2 356 184 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Väldigt, väldigt få överlever HIV utan behandling. Finns väl bara enstaka fall som blivit serumnegativa av sig själva.useless skrev:
Det är väl det @guggen pratar om? Hur många som kan dö eller dör utan adekvat behandling?
Det är inte det minsta konstigt. Alla lager är anpassade efter en normal försäljning baserat på statistik över tidigare försäljningsmönster, och då behövs det väldigt lite för att få den typen av påverkan. Och det är fullständigt jättenaturligt att folk köper såna grejer just nu, det är så folk funkar.TomasJor skrev:
Ok rättar mig själv: inte konstigt-tragisktT tanaris skrev:Det är inte det minsta konstigt. Alla lager är anpassade efter en normal försäljning baserat på statistik över tidigare försäljningsmönster, och då behövs det väldigt lite för att få den typen av påverkan. Och det är fullständigt jättenaturligt att folk köper såna grejer just nu, det är så folk funkar.
För min egen del har jag ingen oro, jag är en sån som tar det mesta med en klackspark, det blir som det blir.
Men för min käresta är det värre, hon åkte på lungfibros för ett år sen, med prognosen 2-5 år kvar i livet, så just nu lever hon livet så mycket det går innan hon behöver gå runt med syrgas.
Åker hon på Corona är det kört, hon är i den högsta riskgruppen, då är det slut direkt
Men för min käresta är det värre, hon åkte på lungfibros för ett år sen, med prognosen 2-5 år kvar i livet, så just nu lever hon livet så mycket det går innan hon behöver gå runt med syrgas.
Åker hon på Corona är det kört, hon är i den högsta riskgruppen, då är det slut direkt
Tyvärr det drabbar de mest svagaste. Hoppas att hon klarar sig det här.Isakare skrev:
För min egen del har jag ingen oro, jag är en sån som tar det mesta med en klackspark, det blir som det blir.
Åker hon på Corona är det kört, hon är i den högsta riskgruppen, då är det slut direkt![]()
SARS-CoV-2-testet bygger på att detektera arvsmassan i viruset. Det rör sig om ett RNA-virus så metoden bygger på tre RT-PCRer; man skriver om RNA-arvsmassan till DNA och amplifierar detta med PCR för detektion. Man kör tre PCRer parallellt för att specifikt kunna detektera SARS-CoV-2 samt den större gruppen SARS-lika virus i två steg. Detta gör man för att säkra detektion även om virusets arvsmassa skulle mutera så att testet missar det.BirgitS skrev:
Nu vet jag inte vad som gäller det här Coronavirus men det kan vara så att testet inte ger utslag förrän man har så många virus i kroppen att man har symptom. Om de testar innehållet i slem från näsa och hals kan det nog vara så att innan man har symptom så är virushalten i slemmet så låg att testen inte fungerar, och om de i stället letar efter antikroppar i blodet så har man inte heller sådana förrän man också har symptom.
I Sverige fick man upp dessa tester i Solna före sportlovsveckan med vår första patient som positiv kontroll. Sen dess har regionernas lab satt upp dem. RT-PCR är i teorin en känslig metod men i praktiken har den sina utmaningar.
Husägare
· Skåne
· 1 767 inlägg
Intressant! Vet du vad man har uppnått för sensitivitet/specificitet på testet?