2 354 133 läst ·
32 467 svar
2354k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Det finns olika sätt att testa, det jag skrev om tidigare är det sätt som man nu testar utanför sjukhusen här. Fungerar bra på de som har symptom.optimum skrev:
Man kan nog anta att de som artikeln tar upp testades negativt innan de fick lämna sjukhusen (det står så) och har alltså på nytt testats positivt. Du kan ju själv läsa i artikeln om vad som kan vara orsaken till det, t.ex. att de har blivit infekterade på nytt. Det gör ju inte att det som engs föreslog kommer att ge något vettigt resultat.
Har du någon teori om det är så att de smittats på nytt eller om viruset gömmer sig i kroppen liknande herpes?BirgitS skrev:
Det finns olika sätt att testa, det jag skrev om tidigare är det sätt som man nu testar utanför sjukhusen här. Fungerar bra på de som har symptom.
Man kan nog anta att de som artikeln tar upp testades negativt innan de fick lämna sjukhusen (det står så) och har alltså på nytt testats positivt. Du kan ju själv läsa i artikeln om vad som kan vara orsaken till det, t.ex. att de har blivit infekterade på nytt. Det gör ju inte att det som engs föreslog kommer att ge något vettigt resultat.
Jag blir inte klok på hur det hänger ihop.
Alltså smittas på nytt som t.ex. dengue feber vore en rysare speciellt om de som med det viruset då blir mycket sjukare gång nr 2.
Såvida det inte handlar om att viruset muterats för då blir man inte immun mot nya varianter.
Problemet är väl att det är för 'oss' helt meningslöst att spekulera, det enda vi kan komma med är gissningar. Nu vet jag iofs inte vad du har för utbildning/yrke/kunskap men i den situationen som är då inte ens den samlade medicinska (med flera yrkesgrupper) mest kunniga har så mycket data som krävs för att veta saker till 100% ännu.optimum skrev:
Har du någon teori om det är så att de smittats på nytt eller om viruset gömmer sig i kroppen liknande herpes?
Alltså smittas på nytt som t.ex. dengue feber vore en rysare speciellt om de som med det viruset då blir mycket sjukare gång nr 2.
Såvida det inte handlar om att viruset muterats för då blir man inte immun mot nya varianter.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Jag behöver inte ha någon teori för det finns ju några i artikeln du länkade till.optimum skrev:
Har du någon teori om det är så att de smittats på nytt eller om viruset gömmer sig i kroppen liknande herpes?
Ja det blir gissningar efter som FHM inte vet något och många svenskar fattar mer än vad de "experterna" görC crappyusrname skrev:Problemet är väl att det är för 'oss' helt meningslöst att spekulera, det enda vi kan komma med är gissningar. Nu vet jag iofs inte vad du har för utbildning/yrke/kunskap men i den situationen som är då inte ens den samlade medicinska (med flera yrkesgrupper) mest kunniga har så mycket data som krävs för att veta saker till 100% ännu.
Exempelvis har de ända till idag ansett att det är ok att folk åker till norra Italien.
Idioter. Det är därifrån större delen av de smittade i Sverige kommer ifrån och nu sprider sig smittan här.
Såg på nyheter om att Postnord stängt ett postkontor i Skövde.
Är detta börja till lockdown?
Är det folkhäsomyndigheten som beslutar om avrådan gällande resor? Tveksamt va?optimum skrev:
Ja det blir gissningar efter som FHM inte vet något och många svenskar fattar mer än vad de "experterna" gör
Exempelvis har de ända till idag ansett att det är ok att folk åker till norra Italien.
Idioter. Det är därifrån större delen av de smittade i Sverige kommer ifrån och nu sprider sig smittan här.
Såg på nyheter om att Postnord stängt ett postkontor i Skövde.
Är detta börja till lockdown?
Sen är det (uppenbarligen) när man läser dessa trådar att det är väldigt lätt att vara Captain Hindsight. Men i verkligheten så var det ingen som visste hur det skulle utveckla sig för två veckor sedan, inte ens Kapten Gissning.
Men jag tycker att du borde erbjuda ditt expertkunnande till våra myndigheter, verkligen. Men en bra början är väl att ha en grundläggande koll på vilken myndighet som sköter vad...
Sen undrar jag vad som hände med det personliga ansvaret, jag menar om det överallt är rubriker i stil med "Stor coronaspridning i norra Italien", om man då bah "Äh, UD har inte avrått jag åker". Alltså nog för att folk är rätt pantade men något jävla eget ansvar och tänkande kan nog dom flesta bidra med...
