Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
[länk]

Dagens Nyheters ledare idag menar att den svenska coronastrategin är ett haveri på institutionell nivå. Tegnell mfl sågas vid fotknölarna, ett litet utdrag:

" ...Alla kommer alltså att smittas, förr eller senare. På kort sikt gäller det därför att skydda sjukvården från överbelastning och hjälpa dem som blir sjuka, inte att få bort smittan från samhället. Så kan denna inställning sammanfattas.

Häri ligger en viktig förklaring till det svenska agerandet.

Först trodde de ansvariga inte attviruset skulle spridas i Sverige. När man sent om sider insåg att coronasmittan skulle drabba även oss, drog man felaktigt slutsatsen att den skulle löpa genom samhället, ungefär som den klassiska influensan Asiaten 1957.

Som matematikprofessorn Tom Britton berättar i en aktuell DN-intervju, växte det fram en uppfattning om att förloppet skulle gå snabbt. I början av april förklarade Tom Britton i SVT att hans modeller visade att Sverige skulle nå flockimmunitet i slutet av maj.

Det fanns en föreställning om att Kina, varifrån viruset spreds, hade ett massivt mörkertal av antalet smittade. Det bidrog till att de ansvariga kom att överskatta utbredningen i Sverige under våren, vilket som en konsekvens också ledde dem till att underskatta dödligheten i sjukdomen, räknat som andel av befolkningen. Referenspunkten var en influensa.

Kanske var det därför Tegnell, Carlson och Giesecke – den trojka som i huvudsak låg bakom strategin – inte bedömde att det behövdes masstestning eller omfattande smittspårning, tvärtemot WHO:s tidiga rekommendationer. Den unika svenska vägen skulle ju snart resultera i immunitet."
Rätt så intressant.

Med erfarenhet av SARS från 2003 så borde rimligen lock down varit metoden för alla länder för att undvika att få in smittan. Men många länder körde med öppna gränser och även Sverige vilket gav möjligt för viruset att spridas.
I början hade vi lite kunskap om hur SARS-CoV-2 skulle verka på samhället. Men man visste att det var ett corona-virus precis som SARS är.
Därför väldigt intressant hur vi och många andra länder agerade.
Kina gick ut med att man stängt staden Wuhan och fick en del ryggdunkande av WHO fast man "råkade" få ca 5 miljoner som smet ut från staden före man stängde den.
Nu när vi vet hur dåligt Sverige var rustade för en pandemi och inte visste hur allvarligt detta virus var så borde lösningen varit att stängt landet och satt alla i karantän som man tog in.
Jag vet att det är mer eller mindre hopplöst med så mycket folk och våra frikostiga lagar men men.
Vi har haft tur ändå för det kunde varit massdöd av en pandemi man inte visst så mycket. En chanstagning anser jag.

OBS jag är inte för lock down.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
En sak kan vi vara säkra på - det kommer fler pandemier. Så hur ska vi bäst planera för dem? 100 000 hotellrum vid Arlanda och Öresundsbron för att sätta inresande i karantän?
Bygga stora beredskapslager och hålla dem fyllda? Anställa 50% fler läkare och sjuksköterskor? Se till att äldreomsorgen bara har fast anställd personal?

Än så länge har jag inte sett några indikationer på att NÅGOT av det ovanstående ens börjat diskuteras på allvar inom politiken.

Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Jag ville med att länka till Peter Wolodarskis text visa att det finns en hel del kritik mot den svenska coronastrategin där ute. I debatten i den här tråden idiotförklaras alla som vill uttrycka kritik mot FHM och det tycker jag är obehagligt och fel i en demokrati.

• Gilla
  • Älska
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag ville med att länka till Peter Wolodarskis text visa att det finns en hel del kritik mot den svenska coronastrategin där ute. I debatten i den här tråden idiotförklaras alla som vill uttrycka kritik mot FHM och det tycker jag är obehagligt och fel i en demokrati.
Alla som besöker den här tråden regelbundet är väldigt medvetna om att det finns den typen av kritik, bl.a. just därför att den framförs av vissa regelbundet. Men det gör ju det inte mer sant att skylla på FHM eller Tegnell när det var åsikter som kom från WHO (t.ex. tid till vaccin) eller sånt som inte fanns någon som helst chans att göra (masstestning, utegångsförbud).

