2 357 795 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Var hittar du detta uttalande?F Finndjävel skrev:Er kille som ni lämnat över makten till efter att er regering retirerat sade för fyra dagar sedan att nu har det peakat i Italien. Nu kommer det att börja gå ner. Då hade man haft 2500-3000 nya fall och runt 350 dödsfall några dagar i streck i Italien. Sedan dess har det ökat explosionsartat. Dagens siffror för Italien, 6557 nya fall, 793 döda. Italienska experter bedömer att det börjar gå ner om ungefär två veckor, men er kille vet bättre. Bättre än hela världens expertis. Endast Vitryssland som har mera koll.
Jag gissar att du syftar på den här rapporteringen: ”Några timmar innan onsdagens siffror från Italien blev offentliga antydde statsepidemiolog Anders Tegnell under Folkhälsomyndighetens dagliga presskonferens att Italien kan vara på väg att nå sin topp av människor som insjuknar i covid-19.”F Finndjävel skrev:Moget inlägg med lysande argumentation?
Er kille som ni lämnat över makten till efter att er regering retirerat sade för fyra dagar sedan att nu har det peakat i Italien. Nu kommer det att börja gå ner. Då hade man haft 2500-3000 nya fall och runt 350 dödsfall några dagar i streck i Italien. Sedan dess har det ökat explosionsartat. Dagens siffror för Italien, 6557 nya fall, 793 döda. Italienska experter bedömer att det börjar gå ner om ungefär två veckor, men er kille vet bättre. Bättre än hela världens expertis. Endast Vitryssland som har mera koll.
I Vitryssland har presidenten hållit tal. Covid19 botas lätt med bastu och vodka. Det ger en första plats. Sverige är god tvåa i världen. Vitryssland har trumf på hand när det är en sluten diktatur som kan manipulera siffrorna lättare.
Det är långt ifrån att säga sig veta bättre än resten av världen.
Jag argumenterade inte utan påpekade bara att du var/är en fåntratt vilket du själv bevisar genom att toppa ditt förra inlägg med detta. En kille/er kille... eller hur!F Finndjävel skrev:Moget inlägg med lysande argumentation?
Er kille som ni lämnat över makten till efter att er regering retirerat sade för fyra dagar sedan att nu har det peakat i Italien. Nu kommer det att börja gå ner. Då hade man haft 2500-3000 nya fall och runt 350 dödsfall några dagar i streck i Italien. Sedan dess har det ökat explosionsartat. Dagens siffror för Italien, 6557 nya fall, 793 döda. Italienska experter bedömer att det börjar gå ner om ungefär två veckor, men er kille vet bättre. Bättre än hela världens expertis. Endast Vitryssland som har mera koll.
I Vitryssland har presidenten hållit tal. Covid19 botas lätt med bastu och vodka. Det ger en första plats. Sverige är god tvåa i världen. Vitryssland har trumf på hand när det är en sluten diktatur som kan manipulera siffrorna lättare.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Den bilden får man som utomstående inte. Det ser ganska långt ut som att ni har kapitulerat. Hittills har man fått uppfattningen att er regering inte klarar av att hantera situationen och bara följer och gör precis som er kille säger hela tiden. (Tänker inte börja namedroppa nått så jag kallar honom för er kille så kan ni själva dra egna slutsatser). Jag upplever att Sverige kanske inte riktigt har (eller har haft) tillräcklig lagstiftning för att hantera sådana här situationer. Putin och andra diktatorer som kan tänkas ha intresse för Sveriges geografiska position upplever det antagligen som ett tecken på en svag regim. Nått att fundera på.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Att kalla någon i Tegnells ålder för kille är inte normalt.F Finndjävel skrev:Den bilden får man som utomstående inte. Det ser ganska långt ut som att ni har kapitulerat. Hittills har man fått uppfattningen att er regering inte klarar av att hantera situationen och bara följer och gör precis som er kille säger hela tiden. (Tänker inte börja namedroppa nått så jag kallar honom för er kille så kan ni själva dra egna slutsatser). Jag upplever att Sverige kanske inte riktigt har (eller har haft) tillräcklig lagstiftning för att hantera sådana här situationer. Putin och andra diktatorer som kan tänkas ha intresse för Sveriges geografiska position upplever det antagligen som ett tecken på en svag regim. Nått att fundera på.
