Status
Inte öppen för fler kommentarer.
#Anna_H
Jag vet vad intensivvård betyder. Jag har haft ett barn där i tre månader. Av och ann mellan respirator och C-pap med återkommande lungkollapser. Jag tänker inte låta nån av mina nära hamna där igen och inte tänker jag hamna dit själv heller. Flera av er naiva människor här hör till det äldre gardet. Flera kommer att hamna dit och några dö. Men ni lyssnar ju inte på råd heller utan tror att det kommer att gå att fortsätta som förr. Det kommer det inte, det går inte att sticka huvudet i sanden och tro att allt försvinner. Jag ger upp med er nu, om ni inte vill göra något för att förbättra era odds så är det ert eget fel. Ägna ändå några tankar åt dom tio andra människor som ni skickar i graven på grund av ert ansvarslösa agerande.

• Gilla
  • Ledsen
  • Arg
sulasalmi och 5 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det är klart en 80 åring som blir skjuten i benen klarar sig sämre än en 20 åring. Men skadan är samma och kulan är samma. Viruset biter lika hårt på unga och gamla men de gamla klarar av det sämre. Det är fakta jämfört med propaganda som säger att viruset har påverkar mindre yngre personer.
Coronaviruset angriper främst lungorna. Lungvävnaden hos en äldre människa är sliten och skör av ett långt liv med avgaser, aktiv eller passiv rökning, inandning av damm, osv. En ung och frisk person kan därför ta mycket mer skada på sin friska lungvävnad innan det blir farligt, än vad en äldre person kan.

Så jo, yngre personer påverkas generellt sett mindre än äldre av viruset. De blir kanske lika lätt smittade, och tar lika mycket skada - men de har mera hitpoints.

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag har egentligen ingen aning om VARFÖR den här typen av epidemier minskar eller försvinner på sommaren. De bara gör det. Det finns givetvis en förklaring, men att tjafsa om luftfuktigheter hit eller dit ändrar inte det faktum att smittan inte sprids lika bra på sommaren, trots att viruset borde överleva bättre i högre temperatur.
Det finns massor av teorier runt detta, där den rimligaste enligt många är att man inte är lika mycket inomhus. Det finns estimat hur mycket R påverkas av sommarken för Covid-19 och de säger att det minskar med runt 0.5. Om det stämmer eller ej har jag ingen aning om, men tillsammans med social distancing så borde det innebära att smittan kommer att avta under sommaren. Man kan ju hoppas i alla fall. Men den kommer naturligtvis att öka till hösten igen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och detta leder till att en stängning av skolan inte är realistisk. Det ger väldigt lite jämfört med skadan.

I praktiken är allt kört hur vi än gör. Trumps agerande kommer nog att styra resten.
Håller med om det första, men inte det andra. Vi har trots allt en hel del saker som talar för oss:

* Tajmingen är inte dålig. Vi har snart sommaren här vilket bör leda till avlastning. Och skolorna kommer ändå vara stängda då.
* Vi kommer från ett läge med rekordstark världsekonomi.
* Vi har en stark digital infrastruktur som gör det möjligt att göra mycket effektivt arbete utan att träffas.
* Vi har har möjlighet att testa folk för viruset i stor skala. För tio år sen hade det inte varit möjligt, teknologin fanns inte till dagens låga kostnad.

