Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
tompas11 tompas11 skrev:
Anders Tegnell skrev då: "Rent teoretiskt skulle man kunna tänka sig att länderna eller personerna isolerade sig från sjuka personer. Historiskt har detta nästan aldrig fungerat, och dagens vetenskap talar för att resandet måste minska till en promille av dagens för att ha effekt. Sammanfattningsvis är isolering inte en metod som skulle fungera i dagens samhälle.”

Idag är hans budskap det rakt motsatta. Nu är det isolering som gäller…

[länk]

Du läser ju bibeln precis som fan gör det.

varför erkänner du inte att Anders redan 2007 förutspådde att det skulle bli en pandemi?

varför nämner du inte att han också skrev ”I praktiken handlar en stor del av bered- skapen att ta fram verktyg för att minska konsekvenserna, och det är där samhällets ansvar ligger.”


Så sluta Trolla och komma med falska uppgifter! Det är inte första gången det sker!
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Lite om anledningen till varför Sydkorea har möjlighet att testa så många och rätt att spåra var en person har varit med hjälp av kreditkortstransaktioner, mobil-gps etc.:
Tidigt i maj 2015 återvände en affärsman till Sydkorea efter en resa till Mellanöstern. Han hade inte bara nya affärsavtal med sig i bagaget, utan bar också på den smittsamma respiratoriska sjukdomen mers. Viruset spred sig snabbt och 38 sydkoreaner dog.

Regeringens hantering av mers utlöste en kritikstorm så hård att hälsoministern tvingades avgå. Invånarna klagade på för lite information, vårdpersonal på att testutrustning saknades.
https://www.dn.se/nyheter/varlden/varldens-vagval-infor-coronahotet-italien-eller-sydkorea/
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Var till återvinningsstationen på fm och tänkte mig att det antingen skulle vara stängt eller väldigt lite folk.

Men döm av min förvåning så var det lika mycket folk som vanligt både gamla som unga och ingen gick omvägar eller tvätta händerna.

Detta beteende glädjer mig att det finns hopp
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Var till återvinningsstationen på fm och tänkte mig att det antingen skulle vara stängt eller väldigt lite folk.

Men döm av min förvåning så var det lika mycket folk som vanligt både gamla som unga och ingen gick omvägar eller tvätta händerna.

Detta beteende glädjer mig att det finns hopp
Det är väl skönt att folk är som vanligt :)
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Folkomröstning? Ja, det brukar ju sluta bra när man låter helt oinsatta bestämma viktiga saker.

Du kanske kan lämna ditt jobb och stanna hemma, men för rätt många skulle det nog rätt snabbt innebära att de inte längre hade något hem att stanna i...
Precis.
För hade vi gått på folkets röst hade vi fortfarande kört på vänster sida.
Däremot borde man inte lyssnat på de som vill stänga kärnkraften för då kunde vi varit ett rikt land nu med billig energi.

Men det är en annan debatt.

Vi får hoppas vi har kloka personer i ledningen som fattar rätt beslut.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Ja då är det ju mycket bättre att lita på en skribent i ett byggforum som påstår vara expert på området ;)
Jag har inte påstått att du ska lita på mig, jag inte heller påstått att si och så är ditt och datt.
 
P
useless useless skrev:
Kan du inte förklara hur det är egentligen istället för att såga alla andra?
Jag har redan svarat varför jag inte lägger ner någon energi på det här.
 
T
P Putte 9497 skrev:
---Men döm av min förvåning så var det lika mycket folk som vanligt både gamla som unga och ingen gick omvägar eller tvätta händerna.

Detta beteende glädjer mig att det finns hopp
Du tycker alltså att det är bra att man inte tar till sig de råd som finns om distans mellan människor och handtvätt och därmed bidrar till en snabbare smittspridning?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det går väl alldeles utmärkt att vara 2 m ifrån varandra på återvinningsstationerna i Sverige
/B
 
  • Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Lite om anledningen till varför Sydkorea har möjlighet att testa så många och rätt att spåra var en person har varit med hjälp av kreditkortstransaktioner, mobil-gps etc.:
[länk]
Tyvärr har vi ju i Sverige inget val - vi har varken testkit eller personal nog att testa alla människor som skulle behövas. Så vi får nog sikta på att bli som de övriga europeiska länderna.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
T
B b8q skrev:
Tyvärr har vi ju i Sverige inget val - vi har varken testkit eller personal nog att testa alla människor som skulle behövas. Så vi får nog sikta på att bli som de övriga europeiska länderna.
Det finns alla möjligheter att testa i större skala om man är lite flexibel och vill. T.ex. så har jordbruksindustrin vana av att testa stora populationer av djur. Det finns med andra ord vana och resurser att testa i större skala om man vill och kan tänka utanför boxen.
 
optimum
Bono_R Bono_R skrev:
Det går väl alldeles utmärkt att vara 2 m ifrån varandra på återvinningsstationerna i Sverige
/B
Japp och på restauranger ihop med sin friska kära vän men 2 meter till andra minst.
I butiker osv.

Det är väl bara de som handlar toa-papper som skiter i avståndet.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Det finns alla möjligheter att testa i större skala om man är lite flexibel och vill. T.ex. så har jordbruksindustrin vana av att testa stora populationer av djur. Det finns med andra ord vana och resurser att testa i större skala om man vill och kan tänka utanför boxen.
Förutom folk som kan ta proverna krävs det labb som kan göra analyserna, och inte minst testmaterial och reagenser för testerna - och det är förståeligt nog en bristvara i hela världen just nu.
https://www.expressen.se/nyheter/brist-pa-tester-for-nya-viruset-extraordinart/
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Javisst, Aftonbladet är en jättebra vetenskaplig källa. :rolleyes:
Betyder det att man inte kan lite på virolog Fredrik Elgh för att han citeras av Aftonbladet?
Emma242 skrev:
Jag har redan svarat varför jag inte lägger ner någon energi på det här.
Fast om du ändå är här och skriver kan du väl bidra med någon mer intressant länk i alla fall? ;)
 
  • Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Betyder det att man inte kan lite på virolog Fredrik Elgh för att han citeras av Aftonbladet?

Fast om du ändå är här och skriver kan du väl bidra med någon mer intressant länk i alla fall? ;)
Jag tror säkert att man kan lita på honom, däremot inte alltid på Aftonbladet. Jag har själv blivit intervjuad av dem några gånger, och det blir alltid heltokigt oavsett hur tydlig man är. De har sin vinkel som de vill göra. Både jag och kollegor upplever att våra intervjuer och uttalanden i många fall blir strukna helt, när vi motsäger det budskap som journalisten vill ge. Det är lite surt när man har spenderat en timme i telefon...

Jag har bidragit med intressant länk till hur det fungerar redan. Problemet är, som du själv ger exempel på nu, så läses det inte.
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.