinser i karantän, dvs typ 1/4 av hela Italien! 
Var på nyheterna nyss.
Dessutom kan de som är intresserade, vrida in TV4, ty nu ska doktor Mikael strax förklara vad alla experter menar men inte lyckas förklara förståeligt.
Var på nyheterna nyss.
Dessutom kan de som är intresserade, vrida in TV4, ty nu ska doktor Mikael strax förklara vad alla experter menar men inte lyckas förklara förståeligt.
Inte vet jag om jag blev speciellt mycket klokare eller känner av någon tyngre kunskap, nu efter doktor Mikael.
Nåja, lite bra var det väl, det fanns absolut en del korn att plocka ...
Finns väl antagligen på något slags tv4-play, antar jag, för de som missade men är nyfikna.
Nåja, lite bra var det väl, det fanns absolut en del korn att plocka ...
Finns väl antagligen på något slags tv4-play, antar jag, för de som missade men är nyfikna.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Och till de som försöker spela ner allvaret i det här: både kineserna och italienarna gör det här för att de bedömer det vara det mindre dåliga alternativet, inte för att det är kul. En kraftig insats tidigt i kurvan är svårare att sälja in, men gör betydligt mindre ont än om den kommer för sent.Mikael_L skrev:
Med det sagt kan man förstås inte agera riktigt hur som helst hur länge som helst heller så viss selektivitet i åtgärdens behövs. Och proportionalitet förstås, men wuhans och de italienska rektionerna är så proportionerliga gensvar ser ut som applicerade sent.
Läste en rapport om att 80% av världensbefolkning kommer att drabbas av detta virus så småningom. Det har kommit för att stanna och det kommer att smitta oss varje vinter. Tror faktiskt på rapporten intuitionellt. Det låter helt enkelt logiskt. Hoppas att det kommer vacciner snart.Claes Sörmland skrev:
Ja med lite tur nu klarar vi oss i Sverige att hålla oss till huvudsakligen importfall och smittspårning som strategi. Sen borde blir det bättre om ett par månader när värmen kommer till norra hemisfären. Men förr eller senare lär det väl bli en säsongsinfluensa, tyvärr kanske redan vintern 20/21 för oss. Då blir det skademinimering som strategi istället, den strategi som redan tillämpas i många länder som saknar smittspårningsorganisationer.
Det är för man inte vet ett skit om viruset överhuvudtaget. Allt man hör är bara vilda gissningar och dåliga jämförelser.Mikael_L skrev:
Nja, jag har uppfattningen att man faktiskt vet rätt mycket om viruset nu.
Men vad gäller åtgärder för att begränsa smittspridning och öht framtidsprognoser av olika slag, där verkar det spreta betydligt mer i åsikterna.
Men jag gissar att det hela tiden är en balansgång mellan olika saker, typ antalet smittade och döda och alltså även andel sjukskriven arbetskraft, och typ hur mycket lugn/panik man kan och ska sprida. Och avvägningen mellan att ta ner stora delar av samhället till passiv karantän jämfört med skadan som det åsamkar industri och ekonomi.
Och om det sen är så att man kan misstänka att i princip alla kommer råka ut för detta förr eller senare, så är det ju också en parameter. I så fall handlar det ju inte om att skydda någon större del av mänskligheten, utan det handlar bara om i vilken takt vi vill att alla till sist ska ha fått viruset.
Men vad gäller åtgärder för att begränsa smittspridning och öht framtidsprognoser av olika slag, där verkar det spreta betydligt mer i åsikterna.
Men jag gissar att det hela tiden är en balansgång mellan olika saker, typ antalet smittade och döda och alltså även andel sjukskriven arbetskraft, och typ hur mycket lugn/panik man kan och ska sprida. Och avvägningen mellan att ta ner stora delar av samhället till passiv karantän jämfört med skadan som det åsamkar industri och ekonomi.
Och om det sen är så att man kan misstänka att i princip alla kommer råka ut för detta förr eller senare, så är det ju också en parameter. I så fall handlar det ju inte om att skydda någon större del av mänskligheten, utan det handlar bara om i vilken takt vi vill att alla till sist ska ha fått viruset.
Men hur gjorde du med flygbiljetter? Avbokad? Jag är svenskmedborgare med vietnamesisk härkomst.. Vi har bokat och betalat flygbiljetter för 2 vuxna och två barn..J JKrister skrev:Otrolig tröghet i systemet. Skulle ha åkt till teneriffa imorse med frun och barnen (1 & 3år) var i huvudsak inte orolig för smitta utan karantän och isolering. Små barn i februari är ju inte precis feberfria.
Jag förstår er önskan, jag hade nog krigat och via 1177 påstått att familjen nu fått feber. Inga problem att säga att alla tagit nedsättande inför läkarbesök.
Genom LO mastercard som är ingå avbokningsskydd.. Myndigheten i Vietnam har skrivit att alla som ankommen från asiatisk länder kommer att eventuellt sätta sig i karantän... Så ringde jag till LO kort service de sa att så länge UD ej avråder eller har ej legitimerad läkarintyg då kan vi inte få pengarna tillbaka eller så tar de avgift 3000kr per biljett..
Tips och råd är tacksamma... De är ganska mycket pengar de handlar om avresa 1juni....
Kan avboka 72timmar innan..
Redigerat:
Hörde att det var en fotbollsmatch i Solna för igår med mycket folk. Skakar på huvet! Man kan åtminstone lagföra att såna matcher blir utan åskådare. Det är en enkel och praktiskt åtgärd som har stor effekt på att inte fler blir smittad.F fiskbuggaren skrev:Och till de som försöker spela ner allvaret i det här: både kineserna och italienarna gör det här för att de bedömer det vara det mindre dåliga alternativet, inte för att det är kul. En kraftig insats tidigt i kurvan är svårare att sälja in, men gör betydligt mindre ont än om den kommer för sent.
Med det sagt kan man förstås inte agera riktigt hur som helst hur länge som helst heller så viss selektivitet i åtgärdens behövs. Och proportionalitet förstås, men wuhans och de italienska rektionerna är så proportionerliga gensvar ser ut som applicerade sent.
Man smittas inte "på nytt" av Dengue. Dengue orsakas av fyra olika virus. Man kan alltså få Dengue fyra gånger. Hur sjuk man blir har inget att göra med vilken gång i ordningen man blir sjuk, utan är beroende av vilket virus det är och allmäntillståndet.optimum skrev:
Har du någon teori om det är så att de smittats på nytt eller om viruset gömmer sig i kroppen liknande herpes?
Jag blir inte klok på hur det hänger ihop.
Alltså smittas på nytt som t.ex. dengue feber vore en rysare speciellt om de som med det viruset då blir mycket sjukare gång nr 2.
Såvida det inte handlar om att viruset muterats för då blir man inte immun mot nya varianter.
Det sistnämnda gäller även covid19 och inluensa.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 809 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 809 inlägg
New York har tydligen utlyst undantagstillstånd: https://www.foxnews.com/us/coronavirus-new-york-update-cuomo-state-emergency
Skönt att det finns människor utanför Sverige som tar hotet på allvar.
Skönt att det finns människor utanför Sverige som tar hotet på allvar.