Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
L Lars48 skrev:
Vilka är det som väljer experterna som ska sitta på FHM?
De rekryteras som andra statliga tjänstemän genom öppen utlysning av tjänsterna och den bäst lämpade erbjuds tjänsten efter rankning avseende förtjänst och skicklighet.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Läste precis att i New York State med 19,5 miljoner invånare, alltså dubbelt så många
som i Sverige så räknar de nu med att de kommer behöva 30000 respiratorer.

Riktiga amatörer, här i Sverige klarar vi oss med färre än 1000, alltså mindre än 10%
av vad de behöver.
De behöver inga fler respiratorer utan kör med den Italienska versionen. Satsa på de som går att rädda . De son behöver respiratorer får gå hem och förberedda sig för ett bättre liv i en annan värld.
 
  • Ledsen
optimum
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ju redan estimerat att det kommer dö mellan 30.000 och 140.000 i Sverige, så det har jag tagit höjd för.

Dessutom tror jag inte att vi kan göra så mycket åt det. Det går liksom inte att förhandla med ett virus.

Jag tror att Kina kommer få stadigt återkommande utbrott i lång framtid ifall de kör sin Wuhan-taktik varje gång, detta kommer inte sluta förrän ca 1 miljard av deras befolkning har insjuknat och sen erhållit immunitet, och på vägen dit kommer tiotals miljoner kineser dö.


Det handlar mest om ifall man vill slita bort plåstret snabbt eller långsamt, om man föredrar mer smärta kortvarigt eller mindre under längre tid.

Men det bästa vi kan göra är att i möjligaste mån skydda riskgrupperna.
Satsa stenhårt på det, är mitt stalltips. Men det vet redan alla som styr, så jag kommer inte med något revolutionerande.
Nu räcker det med att 50% av befolkningen insjuknar om viruset har R0=2 och 67% med R0=3 för att man skall få flockumminitet.

Detta virus verkar ligga på ett R0 runt 4 (grovt estimat, man kan få ännu högre R0, jag har här räknat med spridning staten och en inkubationstid på femte dagen bara, ingen spridning efter detta). Detta är baserat på spridningen i Spanien och Italien innan karantänreglerna sattes i bruk.

Ett R0=4 skulle ge runt en miljard sjuka innan Kina får flockimmunitet.

Men, man kommer att få ned R genom att folk framöver kommer att bli duktigare på social distansering och på att tvätta sig.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Kan rekommendera alla att sova lugnt.
Det ska jag göra strax.
Vår statsminister Stefan Löfven har lovar att Sveriges beredskap är god

citat
"Han intygade att ”Sverige har en god beredskap att hantera situationen, om vi skulle få många fler fall i landet”"

Detta var 28/2 och vi har fått fler många fler smittade och sjuka sedan dess.
Sov nu gott. Zzzzzzzzz.

Nu ska jag drömma om fasorna vid andra världskriget då Per-Albin Hanson 27/8 1939 lovade att vår beredskap var god.
Samma lögn men olika anledningar. Ja Tysken tog oss inte men nu gör Coronan det.
Min far gjorde lumpen då och de fick ut träbössor att träna med.

Kanske vi kan få ut flugsmällor nu mot viruset.

Ja källa som vanligt för annars är det bara trams. Detta är på riktigt.
[länk]

Vänligen kommentera detta på ett vuxet sätt då jag tror att flera blir oroliga av att läsa om hur våra högsta ledare hanterar situationen.

Skicka gärna lite kärlek till Stefan, han behöver nog det nu när han inser att han gjort bort sig.
Inte lätt när grodorna hoppat ur munnen, Sveriges beredskap....... oj oj oj.
Undrar om Sverige har kvar nånting som kallas försvarsmakten eller arme?
Hörde att de har skänkt bort fältsjukhusen som försvaret ägde en gång i tiden.
Är det Nato som ska komma in nu och hjälpa till med fältsjukhus?
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Såklart lite märkligt att man inte väljer att rapportera en korrekt dödsattest för covid-19? Siffrorna registreras sedan som statistik världen över. M.a.o kan vi inte längre lita på de siffor som publiceras för Italien?
Det är klart att de ur skiljer Covid-19 från andra dödsfall, jag tolkar det snarare som att de inte urskiljer Covid-19 som dödsorsak från andra dödsorsaker. Dvs har man Covid-19 och dör så registreras man som död av Covid-19 även om det som slutligen tippade personen av vagnen skulle kunnat vara exempelvis en hjärtinfarkt.
 
optimum
När fattade man att det som händer på skidorterna är riktigt allvarligt för smittspridningen?

Alltså vet man om hur det går till med folk som trängs i kabiner, liftköer, lunchrestauranger, afterski, shots-fester mm?
Bussresor där folk sitter nära varandra längre tid.

Eller såg man bara framför sig folk med skidor i backarna långt ifrån varandra som egentligen är rätt så ofarligt om man bortser från lite ben och armbrott.

