2 357 582 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kan rekommendera alla att sova lugnt.
Det ska jag göra strax.
Vår statsminister Stefan Löfven har lovar att Sveriges beredskap är god
citat
"Han intygade att ”Sverige har en god beredskap att hantera situationen, om vi skulle få många fler fall i landet”"
Detta var 28/2 och vi har fått fler många fler smittade och sjuka sedan dess.
Sov nu gott. Zzzzzzzzz.
Nu ska jag drömma om fasorna vid andra världskriget då Per-Albin Hanson 27/8 1939 lovade att vår beredskap var god.
Samma lögn men olika anledningar. Ja Tysken tog oss inte men nu gör Coronan det.
Min far gjorde lumpen då och de fick ut träbössor att träna med.
Kanske vi kan få ut flugsmällor nu mot viruset.
Ja källa som vanligt för annars är det bara trams. Detta är på riktigt.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/s...for-en-pandemi-vi-foljer-det-minut-for-minut/
Vänligen kommentera detta på ett vuxet sätt då jag tror att flera blir oroliga av att läsa om hur våra högsta ledare hanterar situationen.
Skicka gärna lite kärlek till Stefan, han behöver nog det nu när han inser att han gjort bort sig.
Inte lätt när grodorna hoppat ur munnen, Sveriges beredskap....... oj oj oj.
Det ska jag göra strax.
Vår statsminister Stefan Löfven har lovar att Sveriges beredskap är god
citat
"Han intygade att ”Sverige har en god beredskap att hantera situationen, om vi skulle få många fler fall i landet”"
Detta var 28/2 och vi har fått fler många fler smittade och sjuka sedan dess.
Sov nu gott. Zzzzzzzzz.
Nu ska jag drömma om fasorna vid andra världskriget då Per-Albin Hanson 27/8 1939 lovade att vår beredskap var god.
Samma lögn men olika anledningar. Ja Tysken tog oss inte men nu gör Coronan det.
Min far gjorde lumpen då och de fick ut träbössor att träna med.
Kanske vi kan få ut flugsmällor nu mot viruset.
Ja källa som vanligt för annars är det bara trams. Detta är på riktigt.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/s...for-en-pandemi-vi-foljer-det-minut-for-minut/
Vänligen kommentera detta på ett vuxet sätt då jag tror att flera blir oroliga av att läsa om hur våra högsta ledare hanterar situationen.
Skicka gärna lite kärlek till Stefan, han behöver nog det nu när han inser att han gjort bort sig.
Inte lätt när grodorna hoppat ur munnen, Sveriges beredskap....... oj oj oj.
Jag känner lite som att jag önskar att insjukna i detta, så jag får det avklarat och vet att jag sen är någorlunda immun mot de vågor som sen kommer att komma.T TAR12 skrev:
Jag tror inte att jag har underliggande sjukdomar eller problem som gör att jag tillhör någon riskgrupp. Jag har stor förståelse för att de som tillhör riskgrupper är extremt oroliga (och de som har släktingar/vänner i riskgrupp).
Jag har ju redan estimerat att det kommer dö mellan 30.000 och 140.000 i Sverige, så det har jag tagit höjd för.pacman42 skrev:
Dessutom tror jag inte att vi kan göra så mycket åt det. Det går liksom inte att förhandla med ett virus.
Jag tror att Kina kommer få stadigt återkommande utbrott i lång framtid ifall de kör sin Wuhan-taktik varje gång, detta kommer inte sluta förrän ca 1 miljard av deras befolkning har insjuknat och sen erhållit immunitet, och på vägen dit kommer tiotals miljoner kineser dö.
Det handlar mest om ifall man vill slita bort plåstret snabbt eller långsamt, om man föredrar mer smärta kortvarigt eller mindre under längre tid.
Men det bästa vi kan göra är att i möjligaste mån skydda riskgrupperna.
Satsa stenhårt på det, är mitt stalltips. Men det vet redan alla som styr, så jag kommer inte med något revolutionerande.
