Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
H hakan_975 skrev:
Haha.. ganska kul ändå :D
Jag har blandat egen av en dunk som blev över efter jordvärmeinstallationen, den innehåller 95% bioetanol.
Tillsatt glycerol (jag hade en tub Aloe Vera gele hemma) i en liten pumpflaska.
Finns att köpa på närmaste VVS firma ifall ni är utan, 600 spänn för 25 liter.
Exvis:
[länk]
Fri frakt dessutom.
Bra idé. Jag tog bort mitt inlägg eftersom det blir giftigt med 15% bensin.
Din är mycket bättre.
VVS firmor borde tapp upp och sälja på mindre förpackningar så har de en bra affärsidé
Typ 2,5 liters dunkar med samma text som stora dunken så slipper de bli anklagade för att sälja annat än vad det är.
 
L Lars48 skrev:
Den allmänna uppfattningen i Sverige just nu är att sjukdomen är farligt för riskgrupper. De äldre och de som har underliggande sjukdom. Resten kan klara sig bra med en ask Alvedon och att den är inte mer farligt än en vanlig influensa. Jag tycker denna bild som myndigheterna har gett av läget är totalt felaktigt. Folk utanför riskgrupper som är unga och friska kan drabbas hårt och om de har tur och får den vård de behöver i sjukdomens tidiga skede då kan de klara sig. Om inte då finns det en stor risk för dödsfall för dem oxå.
Men det är fortfarande inte evidensbaserad fakta, utan en åsikt du har. Du har givetvis all rätt att ha den åsikten, men om du vill att fler ska dela den, bör du nog ha mer källor än så.
 
T
https://www.aftonbladet.se/a/3Jgxj9

Men ojdå, ursäkta franskan. Men vem fan bryr sig. Ungefär lika viktigt som sporten eller doobidoo eller vad fan det nu heter.

Apropå sporten, den kan dom fimpa direkt. Det är prio 0.00000
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
T
pacman42 pacman42 skrev:
Hörde en intressant sak på P1 nyss:

De som hanterar frågor om vård och etik säger att man inte kan sätta ett pris på människoliv och att man inte kan prioritera. - samtidigt så finns det livräddande mediciner som kostar en miljon eller mer som man inte får om man behöver dem. Har de då inte satt ett pris?
Gammal skåpmat.
 
optimum
Det skrivs om att man ska undvika större folksamlingar.
Typ inget mer än 10 personer.
Ja det bör väl vara folksamlingar där flera är tätt intill varandra.
!00 pers på en större yta borde vara ofarligt men 3 st tätt intill varande typ en bar är väl risken att om någon är smittad så får de andra den.

Som det är nu går väldig få ut och äter på restaurang eller handlar kläder mm.
Det enda folk verkar köpa är handsprit och toa-papper
 
P
L Lars48 skrev:
Den allmänna uppfattningen i Sverige just nu är att sjukdomen är farligt för riskgrupper. De äldre och de som har underliggande sjukdom. Resten kan klara sig bra med en ask Alvedon och att den är inte mer farligt än en vanlig influensa. Jag tycker denna bild som myndigheterna har gett av läget är totalt felaktigt. Folk utanför riskgrupper som är unga och friska kan drabbas hårt och om de har tur och får den vård de behöver i sjukdomens tidiga skede då kan de klara sig. Om inte då finns det en stor risk för dödsfall för dem oxå.
Var finns den allmänna uppfattningen?

Fakta är att riskerna är mycket större om du har en underliggande sjukdom eller flera. Fakta är att äldre är mer drabbade, om detta är pga underliggande sjukdomar i alla fallen har jag ingen fakta på.

För övriga är det antagligen lika riskfyllt att dö genom att spendera en dag utomhus. Chansen/sannolikheten är där men statistiken säger att risken är extremt liten. Inte obetydlig men extremt liten.

Så jag tycker staten är dåliga på att informera oss att det är farligt att leva!


