Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ursäkta, men de var på resa i förra veckan enligt artikeln. Hur mycket behöver vuxna människor hållas i handen? De kanske kunde räkna ut själva att det är olämpligt att gå ut på krogen och packa ihop sig med ett par hundra andra?
Måste de ha hjälp med att någon talar om att man kan bränna sig på varm mat också?
 
  • Gilla
Nyfniken och 14 till
  • Laddar…
optimum
tveksamt tveksamt skrev:
Ursäkta, men de var på resa i förra veckan enligt artikeln. Hur mycket behöver vuxna människor hållas i handen? De kanske kunde räkna ut själva att det är olämpligt att gå ut på krogen och packa ihop sig med ett par hundra andra?
Måste de ha hjälp med att någon talar om att man kan bränna sig på varm mat också?
Uppenbarligen behöver folk det. Flera högutbildade man trodde IQ var högre men men.

Många reser fortfarande till skidorter i Sverige som kan få samma utveckling som i Italien och Österrike är mitt antagande.
Hoppas jag har fel. De jag nämnde som var i Österrike finns inte med i statistiken, även om hela bussen kom hem med smittade och sjuka, eftersom vi inte testar andra än de i riskgrupper och inlagda på sjukhus. Jo hela gänget i den bussen blev sjuka. Alla.

Många går efter vad myndigheterna säger och därför åker de på betalda skidresor då de inte vill förlora pengarna och bedömer det som mindre farligt då myndigheterna inte varnar för det.

Jag själv lyssnar på vad myndigheterna säger, gör som de säger men har även ett eget sätt att agera. Jag skulle aldrig gå till ställen även med få människor om jag skulle stå nära dem. Alltså gå på krogen och trängas vid en bar är no no för mig.
Men att gå på stan och handla är inte farligt. Vore bra om myndigheterna kunde berätta det för folk för nu råder panik och väldigt få går ut och handlar.
Jo toa-papper är ok att köpa. Eller prepping av pasta och burkmat.
 
  • Gilla
Rackartekla
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
"Kinesiska experter på smittspridning är förfärade över vad de har bevittnat under sitt besök i Italien.
- De har fortfarande fester på hotellen, konstaterar Yang Huichuan häpet.
Han förordar mycket strängare italienska åtgärder för att få bukt med spridningen."

[länk]


Och här åker folk fortfarande till skidorter med After-Ski.
För inte ställer man in sådant. Nej då.

Då blir det så här: Aftonbladet.

Vännerna var på ”coronabaren” flera kvällar i rad

"Jessica Hansson, 52, blev sjuk efter att ha besökt after ski-baren i Österrike.
När hon kom tillbaka fördes hon ut med ansiktsskydd till en avstängd del av flygplatsen.
– Men sedan var det bara att ta tåget hem. Frågan är hur många som blivit smittade av oss, säger hon."

[länk]

Jag har vänner som reste till Österrike och ligger nu med covid-19 för att FHM inte fattade allvaret och avrådde från resor även dit och inte bara Italien.

Liknar tsunamin i Thailand när myndigheterna inte ens visst var Phuket låg.
Inte nog med det, samma tema fortsätter än idag. Det är det som är mest skrämmande.

PUBLICERAD: TOR 19 MAR 2020
UPPDATERAD: I GÅR 06.42

SAMHÄLLE
Utåt har regeringens budskap varit att inga svenska turister kan räkna med hjälp att ta sig hem.

I hemlighet har man gjort tvärtom – i kväll har två plan från Marocko landat på Arlanda.
Stänger gränserna
Nu kan dock Aftonbladet avslöja att regeringen agerat tvärtemot sitt eget budskap.

I kväll har två Norwegian-plan med svenskar från Marocko landat på Arlanda.

Enligt uppgifter till Aftonbladet har UD tryckt på via sina diplomatiska kanaler för att svenskarna skulle kunna flygas hem. Det ska ha skett i samarbete med flygbolag och researrangörer.



https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ryckt-pa-for-att-fa-hem-svenskar-fran-marocko
 
  • Wow
erkka
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
En annan betraktelse jag gör, som spann igång lite tankar är det här med beredskap.

Jag stämmer in i kören som tycker att vården i massor med år varit aningen underdimensionerad, och aldrig haft någon beredskap att tala om.

Och hur det står till med den saken kommer vi få besked om de närmaste veckorna, ordentligt antar jag.

Men det var faktiskt inte i vården som dålig beredskap visade sig först.


Redan innan vården kraschar gör en massa stora företag det. Volvo igår, de har ingen beredskap för den händelse att inflödet av vissa komponenter sinar.

Vi har för liten lastbilskapacitet i landet.
Snackade med han på lokala ICA, "Nej, det saknas inte varor i centrallager osv, vi har beställningar inne på allt, och nästan allt kan levereras idag, det är åkerierna som går på knäna, de hinner inte leverera efter behovet!"
Så lärdom här, vi borde ha ca 20.000 långtradarekipage parkerade någonstans och 20.000 långtradarchaffisar som får gå och pillra sig i naveln dagligen i väntan på krisen, antagligen betalt av staten, dvs oss alla. I väntan på nästa gång folk får för sig att hamstra.

