Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har ju dock antikroppar ;)
Spelar ingen roll, du bidrar till trängseln så att andra lättare blir smittade.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Om nu Sverige skött det här katastrofalt dåligt, från strategier till beredskapslager och restriktioner - VAD säger att vi ska klara en massvaccinering utan strul? :thinking:

Jag förstås uppriktigt inte hur man i ena meningen kan hävda att Sverige misslyckas med allt, för att i nästa förutsätta att nästa år lyckas vi med allt.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
tusenett skrev:
Då börjar många ta ut svängarna då den personliga konsekvensen förefaller vara låg vid första anblicken. Det blir en form av externalisering där kostnaden för beteendet främst tas av andra och inte en själv.
Japp.
Precis så resonerar rattfyllerister.

Staffan

BirgitS BirgitS skrev:
Det hjälper ju inte om din och grabbarnas närvaro gör så att några andra utan antikroppar kommer för nära varandra och sprider virus.
Du kan vara lugn det är nästan tomt

Två barn i en nästan tom leksaksbutik med hyllor fulla av leksaker och få kunder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Älska
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Du kan vara lugn det är nästan tomt

[bild]
Vad bra att många har lyssnat och förstått att det är fel tillfälle att gå och handla leksaker.

• Gilla
Poxeman och 2 till
  • Laddar…
Inne på Disney store är det obligatorisk mask och då håller inte folk längre avstånd. En till anledning varför mask inte fungerar

• Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag ville med att länka till Peter Wolodarskis text visa att det finns en hel del kritik mot den svenska coronastrategin där ute. I debatten i den här tråden idiotförklaras alla som vill uttrycka kritik mot FHM och det tycker jag är obehagligt och fel i en demokrati.
Jag tycker absolut inte att alla som kritiserar FHM idiotförklaras i tråden.

Däremot finns det vissa som oavbrutet kritiserar Tegnell och FHM för precis allt de gjort och gör och hävdar att Sverige är sämst i världen på att hantera pandemin. Förutom att det mesta inte är sant, så vägrar man ta till sig fakta, som att Sverige ligger någonstans i mittfältet i västvärlden när det gäller strikta covid-19 siffror. Och att allt FHM gjort alls inte är så tokigt.

Återkommande är ju maskfrågan, där ser vissa det som en självklarhet att man skall införa masktvång, och FHM och Tegnell är då idioter som inte begriper det.
Kollar man fakta, så är inte ens forskarna överens om exakt vilken effekt maskanvändande hos allmänheten har, det är alltifrån till att det kan förvärra smittan till att det har hyfsad effekt. Flera länder som haft masktvång länge har lika stor spridning som andra som inte haft det, Österrike och Canada har tom gjort lock down nyligen trots långvarigt masktvång, Tjeckien har stora problem också. Så maskerna har alltså sannolikt ingen avgörande betydelse i alla fall.

Såå, ju mer man vet, desto mer vet man att man inte vet.

Vissa lever i en svart/vit värld, andra ser gråskalan, det är väl inte så mycket att göra åt tänker jag.

Redigerat:
  • Gilla
Bjober och 14 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Jag tycker absolut inte att alla som kritiserar FHM idiotförklaras i tråden.

Däremot finns det vissa som oavbrutet kritiserar Tegnell och FHM för precis allt de gjort och gör och hävdar att Sverige är sämst i världen på att hantera pandemin. Förutom att det mesta inte är sant, så vägrar man ta till sig fakta, som att Sverige ligger någonstans i mittfältet i västvärlden när det gäller strikta covid-19 siffror. Och att allt FHM gjort alls inte är så tokigt.

Återkommande är ju maskfrågan, där ser vissa det som en självklarhet att man skall införa masktvång, och FHM och Tegnell är då idioter som inte begriper det.
Kollar man fakta, så är inte ens forskarna överens om exakt vilken effekt maskanvändande hos allmänheten har, det är alltifrån till att det kan förvärra smittan till att det har hyfsad effekt. Flera länder som haft masktvång länge har lika stor spridning som andra som inte haft det, Österrike och Canada har nyligen tom gjort lock down nyligen trots långvarit masktvång, Tjeckien har stora problem också. Så de har alltså sannolikt ingen avgörande betydelse i alla fall.

Såå, ju mer man vet, desto mer vet man att man inte vet.

Vissa lever i en svart/vit värld, andra ser gråskalan, det är väl inte så mycket att göra åt tänker jag.
Det där var ta mig tusan det bästa jag läst på länge! Nu tillhör du skaran av seriösa!