När det gäller den här tråden så beror det ju mest på att det blir så tjatigt att typ en gång i månaden ska någon dra upp samma sak igen om tiden kring mars så att andra än en gång måste visa att det som skrivs innehåller fel. Det gör folk irriterade. Det brukar ju vara en regel här i forumet att diskussioner ska gå framåt och inte gå i cirklar.

Tillägg:
Ett sätt att få det att fungera bättre kan vara att ersätta denna tråd med flera andra. Då kan det finnas en tråd för inlägg om vad som skulle ha gjorts i februari, mars och april, en för nyheter, en för munskydd osv. Då skulle det ju vara lättare att hänvisa till vad som skrivits förut när någon drar upp sånt som redan har diskuterats.

• Gilla
Hellacopter och 4 till
  • Laddar…
E
Vi känner till Wolodarski.
Det finns även forum där fördelningen FHM-kritiker är runt 90-10 om vi säger att den är 10-90 här. Misstänker det är åldersfördelningen som spelar in här.

Men såklart ska man behandla alla med respekt precis som du skriver, däremot kan man ju tycka att vissa citat eller uttryckta åsikter är mindre genomtänkta men FHM och WHO gissade ju friskt i början och hade hur mycket fel som helst.

Vi är fortfarande i början av att lära oss om detta nya virus men bit för bit växer kunskapen.

• Gilla
djac
  • Laddar…
T
Men att kalla motargumentation för idiotförklaringar är varken obehagligt eller fel?

• Gilla
  • Haha
Hellacopter och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag som inte har ”så höga tankar” om den generella svensken...
Hade hemskt gärna velat bli överbevisad .. att jag faktiskt hade fel - att jag bara var en pessimistisk surtant!

.. men de beter sig precis som jag sagt att de skulle :(

[bild]

[länk]
Helvete jag har lovat killarna vi ska till MOS idag och köpa lego, hoppas det inte ser ut sådär

Mikael_L
optimum optimum skrev:
Med erfarenhet av SARS från 2003 så borde rimligen lock down varit metoden för alla länder för att undvika att få in smittan.
Nej, det går ju inte.
Och det borde även du förstå ...

B b8q skrev:
det kommer fler pandemier. Så hur ska vi bäst planera för dem? 100 000 hotellrum vid Arlanda och Öresundsbron för att sätta inresande i karantän?
Tja, det räcker ju bara i 2-3 dagar. så det blir nog 500.000 hotellrum då ..

A
FHM har inte gjort allt rätt i denna pandemi i min bok, långtifrån. Jag tycker dock att kritiken ska bara korrekt och saklig vilket den sällan är.

FHM får kritik för sådant det som kommuner och regioner och regeringen egentligen ska ha kritiken för. De får kritik för prognoser som slagit fel i ren efterklokhet när man vet facit. De får kritik för att inte ha gjort sådant som vore olagligt att göra. De får kritik för uttalanden som aldrig gjorts utan som vantolkats, feltolkats eller tagits ur sitt sammanhang. De får svepande kritik om att de har fel i en sak eftersom de haft fel gällande något annat, Tegnell får personlig kritik för vad hela myndigheten går ut med, osv, osv, osv.

Kritik ska myndigheter och regering ha när de gjort fel, men den ska åtminstone då vara korrekt och riktad korrekt anser jag. Men det är långt ifrån vad vi alltid ser komma i denna tråden.