Diskussioner mellan regering och myndigheter sker inte för öppna ridåer utan sånt görs i privata samtal.
Jag tänkte bara förtydliga vad detta betyder:pacman42 skrev:
om 1% av de smittade vid ett givet tillfälle behöver intensivvård, då innebär det att vi vid detta tillfälle för att fylla upp dessa 526 platser har 52600 smittade. Detta under förutsättning att de inte behövs till trafikolyckor eller vad annat de kan behövas för.
AT sade att det var 1% smittade i Stockholm i förrgår, det motsvarar 15000 smittade på ett ungefär. Ge det några agar och vi har fler smittade än vi har IVA-platser. Med den takt vi har sett smittan spridas hittills så skulle det innebära att ca 22 dagar så är behovet av IVA-platser bara från smittade i Stockholm mer än totala antalet platser i hela Sverige. Och då räknar vi alltså inte in de som behöver intensivvård av andra skäl.
Det är nu det börjar bli obehagligt, i praktiken är man redan nu på gränsen av kapaciteten i Stockholm. Nu måste vården börja prioritera vem som skall överleva och vem som kommer att dö.
Ju fler som är ute och träffar andra och sprider smittan vidare, desto fler kommer att dö, inte nödvändigtvis de som blir smittade, utan andra som blir smittade i sin tur. Eller de som varit i en trafikolycka.
Finndjävel: Det är bra att regeringen inte kör sitt eget race. Det är de inte kompetenta till.
Är utomstående att likställa med oförstående i ditt fall? Hur har "man" lyckats skaffa sig uppfattningen att situationen inte hanteras? Vilka tecken tyder på att situationen inte hanteras? Vad hade du gjort annorlunda om du varit "en kille" och inte en internetbesserwisser? Sen måste jag ju tycka att det är skönt att du lägger tid på att uppleva saker i Sverige när tillståndet är som det är. Fascinerande! FHM har för övrigt mer än 500 anställda så jag antar att din kille inte står helt ensam.F Finndjävel skrev:Den bilden får man som utomstående inte. Det ser ganska långt ut som att ni har kapitulerat. Hittills har man fått uppfattningen att er regering inte klarar av att hantera situationen och bara följer och gör precis som er kille säger hela tiden. (Tänker inte börja namedroppa nått så jag kallar honom för er kille så kan ni själva dra egna slutsatser). Jag upplever att Sverige kanske inte riktigt har (eller har haft) tillräcklig lagstiftning för att hantera sådana här situationer. Putin och andra diktatorer som kan tänkas ha intresse för Sveriges geografiska position upplever det antagligen som ett tecken på en svag regim. Nått att fundera på.
P.
"Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell har tidigare uttalat sig försiktigt positivt kring att det möjligen finns små tecken på att smittspridningen i Italien avtar.
– Man måste komma ihåg att dagens dödstal är de som fick diagnosen för ett par veckor sedan. Det jag såg var en viss avstanning av antalet nysmittade, antalet nyupptäckta fall, säger Anders Tegnell till TT."
De har dock fortfarande en exponentiell tillväxt, senaste dygnet ökade antalet fall med 14% (den takten har de haft i sex dagar). De verkar inte få bukt med spridningen ens med de hårda regler de har, även om den minskat efter detta (runt 25% innan restriktionerna).
– Man måste komma ihåg att dagens dödstal är de som fick diagnosen för ett par veckor sedan. Det jag såg var en viss avstanning av antalet nysmittade, antalet nyupptäckta fall, säger Anders Tegnell till TT."