Det Verkar tyvärr som att du blivit traumatiserad av din upplevelse, fullt förståeligt, men jag tror du behöver prata igenom hur det påverkat dig, inte hur det ska påverka alla andra.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Jag menar att om FHM kör med flockimmunitet strategin då finns det en stor risk att den inte funkar. Det kan vara på det viset att viruset muterar 20% då blir folk sjuka på nytt. Detta kan hända om och om igen vilket lamslår samhället flera gånger om. Det finns inga garantier för denna strategi. Det är ett casinospel med osäker utfall.
Säkrast är att stoppa smittspridningen som länder som kina och Sydkorea lyckats ganska bra med.
Du missar att Kina bekämpar viruset genom att lamslå samhället.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Den allmänna uppfattningen i Sverige just nu är att sjukdomen är farligt för riskgrupper. De äldre och de som har underliggande sjukdom. Resten kan klara sig bra med en ask Alvedon och att den är inte mer farligt än en vanlig influensa. Jag tycker denna bild som myndigheterna har gett av läget är totalt felaktigt. Folk utanför riskgrupper som är unga och friska kan drabbas hårt och om de har tur och får den vård de behöver i sjukdomens tidiga skede då kan de klara sig. Om inte då finns det en stor risk för dödsfall för dem oxå.
I så fall borde en stor grupp unga utanför riskgrupperna dö i Italien? Men myndigheterna där kanske mörkar och fabricerar siffrorna?
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
optimum
useless useless skrev:
Du missar att Kina bekämpar viruset genom att lamslå samhället.
Och vad gör vi?
Gå ut på stan i Stockholm får du se hur det ser ut. Nästan tomt i butikerna.
De kommer inte klara sig ekonomiskt om alla stannar hemma.

Jo det finns några ute men väldigt få köper något.
Jo toa-papper är poppis nu.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
B b8q skrev:
Men det är fortfarande inte evidensbaserad fakta, utan en åsikt du har. Du har givetvis all rätt att ha den åsikten, men om du vill att fler ska dela den, bör du nog ha mer källor än så.
Jag tror faktiskt inte att man kan mer än åsikt just nu. Fakta existerar inte just nu. Detta gäller mig och myndigheterna oxå.
Nyheter från Italien om missvisande statistik:

There are significant numbers of people who have died but whose death hasn’t been attributed to the coronavirus because they died at home or in a nursing home and so they weren’t swabbed,” said Giorgio Gori, mayor of the town of Bergamo.
 
useless useless skrev:
I så fall borde en stor grupp unga utanför riskgrupperna dö i Italien? Men myndigheterna där kanske mörkar och fabricerar siffrorna?
Apropå statistik från Italien hänvisar jag till inlägg #3374
 
optimum
Hur lyckades man få ned antalet smittade i Asien?

Jo genom att alla skulle bära munskydd.
De med munskydd smittar inte så lätt andra.
Här fick vi veta via FHM att munskydd är farligt då det inte skyddar bäraren.
Men inget om att det skyddar andra från att smittas.

Var detta en lögn eftersom beredskapen är så låg att det inte finns munskydd att köpa?
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
mathiash77 skrev:
Så jag tycker staten är dåliga på att informera oss att det är farligt att leva!
:D :crysmile:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Hur lyckades man få ned antalet smittade i Asien?

Jo genom att alla skulle bära munskydd.
De med munskydd smittar inte så lätt andra.
Här fick vi veta via FHM att munskydd är farligt då det inte skyddar bäraren.
Men inget om att det skyddar andra från att smittas.

Var detta en lögn eftersom beredskapen är så låg att det inte finns munskydd att köpa?
Typisk svensk arrogans. Löser det inte 100% av problemen så är det skit och skall förbjudas. Som du skriver har man i Asien gått en rimlig väg där man använt sunt förnuft och genom många bäckar små har man nått resultat. Men detta gnetande är jobbigt och det är inte ett politiskt budskap som säljer.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
"Kinesiska experter på smittspridning är förfärade över vad de har bevittnat under sitt besök i Italien.
- De har fortfarande fester på hotellen, konstaterar Yang Huichuan häpet.
Han förordar mycket strängare italienska åtgärder för att få bukt med spridningen."

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/c...italiens-åtgärder/ar-BB11tCCz?ocid=spartanntp


Och här åker folk fortfarande till skidorter med After-Ski.
För inte ställer man in sådant. Nej då.

Då blir det så här: Aftonbladet.

Vännerna var på ”coronabaren” flera kvällar i rad

"Jessica Hansson, 52, blev sjuk efter att ha besökt after ski-baren i Österrike.
När hon kom tillbaka fördes hon ut med ansiktsskydd till en avstängd del av flygplatsen.
– Men sedan var det bara att ta tåget hem. Frågan är hur många som blivit smittade av oss, säger hon."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j7LQ8/vannerna-var-pa-coronabaren-flera-kvallar-i-rad

Jag har vänner som reste till Österrike och ligger nu med covid-19 för att FHM inte fattade allvaret och avrådde från resor även dit och inte bara Italien.

Liknar tsunamin i Thailand när myndigheterna inte ens visst var Phuket låg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.