Hrmm, de tog faktiskt bägge länderna exakt samtidigt.P Putte 9497 skrev:
Först tänkte de bara ta Norge, men strategerna insåg att de behövde flygplatser och utflottningsställen närmare Norge ifall Norge skulle lyckas sätta upp ett någorlunda försvar (vilket nu Norge inte lyckades med så bra).
En intressant fotnot är att Britterna och Fransmännen var på väg till Norge samma dag (9 april 1940), för att lägga minfält utanför Narviks hamn (och kanske på fler ställen) och upprätta en sjöblockad "Operation Wilfred" och sen fanns det ytterligare en planerad operation "Plan R 4" som involverade en trupplandstigning och att brittisk och fransk trupp skulle besätta Nordnorge, Kirunas gruvor och ev bistå Finland med hjälp mot Ryssland (och hjälpen mot Ryssland tänkte man skulle vara täckmanteln och angiven anledning till ockupationen av mark i Norge och Sverige, som vid tillfället stod utanför krig. Men då finska vinterkriget hade tagit slut vid tidpunkten så blev det svårt.).
Tyskarna hade naturligtvis snappat upp en del om dessa planer, jag vet inte hur säkra de var på de exakta tidpunkterna, ty i så fall var det ju oerhört vågat att ge sig in på en invasion samma dag som Brittiska flottstyrkor anlände. Och historien har sen visat att Hitler hade en jä*la tur bara, då de allierade gjorde en sån otrolig mängd olika misstag.
Ojoj, nu blev det en massa offtopic, men jag hoppas någon fann det inspirerande att läsa lite om en av de första ockupationerna i WW2 (gången var ju Österrike (Anschluss) - Sudetland, sen hela Tjeckien - Polen (som brukar betecknas som krigsutbrottet för WW2) - Norge/Danmark, sen kom resten av Europa)
Så Norge och Danmark var bland de länder som var ockuperade längst.
Redigerat:
Ja jag håller med. De gör ett gott jobb nu och vi har frid på den politiska arenan. Mycket bra.tttomten skrev:
Men vi var mycket dåligt förberedda på detta och då kan man inte säga att vår beredskap är god.
Allt kan man inte förbereda sig på men en del viktiga punkter finns som borde funnits klara för att gå ut och kalla det att vår beredskap är god.
Jag jämförde med hur vårt försvar var vid krigsutbrottet i slutet av 30-talet och det var inte bra beredskap då heller.
Den stora skillnaden nu är att folk kan få information via digitala medier och då avslöjas sådant här rätt snabbt och oron växer över att våran ledning inte ska lösa detta.
Visst ett sådant här virusutbrott kan tyckas helt nytt men både SARS, fågelinfluensa, svininfluensa och EBOLA har man haft aktuellt de senaste åren.
Jag upplever det som vi står med byxorna nere och nu får ta fram planer på hur vi ska agera. Planer på hur vi ekonomiskt ska ta hand om alla småföretag som riskerar och gå omkull. Och då med en påhittad "hjälp" med 300 miljarder som jag tidigare skrivit om och fått instämmande om att den stämmer som är en bluff direkt avslöjad av en ägare till ett mindre företag som mår dåligt nu.
Vi har i dagarna fixat en lag som ger staten rätt i att stänga skolor. Något man kunde haft klart för att kalla det god beredskap.
Jag tänker inte räkna upp allt men sjukvård, möjligheter till tester och försörjning av skyddsutrustning är några punkter som snabbt visar att vi hade ingen bra beredskap.
Nu sitter vi i skiten och ska givetvis vara enade och hjälpas åt. Och precis som efter kriget så hade vi en krigsmakt väl värd namnet och jag tror vi kommer ha en sjukvård i toppklass med personal som känner en glädje att gå till jobbet då de vet att resurserna då är mycket hög klass på.
Nefrums skrev:
Detta virus utbrott är inte slutet för världen. Det är bara början på slutet för världen som vi känner den idag.
Här kommer min domedags profetia om hur det kommer att gå:
1. Värdens ledare handlar i panik och stänger ner samhället i ett meningslöst försök att rädda livet på så många äldre som möjligt, detta misslyckas och 10% av befolkningen över 70år dör ändå.
