Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F
optimum optimum skrev:
Bra idé. Jag tog bort mitt inlägg eftersom det blir giftigt med 15% bensin.
Din är mycket bättre.
VVS firmor borde tapp upp och sälja på mindre förpackningar så har de en bra affärsidé
Typ 2,5 liters dunkar med samma text som stora dunken så slipper de bli anklagade för att sälja annat än vad det är.
T-Röd finns i 1 liters flaska på varje ICA Maxi, Biltema, Jula och varje bemannad bensinmack.
 
D Daniel 109 skrev:
Det där är ju högst sannolikt för höga siffror.
En väldigt stor andel av de som dör är multisjuka över 70.

En realistisk dödssiffra ligger sannolikt under ditt intervall.
Nej en realistisk siffra ligger troligen mycket högre än min gissning, OM man släpper det fritt. Det med anledning av att sjukvården kraschar. Då finns inte iva-platser och 1-2% gäller inte längre. Dessutom kommer fler dö i övrigt, av trauma, hjärtinfarkt osv, pga att de inte får vård i tid. Så nej, du har fel.
 
Claes Sörmland
optimum optimum skrev:
JA de beslut som fattas görs som du beskriver. Dock inte allt som Tegnell framför. Flockimmunitet, peakar, osv.
Tegnells kommunikation och myndigheter och regerings beslutsfattande är olika saker. Han har inte varit en stjärna som kommunikatör om man säger så även om det han sagt i allt väsentligt har varit sakligt. Det han sagt om flockimmunitet och peakar har varit helt korrekt.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur vet du att sannolikheten är liten samtidigt som man inte vet långtidseffekten??

Sen var testet utfört på 12 personer som samtliga var både äldre och hade andra underliggande sjukdomar.
Just den artikeln ja. Men att sannolikheten är liten att få tillbaka full lungkapacitet efter ett svårt angrepp på lungornas celler är inget som är nytt. Jag har själv nedsatt lungkapacitet pga en mykoplasmainfektion i bägge lungorna för 15 år sedan. Jag låg inne en vecka svårt sjuk på sjukhus. Detta gör att tex RS-virus kan innebära att jag kan behöva vård. Gör man en röntgen kan man se att mina lungor har en irreversibel skada. Det är inget jag lider av men jag blir fortare anfådd än andra vid ansträngning. Man kan träna upp en del som jag har gjort. Men jag kommer aldrig få 100%.
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
optimum
F fsn skrev:
T-Röd finns i 1 liters flaska på varje ICA Maxi, Biltema, Jula och varje bemannad bensinmack.
Ja finns inget annat kommer jag använda sådant. Dock luktar det en del.
Någon tipsade om koncentrerad spolarvätska men luktar också illa.

Brasilien tillverkar massor med etanol för bilbränsle.
Borde importera några kubik därifrån så vi slipper ha brist på egen sprit.
 
optimum
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tegnells kommunikation och myndigheter och regerings beslutsfattande är olika saker. Han har inte varit en stjärna som kommunikatör om man säger så även om det han sagt i allt väsentligt har varit sakligt. Det han sagt om flockimmunitet och peakar har varit helt korrekt.
Jag anser att det varit bättre om han haft ett förankrat dokument med meddelande han använt än att prat helt fritt.

Så gör vi på vårt företag vid viktig information till våra anställda. Så gör säkert de flesta företagen.
Presskonferenserna också men inte alltid det Tegnell framfört och därför han fått så mycket kritik tror jag.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Men på våra öppna skidorter kör vi på som vanligt. Där är vi lika med skiten på skidorterna i Italien och Österrike.
Hur vet du det? Vad jag har hört har de gjort en hel del ändringar, men jag är inte där så jag vet inte. Och om ändringarna är tillräckliga vet nog ingen. Däremot tycker jag det är lite märkligt att man stänger ner gymnasiet och begränsar sammankomster med hänvisning till att det får folk att resa mycket mellan olika delar av landet, men samtidigt inte begränsar skidresandet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Möbius skrev:
Du måste se saker i större perspektiv. För oss här och nu är det fruktansvärt och ingen vill förlora en anhörig eller själv dö. För mänskligheten kommer denna händelse inte betyda särskilt mycket i det långa loppet. Och varför tar du upp 1929, hur ofta tänker du på de månniskor som drabbades då? Det är en parantes i våra historieböcker och du är säkert inte bättre än någon annan utan du har läst eller hört det berättas men det påverkar dig säkerligen inte särskilt mycket.
Det är just det jag gör och då är detta en händelse som kommer ändra hur vi lever över hela världen för en lång tid framöver. Det finns ju dock alltid de människorna som fortsätter som inget hänt oavsett vad det gäller, det har alltid varit så och kommer alltid vara. Det kan vara både bra och dåligt, men att detta är en parentes? Nej säger jag.

Personligen funderar jag varje vecka över människorna som råkade ut för den stora depressionen och hur de drabbades och det startade faktiskt med en av de bästa TV-serierna som gjorts, Carnivale.


Efter den har jag läst och tittat på många dokumentärer och böcker om den tiden. Jag är en människa som alltid haft ett vidöppet sinne och bär med mig många människors öden, upplevelser och åsikter i mina tankar.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Claes Sörmland
optimum optimum skrev:
Här är aktuellt läge.
Den undre gula kurvan antalet nya fall per dag och den ändrade ökning när vi förändrade sättet att rapportera smittad.
Idag många sjuka som inte finns med. Ändå ökar kurvan de senaste dagarna. Skrämmande utveckling.

[bild]
Och loggar man Y-axeln ser man tydligt första smittimporten från alperna som en gul peak kring den 27 feb och hur antalet döda som är resultatet av den smittimportens vidare spridning börjar stiga 2 v senare (svart kurva):

Graf som visar smittspridning och dödsfall över tid med en gul peak den 27 februari och ökande svart kurva för dödsfall efter 2 veckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Någon tipsade om koncentrerad spolarvätska men luktar också illa.
Man kanske kan få tag i sån där "sommarspolarvätska". Luktade inte de äpple eller nåt sånt?
Eller blandi någon essens.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Någon tipsade om koncentrerad spolarvätska men luktar också illa.
Olika beroende på ursprung. En del luktar finkelolja och illa av tyngre alkoholer.
Är det hyfsat ren etanol i luktar den inte speciellt illa.
 
optimum
T tanaris skrev:
Hur vet du det? Vad jag har hört har de gjort en hel del ändringar, men jag är inte där så jag vet inte. Och om ändringarna är tillräckliga vet nog ingen. Däremot tycker jag det är lite märkligt att man stänger ner gymnasiet och begränsar sammankomster med hänvisning till att det får folk att resa mycket mellan olika delar av landet, men samtidigt inte begränsar skidresandet.
Vi borde stängt vår skidanläggningar direkt när vi fattat hur smittan spreds nere i Italien.
Vi har proffs på smittspridning som fattar sådant här bättre än de flesta här på forumet.

Varför gjorde man inte detta?
Var det ingen som lyssnade på dem?
 
optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Man kanske kan få tag i sån där "sommarspolarvätska". Luktade inte de äpple eller nåt sånt?
Eller blandi någon essens.
Inte mycket sprit i dem.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Stackars norrmän som inte ens får åka till sina hyttor , där är det hårda tag!
 
optimum
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stackars norrmän som inte ens får åka till sina hyttor , där är det hårda tag!
Källa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.