Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H Hochiha skrev:
Nej, Italien är ju 3-4 veckor före hela Europa, så du får titta bakåt i Italien, eller vänta några veckor för att utvärdera. Men oddsen är ju såklart bättre för oss som bor glest och har ensamma gamlingar

Tittar man över hela världen fortsätter ökningen vara exponentiell.
Varför skulle Italien vara långt före övriga Europa för? Köper inte det.
 
optimum optimum skrev:
Vi kommer troligen se en kraftig ökning liknande Italien. Vi ligger några veckor efter.
Troligen blir den mindre än Italien då vårt levnadssätt skiljer sig lite.
Men att släppa in 400 personer på afterski är vansinne.
Det är på den vägen många svenskar blev smittade i norra Italien och Tyrolen i Österrike.

Finns inga hjältar i den här soppan, endast förlorare.

154.000 berörda, permitterade på Volvo och Scania samt underleverantörer mm.
och alla småföretag är förlorare trots att de inte bär skulden till detta.
Kan vi bromsa spridningen i samhället och inte göra samma misstag som Italien gjort så om vi har tur kommer de permitterade kunna återgå till jobb igen. Kanske inte max men till viss del
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Vad säger man om alla pessimister i tråden som senaste veckorna kritiserat Anders Tegnell för att inte göra tillräckligt?

Det verkar som inte covid-19 slår lika hårt mot oss i antalet dödsfall (än så länge) som det gjort mot Italien.

Utan Tegnell hade vi nog haft en liknande situation som Italien idag.

Tegnell är vår hjälte eller hur?
Skojar du :-)
Hur kommer det sig att en enda person får bestämma för hela samhället?
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
Upp med en hand, hur många här besökte skidorter i alperna under sportlovet?
 
  • Gilla
erland79
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I delar av landet kan man få hemleverans, ja.
Är det hemkört man får då?
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
optimum
P Putte 9497 skrev:
Kan vi bromsa spridningen i samhället och inte göra samma misstag som Italien gjort så om vi har tur kommer de permitterade kunna återgå till jobb igen. Kanske inte max men till viss del
Ja vi borde kunna minska spridningen.

Nu går man ut med att kaféer ska få öppna uteserveringar tidigare än 1:a april bara för att rädda ekonomin för dessa.
Gäller än så länge bara Stockholm stad

Är det vettigt att folk ska trängas på uteserveringar och smittas där?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mR4XjE/uteserveringar-oppnar-tidigare

En promenad i skogen eller parken med egen fikakorg vore bättre.
Eller?
 
P Putte 9497 skrev:
Varför skulle Italien vara långt före övriga Europa för? Köper inte det.
För att de (enligt teorin) fick en stor smittspridning då ett matbud hos en kinarestaurang smittades först och därmed lyckades med att från en enda smittad person sprida smittan till många personer på kort tid.

Dessumtom så lyckades en av matbudet smittad 38-åring smitta många, framförallt äldre, via en akutmottagning där han blev sittande i 18 timmar (om jag nu kommer ihåg rätt tid). Dvs, omständigheter gjorde att smittan kom igång väldigt snabbt i Italien.

Smittan i Sverige kom igång först när många smittade italienare åkte skidor med svenskar i alperna.

De har inte lyckats belägga detta, men matbudet är det enda de första smittade hade gemensamt.

Notera dock att det enda namngivna dödsfallet i Sverige smittades via iransk import. Detta har funnits i tidningarna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja vi borde kunna minska spridningen.

Nu går man ut med att kaféer ska få öppna uteserveringar tidigare än 1:a april bara för att rädda ekonomin för dessa.
Gäller än så länge bara Stockholm stad

Är det vettigt att folk ska trängas på uteserveringar och smittas där?

[länk]

En promenad i skogen eller parken med egen fikakorg vore bättre.
Eller?
Många städer, bland annat Göteborg, har gjort samma sak redan innan Stockholm.
 
  • Wow
optimum
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
P
MultiMan MultiMan skrev:
"Liten parantes i historien"?

Vi går mot en depression i nivå med 1929 pga virusets härjningar, så hur man kan tycka att det är en liten parentes har jag mycket svårt att förstå, men som du skriver, tyckande är fritt.

Tror inte heller att alla som haft släktingar som dött tycker är en parentes heller.
Du måste se saker i större perspektiv. För oss här och nu är det fruktansvärt och ingen vill förlora en anhörig eller själv dö. För mänskligheten kommer denna händelse inte betyda särskilt mycket i det långa loppet. Och varför tar du upp 1929, hur ofta tänker du på de månniskor som drabbades då? Det är en parantes i våra historieböcker och du är säkert inte bättre än någon annan utan du har läst eller hört det berättas men det påverkar dig säkerligen inte särskilt mycket.
 
pacman42 pacman42 skrev:
För att de (enligt teorin) fick en stor smittspridning då ett matbud hos en kinarestaurang smittades först och därmed lyckades med att från en enda smittad person sprida smittan till många personer på kort tid.

Dessumtom så lyckades en av matbudet smittad 38-åring smitta många, framförallt äldre, via en akutmottagning där han blev sittande i 18 timmar (om jag nu kommer ihåg rätt tid). Dvs, omständigheter gjorde att smittan kom igång väldigt snabbt i Italien.

Smittan i Sverige kom igång först när många smittade italienare åkte skidor med svenskar i alperna.

De har inte lyckats belägga detta, men matbudet är det enda de första smittade hade gemensamt.

Notera dock att det enda namngivna dödsfallet i Sverige smittades via iransk import. Detta har funnits i tidningarna.
Har hört den historien med, men när i datum hände detta?
 
P
L Lars48 skrev:
Skojar du :)
Hur kommer det sig att en enda person får bestämma för hela samhället?
Det är ett stort team av personer som jobbar med detta, trodde du på fullt allvar att det var en enmansshow....
 
  • Gilla
Jens Kangas och 8 till
  • Laddar…
optimum
DN
"Flera misstänkta coronafall kopplade till Åre"


"Allt tyder på att det pågår en smittspridning av coronaviruset i Åre, enligt smittskyddsläkaren Annika Ersson. Sedan region Jämtland Härjedalen på fredagen bekräftat det första fallet i skidorten har ett tiotal personer hört av sig.

– De symtom som de beskriver överensstämmer med sjukdomsbilden vid corona, säger hon."

https://www.dn.se/nyheter/flera-misstankta-coronafall-kopplade-till-are/


Ni får gärna kommentera vad ni tycker man borde göra. Vad jag anser tror jag de flesta redan vet om.


https://www.dn.se/av/mia-holmgren/
 
Claes Sörmland
L Lars48 skrev:
Skojar du :)
Hur kommer det sig att en enda person får bestämma för hela samhället?
Nej så är det inte. Det är precis som vanligt i Sverige kollektiva beslut i dessa frågor. Tegnells chef generaldirektör Johan Carlson är beslutsfattande för myndigheten. Han tjänar regeringen som sitter med ansvar för rikets styrning.

Regionerna som står för sjukvården och smittskyddet är kommunala.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.