Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
pacman42 pacman42 skrev:
De öppnar redan senare, de öppnar först kl 12.
Det låter illabådande. Har dom lördagsöppet?

T tobiast skrev:
Det låter illabådande. Har dom lördagsöppet?
Ja.

De har även webbshop nuförtiden.

T
pacman42 pacman42 skrev:
Ja.

Skickar dom hem då eller hur funkar det?

T tobiast skrev:
Skickar dom hem då eller hur funkar det?
I delar av landet kan man få hemleverans, ja.

Igen Igen skrev:
När konstateras den immuniteten?
(Intressant fakta för alla)
Är du ironisk nu? Eller är det en seriös fråga?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja.

T tobiast skrev:
Här är en. :)

[bild]
Virus klarar inte lågt PH som alkohol medför så kör hårt och tack till ni som pallar(y);)

T
pacman42 pacman42 skrev:
I delar av landet kan man få hemleverans, ja.
Ja, onödig fråga kanske, jag ser det nu. nej, det här var inte bra, får åka dit imorrn. Den bättre hälften sa något bra, att många nu går hemma och kanske dricker mer med alla konsekvenser det medför och då tyckte jag att det är en plikt att åka dit och tömma åtminstone lite på hyllorna.

D Daniel 109 skrev:
Är du ironisk nu? Eller är det en seriös fråga?
Helt seriös.

P
T tobiast skrev:
Haha, tack ska komma ihåg tipset om det blir akut. :) Så du menar att svenskar inte får åka över, jag fattade det som Stena säljer färjeresor fortfarande?

Så här står det på Stenas hemsida:

Från och med 10 mars 2020 infördes utökade säkerhetskontroller i Polen som en följd av Coronaviruset. För Stena Lines passagerare innebär detta att en hälsodeklaration som fås i terminalen i Karlskrona eller ombord, måste fyllas i innan ankomst till Polen. Dessutom genomför de polska myndigheterna temperaturkontroller vid ankomst i Gdynia.
Hehe vi har ju en fast linje till jobbet så jag kan köpa om det krisar.
Han sa att det knappt är civila på båten nu mer.
Dock så kan man väl tyda det lite hur som. Det står även
Polska medborgare och de övriga nationaliteter som släpps in av gränspolis pga. av rådande undantagsregler måste genomgå en obligatorisk 14-dagars karantän.

Jag tyder den som att om du åker till Polen nu, så kommer du som civil få det ganska tråkigt i 14 dagar. Jag hade aldrig chansat på det =)

T tobiast skrev:
Här är en. :)

[bild]
Snart kommer alla bunkra hudkräm. Tur att jag har ett par flaskor hemma :p är van handtvättare sen förr i tiden.

• Gilla
tobiast
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hör ju till de som brukar hävda att väldigt många av de som kommer dö av nya corona-viruset är äldre multisjuka varav de flesta troligen har relativt kort tid kvar.

Sen skriver många att det är cyniskt att skriva/säga så.

Men nej, det är inte alls cyniskt, det är tvärtom väldigt rationellt och logiskt. Det är bara ren matematik, statistik och logik.
Ja alltså sett ur samhällets perspektiv, den stora massan osv.

I det privata, för den enskilde är ett dödsfall av en nära anhörig en annan grej. Fortfarande inte cyniskt, men kanske en tragedi.
Hela epidemin är ju en tragedi, men det spelar knappast någon roll vilka känslor vi har för viruset, det finns ju ändå här.

Men om jag vänder på det.
Min pappa är gammal och har en svår sjukdom och löper mycket stor risk att dö ifall han insjuknar.
Om jag är av åsikten att hela samhället ska stanna upp i flera månaders tid, kanske resultera i den värsta depressionen mänskligheten har haft, värre än 1929, om det resulterar i hundratusentals arbetslösa och en generation med nyutbildade som får en fantastisk kass start på sitt vuxna liv, en massa alkoholism, självmord etc.

Om jag tycker allt detta är ett offer värt att min pappa överlever ... är det också cyniskt, eller vad är det annars?
Tragedi kanske ...
45-åringar med diabetes som enda sjukdom ser jag inte som svårt sjuka i slutet av livet. I övrigt håller jag med dig i sak.

5
Jag är mest bekymmrad över all panik.
De allra flesta kan faktiskt sitta ner i båten, värst är nog alla facebookgrupper, en gick jag ur, orkade inte läsa alla inlägg från domedagsprofeter och "titta på mig å ge mig en like".
Nu syftar jag inte på den ekonomiska biten, den är en helt annan som kommer att bli riktigt bekymmersam.

Edit: jag är inte mest bekymmrad över paniken, mer irriterad på en del av den obefogade paniken

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Det pågår för närvarande diskussioner om hur personer som inte är anslutna till någon A-kassa ändå ska få pengar genom A-kassan. Jag tycker att detta är fel. A-kassan är att betrakta som en försäkring, som de anslutna medlemmarna betalat in pengar till och erhåller ersättning från vid arbetslöshet. Har man inte tecknat denna frivilliga försäkring så får man faktiskt stå sitt kast. Dessa personer bör då hänvisas till soc och inte till att dränera A-kassan som endast är till för betalande medlemmar.

• Gilla
Rabbithole och 12 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Ja Sverige är inte så jätteduktiga egentligen på djurhållning men inte lika uselt som många asiatiska länder..

Men höddedu, köp för helvete korv med hög kötthalt och inte dennis grillkorv :D
Ja, det finns 2 saker vi kan veta med största säkerhet.
Om någon kan hantera djur illa och få bra betalt för det, så kommer det ske.

Det andra är att om folk inte har något annat att äta så äter de allt från larver, råttor eller fladdermöss det är inte bara i Kina.

Jag vill dock säga att jag vet någonstans mellan lite och ingenting om omständigheterna kring ursprunget för covid19, jag har hört lite teorier baserat på genetiken men då jag har förståelse och tolerans för allt från svält eller kulturella skillnader till okunskap så är det inte värt mer än en axelryckning. Teorin bakom ursprunget kommer sannolikt bli fastställd och allmänt känd även för mig inom sin tid.

Jag gillar inte palt, men blodpudding och framför allt korv! En torkad kabanoss med över 150% köttinnehåll hittas ofta hos mig. Men det ligger som sagt Dennis grillkorv i diskarna med.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
Det är en del doktorer som ligger på IVA. Så tesen "desto större mängd virus du utsätts för = desto sjukare blir du" stämmer.

• Gilla
erland79
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Det pågår för närvarande diskussioner om hur personer som inte är anslutna till någon A-kassa ändå ska få pengar genom A-kassan. Jag tycker att detta är fel. A-kassan är att betrakta som en försäkring, som de anslutna medlemmarna betalat in pengar till och erhåller ersättning från vid arbetslöshet. Har man inte tecknat denna frivilliga försäkring så får man faktiskt stå sitt kast. Dessa personer bör då hänvisas till soc och inte till att dränera A-kassan som endast är till för betalande medlemmar.
Det är till en liten del de finansieras av medlemsavgifter. Så det argumentet håller inte. Men jag håller med om att det är fel att ändra reglerna bara för att många drabbas. Men det är ju relativt vanligt.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.