Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Silver78 Silver78 skrev:
Ikea har inte matserveringen öppet. Men sen är det där om att om du inte har symptom är det således helt okej att leva som vanligt. Afterskin visar således att människor saknar förmågan att tänka själva. Är man minsta sjuk - så stannar man hemma. That's it.
Minsta sjuk?
Man kan ju ha skiten utan att ha symptom...
Då faller ju den teorin
 
C
T tanaris skrev:
Det är inte tillverkningskapaciteten som är problemet, utan leveranskapaciteten.
Det tror jag också, men lokal produktion innebär också normalt en kortare och enklare logistikkedja.
Jag har större förståelse för att det är svårt att få fram t.ex. färsk ingefära.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De rekryteras som andra statliga tjänstemän genom öppen utlysning av tjänsterna och den bäst lämpade erbjuds tjänsten efter rankning avseende förtjänst och skicklighet.
Hörde på radion där de intervjuade en person som jobbade på 113 13, Där har de avancerade anställningskrav.
De sa att kvalifikationerna var att man skulle vara snabb på att söka på nätet

På frågan ,
- När började du här?
Svarade han
- Kl 10
- Vad gjorde du innan?
- Jag har varit paketutkörare och lite annat innan.
- Har du fått nån utbildning innan du började svara på samtal?
- Jag satt o lyssnade på några samtal som andra tog emot.
 
Sam
optimum optimum skrev:
Källa till det påståendet?
Jag tror det var samma källa som påstod att all man såg, var sant
 
  • Gilla
twoody och 4 till
  • Laddar…
68 personer intensivvårdas för Corona i Sverige idag
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Källa till det påståendet?
Källa på att allt är sant?
Men det vore väl inte konstigt om de som jagar klick överdriver för att få fler klick.
 
P
P Putte 9497 skrev:
68 personer intensivvårdas för Corona i Sverige idag
Det står i Iva-registret att totalt 68 personer har intensivvårdats men att antalet som för tillfället vårdas inte uppges.
20 personer har hittills dött och några av dom ingår säkerligen i siffran ”68”.
Igår tillkom 4 Iva-patienter och samtidigt så bör några ha fått lämna Iva men det antalet uppges inte.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
P
Om man tittar på worldometers info så har tillväxtkurvan gått neråt i flera dagar och igår låg tillväxtfaktorn under 1 (0,96). Hur många dagar behöver man ha en nedåtgående trend innan man kan säga att det faktiskt är en avmattning vi ser?
 
C cpalm skrev:
Det som förvånar mig är att toapappershyllorna fortfarande gapar tomma så här mer än en vecka senare. Det är ju ändå en produkt som produceras här i sverige
T tanaris skrev:
Det är inte tillverkningskapaciteten som är problemet, utan leveranskapaciteten. Samtidigt som folk har börjat hamstra massa toapapper och Barillapasta har även beställningar av andra saker ökat eftersom många nu föredrar att nätshoppa istället för att ge sig ut i butiker, plus att även last- och budbilsförare rekommenderas att stanna hemma om de är det minsta sjuka. Och just toapapper är väldigt utrymmeskrävande.
Precis, säg att en stor butik säljer 100 pall skithuspapper/vecka. Hur mycket plats tar inte de i/på lager/lastbilar? De största butikerna i Sthlm säljer säkert det dubbla = 200 pall per "drak"butik och vecka enbart för skithuspappret. Hur stort skall leverantörenslagret (tex. ICAs) vara för att detta skall fungera? Går ju inte att ta höjd på sånt innan, nu får det ju dock göras.

Men tex. Icas centrallager levererar så jämt fördelat mellan butikerna som möjligt, så en bristvara kan bli en låda till varje butik. Lilla Ica nära räcker den ju längre än samma kartong anländer till en Maxi butik där den räcker till 1-2 roffarkunder fast den stora butiken beställ 100ggr mer än den lilla. Så handla lokalt ;)

Sen blir några chaufförer dåliga, och cirkusen är i gång på riktigt.
 
harry73
Möbius skrev:
Om man tittar på worldometers info så har tillväxtkurvan gått neråt i flera dagar och igår låg tillväxtfaktorn under 1 (0,96). Hur många dagar behöver man ha en nedåtgående trend innan man kan säga att det faktiskt är en avmattning vi ser?
Om det handlar om antalet smittade, då säger det inte så mycket eftersom antal tester man kan utföra slår i taket och testar man lika många personer varje dag, är det rimligt att man hittar ungefär lika många nya fall varje dag.
 
harry73
Nu fick Skåne sitt andra dödsfall, en man i 80-årsåldern
Ytterligare en man har dött till följd av corona i Skåne under lördagen, meddelar regionen. Det ska röra sig om en man i 80-årsåldern, med underliggande sjukdom, som vårdats på Skånes universitetssjukhus sedan förra veckan.

– Nu går våra tankar till den avlidnes familj och vänner, säger Eva Gustafsson, biträdande smittskyddsläkare i Region Skåne, i ett pressmeddelande.

Sverige har därmed nu 21 dödsfall till följd av covid-19.
 
P
harry73 harry73 skrev:
Om det handlar om antalet smittade, då säger det inte så mycket eftersom antal tester man kan utföra slår i taket och testar man lika många personer varje dag, är det rimligt att man hittar ungefär lika många nya fall varje dag.
harry73 harry73 skrev:
Om det handlar om antalet smittade, då säger det inte så mycket eftersom antal tester man kan utföra slår i taket och testar man lika många personer varje dag, är det rimligt att man hittar ungefär lika många nya fall varje dag.
Om de flesta länder nu endast testar människor som söker sjukvård, skulle tillväxtfaktorn då ändå vara en indikation på en avmattning?
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det räcker inte att låsa in riskgrupperna, yngre kommer att dö av överbelastad IVA. Det enda som fungerar är att hindra smittspridningen, dvs social distansering. Samma sak som kommer att leda till företagskonkurser och eventuellt en lång depression.

(....)
Jag håller med dig!!!!

Finland har gått in för en massa åtgärder som ingen ens vågar föreslå i Sverige uttryckligen för att intensivvårdsplatserna ens skall ha en chans att räcka till.
Efter vad jag har hört så har ni färre intensivvårdsplatser i förhållande till folkmängd i Sverige.

Kortsiktigt ekonomiskt tänkande kan få svåra följder på lång sikt. Vi vet ju alla (eller borde veta) hur det gick med det där skeppet som sägs ha hittats drivande på Nordsjön med död besättning och bärgades in till Bergen 1349. På kort sikt var det en god affär att bärga och säljs skepp och last men på längre sikt blev det en trehundraårig lågkonjunktur efter att halva landets befolkning hade dött i "svartedauden".
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
optimum
B Besiman skrev:
Sam


Jag tror det var samma källa som påstod att all man såg, var sant
Du anser alltså att SVT publicerar sådant som inte är sant?
Intressant tanke.
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Källa på att allt är sant?
Men det vore väl inte konstigt om de som jagar klick överdriver för att få fler klick.
Börjar du bli konspiratorisk.
Det var ju SVT som publicerade filmen.

Jag såg delar av den långt tidigare från länkar på Flashback och tog den för tveksam att det var äkta då.
Speciellt när de svetsar igen dörrar. Men ner den kom i helhet från SVT tog jag den för kontrollerad objektiv sanning.

Du tror alltså SVT inte kollar sitt material och släpper ut det bara för de jagar klick.
Vågar vi ens lita på när statsminister Stefan Löfven framträder på TV2 ikväll eller är det också fejk?
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.