• Gilla
Hellacopter och 12 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Helvete jag har lovat killarna vi ska till MOS idag och köpa lego, hoppas det inte ser ut sådär
Bara EN person per familj bör ut och handla, vet du väl? Kom igen och ta lite ansvar nu och visa att även vi stockholmare kan följa en rekommendation. ;)

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Ansvaret ligger på statsministern och regeringen. Hur tänker man när man försöker flytta ansvarsbördan neråt i hierarkin? Hur kan vanligt folk acceptera det? Anser du också att ansvaret för ett företags strategi ligger på arbetarna och inte på styrelsen och VDn?
Problemet är ju att folk skiter i vad de högre upp säger!
De tycker och tror att de vet bättre och gör som de själva vill.

Om de inte tror att de kan bli sjuka, smitta andra och/eller dö - så finns inget som skrämmer dem tillräckligt att följa någon.

Hade det funnits en konsekvens som skrämde folket (iaf fick dem att tänka en gång extra) så hade det fungerat lite bättre - men fortfarande skulle för många skita i det tyvärr.

Precis som med stora företag så är det den lilla människan längst ner som bär upp företaget.. utan dem skulle ingen högre upp ha ett jobb. Sedan är det de högre upp som får bära ansvaret när något går fel - alltid lättare att sparka en person än att stänga företaget..

Men alla delar av hierakin är lika viktiga, så förtroendet dem sinsemellan måste finnas där.. om ingen lyssnar på varandra blir det pannkaka av skiten iaf!

Förtroendet för sittande regering i Sverige är lite sisådär efter senaste valet.. lilla människan lyssnar inte riktigt.

.. men det skulle inte direkt hjälpa att avsätta statsministern, regeringen el mrt just nu heller - ingen skulle lyssna mer för det! Ett förtroende måste byggas upp och det tar flera år.

Det enda som verkar fungera är att försöka lura folket att tro att de bestämmer själva, att de kommit på nått bra själva.. dvs fösa dem långsamt i en riktigt i så små etapper att de inte reflekterar över att någon styr dem.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
Snigla Snigla skrev:
Problemet är ju att folk skiter i vad de högre upp säger!
De tycker och tror att de vet bättre och gör som de själva vill.
Det är även gott om det motsatta.
Regering och myndigheter i toppen ställer krav men ger inte resurser.
Företagsledningar och kommunledning ställer krav men ger inte resurser.

Ställ hårda krav på vården, men ge sen en omöjlig budget ...
Tacka fan för att det blir underbemanning, timvikarier, nästan tomma förråd och "använd gärna sprutan två gånger, annars tar de slut" ...

Och vid den kommande valrörelsen så ska ni få se att precis samtliga partier kommer lova mycket rundligt hur mycket som kommer satsas på vården ifall de får makten.
Tror ni det finns ett enda parti som kommer hålla sina vallöften där?

• Gilla
b8q och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Bara EN person per familj bör ut och handla, vet du väl? Kom igen och ta lite ansvar nu och visa att även vi stockholmare kan följa en rekommendation. ;)
Här har faktiskt vår närmsta Ica faktiskt satt upp skyltar och sagt till om saken (y) de vill bara att en från samma familj ska gå in i butiken och handla - och alla snuviga/förkylda ska stanna hemma.

I storstäderna finns väl inga skäl att gå till nån mataffär? De flesta har väl ”handla online” och hemkörning.

Tom här på landet får vi lev om vi vill, men pga trycket på utkörningsbilarna.. så väljer vi (jag o maken alltså) att hämta maten färdigpackad vid Ica (Har handlat online sedan mars). Så att de med ännu högre behov kan få tid för hemkörning av sina varor (veckors väntetid ändå om man kommit i otakt).

J
Jag skulle nog vilja påstå att det har idiotförklarats åt båda hållen i tråden, och i vissa fall rättfärdigat, också det åt båda håll. Det skapar ju lite krydda i debatten. Det räcker att titta på hur våra politiker debatterar. Demokratin tycker jag funkar bra i samhället i stort, och det är därför samhället ser ut som det gör idag. Ingen politiker har verkat för mer än en "just good enough"-beredskap, och vi har det vi förtjänar. Men däremot är väl inte forumet ett infall av demokrati direkt? Det är väl en investering?

B b8q skrev:
Jag har ju dock antikroppar ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.