Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan MultiMan skrev:
@BirgitS Var har de lyckats hitta alla respiratorer som fattats? Du verkar prata om en fördubbling bara i Stockholm. Utan respiratorer är det knappast fullvärdiga IVA-platser.
De har de inte. Alla behöver inte heller respirator-vård. Det finns även ventilator att tillgå. Nästa steg är respirator och som sista utväg Ecmo. Det finns tillverkning av respiratorer i Sverige. Man planerar att att skicka ut ordrar till många olika beställare istället för att enbart skicka till en enda stor beställare. På så vis hoppas man få upp antalet enheter till åtminstone 1000 enheter inom en månads tid. Men som det är nu är det dålig tillgång på dom och det finns ju även andra än Covid-19 patienter som behöver dom.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
H HSP skrev:
Jaha. kapacitet men många tester görs i Sverige idag per dag?
Man kör i stort sett på maxkapacitet.
 
Möbius skrev:
Alla som ligger på Iva behöver inte respirator. Igår skrevs endast 4 nya patienter in på Iva, vi får se om trenden håller i sig. [länk]
Det som är intressant är att 80% är män
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ja, med 30 platser:cry:
Kommer nog inte räcka till hela Sveriges befolkning.
Sverige hade innan man började göra fler IVA-platser 526st.

Om man räknar med 1750 platser och 1% som behöver vård på IVA i 14 dagar så behöver vi 400 dagar för att nå 50% smittade som potentiellt skulle kunna leda till flockimmunitet. Det är över ett år dit. Allt snabbare än det leder till dödsoffer. 200 dagar ger 20000 extra dödsoffer.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu räcker det med att 50% av befolkningen insjuknar om viruset har R0=2 och 67% med R0=3 för att man skall få flockumminitet.

Detta virus verkar ligga på ett R0 runt 4 (grovt estimat, man kan få ännu högre R0,
Källa för det? Jag har läst många av studierna som gjorts och alla verkar estimera R0 i intervallet 2,0 - 2,6.
 
C
optimum optimum skrev:
Gick förbi där toa-papper ska finnas. helt rensat. ICA Maxi
Det som förvånar mig är att toapappershyllorna fortfarande gapar tomma så här mer än en vecka senare. Det är ju ändå en produkt som produceras här i sverige.
Nu är det nog många som står utan. Läser att många drabbats av stopp efter att ha spolat ner hushållspapper m.m.

Som tur är hade vi själva fyllt på lagret strax innan denna otippade hamstring, men man har ju ändå viss förståelse för att det är något många inte vill vara utan.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det som är intressant är att 80% är män
Flera orsaker till detta, bla:
- män har fler ACE2-receptorer
- män med högt blodtryck har ännu fler, fler män än kvinnor har högt blodtryck
- män har mer underliggande sjukdomar
 
optimum
F f91jsw skrev:
Man kör i stort sett på maxkapacitet.
Kan Stefan inte ringa Moon Jae-in i Sydkorea igen och fråga hur de gjorde för att göra så många tester.
Han missade nog det vid förra samtalet eller så är det hemligt för svenska folket.

"Statsminister Stefan Löfven (S) har ringt Sydkoreas president Moon Jae-in för att utbyta erfarenheter kring coronahanteringen. De båda regeringscheferna enades om punkter där länderna kan samarbeta."

https://www.svd.se/lofven-i-samtal-med-sydkorea-om-corona


OBS Betalsida

Alltså hur svårt kan det vara?
Nu kan vi inte ens testa sjukvårdspersonal.
 
K
Undrar lite när Region Stockholm går ut och ber privata sjukhus om hjälp.

I Stockholm finns t.ex Sophiahemmet, där finns bl.a det tidigare "BB Sophia" där det idag bedrivs andra verksamheter, dock inom operation och då finns även "uppvaksplatser" som kan om man ser lite mellan fingrarna kvala in som IVA platser. Sen finns det ännu en drös med OP och tillhörande uppvak inom resterande Sophiahemmet som också borde kunna stå till förfogande.

Ersta sjukhus finns också att tillgå, där bedriver dom också kirurgi+uppvak, men även IVA.. Borde gå att få ut ett samarbete där med.
 
F f91jsw skrev:
Källa för det? Jag har läst många av studierna som gjorts och alla verkar estimera R0 i intervallet 2,0 - 2,6.
Jag räknade på smittspridningen I Italien och Spanien. Den innehåller naturligtvis en del felkällor, men ett R0 är väldigt kulturellt betingat och de R0 man räknat ut för Kina behöver inte gälla i Europa.

Jag har sett beräkningar av R0 uppåt 8 för Covid-19 också.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
optimum
C cpalm skrev:
Det som förvånar mig är att toapappershyllorna fortfarande gapar tomma så här mer än en vecka senare. Det är ju ändå en produkt som produceras här i sverige.
Nu är det nog många som står utan. Läser att många drabbats av stopp efter att ha spolat ner hushållspapper m.m.

Som tur är hade vi själva fyllt på lagret strax innan denna otippade hamstring, men man har ju ändå viss förståelse för att det är något många inte vill vara utan.
Krisar det riktigt så är ett tips som passar detta forumet att installera en handdusch på toastolens vattenanslutning.
Då kan man spola rent sig och behöver inte massa toa-papper. Vanligt i Thailand mm.
 
optimum
Kanon bra priser på handdusch. Men räkna med att staten ska ha lite moms och tull samt Postnord en del så lägg på 100kr

Handhållen bidé-spridare för badrum, ny, med visning av priset och fri internationell frakt.

Edit. Här får ni sökorden så hittar ni slangar och hållare mm

shower water toilet
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Var ute en sväng och handlade innan, folk verkar ju inte bry sig för 5 öre så jag tror nog det kommer sluta rätt illa.
Stora skyltar vid kassan att man ska hålla 2 meter avstånd i kön, ändå så får man en i bakom som nästan ska sätta på en medans man betalar, resten av kön var hoptryckt så det var väl max en halvmeter mellan någon, inte ens när kassapersonalen börjar ropa att man ska hålla avståndet bryr sig folk utan står mest och bara glor på varandra.

Det är ju betydligt mindre folk ute men de flesta som är ute beter sig som inget hänt, är det ett sätt för folk att hantera problemet? Att låtsas som det inte finns?
 
T
pacman42 pacman42 skrev:
Sverige hade innan man började göra fler IVA-platser 526st.

Om man räknar med 1750 platser och 1% som behöver vård på IVA i 14 dagar så behöver vi 400 dagar för att nå 50% smittade som potentiellt skulle kunna leda till flockimmunitet. Det är över ett år dit. Allt snabbare än det leder till dödsoffer. 200 dagar ger 20000 extra dödsoffer.
Jag förstår fortfarande inte den här fascinationen med att anta en massa siffror, multiplicera dem med varandra, dra slutsatser utifrån det och lägga fram dem som om de vore helt sanna. Nu kommer du säkert svara med massa referenser där alla dessa siffror förekommer på något sätt och sedan hävda att det bara är ett räkneexempel, men det är inte så det uppfattas.
 
  • Gilla
  • Wow
patst577 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.