2 357 130 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men Finland har väl inte gjort särskilt mycket mer än Sverige? Det är inte särskilt många i Sverige som åker till skidorterna och går på museum just nu så den lilla delen som smittas vid såna tillställningar kommer att vara marginell idag. Finland har bara hälften så stor befolkning som Sverige och antalet smittade ökar för varje dag som går även i Finland och antalet döda kommer ju självklart också att öka.H heimlaga skrev:Jag håller med dig!!!!
Finland har gått in för en massa åtgärder som ingen ens vågar föreslå i Sverige uttryckligen för att intensivvårdsplatserna ens skall ha en chans att räcka till.
Efter vad jag har hört så har ni färre intensivvårdsplatser i förhållande till folkmängd i Sverige.
Kortsiktigt ekonomiskt tänkande kan få svåra följder på lång sikt. Vi vet ju alla (eller borde veta) hur det gick med det där skeppet som sägs ha hittats drivande på Nordsjön med död besättning och bärgades in till Bergen 1349. På kort sikt var det en god affär att bärga och säljs skepp och last men på längre sikt blev det en trehundraårig lågkonjunktur efter att halva landets befolkning hade dött i "svartedauden".
De var problem med offroadkörningar i Stockholms södra skogar och SVT tog upp det, att de sen använde våra filmer där vi körde lagligt för att visa i rutan va inget SVT kollade upp. Vill minnas att SVT reagerade när vi upplyste dom om det och att de skyllde på annat produktionsbolaag eller liknande. Så nog fan sänds saker som de inte har full koll påoptimum skrev:
Börjar du bli konspiratorisk.
Det var ju SVT som publicerade filmen.
Jag såg delar av den långt tidigare från länkar på Flashback och tog den för tveksam att det var äkta då.
Speciellt när de svetsar igen dörrar. Men ner den kom i helhet från SVT tog jag den för kontrollerad objektiv sanning.
Du tror alltså SVT inte kollar sitt material och släpper ut det bara för de jagar klick.
http://atvstockholm.blogspot.com/2012/01/
I detta mycket allvarliga läge kan man inte lägga upp något som inte är sant om hur sjukdomen hanteras.Tokslut skrev:
De var problem med offroadkörningar i Stockholms södra skogar och SVT tog upp det, att de sen använde våra filmer där vi körde lagligt för att visa i rutan va inget SVT kollade upp. Vill minnas att SVT reagerade när vi upplyste dom om det och att de skyllde på annat produktionsbolaag eller liknande. Så nog fan sänds saker som de inte har full koll på(kanske ingen fullträff dock
)
[länk]
Åtminstone inte från SVT som ska vara politiskt oberoende och objektiva.
Det är ju knappast Fria tider eller liknande.
Den grupp man ska akta sig för är de som brukar åka på skidresor i alperna. Vilken är infödda höginkomsttagare.pacman42 skrev:
Jag åkte förbi IKEA häromdagen för att göra en reklamation. Jag höll avstånd till alla, men när jag stod och väntade på min tur så slog dig mig att mer än hälften som var där hade utländsk bakgrund. En knapp fjärdedel var ungdomar och en knapp fjärdedel var pensionärer.
Den sociala distanseringen verkar i huvudsak genomföras av infödda medelålders.
Något att fundera över...
Jag var iväg en sväng nyss. Ca 15 pers i butiken varav samtliga utom jag och en ung tjej var pensionärer! Ett par stycken hankade sig fram med rollator med stora besvär och en åkte elskoter.P Pumba skrev:Var ute en sväng och handlade innan, folk verkar ju inte bry sig för 5 öre så jag tror nog det kommer sluta rätt illa.
Stora skyltar vid kassan att man ska hålla 2 meter avstånd i kön, ändå så får man en i bakom som nästan ska sätta på en medans man betalar, resten av kön var hoptryckt så det var väl max en halvmeter mellan någon, inte ens när kassapersonalen börjar ropa att man ska hålla avståndet bryr sig folk utan står mest och bara glor på varandra.
Det är ju betydligt mindre folk ute men de flesta som är ute beter sig som inget hänt, är det ett sätt för folk att hantera problemet? Att låtsas som det inte finns?
Ja, vederbörande Claes har fortfarande inte svarat på min fråga angående rekryteringsprocessen hos FHM. Han undviker denna fråga (tror jag) men hoppas inte det.B Besiman skrev:Hörde på radion där de intervjuade en person som jobbade på 113 13, Där har de avancerade anställningskrav.
De sa att kvalifikationerna var att man skulle vara snabb på att söka på nätet
På frågan ,
- När började du här?
Svarade han
- Kl 10
- Vad gjorde du innan?
- Jag har varit paketutkörare och lite annat innan.
- Har du fått nån utbildning innan du började svara på samtal?
- Jag satt o lyssnade på några samtal som andra tog emot.
några hoppfulla ord
https://www.sydsvenskan.se/2020-03-22/giesecke-vi-kommer-att-klara-det-har

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-22/giesecke-vi-kommer-att-klara-det-har
edit: tvåa på bollen, höll väl för länge på med att klistra in citat
Vi skulle kunna ha det värre. Jag pratade nyss med en kollega i Zagreb, de har drabbats av jordbävning mitt i allt. Hon är OK, men folk har blivit hemlösa samtidigt som det råder karantän och lockdown. Arbetsplatser förstörda och går inte att återvända till även efter karantän. Att stänga ner samhällen och stänga gränserna gör oss långt mer sårbara för katastrofer och olyckor än vi kanske tror.
Det här tillför nog inte diskussionen så mycket, men det kanske sätter lite perspektiv på läget. Och framför allt att långtgående åtgärder behöver övervägas noga.
Det här tillför nog inte diskussionen så mycket, men det kanske sätter lite perspektiv på läget. Och framför allt att långtgående åtgärder behöver övervägas noga.