Status
Inte öppen för fler kommentarer.
ARJU ARJU skrev:
Grisar!
Det finns gott om parasiter och sjukdomar som kommer från fläsk. Att vi har lärt oss hantera riskerna och hur man undviker dem senaste hundra åren innebär inte att det inte tagit livet av otroligt mycket folk.
Googla trikiner.

Vill du kanske bjuda din redan sjuka mormor på lite salmonella kyckling?

Varför äter du inte fläsk kotlett medium rare?

Det finns teorier som antyder att en bakomliggande orsak till att muslimer inte äter fläsk kan ha sitt ursprung i att det helt enkelt gjorde folk sjuka.
Vad är det för fel på griskött? Det är väl bara att tillaga till rätt temp så dör de så kallade parasiterna.
 
Silver78 Silver78 skrev:
det finns några del under 40 år som ligger inlagda som är läkare och är svårt sjuka på IVA.
Under 40, svårt sjuka och dessutom läkare!

Det finns ingen höjd på tramset i den här tråden, den borde stängas, om inte så för att jag kan få köpa ett paket toapapper igen...
 
Kanske lite OT men ändå inte. Angående ”A-kassa för alla” fick mig att dra mig till minnes detta:

Någonting liknande "A-kassa för alla" var på tapeten i början av 70-talet men då gällde det trafikförsäkringen för motordrivna fordon. Andemeningen var att den som saknade trafikförsäkring och blev inblandad i en olycka ändå skulle ersättas av motpartens trafikförsäkring. (No fault) Det orimliga i detta tror jag var och en förstår. Detta föranledde mig att skriva ett brev (snigelpost på den tiden) till statsminister Olof Palme. Jag fick svar korrekt undertecknat av Palme, dock var svaret synnerligen svävande och jag vill minnas att svaret åberopade att detta inte var en strikt "no fault" försäkring. Jag har mitt brev och Palmes svar någonstans i gömmorna men kan inte hitta det just nu.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vi kan nu fylla i dagens siffror och det ser inte så bra ut.

0, 1, 1, 2, 2, 3, 7, 8, 10, 11, 16, xx

Ökningen ligger uppenbarligen på mer än 30% per dag.

Bara för att sätta 30% per dag i perspektiv, så innebär det om
- 10 dagar till: 190
- 20 dagar till: 2619

Nu har vi förhoppningsvis begränsat ökningstakten innan det går så illa, men exponentiellt ökande funktioner går fort.

drigt 30% ökning per dag ger sjukdomen i Sverige ett R-tal på ca 3 om man räknar med 4 dagars inkubation. Det är mycket. Uppenbarligen har vi på dessa smittade inte fått ned R-talet med de åtgärder som införts då de smittades...
Vi får ändra till 17, det hann gå bort ytterligare en person idag. Källa Expressen.se
 
Möbius skrev:
Vart kan man hitta informationen om ålder och yrkeskategori på dom som ligger på Iva?
Viktigt att tillägga är att läkare inte immuna mot diabetes, högt blodtryck, cancer och hög ålder utan även läkare kan ha dessa underliggande sjukdomar.
Sådant är sekretessbelagt. Man kan bli riktigt sjuk som yngre också. Skillnaden är att man har betydligt bättre odds att klara sig.
 
raveper raveper skrev:
Vad är det för fel på griskött? Det är väl bara att tillaga till rätt temp så dör de så kallade parasiterna.
Olika kött bär naturligt på olika virus. Ingen säger att du inte ska äta nöt-, gris, vilt, vatten.
Virus dör vid 60+ sägs det.
Känns sådär
 
E
ARJU ARJU skrev:
Grisar!
Det finns gott om parasiter och sjukdomar som kommer från fläsk. Att vi har lärt oss hantera riskerna och hur man undviker dem senaste hundra åren innebär inte att det inte tagit livet av otroligt mycket folk.
Googla trikiner.

Vill du kanske bjuda din redan sjuka mormor på lite salmonella kyckling?

Varför äter du inte fläsk kotlett medium rare?

Det finns teorier som antyder att en bakomliggande orsak till att muslimer inte äter fläsk kan ha sitt ursprung i att det helt enkelt gjorde folk sjuka.
Är du dum eller?
Har jag sagt att jag äter medium rare griskött? Har jag sagt att jag äter kött ens? Vad svamlar du om?

Förresten, trikiner smittas inte aerosolt.
 
raveper raveper skrev:
Vad är det för fel på griskött? Det är väl bara att tillaga till rätt temp så dör de så kallade parasiterna.
Inget fel alls.
Men att beskylla Kineser för att ett virus vandrat från en fladdermus via ett bältdjur (jag tror det var så) till en människa är fullständigt skenheligt med tanke på vad vi "civiliserade" människor stoppar i oss.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Så laga till grisköttet till 61då.. Vad är problemet?
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
E
ARJU ARJU skrev:
Inget fel alls.
Men att beskylla Kineser för att ett virus vandrat från en fladdermus via ett bältdjur (jag tror det var så) till en människa är fullständigt skenheligt med tanke på vad vi "civiliserade" människor stoppar i oss.
Problemet är ju hur kineser hanterar djur! Så ja, då kan man skylla på dom.
 
ARJU ARJU skrev:
Det finns teorier som antyder att en bakomliggande orsak till att muslimer inte äter fläsk kan ha sitt ursprung i att det helt enkelt gjorde folk sjuka.
Och varför gjorde grisköttet människor sjuka?
Jo därför att griskött kan man inte förvara i de höga temperaturer som råder i dessa länder.
Köttet blir helt enkelt dåligt och det väldigt snabbt.
Med modern kylteknik så är det helt riskfritt att äta kött från gris.
Faktum är att även muslimer kan äta detta kött, om inget annat erbjuds enligt Koranen.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
P
Silver78 Silver78 skrev:
Sådant är sekretessbelagt. Man kan bli riktigt sjuk som yngre också. Skillnaden är att man har betydligt bättre odds att klara sig.
Sekretess, men vart har du hittat informationen om att det är läkare under 40mår som ligger på iva?
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Enligt mitt förmenande, men jag är ju lekman, så bör (ska) man inte umgås i större grupp än max 5 pers om ens det.
GB stänger pubar, restauranger och dylikt eftersom populasen inte tycks begripa vad som är bäst för dem och samhället i övrigt. Avseende Sverige så bör (ska) dessa kommande påsklovsresor inställas. Varför öka på spridningen om man kan begränsa den?
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Möbius skrev:
Sekretess, men vart har du hittat informationen om att det är läkare under 40mår som ligger på iva?
Jag känner någon som är kompis med någon som jobbar på IVA. Det är inte bara läkare. Men en del är det och framförallt som kom i kontakt med covid-19 patienter i ett första läget.
 
Ni som inte är 70+ läs och begrunda.
I USA är faktiskt 47 % av de som intensivvårdats under 65 år.
I Holland är så stor del som hälften under 50 år som kräver intensivvård.
Detta sätter ett perspektiv på eländet.
Stupediedemiolog Anders Tegnell svarar att vi inte vet hur många mellan åldersgruppen 40-60+ som kommer att behöva intensivvård. Nä precis, ropa inte hej förrän du är över bäcken. Just saying...
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.