Jag pratade med en som jobbar på Uppsala kommun, och sen dagen efter en som jobbar på ett privat lite halvstort företag i sthlm.
Båda hade samma erfarenhet nu.
Chefer, ledningsgrupp osv bestämmer tillsammans med anställda, "Nu gör vi såhär, alla som kan utföra sin arbetsuppgifter hemma jobbar hemifrån" (eller det fanns olika bra varianter, endast en del av styrkan skulle vara på plats vissa dagar resten hemma osv).
Men då kommer IT-driften och säger "Nej nej, omöjligt! Det finns inte tillräckligt med VPN-tunnlar!"

Som några exempel som jag plockat upp i veckan.


Så vad jag har insett nu är att beredskapen är urusel inom alla områden.
Jag hoppas det blir en väckarklocka, till företagen, staten, landstingen, kommunerna och politikerna.
Men vi måste också inse att beredskap kommer kosta.
Vi kan inte få det gratis, så företagen måste lägga ner pengar i det, skatteintäkterna måste bli större eller så måste något annat bort, kanske bilavdraget, bostadsbidraget eller något ...
Angående beredskapen så kommer det att inte att gå att lösa om det ska kosta mer pengar för en redan högt beskattad befolkning. Det som händer just nu är en liten parantes i historien och kommer snart att falla i glömska och ingen kommer att minnas varför vi behöver större beredskap. Dessutom säger beräkningar att det kommer att fattas sjukvårdspersonal i många år framöver så även om man har utrustning så kommer det finnas för lite personal. Det är iallafall vad jag tror.
 
optimum
L Lars48 skrev:
Inte nog med det, samma tema fortsätter än idag. Det är det som är mest skrämmande.

PUBLICERAD: TOR 19 MAR 2020
UPPDATERAD: I GÅR 06.42

SAMHÄLLE
Utåt har regeringens budskap varit att inga svenska turister kan räkna med hjälp att ta sig hem.

I hemlighet har man gjort tvärtom – i kväll har två plan från Marocko landat på Arlanda.
Stänger gränserna
Nu kan dock Aftonbladet avslöja att regeringen agerat tvärtemot sitt eget budskap.

I kväll har två Norwegian-plan med svenskar från Marocko landat på Arlanda.

Enligt uppgifter till Aftonbladet har UD tryckt på via sina diplomatiska kanaler för att svenskarna skulle kunna flygas hem. Det ska ha skett i samarbete med flygbolag och researrangörer.



[länk]
Ja det är illa. Många kommer få problem att komma hem.

Jag undrar hur det ser ut på krogarna i Stockholm nu, festar man som vanligt? Någon som vet?

Jag kollade lite på youtube med sökningen Åre och afterski.
Urval denna månaden och fick fram rysare. Fall fart med festandet, vlogg och filmer från barerna.
Senaste veckan finns inget för troligen har folk fattat att det är pinsamt att lägga upp material som visar vad de gör.
Testade Trysil också och full fart.
Skrämande.

Med stor sannolikhet kommer vi se ökad intern smittspridning nu. Kraftigt ökande.
Ja folk är idioter som gör så.
Vill inte säga vad jag anser om myndigheter som låter det fortsätta för då klagar vissa på konspiratoriska saker.
Detta är verklighet och händer nu.

Stoppa folksamlingar med fler än 500. Nej det räcker inte.
 
  • Gilla
Rackartekla och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja det är illa. Många kommer få problem att komma hem.

Jag undrar hur det ser ut på krogarna i Stockholm nu, festar man som vanligt? Någon som vet?

Jag kollade lite på youtube med sökningen Åre och afterski.
Urval denna månaden och fick fram rysare. Fall fart med festandet, vlogg och filmer från barerna.
Senaste veckan finns inget för troligen har folk fattat att det är pinsamt att lägga upp material som visar vad de gör.
Testade Trysil också och full fart.
Skrämande.

Med stor sannolikhet kommer vi se ökad intern smittspridning nu. Kraftigt ökande.
Ja folk är idioter som gör så.
Vill inte säga vad jag anser om myndigheter som låter det fortsätta för då klagar vissa på konspiratoriska saker.
Detta är verklighet och händer nu.

Stoppa folksamlingar med fler än 500. Nej det räcker inte.
Trysil är stängt. Bara svenska skidorter som håller öppet som vanligt. Är ju bara folksamlingar på 499pers
 
Vad säger man om alla pessimister i tråden som senaste veckorna kritiserat Anders Tegnell för att inte göra tillräckligt?

Det verkar som inte covid-19 slår lika hårt mot oss i antalet dödsfall (än så länge) som det gjort mot Italien.

Utan Tegnell hade vi nog haft en liknande situation som Italien idag.

Tegnell är vår hjälte eller hur?
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja det är illa. Många kommer få problem att komma hem.

Jag undrar hur det ser ut på krogarna i Stockholm nu, festar man som vanligt? Någon som vet?

