2 358 240 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är förtidigt att uttala sig om vi lyckats hålla ner dödstalen eller inte då vi bara är i början av utbrottet.B b8q skrev:Man kan nog hävda att en faktor som hållit ner dödssiffran i Sverige, och som skiljer oss från Italien, Iran och Kina, är våra ålderdomshem. De flesta som är gamla OCH skröpliga och därmed extra utsatta, är redan i en slags karantän.
Sedan är det ju intressant att notera att man ju nu uppmanar folk att beställa hemleverans av mat istället för att gå ut och handla eller äta på restaurang, samtidigt som den stora smittspridningen i Italien av allt att döma delvis kom från just en matleverantör...
Det är först efter det här utbrottet är över för den här gången som vi vet. Med tanke på att vi är ett av de länder som agerar med minst restriktioner och senare än andra så kan det mycket väl bli så att vi får avsevärt högre dödstal per capita än Italien, Spanien och Kina..
Läste detta nyss.
Jag tycker det är mycket bra.
Hämta erfarenheter från andra.
BRA!
"Stefan Löfven och Sydkoreas president Moon Jae-in kommer att samarbeta kring bekämpningen av coronaviruset, rapporterar SvD.
I ett telefonsamtal under fredagskvällen ska ledarna ha kommit överens om att utbyta "klinisk data relaterad till covid-19-pandemin” samt att samarbeta kring frågan om coronavaccin.
– Sydkorea befinner sig lite länge fram i skeendet när det gäller corona. Det var därför värdefullt att Moon kunde redogöra för de åtgärder som landet vidtagit, säger Löfvens pressekreterare Gösta Brunnander till SvD."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Jag tycker det är mycket bra.
Hämta erfarenheter från andra.
BRA!
"Stefan Löfven och Sydkoreas president Moon Jae-in kommer att samarbeta kring bekämpningen av coronaviruset, rapporterar SvD.
I ett telefonsamtal under fredagskvällen ska ledarna ha kommit överens om att utbyta "klinisk data relaterad till covid-19-pandemin” samt att samarbeta kring frågan om coronavaccin.
– Sydkorea befinner sig lite länge fram i skeendet när det gäller corona. Det var därför värdefullt att Moon kunde redogöra för de åtgärder som landet vidtagit, säger Löfvens pressekreterare Gösta Brunnander till SvD."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 673 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 673 inlägg
Då talade han kanske om att det testas 20-25000 om dagen och att detta analyseras på nån av de 90-100 labb dom har för ändamålet. Sverige kan analysera på 5 eller 6 labb och testar väl just nu så lite det bara går.optimum skrev:
Läste detta nyss.
Jag tycker det är mycket bra.
Hämta erfarenheter från andra.
BRA!
"Stefan Löfven och Sydkoreas president Moon Jae-in kommer att samarbeta kring bekämpningen av coronaviruset, rapporterar SvD.
I ett telefonsamtal under fredagskvällen ska ledarna ha kommit överens om att utbyta "klinisk data relaterad till covid-19-pandemin” samt att samarbeta kring frågan om coronavaccin.
– Sydkorea befinner sig lite länge fram i skeendet när det gäller corona. Det var därför värdefullt att Moon kunde redogöra för de åtgärder som landet vidtagit, säger Löfvens pressekreterare Gösta Brunnander till SvD."
[länk]
Det är för tidigt att uttala sig, men ändå kan du inte låta bli att spekulera i ett worst case-scenario?T TAR12 skrev:Det är förtidigt att uttala sig om vi lyckats hålla ner dödstalen eller inte då vi bara är i början av utbrottet.
Det är först efter det här utbrottet är över för den här gången som vi vet. Med tanke på att vi är ett av de länder som agerar med minst restriktioner och senare än andra så kan det mycket väl bli så att vi får avsevärt högre dödstal per capita än Italien, Spanien och Kina..
Det är logiskt att man får fler smittade desto mindre man gör och i Sverige så är vi ett av de länder som har minst restriktiva åtgärder. T.ex. ligger Norge redan på femte plats idag på smittade per capita om man rensar för de minsta länderna (t.ex. San Marino).T tanaris skrev:
Jag kan tycka att man utgår ifrån en försiktighetsprincip när man beslutar om vilka åtgärder man sätter in, dvs heller lite för mycket och lite för tidigt än tvärtom.
Vi har ju nu 61 patienter på intensivvård. Om man skall försöka ge sig på ett försök att räkna baklänges (och inte räkna med de som dött) så kan man med detta (väldigt förenklat)säga att dessa smittades för tre veckor sedan i snitt.
Om vi sedan antar att 1% behöver intensivvård så skulle detta motsvara 6100 smittade i Sverige för tre veckor sedan.
Räknar man sedan framåt med en restriktiv ökning påer dag med enbart 15% så skulle detta efter tre veckor leda till runt 116000 smittade idag.
Detta ligger inte långt ifrån siffran på 1% smittade I Stockholmsområdet som diskuterades häromdagen.
Detta skulle I så fall leda till att drygt 1100 intensivvårddplatser behövs om tre veckor.
Om vi sedan antar att 1% behöver intensivvård så skulle detta motsvara 6100 smittade i Sverige för tre veckor sedan.
Räknar man sedan framåt med en restriktiv ökning påer dag med enbart 15% så skulle detta efter tre veckor leda till runt 116000 smittade idag.
