Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nu vill näringslivet blanda sig i och ge sina synpunkter på hur beslut påverkar ekonomin..

Då är vi där.
Vad kostar det att stänga ner kontra hur många kommer att dö.
 
F Finndjävel skrev:
Den bilden får man som utomstående inte. Det ser ganska långt ut som att ni har kapitulerat. Hittills har man fått uppfattningen att er regering inte klarar av att hantera situationen och bara följer och gör precis som er kille säger hela tiden. (Tänker inte börja namedroppa nått så jag kallar honom för er kille så kan ni själva dra egna slutsatser). Jag upplever att Sverige kanske inte riktigt har (eller har haft) tillräcklig lagstiftning för att hantera sådana här situationer. Putin och andra diktatorer som kan tänkas ha intresse för Sveriges geografiska position upplever det antagligen som ett tecken på en svag regim. Nått att fundera på.
Man ser kanske det man vill se?

Det är synnerligen märkligt att du och andra tror att det är EN person på en myndighet som FHM som bestämmer saker. Måste ALLA vara med på presskonferensen för att ni ska förstå att det är en större grupp som fattar besluten inom FHM?

Det verkar finnas ett område där det saknas lagstiftning och det är kring skolorna och möjlighet att ge undervisning till vissa barn men inte till andra. Det går tvärs mot normala likabehandlingsregler men nu finns ett behov av att hålla skolan/barnomsorg öppen för tex vårdpersonals barn. Det är ju rimligt och lagen borde ha varit på plats.

Vill man visa sig "stark" för Putin får man göra sådan ingent i Sverige är intresserad av att göra, mest för att det är så förbannat korkat.
 
  • Gilla
Guzzi och 13 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Senaste siffrorna från Spanien är en aning värre än de i Italien, men de antyder att man har fått ungefär samma verkan i Spanien med karantänen som man har i Italien.

18% tillväxt per dag är den senaste siffran i Spanien.

I Frankrike så ligger tillväxten av smittade på 15%.

Tyskland har inte lika hårda regler och de ligger på +34%, +27%, +19% de tre senaste dygnen. Vi får se hur detta utvecklar sig.

Spanien och Italien är länder med hårdare restriktioner än i Sverige och de kommer ändå inte ned till bättre siffror än 14% och 18% tillväxt på smittan.

Våra tre senaste dagar har vi haft en tillväxt på 8%, 11%, 14% och då testar vi ju bara de som kommer in på sjukhus för tillfället. Frågan är om dessa siffror stämmer eller inte? Tegnells uttalande om 1% smittade i Stockholm antyder att inte tillväxtsiffran stämmer heller, för då hade man inte nått till 1%...
FHM gör förmodligen ganska mycket mer komplexa analyser än att bara titta på den procentuella förändringen. Ändringstakten beror t ex på hur testerna ändras, hur smittan sprider sig i olika regioner i landet, i olika subpopulationer etc. I takt med att man bygger ut testkapaciteten kommer antalet fall i de flesta länder att stiga snabbare pga det.
 
Fördelen är att regeringen nu verkar kunna ta snabba beslut om lagändringar iallafall.
 
F f91jsw skrev:
FHM gör förmodligen ganska mycket mer komplexa analyser än att bara titta på den procentuella förändringen. Ändringstakten beror t ex på hur testerna ändras, hur smittan sprider sig i olika regioner i landet, i olika subpopulationer etc. I takt med att man bygger ut testkapaciteten kommer antalet fall i de flesta länder att stiga snabbare pga det.
Självklart gör de avancerade analyser.

De flesta länder testar mer än vi gör.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Finndjävel: Det är bra att regeringen inte kör sitt eget race. Det är de inte kompetenta till.
Jämfört med många andra länder kör Sverige sitt eget race.
 
Har 27 åringen som iva vårdats blivit bättre eller avlidit?
Det står 27åringen som vårdats...
 
H HSP skrev:
Personligen tror tyvärr att om några dagar är det fullt på våra IVA platser i landet....
Vet inte om jag läste rätt men den 19:e var det 21 upptagna iva platser idag 44... Det ser inte bra ut. Hittade inte artikeln igen. Men en annan [länk]

På jobbet ska de som kan jobba hemma nu, alla kurser, utbildningar och besök är stoppade.

Att italienska dödstal stiger så fort talar väl ganska tydligt om att sjukvården där har kollapsat.

Fick även ett brev i veckan om att min tandläkartid är inställd, ny tid meddelas senare. Läste i lokal media att tandläkare endast gör akuta fall nu pga de hjälper sjukvården med material. Det är ok för min del.

Bor i en mindre stad....

Ska vi dra ut minska sjukvårdens belastning. Då är det bara att stänga ner landet och ha utegångsförbud.
Det regeringen, landsting, regioner sparat in på sjukvårdsplatser får nog tyvärr betalas nu.
Antingen med mäniskoliv eller lågkonjunktur eller båda.

Jag tror faktiskt vår svenska politiker och myndigheter snart får backa och stänga ner "allt". för hur kan de tro att vi i Sverige ska kunna begränsa spridningen över tid så sjukvården hinner med.
Speciellt när vi redan från början har stora brister i beredskapen inom sjukvården.
här var källan

https://www.dn.se/nyheter/sverige/8...-vardas-pa-sjukhus-for-det-nya-coronaviruset/
 
T TAR12 skrev:
Du tycker alltså att det är bra att man inte tar till sig de råd som finns om distans mellan människor och handtvätt och därmed bidrar till en snabbare smittspridning?
Nej, men andra tycker tydligen det
 
  • Gilla
TAR12
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Har inte sett någon sådan statistik. Min gissning är dock att det är nästan alla.
Läste nu i GP att på Sahlgrenska ligger 29 patienter och 7 av dom ligger i respirator enligt chefläkaren på sjukhuset.
I regionen vårdas totalt 13 patienter på IVA enligt Aftonbladet sammanställning. Det är för litet underlag för att dra slutsatsen att ca 50% av Iva-patienterna behöver respirator.
Från GP:
”I slutet av nästa vecka beräknas sjukhuset ha upp till 200 patienter i slutenvård och cirka 40 i behov av IVA-platser. Som jämförelse vårdas för närvarande 29 inneliggande patienter på sjukhuset, varav 7 i respirator på IVA. ”
 
E erkka skrev:
Jämfört med många andra länder kör Sverige sitt eget race.
Nej det gör vi inte.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Den bilden får man som utomstående inte. Det ser ganska långt ut som att ni har kapitulerat. Hittills har man fått uppfattningen att er regering inte klarar av att hantera situationen och bara följer och gör precis som er kille säger hela tiden. (Tänker inte börja namedroppa nått så jag kallar honom för er kille så kan ni själva dra egna slutsatser). Jag upplever att Sverige kanske inte riktigt har (eller har haft) tillräcklig lagstiftning för att hantera sådana här situationer. Putin och andra diktatorer som kan tänkas ha intresse för Sveriges geografiska position upplever det antagligen som ett tecken på en svag regim. Nått att fundera på.
Vill Putin ta Sverige måste han först ta Finland
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Vill Putin ta Sverige måste han först ta Finland
Varför måste han det?
Det går att ta sig fram mellan länderna till havs och i luften.
De måste inte hela vägen!

Hur gjorde tyskarna när de intog Norge för 80 år sedan?
Inte intog de Sverige först!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför måste han det?
Det går att ta sig fram mellan länderna till havs och i luften.
De måste inte hela vägen!

Hur gjorde tyskarna när de intog Norge för 80 år sedan?
Inte intog de Sverige först!
Nä, nassarna tog Danmark först
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.