Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H heimlaga skrev:
Fast är det värt att ha ett samhälle där man bara låter fullt friska människor dö i stora mängder utan att ens försöka hindra det. Då kan vi lika gärna avskaffa hela samhället...... och så går jag ut och slåtr ihäl en viss person som jag inte tål och tar hennes egendom. Hon skulle ju endå dö om sisådär 50 år så jag gör ju inget fel om jag går händelserna litet i förväg:rolleyes:

Gamla Agda som ligger på bäddavdelningen och har dåligt hjärta och KOL månste hållas neddrogad med värkmedicin för att stå ut med ryggvärken kommer endå att dö inom ett halvår så där är det inte så stor skillnad men när vi talar om folk som mänskligt sett borde ha 5 eller 10 eller rentav 50 år kvar är det en helt annan sak.
Det är precis detta som sker i Italien. Det är inte bara de sjuka i Covid-19 som prioriteras mot varandra, utan alla andra som behöver vård ingår i prioriteringen.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Fast är det värt att ha ett samhälle där man bara låter fullt friska människor dö i stora mängder utan att ens försöka hindra det.
Tja..
https://www.worldometers.info/se/

Hittils i år har 70.00 kvinnor dött i barnsäng och 220.000 i malaria.
Bara idag har närmare 10.000 svultit ihjäl.
Det finns ingen rimlighet i hur världen hanterar Coronaviruset jämfört med andra dödsorsaker !!
Det är oförlåtligt hur vi sabbar för våra egna ungars framtid
 
  • Gilla
  • Älska
JSten och 4 till
  • Laddar…
Varför sen tid som kl 21.15? Jag har en känsla att vi kommer stänga ned delar av samhället mycket snart.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
... men när vi talar om folk som mänskligt sett borde ha 5 eller 10 eller rentav 50 år kvar är det en helt annan sak.
Å andra sidan dör inte fullt friska människor med 50 år kvar av Corona.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H hakan_975 skrev:
Tja..
[länk]

Hittils i år har 70.00 kvinnor dött i barnsäng och 220.000 i malaria.
Bara idag har närmare 10.000 svultit ihjäl.
Det finns ingen rimlighet i hur världen hanterar Coronaviruset jämfört med andra dödsorsaker !!
Det är oförlåtligt hur vi sabbar för våra egna ungars framtid
Det beror på att västvärlden får panik när hotet kommer så nära. Men det får man inte skriva här för då är man rasistisk.
 
H hakan_975 skrev:
Tja..
[länk]

Hittils i år har 70.00 kvinnor dött i barnsäng och 220.000 i malaria.
Bara idag har närmare 10.000 svultit ihjäl.
Det finns ingen rimlighet i hur världen hanterar Coronaviruset jämfört med andra dödsorsaker !!
Det är oförlåtligt hur vi sabbar för våra egna ungars framtid
I Sverige, och även i andra välfärdsstater, har det nog dött fler av Coronaviruset än i malaria, barnsäng eller svält. Det är därför vi reagerar som vi gör. Det som sker långt borta i världen bryr vi oss inte lika mycket om och kan inte lika direkt påverka då det till del är lokala orättvisor till följd av bristande demokrati. Sedan dör det många som följd av tex rökning och för mycket (eller onyttig) mat. Globalt fler som där av för mycket än för litet mat numera.
Vi bör bekämpa allt som leder till ohälsa och död, hur vi fördelar ansträngning och budget för detta håller jag med om att vi måste fundera över.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
useless useless skrev:
Å andra sidan dör inte fullt friska människor med 50 år kvar av Corona.
Majoriteten gör det inte. Men som det är nu är hälften av patienterna som kräver IVA-vård under 50 år. Om de inte får hjälp så kommer dom att dö dom också. Det som händer i kroppen när du blir av med skivepitel som omger alveolerna är att du blir väldig mottaglig för bakterieinfektion. Jag blev drabbad av Mykoplasma-infektion i bägge lungorna när jag var 30 år efter en segdragen virusinfektion. Jag låg en hel vecka på IVA vård. Jag hade inte klarat mig utan behandling. Jag har en irreversibel skada på båda lungorna vilket gör att jag förmodligen skulle ha sämre odds att klara Covid-19 än många andra. Skall jag prioriteras bort trots minst 30 år kvar i livet? Var skall gränsen dras? 40 + = ingen vård?
Blir sjukvården överbelastad så kommer många att dö - Inte bara de äldre. Det kommer bli fler äldre för att de nerprioriteras och sämre odds att överleva trots vård.
 