Jag kollade lite på youtube med sökningen Åre och afterski.
Urval denna månaden och fick fram rysare. Fall fart med festandet, vlogg och filmer från barerna.
Senaste veckan finns inget för troligen har folk fattat att det är pinsamt att lägga upp material som visar vad de gör.
Testade Trysil också och full fart.
Skrämande.

Med stor sannolikhet kommer vi se ökad intern smittspridning nu. Kraftigt ökande.
Ja folk är idioter som gör så.
Vill inte säga vad jag anser om myndigheter som låter det fortsätta för då klagar vissa på konspiratoriska saker.
Detta är verklighet och händer nu.

Stoppa folksamlingar med fler än 500. Nej det räcker inte.
Jag gick förbi en krog igår kväll i Sthlm city och det full rulle där. Lite mindre folk men fullsatt ändå.
 
P Putte 9497 skrev:
Vad säger man om alla pessimister i tråden som senaste veckorna kritiserat Anders Tegnell för att inte göra tillräckligt?

Det verkar som inte covid-19 slår lika hårt mot oss i antalet dödsfall (än så länge) som det gjort mot Italien.

Utan Tegnell hade vi nog haft en liknande situation som Italien idag.

Tegnell är vår hjälte eller hur?
Nej, Italien är ju 3-4 veckor före hela Europa, så du får titta bakåt i Italien, eller vänta några veckor för att utvärdera. Men oddsen är ju såklart bättre för oss som bor glest och har ensamma gamlingar

Tittar man över hela världen fortsätter ökningen vara exponentiell.
 
Claes Sörmland
P Putte 9497 skrev:
Vad säger man om alla pessimister i tråden som senaste veckorna kritiserat Anders Tegnell för att inte göra tillräckligt?

Det verkar som inte covid-19 slår lika hårt mot oss i antalet dödsfall (än så länge) som det gjort mot Italien.

Utan Tegnell hade vi nog haft en liknande situation som Italien idag.

Tegnell är vår hjälte eller hur?
Hjälte och hjälte. Tegnell gjorde inte så mycket, det var regionerna som bedrev klassiskt smittspårningsarbete. FHM är inte något nationell smittskyddsenhet utan ett stöd för smittskyddet som ligger på regionerna. FHM huvudsakliga roll enligt reglerbrevet är att stödja regionerna med testning (och vaccinering men det är ännu inte aktuellt). Där gjorde man vad man skulle, satte upp testprotokollen i Solna och kommunicerade med regionernas testlab. Vidare är FHM expertmyndighet för regeringen som har mandat att agera.

Det tar ett par veckor att dö i COVID-19 och just är tillväxten av exponentiell. Det vi ser nu är alltså första vågen importsmittade, främst afterskifolket med nära. Den fria spridningens offer ligger någon eller att par veckor efter detta. Då får vi se om Tegnells (egentligen FHMs och Sveriges) strategi fungerar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Jag gick förbi en krog igår kväll i Sthlm city och det full rulle där. Lite mindre folk men fullsatt ändå.
Hur mycket folk var det på krogen du besökte då? Eller vad hade du för ärende sent en kväll i Stockholm city?
 
optimum
P Putte 9497 skrev:
Vad säger man om alla pessimister i tråden som senaste veckorna kritiserat Anders Tegnell för att inte göra tillräckligt?

Det verkar som inte covid-19 slår lika hårt mot oss i antalet dödsfall (än så länge) som det gjort mot Italien.

Utan Tegnell hade vi nog haft en liknande situation som Italien idag.

Tegnell är vår hjälte eller hur?
Vi kommer troligen se en kraftig ökning liknande Italien. Vi ligger några veckor efter.
Troligen blir den mindre än Italien då vårt levnadssätt skiljer sig lite.
Men att släppa in 400 personer på afterski är vansinne.
Det är på den vägen många svenskar blev smittade i norra Italien och Tyrolen i Österrike.

Finns inga hjältar i den här soppan, endast förlorare.

154.000 berörda, permitterade på Volvo och Scania samt underleverantörer mm.
och alla småföretag är förlorare trots att de inte bär skulden till detta.
 
MultiMan
Möbius skrev:
Angående beredskapen så kommer det att inte att gå att lösa om det ska kosta mer pengar för en redan högt beskattad befolkning. Det som händer just nu är en liten parantes i historien och kommer snart att falla i glömska och ingen kommer att minnas varför vi behöver större beredskap. Dessutom säger beräkningar att det kommer att fattas sjukvårdspersonal i många år framöver så även om man har utrustning så kommer det finnas för lite personal. Det är iallafall vad jag tror.
"Liten parantes i historien"?

Vi går mot en depression i nivå med 1929 pga virusets härjningar, så hur man kan tycka att det är en liten parentes har jag mycket svårt att förstå, men som du skriver, tyckande är fritt.

Tror inte heller att alla som haft släktingar som dött tycker är en parentes heller.
 
  • Ledsen
optimum
  • Laddar…
optimum
useless useless skrev:
Konstigt att dom skriver på hemsidan att det är stängt?

[länk]
Kanonbra. Då var det för någon vecka sedan.

Har du någon info om Åre?
Kör de på som vanligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.