Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
Rkarlsson skrev:
Man kan träna med kroppsvikt. Löpning fungerar utmärkt med.

På vårt arbete så minimerades spring mellan våningar, och varje våning äter på just sin våning istället för i matsalen. Jag sitter på mitt vanliga ställe ensam och äter som jag gjort i alla år =) Alla utomstående som inte arbetar innanför väggarna får inte komma in. Majoriteten accepterar det men vissa lastbilschaufförer är så jävla respektlösa, och jag blev förvånad över att den mest respektlösa vi haft hittills är en ursvensk gubbe på 50+. Men han vågar inte gå in längre efter ett samtal med mig :p

Men vi har fortfarande noll kontroller i hamnarna in i Sverige, det är bara att köra rakt in. I för sig blir de kollade i Polen så det kanske är onödigt. Det var ganska ödsligt på båten jämfört med normalfall.

Sen är det en hel del människor som inte fattar alls som ändå går till frisören, sätter sig på fik och dylikt dunderförkylda och hostande.
Mitt liv har faktiskt inte ändrats så värst mycket, enda är att vårt dagis skickade hem vår friska son då han hostar lite ibland som han gjort länge, men vi fick iallafall läkartid på vår vårdcentral så de kan göra en total besiktning :p.
Då frågade jag om de var nojjiga alls. Men icke, de var ganska lugna, dock har de inget väntrum inne längre pga rekommendationer..
Apropå Polen och kriser. Jag är lite bekymrad för min årliga bunkringsresa med Stena till Gdynia som vi brukar åka på runt den här tiden. Frågade precis regeringen vad hon tyckte och hon sa bestämt nej. Men det börjar klirra tomt i skåpen nu.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Hur många här på forumet med handen på hjärtat tvättar händerna i minst 20 sekunder så fort de tagit i något?
Ja, jag gör det, numera, så snart jag varit utanför hemmet.
 
P
T tobiast skrev:
Apropå Polen och kriser. Jag är lite bekymrad för min årliga bunkringsresa med Stena till Gdynia som vi brukar åka på runt den här tiden. Frågade precis regeringen vad hon tyckte och hon sa bestämt nej. Men det börjar klirra tomt i skåpen nu.
Ställ dig i karlskrona och försök luska ut vilka som går veckovis hit, ge dem dina A4 listor och hälten av pengarna. När de kommer hit igen så stå och ta emot :)
Du kommer inte på båten som jag förstod nu. Om du inte är Polsk medborgare och måste hem. Men då hade du inte kommit hit igen tror jag.
 
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Vad vill du säga med detta? Man kan väl bli sjuk10 dagar av en vanlig influensa? Menar du att din kompis brännande känsla i kroppen visar vilken hemsk sjukdom Corona är? Är allt en stor konspiration från myndigheterna?
Folk är skräckslagna nu, med all rätt.
De blir sannolikt inte särskilt sjuka eller dör, men de förlorar jobben och pensionerna pga skräcken som sprids.
En uppvigling kanske.
Jag är född på 60-talet och har haft mässling mm. ”Alla” fick det, ingen panikade.

Så, vad är skillnaden jämfört med nu?
1. Inget internet och all skräckpropaganda som medföljer.
2. Eh, kommer inte på något.

Sen kan jag tycka att 40-talisterna borde skärpa sig med tanke att de som smittade kan bli extra vårdkrävande.
Detsamma gäller rökare m.fl.

För djävligt om ett kinavirus ska få rubba hela samhällen och våra stora, väl fungerande system.
De kommer alltid att ha allmän dålig hygien och mörka. Med något undantag nyligen där de låtsas ta ansvar.
Vi får se hur de lyckas


Mikael_L Mikael_L skrev:
Bra åtgärd för att motverka allmän karantän lite ... :rofl:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bra åtgärd för att motverka allmän karantän lite ... :rofl:

Var det Österrike som skulle ha en kvarts miljon i böter för den som går ut från hemmet.
Det blev nog en dyr öl till sist då ... :)
J Jens Kangas skrev:
Sååå .. ni som skrev för 2 veckor sedan, om att Sverige skulle gå under, hur många tusentals döda är vi uppe i nu i Sverige? Roligt att läsa en del gamla inlägg, om hur allt skulle raseras .. eller ska
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Igen: Skillnaden var att en majoritet av befolkningen var immun.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Apropå Polen och kriser. Jag är lite bekymrad för min årliga bunkringsresa med Stena till Gdynia som vi brukar åka på runt den här tiden. Frågade precis regeringen vad hon tyckte och hon sa bestämt nej. Men det börjar klirra tomt i skåpen nu.
Bolaget har väl öppet som vanligt eller har jag missat något?
 