Det vi måste göra är:
* Bygga ut testverksamheten i stor skala så att vi kan låta osmittade personer jobba, och bara låta de smittade vara hemma.
* Efter den här akuta fasen få igång handeln och varudistributionen inom EU och mot Kina/Sydostasien.
* Bygga ut intensivvården, som man gör nu.
* Låt pensionerade läkare och sjuksköterskor bemanna nätläkartjänsterna och jobba konsulterande via skype mot fältsjukhusen. Låt yngre läkare ta hand om patienterna.
* Sätta upp system för att skydda riskgrupperna. Hjälp att handla mat. Kanske olika tider för när vissa grupper får vistas ute i samhället.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
J
F Finndjävel skrev:
#Anna_H
Jag vet vad intensivvård betyder. Jag har haft ett barn där i tre månader. Av och ann mellan respirator och C-pap med återkommande lungkollapser. Jag tänker inte låta nån av mina nära hamna där igen och inte tänker jag hamna dit själv heller. Flera av er naiva människor här hör till det äldre gardet. Flera kommer att hamna dit och några dö. Men ni lyssnar ju inte på råd heller utan tror att det kommer att gå att fortsätta som förr. Det kommer det inte, det går inte att sticka huvudet i sanden och tro att allt försvinner. Jag ger upp med er nu, om ni inte vill göra något för att förbättra era odds så är det ert eget fel. Ägna ändå några tankar åt dom tio andra människor som ni skickar i graven på grund av ert ansvarslösa agerande.
Det är skolplikt och alla arbetsgivare kan eller vill inte låta sina anställda jobba hemma. Hur ska man i praktiken hålla distans? Skolka eller säga upp sig? Tycker man kan sätta in reseförbud och distansundervisning snabbare för alla som inte har samhällskritiska jobb... Jag tror man skulle kunna köra många fler jobb hemifrån. Tyvärr tar nu vår exportindustri smällen och stänger medan smittan sprids via skolor och förskolor. Sen kan det ju vara så att Tegnell vill smitta lite fler för man vet att det skiter sig ändå om man smetar ut puckeln för mycket, så man väljer en stor men inte katastrofal kris i sjukvården (ordet katastrofal skulle behöva ett ytterligare superlativ i detta fall - katastrofal men inte domedags-katastrofal a la Italien)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Håller med om det första, men inte det andra. Vi har trots allt en hel del saker som talar för oss:

* Tajmingen är inte dålig. Vi har snart sommaren här vilket bör leda till avlastning. Och skolorna kommer ändå vara stängda då.
* Vi kommer från ett läge med rekordstark världsekonomi.
* Vi har en stark digital infrastruktur som gör det möjligt att göra mycket effektivt arbete utan att träffas.
* Vi har har möjlighet att testa folk för viruset i stor skala. För tio år sen hade det inte varit möjligt, teknologin fanns inte till dagens låga kostnad.

Det vi måste göra är:
* Bygga ut testverksamheten i stor skala så att vi kan låta osmittade personer jobba, och bara låta de smittade vara hemma.
* Efter den här akuta fasen få igång handeln och varudistributionen inom EU och mot Kina/Sydostasien.
* Bygga ut intensivvården, som man gör nu.
* Låt pensionerade läkare och sjuksköterskor bemanna nätläkartjänsterna och jobba konsulterande via skype mot fältsjukhusen. Låt yngre läkare ta hand om patienterna.
* Sätta upp system för att skydda riskgrupperna. Hjälp att handla mat. Kanske olika tider för när vissa grupper får vistas ute i samhället.
Jag håller med om allt du säger, men det kommer ändå att leda till att restauranger går omkull, ingen idrott inför publik, hög arbetslöshet mm. Dvs, det kommer att komma en rejäl svacka i ekonomin som kommer att finnas kvar länge.

Om vi lyckas fyrdubbla platserna på IVA och lyckas platta ut kurvan, så kommer vi ändå att behöva ha denna situation (utan restauranger, idrottsevenemang etc) till dess vi har ett vaccin.

Visst kan mer testning göra att vi kan lätta på en del restriktioner och fler kan jobba, men mängder av jobb kommer inte tillbaka förrän tidigast när vi har immunitet i samhället.

Edit: Om man skall vara optimist så skulle vi precis som du är inne på kunna ta sommarens nedgång (som vi hoppas på) till att börja göra smittspårning igen och därefter kunna komma in på det Koreanska spåret. Det är nog den enda rimliga lösning som jag ser som inte leder till antingen väldigt många döda eller till en ekonomisk kollaps. Visserligen så finns det problem med den lösningen också, men som jag sade redan från början så är den koreanska taktiken den enda rimliga vägen framåt.

Redigerat:
J
En undran, hur kommer Sverige samt andra länder hantera de som "blir fast" i ett annat land än sitt hemland? Kommer IVA att ge företräde till svenska medborgare (och tvärt om för de som bor eller blev fast i ett annat land)?

Det är fortfarande inte inresestopp (om jag förstår rätt) för flyktingar. Nu är troligen antalet sett till resten av Sveriges invånare mycket lågt - men frågan är om den situation vi är i verkligen ger utrymme för detta just nu?