Detta borde varit uppenbart för många veckor sedan. Ändå är skidbackarna fortfarande öppna.
Som tur är så har en del stängt afterski barerna nu. Men resten pågår som vanligt.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Runt 90 000 människor dör i Sverige varje år (245 varje dag i snitt) och då är inte några extra i Corona så värst mycket.
Om de flesta Corona fallen dessutom ingår i dessa 245 är det inte någon märkbar höjning.

Kan vi nu följa fhm råd (alla tycks inte klara det) kan vi hålla nere dödstalen och till sommaren tuffa på som vanligt igen.

Många är rädda (mig inräknad) att världen kommer gå under innan klimatet tar oss men tar vi lärdom av Corona och inte öppnar upp flyget efter detta och samtidigt tar en swexit och bygger upp ett land som inte är beroende av andra länder så kommer vi i framtiden stå bättre rustade mot både nya smittor och miljöhot.
Några extra? Hur många tror du kommer att dö i Covid-19 i Sverige?

Jag tror inte det "bara" blir några extra tyvärr.
 
Mikael_L
L Lars48 skrev:
Vilka är det som väljer experterna som ska sitta på FHM?
Det är en arbetsplats, så folk blir helt enkelt anställda efter kvalifikationer och jobbintervjuer, precis som på alla andra företag.


edit:
oops, såg att Claes Sörmland redan svarat på detta ... men men, du fick två svar då ... :)
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Såklart lite märkligt att man inte väljer att rapportera en korrekt dödsattest för covid-19? Siffrorna registreras sedan som statistik världen över. M.a.o kan vi inte längre lita på de siffor som publiceras för Italien?
Du menar väl ändå inte att den italienska sjukvården ska obducera alla som avlider, bara för att de testats poitivt för Covid-19? Det har de knappast tid och resurser till.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är en arbetsplats, så folk blir helt enkelt anställda efter kvalifikationer och jobbintervjuer, precis som på alla andra företag.
I konkurrens med privata arbetsgivare, exempelvis AstraZeneca.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Undrar om Sverige har kvar nånting som kallas försvarsmakten eller arme?
Hörde att de har skänkt bort fältsjukhusen som försvaret ägde en gång i tiden.
Är det Nato som ska komma in nu och hjälpa till med fältsjukhus?
Kanske det, men knappast i Sverige. Sist jag kollade var vi inte medlemmar i Nato.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Mikael_L
B b8q skrev:
Du menar väl ändå inte att den italienska sjukvården ska obducera alla som avlider, bara för att de testats poitivt för Covid-19? Det har de knappast tid och resurser till.
Just nu är nog läget sådant att många saker som inte är livsnödvändiga får stå tillbaka, även om det vore intressanta resultat och kunskap. Men patologerna får nog hugga i och hjälpa till bland de levande just nu.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ju redan estimerat att det kommer dö mellan 30.000 och 140.000 i Sverige, så det har jag tagit höjd för.
Jag kanske borde lägga till att jag kan ju också få väldigt fel här, det här var ju mest ett skott från höften, en gissning baserad på tidigare rapporterade dödlighetssiffror (som hela tiden förändras), dvs en ganska osäker metod för sådant här prognosmakeri.
Däremot är jag ju rätt säker på det kommer skörda en massa dödsfall. Och jag är rätt säker på att det inte har varit möjligt att stoppa, kanske möjligen påverka lite hur spridningen blir, men knappast något mer.

Folk kanske tycker jag är en cynisk jäkel, jag anser att jag är realist.

Fick jag önska något så är det att detta virus aldrig skulle uppstått.

Och vi ska kanske ta till oss att många många experter på sånt här har i många år meddelat att det är bara en tidsfråga tills det kommer något som orsakar en hemsk pandemi, jag tror att de mycket väl har kunnat tänka sig något ännu värre än covid-19. Och det kan ju fortfarande ske, i någon framtid - det är väl bara en tidsfråga ... :sweat:
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
sunnis
pacman42 pacman42 skrev:
Det är klart att de ur skiljer Covid-19 från andra dödsfall, jag tolkar det snarare som att de inte urskiljer Covid-19 som dödsorsak från andra dödsorsaker. Dvs har man Covid-19 och dör så registreras man som död av Covid-19 även om det som slutligen tippade personen av vagnen skulle kunnat vara exempelvis en hjärtinfarkt.
Ja, nu kan jag inte italienska tyvärr. Det kanske är en felaktig översättning men det står på TV4 nyhetsinslag att det är 793 dödsfall och Italiens chef för civilförsvaret poängterar att det avser alla dödsfall och de inte urskiljer de som dött av Corona.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De rekryteras som andra statliga tjänstemän genom öppen utlysning av tjänsterna och den bäst lämpade erbjuds tjänsten efter rankning avseende förtjänst och skicklighet.
”Som andra statliga tjänstemän ”
Jag kommer ihåg ihåg en rekryteringsprocess hos Strålskyddssmyndigheten. Då träffade jag en person som hade lagt ut annonsen. Hade intervju med henne i en halvtimme och sen träffade jag hennes chef på en fika och högsta chefen träffade mig för att skriva under kontraktet. Är det så det går till hos FHM oxå? Några få personer är involverade i rekryteringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.