T
Rkarlsson skrev:
Ställ dig i karlskrona och försök luska ut vilka som går veckovis hit, ge dem dina A4 listor och hälten av pengarna. När de kommer hit igen så stå och ta emot :)
Du kommer inte på båten som jag förstod nu. Om du inte är Polsk medborgare och måste hem. Men då hade du inte kommit hit igen tror jag.
Haha, tack ska komma ihåg tipset om det blir akut. :) Så du menar att svenskar inte får åka över, jag fattade det som Stena säljer färjeresor fortfarande?

Så här står det på Stenas hemsida:

Från och med 10 mars 2020 infördes utökade säkerhetskontroller i Polen som en följd av Coronaviruset. För Stena Lines passagerare innebär detta att en hälsodeklaration som fås i terminalen i Karlskrona eller ombord, måste fyllas i innan ankomst till Polen. Dessutom genomför de polska myndigheterna temperaturkontroller vid ankomst i Gdynia.
 
D Daniel 109 skrev:
Igen: Skillnaden var att en majoritet av befolkningen var immun.
När konstateras den immuniteten?
(Intressant fakta för alla)
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
T
snaggletooth snaggletooth skrev:
Bolaget har väl öppet som vanligt eller har jag missat något?
Där sa du nåt, tänk om bolaget stänger.
 
T tobiast skrev:
Där sa du nåt, tänk om bolaget stänger.
De öppnar redan senare, de öppnar först kl 12.
 
Gammelnörden
L Lars48 skrev:
Igår pratade jag med en som har varit sjuk i två veckor. Han är bara 32 år och haft feber i 10 dagar. Han berättar att det brinner inuti kroppen som om man har fått kokhett vatten i sig.
Min respektive som träffar mkt folk genom jobbet har haft kontakt med (senast idag) sammanlagt 4 personer som alla varit sjuka i covid-19.
Alla fyra blev kontaktade genom smittspårning, varav 2 två testades och därmed med säkerhet vet att dom haft det. Samtliga som är 55+ år gamla beskrev sjukdomsförloppet som först en rejäl influensa med ganska hög feber, orkeslös och ont i kroppen och irriterad hals med lite hosta. Efter ett par dagar en rejäl febertopp och hosta för att man andas och pratar. Sedan lugnade det ner sig och det verkade ge med sig men så tilltar febern igen med en febertopp och hosta. Ingen av dom behövde sjukvård eller beskrev, trots hög feber och ålder, att det var någon nära döden upplevelse men att det tog tid att komma upp på banan igen.

För övrigt får jag frossbrytningar och fryser något helt vansinnigt när jag får hög feber. Tar jag febernedsättande på det så svettas jag något helt kopiöst men upplever inte att jag känner mig kokhett varm - hade vanliga säsongsinfluensan på sportlovet...
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
Mikael_L
Jag hör ju till de som brukar hävda att väldigt många av de som kommer dö av nya corona-viruset är äldre multisjuka varav de flesta troligen har relativt kort tid kvar.

Sen skriver många att det är cyniskt att skriva/säga så.

Men nej, det är inte alls cyniskt, det är tvärtom väldigt rationellt och logiskt. Det är bara ren matematik, statistik och logik.
Ja alltså sett ur samhällets perspektiv, den stora massan osv.


I det privata, för den enskilde är ett dödsfall av en nära anhörig en annan grej. Fortfarande inte cyniskt, men kanske en tragedi.
Hela epidemin är ju en tragedi, men det spelar knappast någon roll vilka känslor vi har för viruset, det finns ju ändå här.



Men om jag vänder på det.
Min pappa är gammal och har en svår sjukdom och löper mycket stor risk att dö ifall han insjuknar.
Om jag är av åsikten att hela samhället ska stanna upp i flera månaders tid, kanske resultera i den värsta depressionen mänskligheten har haft, värre än 1929, om det resulterar i hundratusentals arbetslösa och en generation med nyutbildade som får en fantastisk kass start på sitt vuxna liv, en massa alkoholism, självmord etc.

Om jag tycker allt detta är ett offer värt att min pappa överlever ... är det också cyniskt, eller vad är det annars?
Tragedi kanske ...
 
  • Gilla
Zsam och 13 till
  • Laddar…
Just detta med en brännande känsla i hela kroppen, glaskross i lungorna, varje andetag kräver en kraftansträning osv beskrivs av många på nätet.

Men alla får ju inte dessa symtom.
 
T
P Putte 9497 skrev:
Hur många här på forumet med handen på hjärtat tvättar händerna i minst 20 sekunder så fort de tagit i något?
Här är en. :)

3sag1h.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.