Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Vem f-n vill ta Svärje ?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Självklart gör de avancerade analyser.

De flesta länder testar mer än vi gör.
Nej, det gör de inte. Frankrike har t ex bara kapacitet att göra 2500 tester om dagen. Sverige hade kapacitet för 2800 tester om dagen för en vecka sedan, och har därefter byggt ut kapaciteten. Och Frankrike har nästan sju gånger fler invånare än Sverige. UK har bara kapacitet för 4000 tester/dag.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Nej, det gör de inte. Frankrike har t ex bara kapacitet att göra 2500 tester om dagen. Sverige hade kapacitet för 2800 tester om dagen för en vecka sedan, och har därefter byggt ut kapaciteten. Och Frankrike har nästan sju gånger fler invånare än Sverige. UK har bara kapacitet för 4000 tester/dag.
Jaha. kapacitet men många tester görs i Sverige idag per dag?
 
P
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför måste han det?
Det går att ta sig fram mellan länderna till havs och i luften.
De måste inte hela vägen!

Hur gjorde tyskarna när de intog Norge för 80 år sedan?
Inte intog de Sverige först!
Nä,behövdes inte,vi la oss platt och fortsatte leverera järnmalm åt hitler resten av kriget:thinking:
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Nä, nassarna tog Danmark först
Ja visst!
Men redan då var det ett hav, som kallas Skagerrak, mellan Danmark och Norge.
 
Läste precis att i New York State med 19,5 miljoner invånare, alltså dubbelt så många
som i Sverige så räknar de nu med att de kommer behöva 30000 respiratorer.

Riktiga amatörer, här i Sverige klarar vi oss med färre än 1000, alltså mindre än 10%
av vad de behöver.
 
Det har vi inte facit på än.
 
D Daniel 109 skrev:
Det har vi inte facit på än.
Sorry, jag försökte vara ironisk, jag menar att det kommer gå åt h-vete här.
Litar mer på New Yorks bedömning, den låter rimligare.
Alltså att vi kommer behöva runt 15000 respiratorer.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Angående Italien, på TV4-nyheterna förut vid 22 sa chefen för civilförsvaret att det i dag dött 793 personer, men att de inte urskiljde coranadöda bland dessa. Alltså är siffran 793 totalt antal döda idag i Italien överhuvudtaget, och inte bara coronafall? Blir ju lite märkligt att rapportera på det sättet. Eller så är det TV4 som felöversätter, jag kan inte italienska. Försökte hitta på TV4-play men lyckades inte, så här är lite screens från min comhemplay.

Nyhetssändning med text som visar "793 döda i covid-19 på ett dygn i Italien".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Screenshot från nyhetssändning med textning om 793 dödsfall i Italien, person tolkar teckenspråk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Presskonferens med civilförsvaret i Italien, tolk teckenspråk och textremsa med citat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy över en italiensk stad med text om coronarelaterade dödsfall under nyhetssändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite märkligt?
 
T
F f91jsw skrev:
Nej, det gör de inte. Frankrike har t ex bara kapacitet att göra 2500 tester om dagen. Sverige hade kapacitet för 2800 tester om dagen för en vecka sedan, och har därefter byggt ut kapaciteten. Och Frankrike har nästan sju gånger fler invånare än Sverige. UK har bara kapacitet för 4000 tester/dag.
Intressant! Kan du hänvisa till källan till uppgifterna om Sveriges kapacitet?
 
K koppla skrev:
Angående Italien, på TV4-nyheterna förut vid 22 sa chefen för civilförsvaret att det i dag dött 793 personer, men att de inte urskiljde coranadöda bland dessa. Alltså är siffran 793 totalt antal döda idag i Italien överhuvudtaget, och inte bara coronafall? Blir ju lite märkligt att rapportera på det sättet. Eller så är det TV4 som felöversätter, jag kan inte italienska. Försökte hitta på TV4-play men lyckades inte, så här är lite screens från min comhemplay.

[bild]


[bild]

[bild]

[bild]

Lite märkligt?
Det är väl inte märkligt. Det dör massor i hemmen. De tas inga prover på. De sa att det dör 4ggr fler än normalt. Därav tolkas det att antalet smittade är 10ggr mer än vad statistiken säger. Samt ökande fortfarande.
 
Detta virus utbrott är inte slutet för världen. Det är bara början på slutet för världen som vi känner den idag.

Här kommer min domedags profetia om hur det kommer att gå:
1. Värdens ledare handlar i panik och stänger ner samhället i ett meningslöst försök att rädda livet på så många äldre som möjligt, detta misslyckas och 10% av befolkningen över 70år dör ändå.
2. Ner stängningen av samhället i flera månader sätter värden i den värsta lågkonjunktur som sätts. Börsen sjunker med 90%. Massarbetslöshet och ekonomisk misär får folket att tappa tilltron för politiker. Populism frodas.
3. Populister tar makten nästan överallt. Sammarbete mellan länder avslutas. Skyddstullar upprättas, ekonomin går ännu sämre.
4. WW3. RIP world.


Eller är jag för negativ nu? ;)
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
harry73
L largab skrev:
De sa att det dör 4ggr fler än normalt.
Det betvivlar jag. I Sverige dör 90 000 årligen. Det motsvarar 250 per dygn.
Motsvarande vanliga dödssiffran för Italien borde då vara 1500 per dygn. Men han kanske bara syftar på Lombardiet
 
optimum
tttomten tttomten skrev:
Nu säger ju Arnberg att du inte behöver pennan men om du av psykologiska orsaker ändå vill använda en så kan du ta din egen och slippa beröra någon annans.
Jag har en kondom över pennan numera.
Slänger den direkt efter jag använt den.
Fiffigt va?
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Eller så låter du bli att ta på den under någon tid. På plast kan viruset överleva rätt länge men blyertspennans trä kan kanske jämföras med kartong där det är kortare tid.
[länk]
Obs Preliminär studie!

Tillägg:
Eller så tror man att även en Uppsala-professor i virologi kan en del:
[länk]
Det luriga är att jag brukar ha ändan på pennor i munnen ibland. En dum vana men svår att bryta.
Men som jag skrev i ett annat inlägg nyss så har jag nu en kondom över pennan.
Kan vara ett bra tips.
Skydda sig ska man göra.
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.