2. Ner stängningen av samhället i flera månader sätter värden i den värsta lågkonjunktur som sätts. Börsen sjunker med 90%. Massarbetslöshet och ekonomisk misär får folket att tappa tilltron för politiker. Populism frodas.
3. Populister tar makten nästan överallt. Sammarbete mellan länder avslutas. Skyddstullar upprättas, ekonomin går ännu sämre.
4. WW3. RIP world.
Jo lite ...Nefrums skrev:
Jag tror som dig till stora delar, Börsen tror jag inte sjunker med 90%, men kanske så illa som 70-75%, någonstans kommer det finnas riktiga realvärden som blir uppenbara och aktierna känns säkra.
Och sen finner jag inte WW3 så troligt. Inte ifall man tänker sig WW3 som något som liknar WW1 och WW2.
Jag tror att krigsskådespelet har lämnat den formen av krig (som stora krig) för gott.
Lika lite som vi kommer återgå till pansrade ryttare med lans eller att ställa upp två regementen i en lång rad på ett öppet fält mot varandra och börja skjuta på varandra tills någon ger upp, lika lite tror jag på ett krig som ens liknar WW1 och WW2.
Blir det värre så är det nog mer av det som ses redan idag.
Att man för krig på annans territorium med annan trupp eller ej reguljär trupp (såsom Ryssland i Ukraina och Iran i Syrien mm) eller krig i den form som vi ofta kallar Terrorism (som Al-Qaida, Medellínkartellen osv) eller olika former av gerillakrigsföring (vilket även sker i formerna som jag listade först).
Men jag tror inte vi kommer se nationellt uppställda arméer på miljontals soldater tåga ut till någon krigsskådeplats något mer.
Men de krig och oroligheter vi har idag kan helt klart eskalera enormt ifall det går illa.
Redigerat:
Runt 90 000 människor dör i Sverige varje år (245 varje dag i snitt) och då är inte några extra i Corona så värst mycket.
Om de flesta Corona fallen dessutom ingår i dessa 245 är det inte någon märkbar höjning.
Kan vi nu följa fhm råd (alla tycks inte klara det) kan vi hålla nere dödstalen och till sommaren tuffa på som vanligt igen.
Många är rädda (mig inräknad) att världen kommer gå under innan klimatet tar oss men tar vi lärdom av Corona och inte öppnar upp flyget efter detta och samtidigt tar en swexit och bygger upp ett land som inte är beroende av andra länder så kommer vi i framtiden stå bättre rustade mot både nya smittor och miljöhot.
Om de flesta Corona fallen dessutom ingår i dessa 245 är det inte någon märkbar höjning.
Kan vi nu följa fhm råd (alla tycks inte klara det) kan vi hålla nere dödstalen och till sommaren tuffa på som vanligt igen.
Många är rädda (mig inräknad) att världen kommer gå under innan klimatet tar oss men tar vi lärdom av Corona och inte öppnar upp flyget efter detta och samtidigt tar en swexit och bygger upp ett land som inte är beroende av andra länder så kommer vi i framtiden stå bättre rustade mot både nya smittor och miljöhot.
Såklart lite märkligt att man inte väljer att rapportera en korrekt dödsattest för covid-19? Siffrorna registreras sedan som statistik världen över. M.a.o kan vi inte längre lita på de siffor som publiceras för Italien?K koppla skrev:Angående Italien, på TV4-nyheterna förut vid 22 sa chefen för civilförsvaret att det i dag dött 793 personer, men att de inte urskiljde coranadöda bland dessa. Alltså är siffran 793 totalt antal döda idag i Italien överhuvudtaget, och inte bara coronafall? Blir ju lite märkligt att rapportera på det sättet. Eller så är det TV4 som felöversätter, jag kan inte italienska. Försökte hitta på TV4-play men lyckades inte, så här är lite screens från min comhemplay.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Lite märkligt?
Som jag antydde igår, detta virus har inte riktigt drivkrafter för att bli mindre aggressivt:
- https://www.theatlantic.com/science/archive/2020/03/biography-new-coronavirus/608338/
Taget från denna extremt bra artikel om varför viruset är så effektivt:
- https://www.theatlantic.com/science/archive/2020/03/biography-new-coronavirus/608338/