Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
B b8q skrev:
Man kan nog hävda att en faktor som hållit ner dödssiffran i Sverige, och som skiljer oss från Italien, Iran och Kina, är våra ålderdomshem. De flesta som är gamla OCH skröpliga och därmed extra utsatta, är redan i en slags karantän.

Sedan är det ju intressant att notera att man ju nu uppmanar folk att beställa hemleverans av mat istället för att gå ut och handla eller äta på restaurang, samtidigt som den stora smittspridningen i Italien av allt att döma delvis kom från just en matleverantör...
Det är förtidigt att uttala sig om vi lyckats hålla ner dödstalen eller inte då vi bara är i början av utbrottet.
Det är först efter det här utbrottet är över för den här gången som vi vet. Med tanke på att vi är ett av de länder som agerar med minst restriktioner och senare än andra så kan det mycket väl bli så att vi får avsevärt högre dödstal per capita än Italien, Spanien och Kina..
 
optimum
Läste detta nyss.
Jag tycker det är mycket bra.
Hämta erfarenheter från andra.
BRA!

"Stefan Löfven och Sydkoreas president Moon Jae-in kommer att samarbeta kring bekämpningen av coronaviruset, rapporterar SvD.

I ett telefonsamtal under fredagskvällen ska ledarna ha kommit överens om att utbyta "klinisk data relaterad till covid-19-pandemin” samt att samarbeta kring frågan om coronavaccin.

– Sydkorea befinner sig lite länge fram i skeendet när det gäller corona. Det var därför värdefullt att Moon kunde redogöra för de åtgärder som landet vidtagit, säger Löfvens pressekreterare Gösta Brunnander till SvD."


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi kan inte få det gratis, så företagen måste lägga ner pengar i det, skatteintäkterna måste bli större eller så måste något annat bort, kanske bilavdraget, bostadsbidraget eller något ...
Eller genuscertifieringen....
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F
optimum optimum skrev:
Läste detta nyss.
Jag tycker det är mycket bra.
Hämta erfarenheter från andra.
BRA!

"Stefan Löfven och Sydkoreas president Moon Jae-in kommer att samarbeta kring bekämpningen av coronaviruset, rapporterar SvD.

I ett telefonsamtal under fredagskvällen ska ledarna ha kommit överens om att utbyta "klinisk data relaterad till covid-19-pandemin” samt att samarbeta kring frågan om coronavaccin.

– Sydkorea befinner sig lite länge fram i skeendet när det gäller corona. Det var därför värdefullt att Moon kunde redogöra för de åtgärder som landet vidtagit, säger Löfvens pressekreterare Gösta Brunnander till SvD."


[länk]
Då talade han kanske om att det testas 20-25000 om dagen och att detta analyseras på nån av de 90-100 labb dom har för ändamålet. Sverige kan analysera på 5 eller 6 labb och testar väl just nu så lite det bara går.
 
T
T TAR12 skrev:
Det är förtidigt att uttala sig om vi lyckats hålla ner dödstalen eller inte då vi bara är i början av utbrottet.
Det är först efter det här utbrottet är över för den här gången som vi vet. Med tanke på att vi är ett av de länder som agerar med minst restriktioner och senare än andra så kan det mycket väl bli så att vi får avsevärt högre dödstal per capita än Italien, Spanien och Kina..
Det är för tidigt att uttala sig, men ändå kan du inte låta bli att spekulera i ett worst case-scenario?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Har hört den historien med, men när i datum hände detta?
Matbudet skall alltså ha varit i början av februari som jag förstått det.
 
T
T tanaris skrev:
Det är för tidigt att uttala sig, men ändå kan du inte låta bli att spekulera i ett worst case-scenario?
Det är logiskt att man får fler smittade desto mindre man gör och i Sverige så är vi ett av de länder som har minst restriktiva åtgärder. T.ex. ligger Norge redan på femte plats idag på smittade per capita om man rensar för de minsta länderna (t.ex. San Marino).

Jag kan tycka att man utgår ifrån en försiktighetsprincip när man beslutar om vilka åtgärder man sätter in, dvs heller lite för mycket och lite för tidigt än tvärtom.
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Det är för tidigt att uttala sig, men ändå kan du inte låta bli att spekulera i ett worst case-scenario?
Allt enligt principen "Hoppas på det bästa men planera för det värsta".
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi har ju nu 61 patienter på intensivvård. Om man skall försöka ge sig på ett försök att räkna baklänges (och inte räkna med de som dött) så kan man med detta (väldigt förenklat)säga att dessa smittades för tre veckor sedan i snitt.

Om vi sedan antar att 1% behöver intensivvård så skulle detta motsvara 6100 smittade i Sverige för tre veckor sedan.

Räknar man sedan framåt med en restriktiv ökning påer dag med enbart 15% så skulle detta efter tre veckor leda till runt 116000 smittade idag.

Detta ligger inte långt ifrån siffran på 1% smittade I Stockholmsområdet som diskuterades häromdagen.

Detta skulle I så fall leda till att drygt 1100 intensivvårddplatser behövs om tre veckor.
 
