Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H hakan_975 skrev:
Jag håller med och som med allt annat är ju dosen giftet.
Det skulle ju vara betydligt lindrigare, för alla, om vi kunde låsa in riskgrupperna istället. Jag tror inte att farmödrar eller morfädrer vill vara orsak till att barnbarnen hamnar i samma sitation som tyskarna under 30 och 40 talet.
Det är inte många i detta forum som vet vad en lågkonjunktur är. Egentligen. Ni är helt enkelt för unga eftersom vi har haft en ökande ekonomi sedan mitten på 90-talet där alla har fått det bättre för varje år.
En riktig ekonomisk depression finns det ingen som minns nuförtiden, i alla fall inte om man har bott i Svergie hela livet.
Det räcker inte att låsa in riskgrupperna, yngre kommer att dö av överbelastad IVA. Det enda som fungerar är att hindra smittspridningen, dvs social distansering. Samma sak som kommer att leda till företagskonkurser och eventuellt en lång depression.

Så enkelt är det inte.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men man kan smitta utan att man känner sig sjuk. Italien har 6,5% smittade som saknar symtom. Man kan smitta innan man insjuknar. Social distansering gäller alla!
Om det stämmer är karantän det enda kvarvarande alternativet.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Ikea har inte matserveringen öppet. Men sen är det där om att om du inte har symptom är det således helt okej att leva som vanligt. Afterskin visar således att människor saknar förmågan att tänka själva. Är man minsta sjuk - så stannar man hemma. That's it.
Största praktiska problemet med att åka till Ikea är att man inte kan lämna barnen hos farmor/farfar eller mormor/morfar...
 
MultiMan MultiMan skrev:
Inte? Som jag fattat det dog han 34 år gammal av just Covid-19, utan kända bakomliggande sjukdomar, men rätta mig gärna om jag har fel. Ett av de mest kända fallen: [länk]
Precis, det dör unga utan underliggande sjukdomar också, men inte lika många personer som bland äldre. Däremot så behöver många yngre ändå IVA vilket gör att en snabbspridning leder till fler döda bland de yngre om inte IVA-platserna räcker till.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Största praktiska problemet med att åka till Ikea är att man inte kan lämna barnen hos farmor/farfar eller mormor/morfar...
Behöver man nu handla på Ikea så har de ju möjlighet till hemleverans också.
 
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tänkte bara förtydliga vad detta betyder:
om 1% av de smittade vid ett givet tillfälle behöver intensivvård, då innebär det att vi vid detta tillfälle för att fylla upp dessa 526 platser har 52600 smittade. Detta under förutsättning att de inte behövs till trafikolyckor eller vad annat de kan behövas för.

AT sade att det var 1% smittade i Stockholm i förrgår, det motsvarar 15000 smittade på ett ungefär. Ge det några agar och vi har fler smittade än vi har IVA-platser. Med den takt vi har sett smittan spridas hittills så skulle det innebära att ca 22 dagar så är behovet av IVA-platser bara från smittade i Stockholm mer än totala antalet platser i hela Sverige. Och då räknar vi alltså inte in de som behöver intensivvård av andra skäl.

Det är nu det börjar bli obehagligt, i praktiken är man redan nu på gränsen av kapaciteten i Stockholm. Nu måste vården börja prioritera vem som skall överleva och vem som kommer att dö.

Ju fler som är ute och träffar andra och sprider smittan vidare, desto fler kommer att dö, inte nödvändigtvis de som blir smittade, utan andra som blir smittade i sin tur. Eller de som varit i en trafikolycka.
Nu jobbar ju alla regioner med att utöka antalet intensivvårdsplatser så något bättre blir det. I Stockholm beräknas det finnas 50 % mer platser idag eller i morgon och ytterligare lika många fler platser i slutet av kommande vecka. Sen om även det räcker är ju en annan fråga men man försöker i alla fall.

