Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
R
Silver78 Silver78 skrev:
Man får sålla lite.
Absolut, men alla har kanske inte förmågan att göra det.

Det är därför det blir så farligt på ett sådant seriöst forum som detta, dit folk söker sig för kunskap och information.

Då har man mer tilltro till det som skrivs, speciellt om man inte är uppvuxen på internet och inte vet hur lätt det är att skapa kaos.
Eller om man är yngre och inte lärt sig vara källkritisk.

J JohanLun skrev:
...Är detta lösningen på klimatkrisen och överbefolkningen? Är detta ren Darwinism, strongest survives?...
Människan lyder under samma biologiska lagar som allt annat levande. Vi kan kanske fördröja och bromsa vissa sjukdomar ett tag, men står inte över naturen.
Det kommer flera och andra saker efter Corona också i framtiden.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Ja, men gör de rätt?
i Sverige får man vara 500 pers i ett rum...utan att riskera nåt.
hur ska man tolka det?

mr.Ola mr.Ola skrev:
Dom har ju dessutom betalt av sina respektive länders underrättelsetjänsten för att ha råd å bygga på sina hus under tiden medans de etablerar sig som rättskaffens husbyggare och i allmänhet hyvens killar (o tjejer också för den delen)!
De kanske har varit medlemmar här länge också...hmm

• Haha
mr.Ola
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så om skolan stänger så måste den vara stängd till dess att det finns ett vaccin, det motsvarar verkligen inte nyttan då man inte kan bedriva distansutbildning så länge och förvänta sig resultat av utbildningen.
Eller så räcker det att det är stängt tills att det finns lediga platser på sjukhuset

N Noseone skrev:
Typ hälften som dött i Stockholm är somalier. :surprised:

[länk]
Märkligt men inte supermärkligt. Initialt kommer varje enskilt kluster att sticka ut och den mesta informationen har väl varit på svenska.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du är välkommen att emigrera. Nej visst ja, alla andra länder har ju stängt sina gränser!
Flyttar gärna till Sydafrika om jag får. Där har de 430 smittade och idag har deras regering inför hemkarantän i 3 veckor i hela landet. Inför det med hjälp av poliser och arme som stöd.
Viruset har ingen chans att överleva och fortplanta sig om det inte får spridas. Efter 3 veckor saken avklarad. Sverige kunde göra samma sak. Det är inte försent än.
De kan göra det åtminstone i Stockholm.

L Lars48 skrev:
Flyttar gärna till Sydafrika om jag får. Där har de 430 smittade och idag har deras regering inför hemkarantän i 3 veckor i hela landet. Inför det med hjälp av poliser och arme som stöd.
Viruset har ingen chans att överleva och fortplanta sig om det inte får spridas. Efter 3 veckor saken avklarad. Sverige kunde göra samma sak. Det är inte försent än.
I långa loppet är det nog ingen bra lösning. Vi kan inte stänga ned allt i 2-3 år tills vaccin är på plats.

Det hade bara fungerat om samtliga länder gjorde samma sak. Sverige kan inte överleva på egen hand i 2-3 år.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Jag tror precis som många andra att det är mer eller mindre omöjligt att isolera sig ifrån viruset. Även om Sydafrika lyckas svälta ut viruset så finns det all risk att det kommer tillbaka dit osynligt igen. Större risk att det kommer helt osynligt dessutom eftersom den osynliga sammhällssmittan då är etablerad i hela världen. Det räckte ju faktiskt med en enda person för att få igång hela pandemien(patient zero). Alternativet är naturligtvis att fullständigt isolera hela landet tills resten av världen uppnått flockimunitet, vaccin är utvecklade och distribuerade och läget då stabiliserats igen! Kanske 2 år totalt utan omvärldskontakt! Tror inte ens Kim-Jong kan klara det!.. Men jag kan ha fel, fråga min fru! :D

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
B Besiman skrev:
Eller så räcker det att det är stängt tills att det finns lediga platser på sjukhuset
Har du sett hur smittkurvorna ser ut utan åtgärder? Lediga platser på sjukhusen ligger ett par år bort om vi lyckas minimera dödsfallen.

Bump.
F Finndjävel skrev:
Dödssiffran är den man ska titta på, det har du rätt i. Sverige följer samma mönster som Italien, Spanien, UK, Frankrike, Holland osv (jag räknar upp länderna i den ordningen enligt var smittospridningen kommit längst). Efter första dödsfallet så uppkommer ströfall från dag till dag under 8-12dagar. Sedan börjar ökningen, först talar vi om tvåsiffriga tal, 7-10dagar senare övergår det till tresiffriga tal.

Sveriges första dödsfall var den 11e mars, mycket talar om att siffrorna kommer att öka under helgen och övergå till tiotal om dagen allra senast på måndag.
Om Sverige följer samma mönster som Italien och Spanien då. Ni har ju inte gjort mycket för att bromsa utvecklingen så allt tyder på det.
Igår 21. Nu:
"Dödsfall: 33
Källa: Folkhälsomyndigheten. (Uppdaterat: 23 mars, klockan 21.00)
Antal som intensivvårdats: 110
Källa: Svenska Intensivvårdsregistret (Uppdaterat: 23 mars, klockan 13.00)"

Läs mitt tidigare inlägg.
Fundera.
Agera.
Tack.

Gör inte som Italien eller Spanien, det är den vägen ni stakat ut.

Vad är det som säger att alla andra gör rätt och Sverige fel?:thinking:

• Gilla
Besiman och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lite siffror över den svenska intensivvården av covid-19-patienter:

[länk]
Det här tyckte jag var lite läskigt, att 26,1% inte hade någon riskfaktor
Då är det helt klart något annat än en vanlig förkylning som vissa fortfarande
vill tro.

"Någon riskfaktor: 73,9%
Någon riskfaktor innefattar: ålder över 65 år, kronisk hjärt-lungsjukdom, kronisk lever-njursjukdom, nedsatt immunförsvar, diabetes, fetma samt neuromuskulär sjukdom."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.