• Gilla
  • Haha
Hellacopter och 3 till
  • Laddar…
Stockholm hårt drabbat. Bara Madrid värre.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EplVwa/stockholm-nast-hardast-drabbade-huvudstaden-i-europa

""Vad beror detta på?

– Det finns många aspekter. Man var inte nog hård med restriktioner på en gång, mot alla som kom hem från Alperna. Sedan hade man inte koll på rotationen av personal och anhöriga som besökte alla våra äldreboenden. Men det finns många orsaker till att det blev på det här sättet, och det är väldigt tragiskt.""

Stockholm har tolv gånger fler döda än Oslo, räknat per invånare. Varför?

– Oslo var väldigt militanta i början, väldigt kraftfulla. De stängde ner samhället, och man fick inte byta kommun under ganska lång tid. Dessutom stängde de gränsen ganska hårdhänt mot Sverige i våras. Detta kanske är resultatet av att man var så kraftfull i sina åtgärder, säger Johan Styrud. ""

Nissens Nissens skrev:
. Så maskerna har alltså sannolikt ingen avgörande betydelse i alla fall.

Ja och du ser den tydligen svart vitt.

Vi andra säger att mask kan ha betydelse men aldrig att den är avgörande

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Ja och du ser den tydligen svart vitt.

Vi andra säger att mask kan ha betydelse men aldrig att den är avgörande
Så du tycker att masktvång är onödigt och att FHM tagit ett klokt beslut i frågan med tanke på att det inte går att säga vilken betydelse maskerna har (enligt forskarna)?

Nissens Nissens skrev:
Så du tycker att masktvång är onödigt och att FHM tagit ett klokt beslut i frågan?

Nej jag tillhör de som ser nyanser i tillvaron.

Masktvång på rätt plats och tid borde vi ha. Tex i kollektivtrafik och i handeln vi vissa tillfällen

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Nej jag tillhör de som ser nyanser i tillvaron.

Masktvång på rätt plats och tid borde vi ha. Tex i kollektivtrafik och i handeln vi vissa tillfällen
Visst, det är ju helt fritt att använda mask när man vill så..
Det FHM säger är att man skall hålla avstånd, det är en annan strategi som är effektivare. Ett problem är ju att folk tror att man inte behöver hålla avstånd om man har mask, vilket då kan öka spridningen. Det man vet är att smittan ofta sprids där även maskanvändare inte använder mask, på restauranger och privata tillställningar. Det kan vara en del av förklaring till att mask inte gör någon skillnad i länder som har masktvång överallt.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Så du tycker att masktvång är onödigt och att FHM tagit ett klokt beslut i frågan med tanke på att det inte går att säga vilken betydelse maskerna har (enligt forskarna)?
Hur i hela friden kunde du komma till den slutsatsen?

Nissens! Nu var "DumNissens" framme igen. Tips. Byt inloggningskod, så kan han inte skriva i ditt namn igen.

Staffan

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Kan verkligen inte rekommendera Corona till någon, jag hade ett milt förlopp men var ändå trött länge, nog inte helt återställd på denna punkt dock småbarnsförölder så svårt veta om det är det eller corona.

Jag har heller inte helt återställd smak vilket är sjukt jobbigt för man vet inte om det är permanent eller inte.

Så håll avstånd och kladda inte med fingrarna i onödan när ni är i publikt utrymme
Jobbigt, jäkligt trist utan smak (tappade själv smaken en period pga annat skäl, peppar peppar kom det tillbaka efter den infektionen gett med sig).

En bekant fick kvarvarande problem med lukt (efter Corona) och hon ”tränar” än. Hon jobbar som läkare (där hon blev sjuk) så hon fick rådet att börja träna luktsinnet nästan direkt.. just för det kunde ta så lång tid innan ”banorna” i hjärnan hittat rätt ”kontakt”. Tror hon sa att det kunde ta upp till ett år (om det nu ville komma tillbaka alls)

Hon känner ju lukt, men hjärnan säger att det är nått helt annat. Hon nämnde nått konkret.. det var nått vanligt, schampot eller tvålen typ (Nått ”sött”/blommigt).. som hon tyckte stank brandrök nu :oops:

Har glömt och fråga om det påverkar smaken också.. man vet ju själv när man är tex snuvig och näsan inte funkar (är täppt), så smakar maten inget/annorlunda.

Hoppas verkligen din smak rättar till sig med tiden!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.