2 358 357 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 823 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 823 inlägg
Om jag stänger av den känslomässiga biten med partner och nära anhöriga som troligen inte överlever Covid-19, så är det nog så att nedstängningen världen över i förlängningen riskerar leda till betydligt större förlust av människoliv än infektionen i sig. Den bedömningen gör jag med senaste 10 årens mycket oroande utveckling med skiftande maktbalanser och farliga ledare i många länder med makt, i bakgrunden. Jag var orolig för en krigssituation redan innan det som nu hänt, så det känns som världen fått en knuff i ryggen ner i avgrunden med de (troligen enorma) ekonomiska problem som nu kommer i virusets spår.Möbius skrev:Nu börjar vi närma oss något intressant och jag får väl hålla med om att händelser har haft betydelse men inte särskilt mycket i vissa avseenden. Mänskligheten har genomlidigt både krig och pandemier men det verkar som att många länder ändå inte har tillräckligt med beredskap och jag tror inte heller att vi kan motivera våra skattebetalare att betala mer för att alltid ha betydande beredskap.
Låt oss säga att det var den ekonomiska kollapsen som till slut resulterade i krig, anser du då att den förestående ekonomisk kris som vi står inför behöver undvikas eller är det viktigare att rädda dom som just nu idag riskerar att drabbas hårdast av viruset? Om det är viktigare att rädda liv just nu, utan att begrunda konsekvenserna av en ekonomisk kris, så undrar jag om vi verkligen har lärt oss något av historien.
Historikerna får skriva bokslut när det är dags, vi kan bara gissa.
Knappast off topic vad resultatet av Corona kan bli.F fsn skrev:Tål att debatteras, jag anser att du har fel. Det var inte den stora depression utan de orimliga krigsskadestånd och inskränkningar som drabbade Tyskland efter WW1. Depressionen var bara en generell marknadsfluktration som gjorde att det tippade över, det var inte alls orsaken till kriget. Vidare är detta helt OT i denna tråden.
Man kan nog hävda att en faktor som hållit ner dödssiffran i Sverige, och som skiljer oss från Italien, Iran och Kina, är våra ålderdomshem. De flesta som är gamla OCH skröpliga och därmed extra utsatta, är redan i en slags karantän.
Sedan är det ju intressant att notera att man ju nu uppmanar folk att beställa hemleverans av mat istället för att gå ut och handla eller äta på restaurang, samtidigt som den stora smittspridningen i Italien av allt att döma delvis kom från just en matleverantör...
Sedan är det ju intressant att notera att man ju nu uppmanar folk att beställa hemleverans av mat istället för att gå ut och handla eller äta på restaurang, samtidigt som den stora smittspridningen i Italien av allt att döma delvis kom från just en matleverantör...
Sen är det konstaterat att många som överlevt SARS har fått kroniska besvär i lungorna. Där finns det omfattande data. Covid-19 är ju en variant på SARS och MERS. Det är således ganska sannolikt att det kommer bli en del patienter med kroniska skador på lungvävnaden.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 673 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 673 inlägg
Man kan ju se det på ett annat sätt med. Sen det senast var globala krig så har vi en betydligt mer global handel och betydligt mer globalisering generellt. Det här jävla viruset har med en extrem tydlighet visat på de ekonomiska konsekvenserna när detta inte rullar på. Jag tror alla förstår konsekvenserna stora strategiska krig skulle få, öven ledare för supermakter.MultiMan skrev:
Om jag stänger av den känslomässiga biten med partner och nära anhöriga som troligen inte överlever Covid-19, så är det nog så att nedstängningen världen över i förlängningen riskerar leda till betydligt större förlust av människoliv än infektionen i sig. Den bedömningen gör jag med senaste 10 årens mycket oroande utveckling med skiftande maktbalanser och farliga ledare i många länder med makt, i bakgrunden. Jag var orolig för en krigssituation redan innan det som nu hänt, så det känns som världen fått en knuff i ryggen ner i avgrunden med de (troligen enorma) ekonomiska problem som nu kommer i virusets spår.
Historikerna får skriva bokslut när det är dags, vi kan bara gissa.
Knappast offt opic vad resultatet av Corona kan bli.
Glöm ej heller att en stor del av befolkningen är män som rökt väldigt länge i både Kina och Italien.B b8q skrev:Man kan nog hävda att en faktor som hållit ner dödssiffran i Sverige, och som skiljer oss från Italien, Iran och Kina, är våra ålderdomshem. De flesta som är gamla OCH skröpliga och därmed extra utsatta, är redan i en slags karantän.
Sedan är det ju intressant att notera att man ju nu uppmanar folk att beställa hemleverans av mat istället för att gå ut och handla eller äta på restaurang, samtidigt som den stora smittspridningen i Italien av allt att döma delvis kom från just en matleverantör...
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Fick det här meddelandet från en kompis. Jag blev berörd av filmen och skickade den vidare till mina föräldrar:
Munter video till frukosten som jag istället för att argumentera skickade till min 80+ far, som bestämt skulle köra till någon stormarknad själv och köpa hundben...
