Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Emma242 skrev:
SARS är dock inte värst, MERS har en dödlighet på över 30%. Så långt ifrån mitten för ett Coronavirus.
Nära mitten :)

P
G guggen skrev:
Nära mitten :)
Näru, försök inte. Mellan 0 och 30 är 15 mitten. :)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
De 14% som klassas som ”severe” är då viruset spridit sig till de nedre luftvägarna. I Kina så har sådana patienter behandlats med intravenös antibiotika för att förebygga bakteriell lunginflammation som en följdsjukdom, bronkdilatorer och syrgas för att underlätta andningen och sterioder för att moderera immunsvaret. Man har även testat olika antivirala läkemedel för HIV, malaria, ebola och influensa, men vi vet inte om de har någon effekt än. Detta är mest stödjande behandlingar och vi har ingen anledning att tro att de har någon jättestor effekt på dödligheten i den gruppen. De 5% som klassas som ”critical” ligger däremot illa till utan modern sjukvård. Därmed inte sagt att 5% av alla smittade blir såpass sjuka, det finns antagligen ett stort mörkertal.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Om man vill få fram mortalitetssiffror under ett pågående utbrott så kan man studera en mindre population där man vet både antalet smittade och antalet döda. Ett bra sådant exempel är Diamond Princess. Ett annat är de plan med utländska medborgare som evakuerades från Wuhan tidigt. För tillfället är det 6 av de omkring 700 smittade på Diamond Princess som avlidit. De flesta har haft sjukdomen i flera veckor vid det här laget, men vi vet att tiden från insjuknande till död är rätt lång (median 14 dagar). Det kommer därför antagligen bli något fler. Samtidigt så är populationen på en lyxkryssning antagligen inte särskilt representativ och äldre bör vara kraftigt överrepresenterade. Alla insjuknade har fått tillgång till högkvalitativ vård.

”Bara” 137 smittade i Sverige nu. Det planar ut, inte alls nära de 180-200 det skulle varit om det fördubblats varje dag.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
T
Det är i nuläget kanske inte så intressant hur mortaliteten ser ut. Viktigare är hur man agerar för att stoppa spridning i samhället.

Min åsikt är att våra myndigheter gör för lite och att det kommer slå igenom på smittspridningen. Vi börjar snart närma oss de nivåer i antalet smittade vid vilket man valde att stänga ner hela samhällen i andra länder. ( Man stängde Wuhan vid 440 smittade).

I Sverige låter vi våra gränser vara öppna, skickar barn och vuxna som varit i riskområden till skola och jobb utan att de varit i karantän. Detta gäller även de som arbetar i sjukvården. I Danmark som har mycket färre fall så är det enligt deras motsvarighet till folkhälsomyndigheten krav på att sjukvårdspersonal som befunnit sig i riskområden har en karantäntid på 14 dagar.

Vidare börjar det komma rapporter om att de som har symtom i Sverige och befunnit sig i riskområden inte får möjlighet att testa sig så snabbt som man kan önska:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/overbelastat-1177-svag-lank-i-smittskyddet/
eller https://www.dn.se/sthlm/personal-pa-danderyds-sjukhus-som-var-i-kontakt-med-smittad-testas-inte/

Ta Thailand som ett exempel; de fick in smittan mycket tidigt, redan i januari, och har i ett tidigt skede skannat inkommande resenärer för feber, de har stoppat resenärer från Kina och krävt obligatorisk karantän för resenärer från vissa andra länder. Det är sannolikt att de inom kort kommer att kräva karantän för resenärer från Frankrike och Tyskland, och vem vet kanske även Sverige. Idag har de enligt WHO 47 smittade så det kan tyckas att deras ansträngningar gett resultat.

I Sverige ger vi inkommande resenärer information, utöver det gör vi inget. Man kan se skillnader i hur olika länder hantera resenärer här: https://www.iatatravelcentre.com/international-travel-document-news/1580226297.htm

Sammantaget så ser jag det som att vi har en ganska hög sannolikhet för att få en lokal smittspridning, tyvärr.

• Gilla
lsoderlund
  • Laddar…
P
G ekaa88 skrev:
[bild]
Det är ungefär så dystert det är att läsa kommentarer på fb nu.
Folk har på riktigt börjat uppmana folk att stanna hemma om de hostar eller är förkylda. Man är dum i huvudet om man går på något evenemang och är mördare om man inte är rädd för viruset för att du blir smittbärare om du beblandar dig med folk även om ingen skulle ha smittat dig.

Slutsats, man ska stänga av allt och lägga sig ner och dö.
Ja min vecka har varit jobbig med en helt vanlig jävla förkylning och hosta därtill.

• Gilla
rampante
  • Laddar…
T
B b8q skrev:
”Bara” 137 smittade i Sverige nu. Det planar ut, inte alls nära de 180-200 det skulle varit om det fördubblats varje dag.
Ökningen har väl varit 50-60% per dag och 137 fall ligger i linje med det. Skulle det hålla i sig borde vi nå 200 strecket under morgondagen, dock är det omöjligt baserat på den data vi i allmänheten har tillgängligt att göra sådana prognoser.

B b8q skrev:
Det stämmer ju visserligen om någon nu trott att det skulle dubblats varje dag. Men jag skulle inte kalla det att plana ut när hastigheten på antalet smittade per dag fortfarande ökar i Sverige.