De har dock fortfarande en exponentiell tillväxt, senaste dygnet ökade antalet fall med 14% (den takten har de haft i sex dagar). De verkar inte få bukt med spridningen ens med de hårda regler de har, även om den minskat efter detta (runt 25% innan restriktionerna).
Fast det är inte samma sak. Prestanda på testet, precisionen om man så vill, är betydligt sämre. I vissa sammanhang beskrivet som att kasta pil efter ett par öl.KnockOnWood skrev:
Visserligen ett sidospår, men detta med jämlikhet...
De flesta känner väl till hur sjukvården screenar bröstcancer hos kvinnor?
Alla kvinnor får kallelser till undersökningar med röntgen o liknande, och det åker runt stora bussar utrustade med undersökning anpassad till denna cancerform.
Men vet ni vilken cancerform som leder till flest dödsfall?
Fast prostatacancern enkelt och billigt kan spåras med ett vanligt blodprov, där halten av ett hormon ger en säker antydan till att något är "på gång".
Men nej då, ingen allmän sjukvårdsdrive för att motverka denna dödliga cancerform.
Jämlikhet???
Senaste siffrorna från Spanien är en aning värre än de i Italien, men de antyder att man har fått ungefär samma verkan i Spanien med karantänen som man har i Italien.
18% tillväxt per dag är den senaste siffran i Spanien.
I Frankrike så ligger tillväxten av smittade på 15%.
Tyskland har inte lika hårda regler och de ligger på +34%, +27%, +19% de tre senaste dygnen. Vi får se hur detta utvecklar sig.
Spanien och Italien är länder med hårdare restriktioner än i Sverige och de kommer ändå inte ned till bättre siffror än 14% och 18% tillväxt på smittan.
Våra tre senaste dagar har vi haft en tillväxt på 8%, 11%, 14% och då testar vi ju bara de som kommer in på sjukhus för tillfället. Frågan är om dessa siffror stämmer eller inte? Tegnells uttalande om 1% smittade i Stockholm antyder att inte tillväxtsiffran stämmer heller, för då hade man inte nått till 1%...
18% tillväxt per dag är den senaste siffran i Spanien.
I Frankrike så ligger tillväxten av smittade på 15%.
Tyskland har inte lika hårda regler och de ligger på +34%, +27%, +19% de tre senaste dygnen. Vi får se hur detta utvecklar sig.
Spanien och Italien är länder med hårdare restriktioner än i Sverige och de kommer ändå inte ned till bättre siffror än 14% och 18% tillväxt på smittan.
Våra tre senaste dagar har vi haft en tillväxt på 8%, 11%, 14% och då testar vi ju bara de som kommer in på sjukhus för tillfället. Frågan är om dessa siffror stämmer eller inte? Tegnells uttalande om 1% smittade i Stockholm antyder att inte tillväxtsiffran stämmer heller, för då hade man inte nått till 1%...
Jag såg den där presskonferensen och utan att gå tillbaka till inspelningarna (Youtube) så minns jag att hans svar på frågor om antal smittade var att det var svårt/omöjligt att veta. FHM återkommer nästa vecka med siffror från den sondering som de påbörjat.F Finndjävel skrev:
Personligen tror tyvärr att om några dagar är det fullt på våra IVA platser i landet....
Vet inte om jag läste rätt men den 19:e var det 21 upptagna iva platser idag 44... Det ser inte bra ut. Hittade inte artikeln igen. Men en annan https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/rubrik-79
På jobbet ska de som kan jobba hemma nu, alla kurser, utbildningar och besök är stoppade.
Att italienska dödstal stiger så fort talar väl ganska tydligt om att sjukvården där har kollapsat.