  • Gilla
Lars48 och 2 till
  • Laddar…
Redigerat:
P
Jag måste ge en eloge till stora delar av svenska folket. När man ser hur de flesta människor agerar så inser man att det finns hopp. Många jobbar hemifrån sedan minst en vecka tillbaka, dom som är tvungna att vara på arbetsplatsen där jag jobbar har det nu väldigt luftig omkring sig och kan välja platser med stort avstånd till övriga, i affären ser man till att inte stå för nära varandra, verkar som att många tänker på handtvätt mer nu än nånsin osv. Många verkar kunna ta till sig att man kan göra mycket med enkla insatser.
Igår var det fint väder och jag noterade att många var utomhus, även jag, men när någon stannade och pratade så höll alla ett visst avstånd till varandra.
 
  • Gilla
uplj och 8 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Jag måste ge en eloge till stora delar av svenska folket. När man ser hur de flesta människor agerar så inser man att det finns hopp. Många jobbar hemifrån sedan minst en vecka tillbaka, dom som är tvungna att vara på arbetsplatsen där jag jobbar har det nu väldigt luftig omkring sig och kan välja platser med stort avstånd till övriga, i affären ser man till att inte stå för nära varandra, verkar som att många tänker på handtvätt mer nu än nånsin osv. Många verkar kunna ta till sig att man kan göra mycket med enkla insatser.
Igår var det fint väder och jag noterade att många var utomhus, även jag, men när någon stannade och pratade så höll alla ett visst avstånd till varandra.
Jovisst, men lik förbaskat finns det folk som frivilligt vill stå i en liftkö och liknande. Undrar förresten hur länge stormarknader som t.ex. IKEA har öppet som vanligt? Det kan ju inte vara sunt att samla hundratals människor därinne heller. Men att tulla på IKEA vore väl att kränka den svenska folksjälen på djupet!
 
B b8q skrev:
Jovisst, men lik förbaskat finns det folk som frivilligt vill stå i en liftkö och liknande. Undrar förresten hur länge stormarknader som t.ex. IKEA har öppet som vanligt? Det kan ju inte vara sunt att samla hundratals människor därinne heller. Men att tulla på IKEA vore väl att kränka den svenska folksjälen på djupet!
Jag åkte förbi IKEA häromdagen för att göra en reklamation. Jag höll avstånd till alla, men när jag stod och väntade på min tur så slog dig mig att mer än hälften som var där hade utländsk bakgrund. En knapp fjärdedel var ungdomar och en knapp fjärdedel var pensionärer.

Den sociala distanseringen verkar i huvudsak genomföras av infödda medelålders.

Något att fundera över...
 
B b8q skrev:
Jovisst, men lik förbaskat finns det folk som frivilligt vill stå i en liftkö och liknande. Undrar förresten hur länge stormarknader som t.ex. IKEA har öppet som vanligt? Det kan ju inte vara sunt att samla hundratals människor därinne heller. Men att tulla på IKEA vore väl att kränka den svenska folksjälen på djupet!
Ikea har inte matserveringen öppet. Men sen är det där om att om du inte har symptom är det således helt okej att leva som vanligt. Afterskin visar således att människor saknar förmågan att tänka själva. Är man minsta sjuk - så stannar man hemma. That's it.
 
P Pin skrev:
Vi bör bekämpa allt som leder till ohälsa och död, hur vi fördelar ansträngning och budget för detta håller jag med om att vi måste fundera över.
Jag håller med och som med allt annat är ju dosen giftet.
Det skulle ju vara betydligt lindrigare, för alla, om vi kunde låsa in riskgrupperna istället. Jag tror inte att farmödrar eller morfädrer vill vara orsak till att barnbarnen hamnar i samma sitation som tyskarna under 30 och 40 talet.
Det är inte många i detta forum som vet vad en lågkonjunktur är. Egentligen. Ni är helt enkelt för unga eftersom vi har haft en ökande ekonomi sedan mitten på 90-talet där alla har fått det bättre för varje år.
En riktig ekonomisk depression finns det ingen som minns nuförtiden, i alla fall inte om man har bott i Svergie hela livet.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Ikea har inte matserveringen öppet. Men sen är det där om att om du inte har symptom är det således helt okej att leva som vanligt. Afterskin visar således att människor saknar förmågan att tänka själva. Är man minsta sjuk - så stannar man hemma. That's it.
Men man kan smitta utan att man känner sig sjuk. Italien har 6,5% smittade som saknar symtom. Man kan smitta innan man insjuknar. Social distansering gäller alla!
 
MultiMan
useless useless skrev:
Å andra sidan dör inte fullt friska människor med 50 år kvar av Corona.
Inte? Som jag fattat det dog han 34 år gammal av just Covid-19, utan kända bakomliggande sjukdomar, men rätta mig gärna om jag har fel. Ett av de mest kända fallen: https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51403795
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.