2 359 725 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, onödig fråga kanske, jag ser det nu. nej, det här var inte bra, får åka dit imorrn. Den bättre hälften sa något bra, att många nu går hemma och kanske dricker mer med alla konsekvenser det medför och då tyckte jag att det är en plikt att åka dit och tömma åtminstone lite på hyllorna.pacman42 skrev:
Hehe vi har ju en fast linje till jobbet så jag kan köpa om det krisar.T tobiast skrev:Haha, tack ska komma ihåg tipset om det blir akut.Så du menar att svenskar inte får åka över, jag fattade det som Stena säljer färjeresor fortfarande?
Så här står det på Stenas hemsida:
Från och med 10 mars 2020 infördes utökade säkerhetskontroller i Polen som en följd av Coronaviruset. För Stena Lines passagerare innebär detta att en hälsodeklaration som fås i terminalen i Karlskrona eller ombord, måste fyllas i innan ankomst till Polen. Dessutom genomför de polska myndigheterna temperaturkontroller vid ankomst i Gdynia.
Han sa att det knappt är civila på båten nu mer.
Dock så kan man väl tyda det lite hur som. Det står även
Polska medborgare och de övriga nationaliteter som släpps in av gränspolis pga. av rådande undantagsregler måste genomgå en obligatorisk 14-dagars karantän.
Jag tyder den som att om du åker till Polen nu, så kommer du som civil få det ganska tråkigt i 14 dagar. Jag hade aldrig chansat på det =)
Snart kommer alla bunkra hudkräm. Tur att jag har ett par flaskor hemmaT tobiast skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 676 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 676 inlägg
45-åringar med diabetes som enda sjukdom ser jag inte som svårt sjuka i slutet av livet. I övrigt håller jag med dig i sak.Mikael_L skrev:
Jag hör ju till de som brukar hävda att väldigt många av de som kommer dö av nya corona-viruset är äldre multisjuka varav de flesta troligen har relativt kort tid kvar.
Sen skriver många att det är cyniskt att skriva/säga så.
Men nej, det är inte alls cyniskt, det är tvärtom väldigt rationellt och logiskt. Det är bara ren matematik, statistik och logik.
Ja alltså sett ur samhällets perspektiv, den stora massan osv.
I det privata, för den enskilde är ett dödsfall av en nära anhörig en annan grej. Fortfarande inte cyniskt, men kanske en tragedi.
Hela epidemin är ju en tragedi, men det spelar knappast någon roll vilka känslor vi har för viruset, det finns ju ändå här.
Men om jag vänder på det.
Min pappa är gammal och har en svår sjukdom och löper mycket stor risk att dö ifall han insjuknar.
Om jag är av åsikten att hela samhället ska stanna upp i flera månaders tid, kanske resultera i den värsta depressionen mänskligheten har haft, värre än 1929, om det resulterar i hundratusentals arbetslösa och en generation med nyutbildade som får en fantastisk kass start på sitt vuxna liv, en massa alkoholism, självmord etc.
Om jag tycker allt detta är ett offer värt att min pappa överlever ... är det också cyniskt, eller vad är det annars?
Tragedi kanske ...
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Jag är mest bekymmrad över all panik.
De allra flesta kan faktiskt sitta ner i båten, värst är nog alla facebookgrupper, en gick jag ur, orkade inte läsa alla inlägg från domedagsprofeter och "titta på mig å ge mig en like".
Nu syftar jag inte på den ekonomiska biten, den är en helt annan som kommer att bli riktigt bekymmersam.
Edit: jag är inte mest bekymmrad över paniken, mer irriterad på en del av den obefogade paniken
De allra flesta kan faktiskt sitta ner i båten, värst är nog alla facebookgrupper, en gick jag ur, orkade inte läsa alla inlägg från domedagsprofeter och "titta på mig å ge mig en like".
Nu syftar jag inte på den ekonomiska biten, den är en helt annan som kommer att bli riktigt bekymmersam.
Edit: jag är inte mest bekymmrad över paniken, mer irriterad på en del av den obefogade paniken
Det pågår för närvarande diskussioner om hur personer som inte är anslutna till någon A-kassa ändå ska få pengar genom A-kassan. Jag tycker att detta är fel. A-kassan är att betrakta som en försäkring, som de anslutna medlemmarna betalat in pengar till och erhåller ersättning från vid arbetslöshet. Har man inte tecknat denna frivilliga försäkring så får man faktiskt stå sitt kast. Dessa personer bör då hänvisas till soc och inte till att dränera A-kassan som endast är till för betalande medlemmar.
Ja, det finns 2 saker vi kan veta med största säkerhet.Rkarlsson skrev:
Om någon kan hantera djur illa och få bra betalt för det, så kommer det ske.
Det andra är att om folk inte har något annat att äta så äter de allt från larver, råttor eller fladdermöss det är inte bara i Kina.
Jag vill dock säga att jag vet någonstans mellan lite och ingenting om omständigheterna kring ursprunget för covid19, jag har hört lite teorier baserat på genetiken men då jag har förståelse och tolerans för allt från svält eller kulturella skillnader till okunskap så är det inte värt mer än en axelryckning. Teorin bakom ursprunget kommer sannolikt bli fastställd och allmänt känd även för mig inom sin tid.
Jag gillar inte palt, men blodpudding och framför allt korv! En torkad kabanoss med över 150% köttinnehåll hittas ofta hos mig. Men det ligger som sagt Dennis grillkorv i diskarna med.
Det är till en liten del de finansieras av medlemsavgifter. Så det argumentet håller inte. Men jag håller med om att det är fel att ändra reglerna bara för att många drabbas. Men det är ju relativt vanligt.tompas11 skrev:
Det pågår för närvarande diskussioner om hur personer som inte är anslutna till någon A-kassa ändå ska få pengar genom A-kassan. Jag tycker att detta är fel. A-kassan är att betrakta som en försäkring, som de anslutna medlemmarna betalat in pengar till och erhåller ersättning från vid arbetslöshet. Har man inte tecknat denna frivilliga försäkring så får man faktiskt stå sitt kast. Dessa personer bör då hänvisas till soc och inte till att dränera A-kassan som endast är till för betalande medlemmar.