Detta ligger inte långt ifrån siffran på 1% smittade I Stockholmsområdet som diskuterades häromdagen.
Detta skulle I så fall leda till att drygt 1100 intensivvårddplatser behövs om tre veckor.
Fick en del skit över mina gissningar, men enligt professor i virologi Fredrik Elgh var min gissning inte så felEmma242 skrev:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpABJq/en-andra-coronavag-kan-sla-till-i-host
”Blir snällare”
Mycket talar faktiskt för att den första vågen är den värsta. De som smittas nu kommer redan att ha en viss immunitet.
– Om tillräckligt många smittas nu så kanske det inte blir en andra eller tredje våg. Och viruset kommer troligen att bli snällare med tiden och anpassa sig till oss som de fyra coronavirus som redan orsakar förkylningar. Och jag hoppas och har förtroende för att det kommer vaccin och antivirala mediciner för att behandla sjukdomen.
Går det att se hur många som ligger i respirator av de 61 personerna?pacman42 skrev:
Vi har ju nu 61 patienter på intensivvård. Om man skall försöka ge sig på ett försök att räkna baklänges (och inte räkna med de som dött) så kan man med detta (väldigt förenklat)säga att dessa smittades för tre veckor sedan i snitt.
Om vi sedan antar att 1% behöver intensivvård så skulle detta motsvara 6100 smittade i Sverige för tre veckor sedan.
Räknar man sedan framåt med en restriktiv ökning påer dag med enbart 15% så skulle detta efter tre veckor leda till runt 116000 smittade idag.
Detta ligger inte långt ifrån siffran på 1% smittade I Stockholmsområdet som diskuterades häromdagen.
Detta skulle I så fall leda till att drygt 1100 intensivvårddplatser behövs om tre veckor.
Inte orimligt. Och om vi hade 6100 smittade för tre veckor sedan, och samtliga som nu intensivvårdas skulle avlida, så blir dödssiffran 81 personer av 6100 (då räknar jag med de som redan avlidit också). Det skulle motsvara en dödlighet på ca 1,3%.pacman42 skrev:
Vi har ju nu 61 patienter på intensivvård. Om man skall försöka ge sig på ett försök att räkna baklänges (och inte räkna med de som dött) så kan man med detta (väldigt förenklat)säga att dessa smittades för tre veckor sedan i snitt.
Om vi sedan antar att 1% behöver intensivvård så skulle detta motsvara 6100 smittade i Sverige för tre veckor sedan.
Räknar man sedan framåt med en restriktiv ökning påer dag med enbart 15% så skulle detta efter tre veckor leda till runt 116000 smittade idag.
Detta ligger inte långt ifrån siffran på 1% smittade I Stockholmsområdet som diskuterades häromdagen.
Detta skulle I så fall leda till att drygt 1100 intensivvårddplatser behövs om tre veckor.
”Något som uppstår” om man vill definiera det på det viset. Jag tror du menar att det är resultatet av en handling eller en strategi. Jag iaf inte missförstått det. Sprida it de smittade så jämnt och fint så möjligt över en längre period så att vården klarar av det. Under tiden samhället rullar nät och jämnt så att undvika en ekonomisk kollaps som i skulle annars drabba i stor utsträckning alla.Claes Sörmland skrev:
Det innebär stort risktagande om strategin inte funkar. Det kan komma återfall och våg 2 eller resultera i stort antal dödsfall och handikappade.
Såna beslut ska man egentligen folkomrösta eftersom det påverkar många människoliv.
Jag uppmanar folket att göra tvärtom. Stanna hemma och lämna sina jobb. Hellre ekonomisk kollaps än 200000 dödsfall och lika många handikappade.
Redigerat:
I skåne, men troligtvis också i andra regioner, började man för två veckor sen lägga till ett Coronatest vid de vanliga tester för influensa. Än så länge är antalet coronasmittade enligt tested väldigt lågt, som talar för att i princip alla som stannar hemma pga symptom bara har en vanlig influensa (eller inte ens det) och vi förhoppningsvis kan hålla den stora spridningen en bit bort härifrån (i tid och plats)pacman42 skrev:
Vi har ju nu 61 patienter på intensivvård. Om man skall försöka ge sig på ett försök att räkna baklänges (och inte räkna med de som dött) så kan man med detta (väldigt förenklat)säga att dessa smittades för tre veckor sedan i snitt.
Om vi sedan antar att 1% behöver intensivvård så skulle detta motsvara 6100 smittade i Sverige för tre veckor sedan.
Räknar man sedan framåt med en restriktiv ökning påer dag med enbart 15% så skulle detta efter tre veckor leda till runt 116000 smittade idag.
Detta ligger inte långt ifrån siffran på 1% smittade I Stockholmsområdet som diskuterades häromdagen.
Detta skulle I så fall leda till att drygt 1100 intensivvårddplatser behövs om tre veckor.
Fördelen är då att sjukvården här kan hjälpa till med resurser i Stockholm, samt att vi inte konkurrerar om saker som munskydd, mm.)
Vi skulle till Sälen under påsklovet och funderar nu lite vad vi ska göra, antingen åka ditt med egna matvaror i bilen och lite mer längdskidåkning eller stanna hemma. Kanske någon annan tar beslutet åt oss inom kort.