2 359 557 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Varför skulle Italien vara långt före övriga Europa för? Köper inte det.H Hochiha skrev:
WHO avråder inte längre från att använda ibuprofen. Det finns inget som tyder på att normal användning förvärrar tillståndet när man har smittats av coronavirus.https://mobile.twitter.com/WHO/stat...O%2Fstatus%2F1240409220916432899&widget=Tweet
Kan vi bromsa spridningen i samhället och inte göra samma misstag som Italien gjort så om vi har tur kommer de permitterade kunna återgå till jobb igen. Kanske inte max men till viss deloptimum skrev:
Vi kommer troligen se en kraftig ökning liknande Italien. Vi ligger några veckor efter.
Troligen blir den mindre än Italien då vårt levnadssätt skiljer sig lite.
Men att släppa in 400 personer på afterski är vansinne.
Det är på den vägen många svenskar blev smittade i norra Italien och Tyrolen i Österrike.
Finns inga hjältar i den här soppan, endast förlorare.
154.000 berörda, permitterade på Volvo och Scania samt underleverantörer mm.
och alla småföretag är förlorare trots att de inte bär skulden till detta.
Skojar duP Putte 9497 skrev:Vad säger man om alla pessimister i tråden som senaste veckorna kritiserat Anders Tegnell för att inte göra tillräckligt?
Det verkar som inte covid-19 slår lika hårt mot oss i antalet dödsfall (än så länge) som det gjort mot Italien.
Utan Tegnell hade vi nog haft en liknande situation som Italien idag.
Tegnell är vår hjälte eller hur?
Hur kommer det sig att en enda person får bestämma för hela samhället?
Upp med en hand, hur många här besökte skidorter i alperna under sportlovet?
Ja vi borde kunna minska spridningen.P Putte 9497 skrev:
Nu går man ut med att kaféer ska få öppna uteserveringar tidigare än 1:a april bara för att rädda ekonomin för dessa.
Gäller än så länge bara Stockholm stad
Är det vettigt att folk ska trängas på uteserveringar och smittas där?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mR4XjE/uteserveringar-oppnar-tidigare
En promenad i skogen eller parken med egen fikakorg vore bättre.
Eller?
För att de (enligt teorin) fick en stor smittspridning då ett matbud hos en kinarestaurang smittades först och därmed lyckades med att från en enda smittad person sprida smittan till många personer på kort tid.P Putte 9497 skrev:
Dessumtom så lyckades en av matbudet smittad 38-åring smitta många, framförallt äldre, via en akutmottagning där han blev sittande i 18 timmar (om jag nu kommer ihåg rätt tid). Dvs, omständigheter gjorde att smittan kom igång väldigt snabbt i Italien.
Smittan i Sverige kom igång först när många smittade italienare åkte skidor med svenskar i alperna.
De har inte lyckats belägga detta, men matbudet är det enda de första smittade hade gemensamt.
Notera dock att det enda namngivna dödsfallet i Sverige smittades via iransk import. Detta har funnits i tidningarna.
Många städer, bland annat Göteborg, har gjort samma sak redan innan Stockholm.optimum skrev:
Ja vi borde kunna minska spridningen.
Nu går man ut med att kaféer ska få öppna uteserveringar tidigare än 1:a april bara för att rädda ekonomin för dessa.
Gäller än så länge bara Stockholm stad
Är det vettigt att folk ska trängas på uteserveringar och smittas där?
[länk]
En promenad i skogen eller parken med egen fikakorg vore bättre.
Eller?
Spridningen i Italien finns väl beskriven på Wikipedia med datum och smittade:P Putte 9497 skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Italy
Du måste se saker i större perspektiv. För oss här och nu är det fruktansvärt och ingen vill förlora en anhörig eller själv dö. För mänskligheten kommer denna händelse inte betyda särskilt mycket i det långa loppet. Och varför tar du upp 1929, hur ofta tänker du på de månniskor som drabbades då? Det är en parantes i våra historieböcker och du är säkert inte bättre än någon annan utan du har läst eller hört det berättas men det påverkar dig säkerligen inte särskilt mycket.MultiMan skrev:
"Liten parantes i historien"?
Vi går mot en depression i nivå med 1929 pga virusets härjningar, så hur man kan tycka att det är en liten parentes har jag mycket svårt att förstå, men som du skriver, tyckande är fritt.
Tror inte heller att alla som haft släktingar som dött tycker är en parentes heller.
Har hört den historien med, men när i datum hände detta?pacman42 skrev:
För att de (enligt teorin) fick en stor smittspridning då ett matbud hos en kinarestaurang smittades först och därmed lyckades med att från en enda smittad person sprida smittan till många personer på kort tid.
Dessumtom så lyckades en av matbudet smittad 38-åring smitta många, framförallt äldre, via en akutmottagning där han blev sittande i 18 timmar (om jag nu kommer ihåg rätt tid). Dvs, omständigheter gjorde att smittan kom igång väldigt snabbt i Italien.
Smittan i Sverige kom igång först när många smittade italienare åkte skidor med svenskar i alperna.
De har inte lyckats belägga detta, men matbudet är det enda de första smittade hade gemensamt.
Notera dock att det enda namngivna dödsfallet i Sverige smittades via iransk import. Detta har funnits i tidningarna.
DN
"Flera misstänkta coronafall kopplade till Åre"
"Allt tyder på att det pågår en smittspridning av coronaviruset i Åre, enligt smittskyddsläkaren Annika Ersson. Sedan region Jämtland Härjedalen på fredagen bekräftat det första fallet i skidorten har ett tiotal personer hört av sig.
– De symtom som de beskriver överensstämmer med sjukdomsbilden vid corona, säger hon."
https://www.dn.se/nyheter/flera-misstankta-coronafall-kopplade-till-are/
Ni får gärna kommentera vad ni tycker man borde göra. Vad jag anser tror jag de flesta redan vet om.
https://www.dn.se/av/mia-holmgren/
"Flera misstänkta coronafall kopplade till Åre"
"Allt tyder på att det pågår en smittspridning av coronaviruset i Åre, enligt smittskyddsläkaren Annika Ersson. Sedan region Jämtland Härjedalen på fredagen bekräftat det första fallet i skidorten har ett tiotal personer hört av sig.
– De symtom som de beskriver överensstämmer med sjukdomsbilden vid corona, säger hon."
https://www.dn.se/nyheter/flera-misstankta-coronafall-kopplade-till-are/
Ni får gärna kommentera vad ni tycker man borde göra. Vad jag anser tror jag de flesta redan vet om.
https://www.dn.se/av/mia-holmgren/
Nej så är det inte. Det är precis som vanligt i Sverige kollektiva beslut i dessa frågor. Tegnells chef generaldirektör Johan Carlson är beslutsfattande för myndigheten. Han tjänar regeringen som sitter med ansvar för rikets styrning.L Lars48 skrev:
Regionerna som står för sjukvården och smittskyddet är kommunala.