2 357 063 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
De har de inte. Alla behöver inte heller respirator-vård. Det finns även ventilator att tillgå. Nästa steg är respirator och som sista utväg Ecmo. Det finns tillverkning av respiratorer i Sverige. Man planerar att att skicka ut ordrar till många olika beställare istället för att enbart skicka till en enda stor beställare. På så vis hoppas man få upp antalet enheter till åtminstone 1000 enheter inom en månads tid. Men som det är nu är det dålig tillgång på dom och det finns ju även andra än Covid-19 patienter som behöver dom.MultiMan skrev:
Sverige hade innan man började göra fler IVA-platser 526st.Peter2400 skrev:
Om man räknar med 1750 platser och 1% som behöver vård på IVA i 14 dagar så behöver vi 400 dagar för att nå 50% smittade som potentiellt skulle kunna leda till flockimmunitet. Det är över ett år dit. Allt snabbare än det leder till dödsoffer. 200 dagar ger 20000 extra dödsoffer.
Källa för det? Jag har läst många av studierna som gjorts och alla verkar estimera R0 i intervallet 2,0 - 2,6.pacman42 skrev:
Det som förvånar mig är att toapappershyllorna fortfarande gapar tomma så här mer än en vecka senare. Det är ju ändå en produkt som produceras här i sverige.optimum skrev:
Nu är det nog många som står utan. Läser att många drabbats av stopp efter att ha spolat ner hushållspapper m.m.
Som tur är hade vi själva fyllt på lagret strax innan denna otippade hamstring, men man har ju ändå viss förståelse för att det är något många inte vill vara utan.
Kan Stefan inte ringa Moon Jae-in i Sydkorea igen och fråga hur de gjorde för att göra så många tester.F f91jsw skrev:
Han missade nog det vid förra samtalet eller så är det hemligt för svenska folket.
"Statsminister Stefan Löfven (S) har ringt Sydkoreas president Moon Jae-in för att utbyta erfarenheter kring coronahanteringen. De båda regeringscheferna enades om punkter där länderna kan samarbeta."
https://www.svd.se/lofven-i-samtal-med-sydkorea-om-corona
OBS Betalsida
Alltså hur svårt kan det vara?
Nu kan vi inte ens testa sjukvårdspersonal.
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 864 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 864 inlägg
Undrar lite när Region Stockholm går ut och ber privata sjukhus om hjälp.
I Stockholm finns t.ex Sophiahemmet, där finns bl.a det tidigare "BB Sophia" där det idag bedrivs andra verksamheter, dock inom operation och då finns även "uppvaksplatser" som kan om man ser lite mellan fingrarna kvala in som IVA platser. Sen finns det ännu en drös med OP och tillhörande uppvak inom resterande Sophiahemmet som också borde kunna stå till förfogande.
Ersta sjukhus finns också att tillgå, där bedriver dom också kirurgi+uppvak, men även IVA.. Borde gå att få ut ett samarbete där med.
I Stockholm finns t.ex Sophiahemmet, där finns bl.a det tidigare "BB Sophia" där det idag bedrivs andra verksamheter, dock inom operation och då finns även "uppvaksplatser" som kan om man ser lite mellan fingrarna kvala in som IVA platser. Sen finns det ännu en drös med OP och tillhörande uppvak inom resterande Sophiahemmet som också borde kunna stå till förfogande.
Ersta sjukhus finns också att tillgå, där bedriver dom också kirurgi+uppvak, men även IVA.. Borde gå att få ut ett samarbete där med.
Jag räknade på smittspridningen I Italien och Spanien. Den innehåller naturligtvis en del felkällor, men ett R0 är väldigt kulturellt betingat och de R0 man räknat ut för Kina behöver inte gälla i Europa.F f91jsw skrev:
Jag har sett beräkningar av R0 uppåt 8 för Covid-19 också.
Krisar det riktigt så är ett tips som passar detta forumet att installera en handdusch på toastolens vattenanslutning.C cpalm skrev:Det som förvånar mig är att toapappershyllorna fortfarande gapar tomma så här mer än en vecka senare. Det är ju ändå en produkt som produceras här i sverige.
Nu är det nog många som står utan. Läser att många drabbats av stopp efter att ha spolat ner hushållspapper m.m.
Som tur är hade vi själva fyllt på lagret strax innan denna otippade hamstring, men man har ju ändå viss förståelse för att det är något många inte vill vara utan.
Då kan man spola rent sig och behöver inte massa toa-papper. Vanligt i Thailand mm.
Var ute en sväng och handlade innan, folk verkar ju inte bry sig för 5 öre så jag tror nog det kommer sluta rätt illa.
Stora skyltar vid kassan att man ska hålla 2 meter avstånd i kön, ändå så får man en i bakom som nästan ska sätta på en medans man betalar, resten av kön var hoptryckt så det var väl max en halvmeter mellan någon, inte ens när kassapersonalen börjar ropa att man ska hålla avståndet bryr sig folk utan står mest och bara glor på varandra.
Det är ju betydligt mindre folk ute men de flesta som är ute beter sig som inget hänt, är det ett sätt för folk att hantera problemet? Att låtsas som det inte finns?
Stora skyltar vid kassan att man ska hålla 2 meter avstånd i kön, ändå så får man en i bakom som nästan ska sätta på en medans man betalar, resten av kön var hoptryckt så det var väl max en halvmeter mellan någon, inte ens när kassapersonalen börjar ropa att man ska hålla avståndet bryr sig folk utan står mest och bara glor på varandra.
Det är ju betydligt mindre folk ute men de flesta som är ute beter sig som inget hänt, är det ett sätt för folk att hantera problemet? Att låtsas som det inte finns?
Jag förstår fortfarande inte den här fascinationen med att anta en massa siffror, multiplicera dem med varandra, dra slutsatser utifrån det och lägga fram dem som om de vore helt sanna. Nu kommer du säkert svara med massa referenser där alla dessa siffror förekommer på något sätt och sedan hävda att det bara är ett räkneexempel, men det är inte så det uppfattas.pacman42 skrev:
Sverige hade innan man började göra fler IVA-platser 526st.
Om man räknar med 1750 platser och 1% som behöver vård på IVA i 14 dagar så behöver vi 400 dagar för att nå 50% smittade som potentiellt skulle kunna leda till flockimmunitet. Det är över ett år dit. Allt snabbare än det leder till dödsoffer. 200 dagar ger 20000 extra dödsoffer.