Jag kan inte bestämma mig för vad jag tycker är ett humant synsätt på detta - men jag är bekymrad om det blir så att andra länder prioriterar ned Svenskar men Sverige väljer att ta emot nya Coronasjuka från andra länder. Det vore en bisarr situation om en svensk fast i Italien inte blir hemsläppt och nekad adekvat vård medan en person från ett annat land får resa in... Sen har jag full förståelse för att UD inte på skattebetalarnas bekostnad kan hämta hem svenskar som har åkt / åker ut efter det att man meddelat att man avråder från resor.

Änsålänge förstår jag som att man inte hindras att åka hem till Sverige, men man kan bli stoppad på transitorter?

Jag såg några kommentarer om luftfuktighet.
Man måste skilja på relativ och absolut luftfuktighet.
I Norrbotten på vintern kan det vara över 90 % relativ luftfuktighet.
Den absoluta luftfuktighet däremot, den är väldigt låg när det är kallt.

50 % i Thailand där det är +30 är fuktigare än 95 % i Jokkmokk när det är - 30.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
L Lars48 skrev:
Inga sjukdomar så vitt jag vet. Spanien.
Det kommer vara ett antal yngre som tyvärr inte klarar sig och det innebär en stor tragedi och lång tid av sorg för de närstående.
Varken myndigheterna eller jag säger att influensan inte är allvarlig eller att inga yngre kommer att dö. Jag säger att det varje år dör yngre personer pga influensa.
Såhär ser åldersfördelningen ut i Spanien just nu. Stapeldiagram över dödlighet i COVID-19 i Spanien per åldersgrupp, mars 2020, med högst för de över 80.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
optimum
Någon som vet varför vi har så få tillfrisknade ?
Alltså bara 17 symptomfria efter så många veckor. ca 20 dagar sedan de blev registrerade.

Graf med totala bekräftade fall av sjukdom, antal symptomfria och dödsfall över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

optimum optimum skrev:
Någon som vet varför vi har så få tillfrisknade ?
Alltså bara 17 symptomfria efter så många veckor. ca 20 dagar sedan de blev registrerade.

[bild]
Själv brukar jag ha sporadisk hosta i en månad efter en vanlig förkylning, så att vänta in att alla symptom är borta kan nog ta tid.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Facebook i all ära. Men hur många äldre får hjälp av dessa sidor på FB. Hur många äldre har ens FB? Jag har det inte och jag är under 50 år.
Räknar inte med att någon äldre har FB, fast jag känner flera där själv...
..men jag räknar fortfarande inte med det!

Men flera av mina bekanta på andra håll har sett lappar i trapphusen där de bor, från yngre grannar som vill hjälpa äldre/riskutsatta. Det är ju en jättefin gest, men det måste vara svårt att känna vem man faktiskt kan lite på.. med tanke på att det finns så många genuina idioter därute också.

Nu var de lapparna jag pratade om, undertecknade med någon som faktiskt bodde i samma hus (gör dem iof inte pålitliga heller, men där hittar man dem iaf)..

optimum
B b8q skrev:
Själv brukar jag ha sporadisk hosta i en månad efter en vanlig förkylning, så att vänta in att alla symptom är borta kan nog ta tid.
Det betyder då att de som blir sjuka på jobbet inte kan förväntas tillbaka i närtid.

Intresserad då vi har några på jobbet som är sjuka nu med covid-19

Australien tidigare lägger skolornas sommarledighet.
Kanada stänger alla butiker, restauranger, barer, och träningslokaler mm förutom utvalda mataffärer.
Iran gör samma sak och ska ett sjukhus med 2000 sängar på 48 timmar. Det ska vara färdigt övermorgon.
Turkiet ställer in alla internationella flyg förutom mat och medicin transporter och drar ner rejält på inrikesflyg. Stänger skolor och affärer.
Tyskland inför kontakt förbud.
Flera arabiska länder inför hemkaratär.
Usa stänger ner hela NewYork och sätter 40 miljoner i hemkarantär i Kalifornien.
Vi i Sverige ska förstås lämna barnen i skolan med gott samvete och åka till jobbet och hoppas på det bästa.

Svärje är bäst ingen protest!

• Haha
  • Gilla
Igen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.