Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej så är det inte. Det är precis som vanligt i Sverige kollektiva beslut i dessa frågor. Tegnells chef generaldirektör Johan Carlson är beslutsfattande för myndigheten. Han tjänar regeringen som sitter med ansvar för rikets styrning.

Regionerna som står för sjukvården och smittskyddet är kommunala.
Och du menar att de ramsor som kommit ur Tegnells mun kommer ifrån Johan Carlsson. Ja då har vi verkligen problem.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Spridningen i Italien finns väl beskriven på Wikipedia med datum och smittade:

[länk]
Corona upptäcktes först i Italien sista januari och första fallet i Sverige (Jönköping) ungefär samtidigt.

Då ligger vi tidsmässigt som Italien vad gäller smittspridning.

Skillnaden är att Sverige har hanterat situationen betydligt bättre än Italien
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
optimum
P Putte 9497 skrev:
Corona upptäcktes först i Italien sista januari och första fallet i Sverige (Jönköping) ungefär samtidigt.

Då ligger vi tidsmässigt som Italien vad gäller smittspridning.

Skillnaden är att Sverige har hanterat situationen betydligt bättre än Italien
Det fallet vi fick först kom från Kina.
Sedan gick utvecklingen snabbar i Italien och vi kom efter några veckor.
Troligen för vårt sätt att leva och inte lika trångbodda.

Men det kommer fortsätta öka här, kraftig ökning tror jag.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Claes Sörmland
optimum optimum skrev:
Och du menar att de ramsor som kommit ur Tegnells mun kommer ifrån Johan Carlsson. Ja då har vi verkligen problem.
Trodde vi inte använde Cathy Newman-metoden här. Nej det menar jag inte. Jag repeterar: Beslut växer fram kollektivt i svensk förvaltningstradition men formellt tas beslutet på en myndighet av generaldirektör. Denne tjänar regeringen som också tar beslut kollektivt.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
I Italien hade man väl en inhemsk spridning 'under ytan' innan det första fallet konstaterades?
I Sverige var det första fallet en hemvändare från kina som omedelbart satte sig själv i karantän.

Det kan göra att det skiljer några veckor.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
optimum
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Trodde vi inte använde Cathy Newman-metoden här. Nej det menar jag inte. Jag repeterar: Beslut växer fram kollektivt i svensk förvaltningstradition men formellt tas beslutet på en myndighet av generaldirektör. Denne tjänar regeringen som också tar beslut kollektivt.
JA de beslut som fattas görs som du beskriver. Dock inte allt som Tegnell framför. Flockimmunitet, peakar, osv.
 
optimum optimum skrev:
Det fallet vi fick först kom från Kina.
Sedan gick utvecklingen snabbar i Italien och vi kom efter några veckor.
Troligen för vårt sätt att leva och inte lika trångbodda.

Men det kommer fortsätta öka här, kraftig ökning tror jag.
Tror du har fel, Sverige har inte gjort samma misstag som Italien (förutom de som varit på skidsemester i alperna). Tror vi har ett gynnsammare läge än Italien.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
En extremt bra text från ledarsidan i GP idag:
”Lyssna på experterna!” kan således aldrig betyda ”stäng av hjärnan!”, i alla fall om det är ärligt menat, därför att den enskilda medborgaren faktiskt kommer behöva använda hjärnan för att väga de olika experternas åsikter mot varandra. Det är till och med en plikt för den enskilda medborgaren att försöka, i den mån det är möjligt, att sätta sig in i de stora frågorna som präglar hans eller hennes tid.
Texten i övrigt handlar om att regeringen å ena sidan säger att man skall låta experterna bestämma, men sedan flyttar över beslut om att stänga skolor till rektorer som varken har kunskapen eller vill fatta dessa beslut.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
optimum
P Putte 9497 skrev:
Corona upptäcktes först i Italien sista januari och första fallet i Sverige (Jönköping) ungefär samtidigt.

Då ligger vi tidsmässigt som Italien vad gäller smittspridning.

Skillnaden är att Sverige har hanterat situationen betydligt bättre än Italien
Här är aktuellt läge.
Den undre gula kurvan antalet nya fall per dag och den ändrade ökning när vi förändrade sättet att rapportera smittad.
Idag många sjuka som inte finns med. Ändå ökar kurvan de senaste dagarna. Skrämmande utveckling.

Graf med kurvor som visar antalet smittade, symptomfria och dödsfall över tid i en rapport om smittspridning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
useless useless skrev:
I Italien hade man väl en inhemsk spridning 'under ytan' innan det första fallet konstaterades?
I Sverige var det första fallet en hemvändare från kina som omedelbart satte sig själv i karantän.

Det kan göra att det skiljer några veckor.
Kanske
 
Silver78 Silver78 skrev:
Sannolikheten att man får tillbaka bibehållen lungfunktion är liten. Dock vet man inte effekten på sikt.
Hur vet du att sannolikheten är liten samtidigt som man inte vet långtidseffekten??

Sen var testet utfört på 12 personer som samtliga var både äldre och hade andra underliggande sjukdomar.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
optimum
P Putte 9497 skrev:
Tror du har fel, Sverige har inte gjort samma misstag som Italien (förutom de som varit på skidsemester i alperna). Tror vi har ett gynnsammare läge än Italien.
Ja jag tror också vi har ett bättre läge. Speciellt de som är lite tråkiga och inte hänger på barer eller i andra folksamlingar där smittan sprids.
Men på våra öppna skidorter kör vi på som vanligt. Där är vi lika med skiten på skidorterna i Italien och Österrike.

Jag hoppas du läste om bekant till mig som varit i Österrike på skidresa. Hela bussen kom hem sjuka och smittade. Min bekant hade företaget redan infört 2 veckor hemma karantän så den personen spred inte smittan vidare på deras företag.

Nu kommer smittade hem från svenska skidorter och då är det INTE karantän före de får symptom.
 
Claes Sörmland
P Putte 9497 skrev:
Corona upptäcktes först i Italien sista januari och första fallet i Sverige (Jönköping) ungefär samtidigt.

Då ligger vi tidsmässigt som Italien vad gäller smittspridning.

Skillnaden är att Sverige har hanterat situationen betydligt bättre än Italien
Fokusera inte på första fallet utan när fri spridningen kom igång. T ex det första svenska fallet var isolerat och gav inte upphov till fri smittspridning. Vi fick vår fria spridning i främst Stockholm i slutet av februari. Redan två veckor tidigare var smittan väl etablerad i Lombardiet.
 
  • Gilla
JSten och 4 till
  • Laddar…
optimum
useless useless skrev:
I Italien hade man väl en inhemsk spridning 'under ytan' innan det första fallet konstaterades?
I Sverige var det första fallet en hemvändare från kina som omedelbart satte sig själv i karantän.

Det kan göra att det skiljer några veckor.
Japp, och nu har vi importerat massor ifrån Italien och Österrike.
De från Kina satte vi snabbt i karantän så de har inte spridit smittan så farligt här.

De som jobbar på större företag har nog fått hemma karantän men de mindre företagen som har folk från skidorterna har troligen fått in smittan i sina företag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.