Redigerat:
Jag tycker vården är redan överbelastad. Det räcker om ett par sjuksköterskor vabbar eller blir sjukskrivna för att verksamheten i en hel avdelning ska gå åt helvete. Oftast fördelas patienterna mellan andra vårdare som har själva fullt upp. Vikarier existerar inte. Övertid vill inte landstinget betala och ta in konsulter är förbjudna för ett bra tag sen.
Om det blir tal om tusentals Coronavirus smittade patienter då är det säkerligen kört.
Hur många intensiv sängar har Stockholm exemplevis ? 50?
Om det blir tal om tusentals Coronavirus smittade patienter då är det säkerligen kört.
I ditt eget inlägg skriver du 1% dödlighet, detta samtidigt som WHO har en siffra på 3,4% om man räknar på totalt antal insjuknade så jag förstår då inte hur du kan komma till slutsatsen att den är 1 % och den dessutom minskar om man bara tittar på friskförklarade kontra döda. Det är i alla fall inget som WHO har skrivit.Anna_H skrev:
Nej då har du läst fel. Jag skrev att vi följer samma utvecklingskurva som italien men att vi förhoppningsvis får stopp på spridningen tidigare. Se citat från mitt inlägg nedan. Reaktionen på detta var klart negativ/misstroende.F f91jsw skrev:
"Det enda jag säger är att vi följer samma utvecklingskurva som Italien, men förhoppningsvis får vi stopp på spridningen tidigare. Det som talar för att vi ska lyckas få stopp på spridningen är att vi har ett informationsföresprång, vi vet helt enkelt mer nu än för några veckor sedan. Det som talar emot är att det verkar som om myndigheterna i Sverige agerar sent jämfört med hur de agerar i andra länder. Det är bara att titta på internationell media och se vilka åtgärder man vidtar i andra (utvecklade) länder för att det ska stå klart att vi i Sverige agerar långsammare."
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Socialstyrelsen är väl rätt tydliga med att det kan bli hårda prioriteringar om vem som får vård om många drabbas: https://www.dn.se/nyheter/sverige/pandemi-leder-till-stora-pafrestningar/L Lars48 skrev:Jag tycker vården är redan överbelastad. Det räcker om ett par sjuksköterskor vabbar eller blir sjukskrivna för att verksamheten i en hel avdelning ska gå åt helvete. Oftast fördelas patienterna mellan andra vårdare som har själva fullt upp. Vikarier existerar inte. Övertid vill inte landstinget betala och ta in konsulter är förbjudna för ett bra tag sen.
Jag gissar att tidigt kommer alla planerade ingrepp att ställas in för att frigöra resurser.
Det känns rimligt, frågan är bara hur många smittade vi uppnår under den tiden. Är det en begränsad spridning i Sverige som det tycks vara idag så är det bra men om vi får en allmän smittspridning i samhället så nog konsekvenserna inte så trevliga.F f91jsw skrev:Det publicerades nyligen en simuleringsstudie där det antyds att med hyfsad sannolikhet kommer epidemin ebba ut inom tre månader om man genomför smittspårning som primär åtgärd. Då har man ändå räknat med att man missar en rätt stor procent av alla fall. Men utfallet i simuleringen beror på ett antal osäkra faktorer, t ex vad R0 är och exakt i vilket skede en person börjar bli smittsam.
Siffran 20% är inte de som kräver avancerad vård, utan de som blir allvarligt sjuka. Det är snarare 2-3% som kräver respirator.
Det finns ett populärvetenskapligt program på TV4 Play som heter "Pandemi-ett experiment" som ger en inblick i hur spridningen kan ske vid ett R0 tal på 1.8 om man inte får stopp i tid. I det programmet talar vi om 85 % av befolkningen som blir smittade efter 3-4 månader.
Idag blev det lätt att räkna dödligheten i huvet. 100 tusen smittade och 3300 döda. 3,3% dödlighet pix.T TAR12 skrev:I ditt eget inlägg skriver du 1% dödlighet, detta samtidigt som WHO har en siffra på 3,4% om man räknar på totalt antal insjuknade så jag förstår då inte hur du kan komma till slutsatsen att den är 1 % och den dessutom minskar om man bara tittar på friskförklarade kontra döda. Det är i alla fall inget som WHO har skrivit.