Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
Var på (lilla) lokala ICA-handlare för några dagar sedan och gjorde en 14-dagars handel. Det fanns gott om toalettpapper, men hyllorna var bara halvfulla mot normalt. Pasta fanns också men också där var lagret ca 50%. Soppåsar var helt slut, det var det enda som var påverkat på riktigt.

Nu verkar de flesta där jag bor strunta i att vara försiktiga eller bry sig i största allmänhet (inte förvånad) så jag är ett lokalt ufo med ansiktsskydd, inte sett någon annan vilja skydda framförallt andra men även sig själv till viss del (beroende på modell). Väldigt lätt att hosta till utan att hinna hålla för, t ex.
 
T
C cpalm skrev:
Det som förvånar mig är att toapappershyllorna fortfarande gapar tomma så här mer än en vecka senare. Det är ju ändå en produkt som produceras här i sverige.
Nu är det nog många som står utan. Läser att många drabbats av stopp efter att ha spolat ner hushållspapper m.m.
Det är inte tillverkningskapaciteten som är problemet, utan leveranskapaciteten. Samtidigt som folk har börjat hamstra massa toapapper och Barillapasta har även beställningar av andra saker ökat eftersom många nu föredrar att nätshoppa istället för att ge sig ut i butiker, plus att även last- och budbilsförare rekommenderas att stanna hemma om de är det minsta sjuka. Och just toapapper är väldigt utrymmeskrävande.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jag förstår fortfarande inte den här fascinationen med att anta en massa siffror, multiplicera dem med varandra, dra slutsatser utifrån det och lägga fram dem som om de vore helt sanna. Nu kommer du säkert svara med massa referenser där alla dessa siffror förekommer på något sätt och sedan hävda att det bara är ett räkneexempel, men det är inte så det uppfattas.
Jag vill bara ha lite realism i diskussionen. Siffror är det enda man kan förhålla sig till som går att förstå.

Jag tycker att jag är tydlig med att det inte är en prognos, utan mer skall ses som ett underlag för de beslut som behöver fattas. Och i detta fall så är det för att andra i denna tråd skall kunna inse allvaret i situationen.

Hur tolkar du siffrorna?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
T
P Pumba skrev:
Det är ju betydligt mindre folk ute men de flesta som är ute beter sig som inget hänt, är det ett sätt för folk att hantera problemet? Att låtsas som det inte finns?
Ska man döma av mitt Facebookflöde finns det en hel del som anser att det inte är någon big deal över huvud taget. De beter sig ungefär som klimatproblemsförnekare i stort, ungefär samma arguement och samma frenetiska delande av de få artiklar och debattinlägg som stöder deras tes. Förmodligen har de fastnat i första steget i Kübler-Ross-modellen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
T
pacman42 pacman42 skrev:
Hur tolkar du siffrorna?
Inte alls. Det finns så många olika siffror och stora felmarginaler att det inte är någon idé. Dessutom har jag ingen som helst insyn i planer och möjligheter för t ex intensivvårdsplatser, och jag kan inte påverkar det heller så det är ändå fullständigt meningslöst. Det enda man rimligen kan göra är att vara försiktig och förbereda sig på att det kan bli som Italien men hoppas på att det blir mer som t ex Japan. Räknandet överlåter jag till proffsen.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det som förvånar mig är att toapappershyllorna fortfarande gapar tomma så här mer än en vecka senare. Det är ju ändå en produkt som produceras här i sverige.
Nu är det nog många som står utan. Läser att många drabbats av stopp efter att ha spolat ner hushållspapper m.m.

Som tur är hade vi själva fyllt på lagret strax innan denna otippade hamstring, men man har ju ändå viss förståelse för att det är något många inte vill vara utan.
Du får väl för fan se till att du har försänkningar på ett toapappersbruk. Jag har Crohns sjukdom och det första jag gjorde när jag flyttade till Småland, var att bo nära ett toapappersbruk, bara 300 m ifrån.
 
  • Haha
1
  • Laddar…
BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
@BirgitS Var har de lyckats hitta alla respiratorer som fattats? Du verkar prata om en fördubbling bara i Stockholm. Utan respiratorer är det knappast fullvärdiga IVA-platser.
Jag är inte insatt utan det har ju skrivits om det i media redan för en vecka sen:
https://www.dn.se/sthlm/antalet-intensivvardsplatser-i-stockholm-kan-fordubblas/
och igår: https://www.dn.se/nyheter/sverige/svenska-sjukhus-storsatsar-pa-intensivvardsplatser/
– I själva verket har sjukhusen redan hunnit ökat antal platser vilket gör att vi i dag har tomma platser på sjukhusen för att klara en eventuell ökning, säger Björn Eriksson.
– Antalet respiratorer är inte begränsande, dessutom har vi rätt gott om salar också. Skyddsutrustning blir däremot en utmaning på sikt, men inte nu.
Där framgår också att av 10 som intensivvårdas på Sahlgrenska så är det sju som behöver respirator.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, med 30 platser:cry:
Kommer nog inte räcka till hela Sveriges befolkning.
Det har jag ju inte heller påstått utan det var en kommentar till ett inlägg där det påstods att det inte finns några fältsjukhus. Det där fältsjukhuset är väl tänkt att förbättra läget i Uppsala.

