Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F f91jsw skrev:
Fast den slutsatsen är inte riktigt i linje med vad det står. Figuren på sid. 10 visar att skolstängning är det enda sättet hålla infektionen på en nivå så att inte kapaciteten i sjukvårdssystemet överlastas.
Nej, bilden på sid 10 säger att "School and university closure, case isolation and general social distancing" tillsammans skjuter upp puckeln på framtiden. Kombinera detta med bilderna på sid 8 så ser man att stängningen av skolorna i sig inte ger så mycket. Detta tolkar åtminstone jag som att man inte skall ta till förrän senare.

Det som ger bäst verkan är istället "a containment strategy incorporating case isolation, household quarantine and population-wide social distancing."

Besökte just en stor butikskedjas huvudlager, det fanns hur mycket skithuspapper som helst.

• Gilla
hsd och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Vad får dig att tro att folk tänker?
Ett av mina favoritcitat: "Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt".
Eller min favorit ;
"Det svåraste som finns är att följa en enkel instruktion"

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, bilden på sid 10 säger att "School and university closure, case isolation and general social distancing" tillsammans skjuter upp puckeln på framtiden. Kombinera detta med bilderna på sid 8 så ser man att stängningen av skolorna i sig inte ger så mycket. Detta tolkar åtminstone jag som att man inte skall ta till förrän senare.

Det som ger bäst verkan är istället "a containment strategy incorporating case isolation, household quarantine and population-wide social distancing."
Du verkar läsa figuren (3) fel. Man jämför "Case isolation, household quarantine and general social distancing" med "School and university closure, case isolation and general social distancing". Dessa alternativ ger i stora drag samma effekt, men varianten med skolstängning är effektivare och är den enda som klarar att inte överbelasta vården.

Författarna konkluderar också att "A minimum policy for effective suppression is therefore population-wide social distancing combined with home isolation of cases and school and university closure."

• Gilla
RalleB och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
[länk]

Precis det jag påpekat förut. Risken att dö när man är yngre än 65 år är stor utan sjukvård. Det därför det inte är smart att enbart att ha en karantän runt de äldre. Vi kommer få stora problem om vi inte kan ge alla som behöver vård som behöver det.
Nej, risken är inte stor. Den är liten, men den är inte noll.

• Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Nej, risken är inte stor. Den är liten, men den är inte noll.
Om vi bara har 120 IVA platser i Stockholm och det blir 300 som behöver vård så kommer man vara tvungen att prioritera hårt. Vilka 180 skall man skicka till döden och vilka skall man försöka rädda?

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
[länk]

Precis det jag påpekat förut. Risken att dö när man är yngre än 65 år är stor utan sjukvård. Det därför det inte är smart att enbart att ha en karantän runt de äldre. Vi kommer få stora problem om vi inte kan ge alla som behöver vård som behöver det.
FHM har gjort ett bra jobb och hjärntvättat folket att Coronavirus influensan kan bara vara farligt för äldre människor och att chansen att dö av sjukdomen för de unga är väldigt liten. Så är det inte alls i verkligheten. I helgen fick jag bekräftad att några vänners släktingar har dött av Coronaviruset. En ung man som var 28 år och en kvinna som var 32 år. Så ser verkligheten ut. Allt annat statisk passar bäst som toa papper när det ändå har blivit ont om det.

Silver78 Silver78 skrev:
Om vi bara har 120 IVA platser i Stockholm och det blir 300 som behöver vård så kommer man vara tvungen att prioritera hårt. Vilka 180 skall man skicka till döden och vilka skall man försöka rädda?
Man bygger i detta nu om Älvsjömässan för att få fler platser.

Och nej, det är väldigt liten risk för yngre att dö. Däremot är det en inte helt oansenlig andel som behöver vård. Men att man behöver vård är inte liktydigt med att dö.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Ja det är en annan fråga. Det man gör nu är att bygga ut antalet platser till långt fler, med exempelvis upp till 200 platser i Älvsjö.

F f91jsw skrev:
Du verkar läsa figuren (3) fel. Man jämför "Case isolation, household quarantine and general social distancing" med "School and university closure, case isolation and general social distancing". Dessa alternativ ger i stora drag samma effekt, men varianten med skolstängning är effektivare och är den enda som klarar att inte överbelasta vården.

Författarna konkluderar också att "A minimum policy for effective suppression is therefore population-wide social distancing combined with home isolation of cases and school and university closure."
Ditta på höjden på den gröna puckeln i alternativet med skolstängning, den blir mycket högre. Den oreangea linjen (med hushållskarantän istället för skolstängning) plattar ut behovet mycket mer, men kräver en ökning av antalet intensivvårdsplatser tidigare. Dvs, den leder till färre dödsfall.

Bägge kurvorna leder till en puckel i december dock. Notera att kurvan med skolstängning får ännu högre puckel än kurvan där man inte gör något! I praktiken är det hushållskarantän som behövs. Att ta till alla åtgärder utom karantän av hushållen redan från början ger den gröna kurvan som är sämre än den svarta.

Detta kan man sedan använda för att tolka Tegnells uttalanden om timing, dvs han vill ta till olika åtgärder vid olika tillfällen för att få kurvan så platt som möjligt.

Oavsett hur man gör så kommer ändå antalet IVA-platser att överskridas mångfalt när puckeln kommer. Vi skjuter bara problemet framför oss enligt denna rapporten.

L Lars48 skrev:
I helgen fick jag bekräftad att några vänners släktingar har dött av Coronaviruset. En ung man som var 28 år och en kvinna som var 32 år. Så ser verkligheten ut. Allt annat statisk passar bäst som toa papper när det ändå har blivit ont om det.
Vilket land pratar vi om och vilka underliggande sjukdomar hade de?

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
FHM har gjort ett bra jobb och hjärntvättat folket att Coronavirus influensan kan bara vara farligt för äldre människor och att chansen att dö av sjukdomen för de unga är väldigt liten. Så är det inte alls i verkligheten. I helgen fick jag bekräftad att några vänners släktingar har dött av Coronaviruset. En ung man som var 28 år och en kvinna som var 32 år. Så ser verkligheten ut. Allt annat statisk passar bäst som toa papper när det ändå har blivit ont om det.
Jag vet inte vad du har för agenda att sprida dina väldigt negativa tongångar och inte ta till dig av statistisk. se tex mitt svar till dig i inlägg #3357

• Gilla
twoody och 6 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det är väl snarare så att man undrar om det är du som drivs av ett behov av att sprida tvivel och rykten? Det är knappast någon som förnekat att det sker enstaka dödsfall i lägre åldrar. Det är precis som med vilken influensa som helst. Det viktiga budskapet är fortfarande att det är väldigt sällsynt, och oftast personer som har andra underliggande sjukdomar.

• Gilla
twoody och 9 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det är propaganda för att folk ska fortsätta gå till sina jobb. Har du inte funderat på varför det alltid ska påpekas när nån dött att personen var gammal och hade underliggande sjukdomar. Men om man läser lite mellan raderna så står detta ungefär var tredje gång. Två gånger av tre verkar det inte finnas information om ålder och underliggande sjukdomar.

Från worldometer:
"1847 new cases and 112 new deaths in France. 50% of the 1,525 patients currently in intensive care are under 60 years old"

50% av intensivpatienterna under 60.

Samma sak i USA:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...unga-vuxna-blir-allvarligt-sjuka-av-coronavir

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.