Fick även ett brev i veckan om att min tandläkartid är inställd, ny tid meddelas senare. Läste i lokal media att tandläkare endast gör akuta fall nu pga de hjälper sjukvården med material. Det är ok för min del.
Bor i en mindre stad....
Ska vi dra ut minska sjukvårdens belastning. Då är det bara att stänga ner landet och ha utegångsförbud.
Det regeringen, landsting, regioner sparat in på sjukvårdsplatser får nog tyvärr betalas nu.
Antingen med mäniskoliv eller lågkonjunktur eller båda.
Jag tror faktiskt vår svenska politiker och myndigheter snart får backa och stänga ner "allt". för hur kan de tro att vi i Sverige ska kunna begränsa spridningen över tid så sjukvården hinner med.
Speciellt när vi redan från början har stora brister i beredskapen inom sjukvården.
Vet inte om jag läste rätt men den 19:e var det 21 upptagna iva platser idag 44... Det ser inte bra ut. Hittade inte artikeln igen. Men en annan https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/rubrik-79
På jobbet ska de som kan jobba hemma nu, alla kurser, utbildningar och besök är stoppade.
Att italienska dödstal stiger så fort talar väl ganska tydligt om att sjukvården där har kollapsat.
Fick även ett brev i veckan om att min tandläkartid är inställd, ny tid meddelas senare. Läste i lokal media att tandläkare endast gör akuta fall nu pga de hjälper sjukvården med material. Det är ok för min del.
Bor i en mindre stad....
Ska vi dra ut minska sjukvårdens belastning. Då är det bara att stänga ner landet och ha utegångsförbud.
Det regeringen, landsting, regioner sparat in på sjukvårdsplatser får nog tyvärr betalas nu.
Antingen med mäniskoliv eller lågkonjunktur eller båda.
Jag tror faktiskt vår svenska politiker och myndigheter snart får backa och stänga ner "allt". för hur kan de tro att vi i Sverige ska kunna begränsa spridningen över tid så sjukvården hinner med.
Speciellt när vi redan från början har stora brister i beredskapen inom sjukvården.
Är mer och mer säker på att det här kommer att bli en större katastrof än vi ens kan tänka oss.
Det är bara att öppna ögonen se vad som händer i världen. Stora länder med många sjukvårdsplatser stänger ner miljonstäder.
Det gör de inte för att skada ekonomin utan för att rädda liv.
Men det här vi håller på med är ett sätt att lösa Sveriges bostadskris, minska den åldrande befolkningen, ta bort den "delen" av befolkningen som lastar sjukvården med fler sjukdomar.
Varför inte hjälpa sjukvården och stäng ner allt som inte är nödvändigt. Är säker på att sjukvården ändå kommer att ha mer corona patienter än de klarar av. Även med en nedstängning.
Det är bara att inse det här kommer att bli en ekonomisk härdsmälta.... Den fina upplånade fasaden spricker... Vad hjälper nollräntor när folk är arbetslösa.
Katastrofen blir inte bättre av nedmontering av vården som skett de sista 30åren.
Samt överbelånade bostäder....
Det är bara att öppna ögonen se vad som händer i världen. Stora länder med många sjukvårdsplatser stänger ner miljonstäder.
Det gör de inte för att skada ekonomin utan för att rädda liv.
Men det här vi håller på med är ett sätt att lösa Sveriges bostadskris, minska den åldrande befolkningen, ta bort den "delen" av befolkningen som lastar sjukvården med fler sjukdomar.
Varför inte hjälpa sjukvården och stäng ner allt som inte är nödvändigt. Är säker på att sjukvården ändå kommer att ha mer corona patienter än de klarar av. Även med en nedstängning.
Det är bara att inse det här kommer att bli en ekonomisk härdsmälta.... Den fina upplånade fasaden spricker... Vad hjälper nollräntor när folk är arbetslösa.
Katastrofen blir inte bättre av nedmontering av vården som skett de sista 30åren.
Samt överbelånade bostäder....