K KjellTimell skrev:
Undrar lite när Region Stockholm går ut och ber privata sjukhus om hjälp.

I Stockholm finns t.ex Sophiahemmet, där finns bl.a det tidigare "BB Sophia" där det idag bedrivs andra verksamheter, dock inom operation och då finns även "uppvaksplatser" som kan om man ser lite mellan fingrarna kvala in som IVA platser. Sen finns det ännu en drös med OP och tillhörande uppvak inom resterande Sophiahemmet som också borde kunna stå till förfogande.

Ersta sjukhus finns också att tillgå, där bedriver dom också kirurgi+uppvak, men även IVA.. Borde gå att få ut ett samarbete där med.
Om det är att Region Stockholm som har bett om det eller Stockholms sjukhem som har erbjudit sig vet jag inte men Stockholms sjukhem håller på och sätter upp en avdelning för att vårda gamla som har fått Covid-19.

Tillägg:
Källa till det sista: https://www.dn.se/sthlm/stockholms-sjukhem-startar-avdelning-for-coronasmittade/
 
P
C cpalm skrev:
Det som förvånar mig är att toapappershyllorna fortfarande gapar tomma så här mer än en vecka senare. Det är ju ändå en produkt som produceras här i sverige.
Nu är det nog många som står utan. Läser att många drabbats av stopp efter att ha spolat ner hushållspapper m.m.

Som tur är hade vi själva fyllt på lagret strax innan denna otippade hamstring, men man har ju ändå viss förståelse för att det är något många inte vill vara utan.
På vår lokala butik så sa en anställd att de måste fokusera på att fylla på kyl/frys/frukt på grund av personalbrist. Lagret var fullt av övriga varor som dom inte hinner få ut i butik just nu. Om man tar Ica-handlarna som exempel så hade de lätt kunnat ta in många ungdomar, som ju i många fall letar med ljus och lykta efter extraarbete, för att fylla på hyllorna men det är väl dom för snåla för att göra. De hade dessutom kunnat korta ner öppettiderna lite och så hade ungdomarna kunnat fylla på hyllorna efter stängningsdags.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Tittade nyss på en australiensisk dokumentär om Corona. Mycket videomaterial filmat inifrån Wuhan och närliggande städer. Och jo, folk föll ihop och dog på gatan eller inne på sjukhusen för det finns inte tillräckligt med hjälp.
Polisen gick runt med termometer och hade någon feber släpades de iväg till okänd destination. Sjukast var nog att de svetsade igen dörrarna till husen, med de boende kvar innanför - vad gör man om det brinner? Eller när maten tar slut?
Ligger på svtplay - Coronaviruset
Allt i den filmen var inte sant, sägs det...
 
optimum
B Besiman skrev:
Allt i den filmen var inte sant, sägs det...
Källa till det påståendet?
 
optimum optimum skrev:
Krisar det riktigt så är ett tips som passar detta forumet att installera en handdusch på toastolens vattenanslutning.
Då kan man spola rent sig och behöver inte massa toa-papper. Vanligt i Thailand mm.
Bideer är värda guld i dessa tider.
 
T tanaris skrev:
Det är inte tillverkningskapaciteten som är problemet, utan leveranskapaciteten. Samtidigt som folk har börjat hamstra massa toapapper och Barillapasta har även beställningar av andra saker ökat eftersom många nu föredrar att nätshoppa istället för att ge sig ut i butiker, plus att även last- och budbilsförare rekommenderas att stanna hemma om de är det minsta sjuka. Och just toapapper är väldigt utrymmeskrävande.
Problemet är ju också att vi har skapat ett leveranssystem i Sverige som heter "Just In Time"
Där det är datorer som styr allt... o vem vill mixtra med att göra om dataprogram, då kan ju de få virus...
 
Silver78 Silver78 skrev:
Behöver man nu handla på Ikea så har de ju möjlighet till hemleverans också.
Vem vill leverera till nån som är sjuk?
 
optimum
V vedklyv skrev:
Bideer är värda guld i dessa tider.
Då har vi guld.

Nej porslin är den.
Fattar inte hur folk klarar sig utan.
Ibland behöver man tvätta baken och besvärligare att kliva in i duschen.

Även kanonbra att tvätta fötterna.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
hsd
V vedklyv skrev:
Bideer är värda guld i dessa tider.
Där ökar användandet av handdukar vilket skapar mer tvätt, så snart blir det hamstring av tvättmedel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.