Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
harry73 harry73 skrev:
Fick en del skit över mina gissningar, men enligt professor i virologi Fredrik Elgh var min gissning inte så fel
[länk]
Javisst, Aftonbladet är en jättebra vetenskaplig källa. :rolleyes:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
L Lars48 skrev:
”Något som uppstår” om man vill definiera det på det viset. Jag tror du menar att det är resultatet av en handling eller en strategi. Jag iaf inte missförstått det. Sprida it de smittade så jämnt och fint så möjligt över en längre period så att vården klarar av det. Under tiden samhället rullar nät och jämnt så att undvika en ekonomisk kollaps som i skulle annars drabba i stor utsträckning alla.
Det innebär stort risktagande om strategin inte funkar. Det kan komma återfall och våg 2 eller resultera i stort antal dödsfall och handikappade.
Såna beslut ska man egentligen folkomrösta eftersom det påverkar många människoliv.
Nej flockimmunitet uppstår om man inte tar ett medvetet beslut (inkl handling) att utrota viruset på annat sätt.
Sedan kan man ha en strategi för att uppnå flockimmunitet på ett sätt som skadar samhället så lite som möjligt.
Även massvaccinering skapar flockimmunitet.
Många tror att man inte kan utrota viruset längre, det finns i för många länder och i för stor omfattning för att lyckas.
Även om vi lyckas utrota viruset iSverige, kommer den för eller senare tillbaka från andra länder.
 
  • Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
harry73
Emma242 skrev:
Javisst, Aftonbladet är en jättebra vetenskaplig källa. :rolleyes:
Ja då är det ju mycket bättre att lita på en skribent i ett byggforum som påstår vara expert på området ;)
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
T
L Lars48 skrev:

Såna beslut ska man egentligen folkomrösta eftersom det påverkar många människoliv.
Jag uppmanar folket att göra tvärtom. Stanna hemma och lämna sina jobb. Hellre ekonomisk kollaps än 200000 dödsfall och lika många handikappade.
Folkomröstning? Ja, det brukar ju sluta bra när man låter helt oinsatta bestämma viktiga saker.

Du kanske kan lämna ditt jobb och stanna hemma, men för rätt många skulle det nog rätt snabbt innebära att de inte längre hade något hem att stanna i...
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Har inte sett någon sådan statistik. Min gissning är dock att det är nästan alla.
Såg ett amerikanskt inslag, där deras chefsdoktor av ngt slag menade på att om de misslyckas stoppa utbrottet och framförallt att "flatten the curve" så räknar man med att uppåt 10m människor kan dö då totalt 5% behöver intensivvård. Där gick mina tidigare 20% i bort..., men även dessa siffrorna är minst sagt ruskiga.
Skall dock bli intressant att se hur jänkarna hanterar detta, de kan ju krig o kriser och lär ha otroliga mängder fältsjukhus, läkare och vård personal i sin krigsmakt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73
  • Gilla
  • Ledsen
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Spanien har riktigt stora problem kolla på kurvorna på denna sida:
- [länk]

Deras siffror visar på en ökning på 39% om dagen!
Ja, är det nån som vet när de fick sina första fall? Var det också Italienimport som vi, eller ligger de samtidigt i sin utvecklingskurva som Italien?
 
harry73 harry73 skrev:
En av de större riskfaktorer är kanske att vara man

[länk]
Ja, men jag killgissar att både rökning, högt blodtryck och kanske även diabetes är vanligare bland män än kvinnor? Så det kanske är DE faktorerna som är de viktiga egentligen, inte könet i sig.
 
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Spanien har riktigt stora problem kolla på kurvorna på denna sida:
- [länk]

Deras siffror visar på en ökning på 39% om dagen!
Kurvan de visar är antal smittade, och slutsatsen kan då vara att de testar mer än vi andra gör.
Det är framförallt dödstalet man kan lita på, och även där är den sidan inte helt uppdaterad. Sverige har t ex fortfarande bara ett dödsfall enligt den sidan
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Emma242 skrev:
Javisst, Aftonbladet är en jättebra vetenskaplig källa. :rolleyes:
Kan du inte förklara hur det är egentligen istället för att såga alla andra?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Enligt fhm kan man knyta de flesta smittade till utlandsresor och de har i sin tur fört smittan vidare.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Kurvan de visar är antal smittade, och slutsatsen kan då vara att de testar mer än vi andra gör.
Det är framförallt dödstalet man kan lita på, och även där är den sidan inte helt uppdaterad. Sverige har t ex fortfarande bara ett dödsfall enligt den sidan
Kurvan visar hur många smittade man har testat. Jag har svårt att se att man skulle hitta dessa utan att de smittats innan man testat dem.

Dvs, det spelar i gen roll om man så testar 50% av befolkningen, de som är smittade är smittade.
 
OT: Men nu behöver vi vara lite positiva igen
/B
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.