Munter video till frukosten som jag istället för att argumentera skickade till min 80+ far, som bestämt skulle köra till någon stormarknad själv och köpa hundben...
Javisst. Men det är bara en liten del som är medlemsavgifter. Resten betalar ju även de som inte är med.tompas11 skrev:
Alla pengar som a-kassorna betalar ut kommer från staten. Staten å sin sida finansierar anslagen genom a-kassans medlemsavgifter samt från arbetsmarknadsavgift som utgör en del av arbetsgivarens sociala avgifter som går under beteckningen arbetsgivaravgiften. Det vill säga, arbetstagaren är den som i slutändan betalar alla dessa avgifter. Punkt.
Jag tror du har helt rätt i din analys och istället för att bli helt hysteriskt så måste man tänka logiskt.MultiMan skrev:
Om jag stänger av den känslomässiga biten med partner och nära anhöriga som troligen inte överlever Covid-19, så är det nog så att nedstängningen världen över i förlängningen riskerar leda till betydligt större förlust av människoliv än infektionen i sig. Den bedömningen gör jag med senaste 10 årens mycket oroande utveckling med skiftande maktbalanser och farliga ledare i många länder med makt, i bakgrunden. Jag var orolig för en krigssituation redan innan det som nu hänt, så det känns som världen fått en knuff i ryggen ner i avgrunden med de (troligen enorma) ekonomiska problem som nu kommer i virusets spår.
Historikerna får skriva bokslut när det är dags, vi kan bara gissa.
Knappast off topic vad resultatet av Corona kan bli.
Jag vill inte smittas, jag gör det jag kan för att andra inte ska smittas (jobbar hemifrån, är noggrann med handtvätt, går inte till andra när jag är förkyld osv). MEN, jag lyfter även blicken och försöker sätta mig in i vilken betydelse en stor ekonomisk kris skulle få för världen. Då har jag kommit fram till att det inte är vettigt att bara tänka på oss själva just här och nu utan vi bör väga in argument rörande hur många fler som i förlängningen skulle drabbas av en total nedstängning av samhället under flera månader.
Det bästa jag läst på länge. När jag skrev något liknande blev jag kallad femåring.Mikael_L skrev:
Jag hör ju till de som brukar hävda att väldigt många av de som kommer dö av nya corona-viruset är äldre multisjuka varav de flesta troligen har relativt kort tid kvar.
Sen skriver många att det är cyniskt att skriva/säga så.
Men nej, det är inte alls cyniskt, det är tvärtom väldigt rationellt och logiskt. Det är bara ren matematik, statistik och logik.
Ja alltså sett ur samhällets perspektiv, den stora massan osv.
I det privata, för den enskilde är ett dödsfall av en nära anhörig en annan grej. Fortfarande inte cyniskt, men kanske en tragedi.
Hela epidemin är ju en tragedi, men det spelar knappast någon roll vilka känslor vi har för viruset, det finns ju ändå här.
Men om jag vänder på det.
Min pappa är gammal och har en svår sjukdom och löper mycket stor risk att dö ifall han insjuknar.
Om jag är av åsikten att hela samhället ska stanna upp i flera månaders tid, kanske resultera i den värsta depressionen mänskligheten har haft, värre än 1929, om det resulterar i hundratusentals arbetslösa och en generation med nyutbildade som får en fantastisk kass start på sitt vuxna liv, en massa alkoholism, självmord etc.
Om jag tycker allt detta är ett offer värt att min pappa överlever ... är det också cyniskt, eller vad är det annars?
Tragedi kanske ...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Drickbar alkohol har ungefär neutralt pH.Igen skrev:
Även efter vanliga influensor får en del lunginflammationer med kvarstående skador och en del dör.L Lars48 skrev:
Nja inte alltidF fsn skrev:
De fick åtgärda våra bergvärme i somras och det de använde luktade bara sprit (etanol)
Rätt så stark lukt men den handsprit jag har luktar också rätt så starkt.
Jag hoppas vi slipper mixtra själva och leveranserna av vanlig handsprit kommer snart.
Jag har som tur några flaskor kvar efter Thailands semestern i februari, så vi klarar oss nog 3-4 veckor till.
Anders Tegnell skrev då: "Rent teoretiskt skulle man kunna tänka sig att länderna eller personerna isolerade sig från sjuka personer. Historiskt har detta nästan aldrig fungerat, och dagens vetenskap talar för att resandet måste minska till en promille av dagens för att ha effekt. Sammanfattningsvis är isolering inte en metod som skulle fungera i dagens samhälle.”
Idag är hans budskap det rakt motsatta. Nu är det isolering som gäller…
https://kkrva.se/wp-content/uploads/Artiklar/075/kkrvaht_5_2007_6.pdf
Idag är hans budskap det rakt motsatta. Nu är det isolering som gäller…
https://kkrva.se/wp-content/uploads/Artiklar/075/kkrvaht_5_2007_6.pdf
Du har nog missat något.