L Lars48 skrev:
Undrar om Sverige har kvar nånting som kallas försvarsmakten eller arme?
Hörde att de har skänkt bort fältsjukhusen som försvaret ägde en gång i tiden.
Är det Nato som ska komma in nu och hjälpa till med fältsjukhus?
Försvaret häller för närvarande på att sätta upp ett fältsjukhus utanför Uppsala.

pacman42 pacman42 skrev:
I konkurrens med privata arbetsgivare, exempelvis AstraZeneca.
Nåja, arbetet är ju rätt olika på de två ställena så många passar nog bara på det ena stället och inte det andra.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Om det stämmer är karantän det enda kvarvarande alternativet.
Precis, det är det enda alternativet och resultatet blir en ekonomisk krasch.

Jag ser tyvärr inga andra alternativ.

Man har I Italien fortfarande en smittspridning på 14% per dag trots karantän. Den är inte vattentät den heller nämligen. Folk måste handla, vårdpersonal måste jobba osv.
 
MultiMan
@BirgitS Var har de lyckats hitta alla respiratorer som fattats? Du verkar prata om en fördubbling bara i Stockholm. Utan respiratorer är det knappast fullvärdiga IVA-platser.
 
MultiMan MultiMan skrev:
@BirgitS Var har de lyckats hitta alla respiratorer som fattats? Du verkar prata om en fördubbling bara i Stockholm. Utan respiratorer är det knappast fullvärdiga IVA-platser.
Vi har tillverkning i Sverige, vet dock inte om man lyckats komma åt den. Vad jag hört tidigare så gick alla de till Italien...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Försvaret häller för närvarande på att sätta upp ett fältsjukhus utanför Uppsala.
Ja, med 30 platser:cry:
Kommer nog inte räcka till hela Sveriges befolkning.
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, det dör unga utan underliggande sjukdomar också, men inte lika många personer som bland äldre. Däremot så behöver många yngre ändå IVA vilket gör att en snabbspridning leder till fler döda bland de yngre om inte IVA-platserna räcker till.
Ja så är det ju, det är dock, och kommer att förbli, så att de äldre drabbas värst tyvärr.
”Någon uppgift om ålder och allvarlighetsgrad för de som är inlagda vill inte Region Stockholm lämna ut av sekretesskäl. Men Johan Bratt, chefläkare vid Region Stockholm, säger så här om läget:
– Det vi kan säga generellt är att de som blir allvarligt sjuka och kräver intensivvård är äldre och företrädelsevis äldre med andra sjukdomar.”
 
K
pacman42 pacman42 skrev:
Man har I Italien fortfarande en smittspridning på 14% per dag trots karantän. Den är inte vattentät den heller nämligen. Folk måste handla, vårdpersonal måste jobba osv.
"Med hjälp av anonymiserade uppgifter från de två största mobiloperatörerna i Italien, Vodafone och TIM, har myndigheterna konstaterat att runt 40 procent av italienarna inte följer restriktionerna utan rör sig utanför hemmet på ett "oacceptabelt sätt", skriver The Independent."

Krävs nog tyvärr mer våld för att få folk att följa restriktionerna, lite Kina/Nordkorea/Ryssland stuk för att människor i större utsträckning skall respektera restriktioner.

https://www.mvt.se/nyheter/tuffa-atgarder-ingen-garanti-mot-smittspridning-om6550739.aspx
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
optimum
Jag var ute och handlade lite nyss.
Kaffe och lite annat.
Gick förbi där toa-papper ska finnas. helt rensat. ICA Maxi
Bara för att se om det är så på annan större butik, Stora Coop, samma där.


Har folk missuppfattat, det är ingen magsjuka det handlar om.
Hosta, snuva mm så köp engångsnäsdukar.

Eller har jag missat något?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Ja så är det ju, det är dock, och kommer att förbli, så att de äldre drabbas värst tyvärr.
”Någon uppgift om ålder och allvarlighetsgrad för de som är inlagda vill inte Region Stockholm lämna ut av sekretesskäl. Men Johan Bratt, chefläkare vid Region Stockholm, säger så här om läget:
– Det vi kan säga generellt är att de som blir allvarligt sjuka och kräver intensivvård är äldre och företrädelsevis äldre med andra sjukdomar.”
Tegnell om varför Sverige har så många unga på intensiven:
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-darfor-vardas-flera-unga-pa-intensiven/
 
P
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.