  • Gilla
  • Wow
Lars48 och 4 till
  • Laddar…
harry73
Emma242 skrev:
Intressant att tråden har börjat dra mot att omtolka evolutionsteorin. Som evolutionsbiolog känner jag en skräckblandad förtjusning över killgissningarna.
Fick en del skit över mina gissningar, men enligt professor i virologi Fredrik Elgh var min gissning inte så fel
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpABJq/en-andra-coronavag-kan-sla-till-i-host
”Blir snällare”
Mycket talar faktiskt för att den första vågen är den värsta. De som smittas nu kommer redan att ha en viss immunitet.

– Om tillräckligt många smittas nu så kanske det inte blir en andra eller tredje våg. Och viruset kommer troligen att bli snällare med tiden och anpassa sig till oss som de fyra coronavirus som redan orsakar förkylningar. Och jag hoppas och har förtroende för att det kommer vaccin och antivirala mediciner för att behandla sjukdomen.
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har ju nu 61 patienter på intensivvård. Om man skall försöka ge sig på ett försök att räkna baklänges (och inte räkna med de som dött) så kan man med detta (väldigt förenklat)säga att dessa smittades för tre veckor sedan i snitt.

Om vi sedan antar att 1% behöver intensivvård så skulle detta motsvara 6100 smittade i Sverige för tre veckor sedan.

Räknar man sedan framåt med en restriktiv ökning påer dag med enbart 15% så skulle detta efter tre veckor leda till runt 116000 smittade idag.

Detta ligger inte långt ifrån siffran på 1% smittade I Stockholmsområdet som diskuterades häromdagen.

Detta skulle I så fall leda till att drygt 1100 intensivvårddplatser behövs om tre veckor.
Går det att se hur många som ligger i respirator av de 61 personerna?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har ju nu 61 patienter på intensivvård. Om man skall försöka ge sig på ett försök att räkna baklänges (och inte räkna med de som dött) så kan man med detta (väldigt förenklat)säga att dessa smittades för tre veckor sedan i snitt.

Om vi sedan antar att 1% behöver intensivvård så skulle detta motsvara 6100 smittade i Sverige för tre veckor sedan.

Räknar man sedan framåt med en restriktiv ökning påer dag med enbart 15% så skulle detta efter tre veckor leda till runt 116000 smittade idag.

Detta ligger inte långt ifrån siffran på 1% smittade I Stockholmsområdet som diskuterades häromdagen.

Detta skulle I så fall leda till att drygt 1100 intensivvårddplatser behövs om tre veckor.
Inte orimligt. Och om vi hade 6100 smittade för tre veckor sedan, och samtliga som nu intensivvårdas skulle avlida, så blir dödssiffran 81 personer av 6100 (då räknar jag med de som redan avlidit också). Det skulle motsvara en dödlighet på ca 1,3%.
 
Möbius skrev:
Går det att se hur många som ligger i respirator av de 61 personerna?
Har inte sett någon sådan statistik. Min gissning är dock att det är nästan alla.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inget man är för eller emot. Det är något som uppstår. Tegnell avböjer numera att använda eller diskutera termen eftersom så många missförstår den.
”Något som uppstår” om man vill definiera det på det viset. Jag tror du menar att det är resultatet av en handling eller en strategi. Jag iaf inte missförstått det. Sprida it de smittade så jämnt och fint så möjligt över en längre period så att vården klarar av det. Under tiden samhället rullar nät och jämnt så att undvika en ekonomisk kollaps som i skulle annars drabba i stor utsträckning alla.
Det innebär stort risktagande om strategin inte funkar. Det kan komma återfall och våg 2 eller resultera i stort antal dödsfall och handikappade.
Såna beslut ska man egentligen folkomrösta eftersom det påverkar många människoliv.
Jag uppmanar folket att göra tvärtom. Stanna hemma och lämna sina jobb. Hellre ekonomisk kollaps än 200000 dödsfall och lika många handikappade.
 
Redigerat:
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har ju nu 61 patienter på intensivvård. Om man skall försöka ge sig på ett försök att räkna baklänges (och inte räkna med de som dött) så kan man med detta (väldigt förenklat)säga att dessa smittades för tre veckor sedan i snitt.

Om vi sedan antar att 1% behöver intensivvård så skulle detta motsvara 6100 smittade i Sverige för tre veckor sedan.

Räknar man sedan framåt med en restriktiv ökning påer dag med enbart 15% så skulle detta efter tre veckor leda till runt 116000 smittade idag.

Detta ligger inte långt ifrån siffran på 1% smittade I Stockholmsområdet som diskuterades häromdagen.

Detta skulle I så fall leda till att drygt 1100 intensivvårddplatser behövs om tre veckor.
I skåne, men troligtvis också i andra regioner, började man för två veckor sen lägga till ett Coronatest vid de vanliga tester för influensa. Än så länge är antalet coronasmittade enligt tested väldigt lågt, som talar för att i princip alla som stannar hemma pga symptom bara har en vanlig influensa (eller inte ens det) och vi förhoppningsvis kan hålla den stora spridningen en bit bort härifrån (i tid och plats)
Fördelen är då att sjukvården här kan hjälpa till med resurser i Stockholm, samt att vi inte konkurrerar om saker som munskydd, mm.)

Vi skulle till Sälen under påsklovet och funderar nu lite vad vi ska göra, antingen åka ditt med egna matvaror i bilen och lite mer längdskidåkning eller stanna hemma. Kanske någon annan tar beslutet åt oss inom kort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.