Redigerat:
Gammelnörden
T TAR12 skrev:
I Sverige låter vi våra gränser vara öppna, skickar barn och vuxna som varit i riskområden till skola och jobb utan att de varit i karantän.
Folkhälsomyndighetens information är som följande;

" Karantän i dess tvångsmässiga form innebär en kraftfull åtgärd som är noga reglerad i smittskyddslagen och bedöms i nuläget inte vara motiverad."
"I Sverige vidtas de flesta åtgärder inom smittskyddet utan tvång. Erfarenheten här är att en välinformerad och motiverad person förstår och följer givna rekommendationer och att det egna ansvarstagandet är bättre än tvångsåtgärder. I de fall rekommendationerna inte följs kan smittskyddsläkaren i den aktuella sjukvårdsregionen besluta om tvingande karantän eller isolering. Det är möjligt enligt lag då det nya coronaviruset har klassats som en allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom."

Jag upplever inte att någon tvingar(skickar) någon att gå till jobbet och skolan som varit i riskområdena, tvärt om. Min familj och mina vänner har alla fått särskild information från jobb och skolor om hur vi bör agera utifrån rådande situation och om man varit på resande fot. Sammantaget går den informationen ut på att man bör vara extra uppmärksam på symtom, följa nationella rekommendationer och hålla sig uppdaterad om den samma, samt att om man varit i ett riskområde men inte har symtom men ändå väljer att stanna hemma i "självvald karantän" så kommer det inte räknas som otillåten frånvaro. Mina vänner som jobbar för sjukvården har fått lite olika strikta förhållningssätt beroende vilken avdelning dom jobbar på.

Vidare har vi ju tidigare i tråden diskuterat om provtagning och kommit fram till att det inte är tillförlitligt att testa folk utan symtom och att kapaciteten för labben är begränsad. Samt det är nog sunt att hushålla med vårdens resurser i ett tidigt stadium till den dagen vi verkligen behöver det, eftersom det visat sig vara svårt att beställa större kvantiteter material för att fabrikerna i princip står stilla i de tillverkande länderna.

Jag tycker återigen att man ska vara lite försiktig med att jämföra Sveriges insatser med andra länder eftersom betingelserna skiljer sig åt inte minst styrelseskicket dvs handlingsutrymme utifrån lagar. En annan sak man kanske kan reflektera över i jämförelsen med Thailand är att dom troligtvis inte hade ett ganska ansenligt antal sportlovsresenärer som kom hem ungefär samtidigt från norra Italien heller? ; )

Jag håller inte med om att "vi" inte gör något, det finns relevant information från myndigheter att ta del av och mycket frekventa uppdateringar på SVT Nyheter/public service. Vi är i så fall de som struntar i att hålla sig informerade och handla utifrån rekommendationer och sunt förnuft. Tyvärr finns dom ju också och därmed ökar sannolikheten för lokal smittspridning, tyvärr.

https://www.krisinformation.se
https://www.folkhalsomyndigheten.se
https://www.svt.se

• Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Självklart inte. Jag skrev att 20% av fallen hittils kräver akut vård, vilket i dessa sammanhang är dödlighet.
Det är olyckligt att du fortsätter sprida den här villfarelsen. Det finns såvitt jag sett ingen expertkälla som gett den informationen. Korrekt information är att ca 20% blir allvarligt sjuka. Hur många av dessa som skulle dött utan sjukhusvård är svårt att veta. Sannolikt betydligt färre än hela gruppen, eftersom det inte finns någon behandling utom symptomlindring och respiratorvård i de allvarligaste fallen. Ca 2% kräver respiratorvård i Kina.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Det är olyckligt att du fortsätter sprida den här villfarelsen. Det finns såvitt jag sett ingen expertkälla som gett den informationen. Korrekt information är att ca 20% blir allvarligt sjuka. Hur många av dessa som skulle dött utan sjukhusvård är svårt att veta. Sannolikt betydligt färre än hela gruppen, eftersom det inte finns någon behandling utom symptomlindring och respiratorvård i de allvarligaste fallen. Ca 2% kräver respiratorvård i Kina.
Kanske måste sluta med det snart om vi får nya siffror :)
Vilka siffror menar du är villfarelse?
Länka gärna till kända pålitliga källor.
I det material jag hänvisade till är närmare 20% severe cases. Min och andras tolkning är att dessa skulle ha svårt att klara sig utan vård.
Tycker det är en rimlig tolkning baserad på utvecklingen av fatalitetssiffrorna i tex Wuhan och Italien. Eller så kan man ju se på statistik på allvarlig lunginflammation eller spanska sjukan i tider på vi ej hade tillgång till modern sjukvård.

Redigerat:
Dödlighet i sammanhanget är just de som dör. Annars skulle ju t ex alla former av cancer, HIV, röda hund, TBC, etc ha 100% dödlighet. Ändå överlever dom flesta.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dödlighet i sammanhanget är just de som dör. Annars skulle ju t ex alla former av cancer, HIV, röda hund, TBC, etc ha 100% dödlighet. Ändå överlever dom flesta.
Jepp.
Japp och där man har utvecklad och bra sjukvård kommer dödstalen förhoppningsvis vara mkt låga medans i andra mindre utvecklade regioner höga. Och framförallt om spridningen får vara långsam. Tror man inte att huruvida en infekterad får sjukvård eller ej har ngt med dödligheten att göra så har man en låg tro på vår västerländska sjukvård och vetenskap.

Var på Kronasapotek att köpa mjölkersättning. Det var skyltad att skyddsmasker och alkogel är slut.

• Haha
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.