Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är även gott om det motsatta.
Regering och myndigheter i toppen ställer krav men ger inte resurser.
Företagsledningar och kommunledning ställer krav men ger inte resurser.

Ställ hårda krav på vården, men ge sen en omöjlig budget ...
Tacka fan för att det blir underbemanning, timvikarier, nästan tomma förråd och "använd gärna sprutan två gånger, annars tar de slut" ...

Och vid den kommande valrörelsen så ska ni få se att precis samtliga partier kommer lova mycket rundligt hur mycket som kommer satsas på vården ifall de får makten.
Tror ni det finns ett enda parti som kommer hålla sina vallöften där?
Precis, det är matematik som inte går ihop! Men det är inte nytt för Coronatider! (förtroendet försvann för länge sedan).

Tyvärr behövs det en sådan här situation för att någon ska får ”arslet ur vagnen”.. bristerna i både vård och äldreomsorg har läääänge varit ett stort problem - men först nu när det ställs på sin spets, som ”de” måste ta tag i det.. för nu kommer konsekvenserna alla väntat på (ja alla som inte blundat för problemen då).

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Helvete jag har lovat killarna vi ska till MOS idag och köpa lego, hoppas det inte ser ut sådär
Idag är det skyltsöndag...

A
Snigla Snigla skrev:
Här har faktiskt vår närmsta Ica faktiskt satt upp skyltar och sagt till om saken (y) de vill bara att en från samma familj ska gå in i butiken och handla - och alla snuviga/förkylda ska stanna hemma.

I storstäderna finns väl inga skäl att gå till nån mataffär? De flesta har väl ”handla online” och hemkörning.

Tom här på landet får vi lev om vi vill, men pga trycket på utkörningsbilarna.. så väljer vi (jag o maken alltså) att hämta maten färdigpackad vid Ica (Har handlat online sedan mars). Så att de med ännu högre behov kan få tid för hemkörning av sina varor (veckors väntetid ändå om man kommit i otakt).
Min högst personliga gissning är att dels är folk corona-trötta och dels har det till slut gått in att de allra flesta faktiskt varken dör eller blir allvarligt sjuka. Då börjar många ta ut svängarna då den personliga konsekvensen förefaller vara låg vid första anblicken. Det blir en form av externalisering där kostnaden för beteendet främst tas av andra och inte en själv.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Min högst personliga gissning är att dels är folk corona-trötta och dels har det till slut gått in att de allra flesta faktiskt varken dör eller blir allvarligt sjuka. Då börjar många ta ut svängarna då den personliga konsekvensen förefaller vara låg vid första anblicken. Det blir en form av externalisering där kostnaden för beteendet främst tas av andra och inte en själv.
Kan verkligen inte rekommendera Corona till någon, jag hade ett milt förlopp men var ändå trött länge, nog inte helt återställd på denna punkt dock småbarnsförölder så svårt veta om det är det eller corona.

Jag har heller inte helt återställd smak vilket är sjukt jobbigt för man vet inte om det är permanent eller inte.

Så håll avstånd och kladda inte med fingrarna i onödan när ni är i publikt utrymme

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Tom Britton tror som jag :) (och någon gång ska han väl ha rätt! ) Pandemin är över till sommaren!

""Tom Britton är försiktig när han ska uppskatta nivån av antikroppar i hela befolkningen, alltså inte bara de som aktivt har tagit ett antikroppstest.

– Jag tror att det ligger kring 15 procent i dag. Det vill säga långt från den nivån som krävs för att flockimmunitet ska uppstå i samhället. Dit kommer vi inte förrän vi inleder vaccineringen.

Han är positiv till vaccinering och hoppas så många som möjligt tar en spruta för att skydda sig själv och skydda andra.

– Jag är inte vaccinexpert men går den processen bra tror jag vi kan uppnå flockimmunitet under andra halva av våren. Det känns som en rimlig bedömning. Då har förhoppningsvis cirka 50 procent av befolkningen antikroppar. Dels som följd av egen smitta, dels efter vaccin, säger Tom Britton.

– Då tror jag vi kan slappna av lite"" Svd

Redigerat:
Helvete jag har lovat killarna vi ska till MOS idag och köpa lego, hoppas det inte ser ut sådär
Alla har lovat sina grabbar att köpa lego. Det ser ut sådär.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Alla har lovat sina grabbar att köpa lego. Det ser ut sådär.
Vi kan införa ett system där man kan köpa sig tid ute i det fria. En timme tusen kronor per familj.

Tom Britton igen

""Matematikprofessorn säger att han är bekymrad över tonläget i den svenska coronadebatten. Det har blivit lite skyttegravskrig över det hela, en synpunkt han först framförde i en intervju i DN nyligen.

På ena sidan Folkhälsomyndigheten med statsepidemiolog Anders Tegnell i spetsen. På den andra diverse experter och professorer inom smittskydd och virusforskning som är kritiska till mycket av det myndigheten gör.

– Folkhälsomyndigheten har fattat många bra beslut. Men också en del dåliga. Det är beklagligt att de verkar ha så svårt att erkänna misstag, säger Tom Britton.

Han har tidigare framfört kritik mot att myndigheten agerade för långsamt i början av den andra vågen nu i höst. Då handlade det om att införa nya restriktioner. Han har också svårt att förstå myndighetens inställning till munskydd.

– Jag tycker det har gått prestige i den frågan. Den har blivit så laddad på ett olyckligt sätt. Både från de som anser att man ständigt ska ha skydd och från Folkhälsomyndigheten, som anser att munskydd inte har stor effekt."" SVD

Jag noterar att Tom Britton iaf inte har haft svårt att erkänna sin tidigare felbedömningar

A
Ulltand Ulltand skrev:
Tom Britton tror som jag :) (och någon gång ska han väl ha rätt! ) Pandemin är över till sommaren!

""Tom Britton är försiktig när han ska uppskatta nivån av antikroppar i hela befolkningen, alltså inte bara de som aktivt har tagit ett antikroppstest.

– Jag tror att det ligger kring 15 procent i dag. Det vill säga långt från den nivån som krävs för att flockimmunitet ska uppstå i samhället. Dit kommer vi inte förrän vi inleder vaccineringen.

Han är positiv till vaccinering och hoppas så många som möjligt tar en spruta för att skydda sig själv och skydda andra.

– Jag är inte vaccinexpert men går den processen bra tror jag vi kan uppnå flockimmunitet under andra halva av våren. Det känns som en rimlig bedömning. Då har förhoppningsvis cirka 50 procent av befolkningen antikroppar. Dels som följd av egen smitta, dels efter vaccin, säger Tom Britton.

– Då tror jag vi kan slappna av lite"" Svd
Låter märkligt, massvaccineringen beräknas väl inte starta förrän efter sommaren? Enligt vaccinsamordnaren så är det 2-3 miljoner som vaccineras under våren, under förutsättning att vaccin finns tillgängligt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Möbius skrev:
Låter märkligt, massvaccineringen beräknas väl inte starta förrän efter sommaren? Enligt vaccinsamordnaren så är det 2-3 miljoner som vaccineras under våren, under förutsättning att vaccin finns tillgängligt.
Om man lägger till 2 miljoner som har immunitet genom sjukdom så landar det på runt 50%

Det ser ju också ut som flera vaccin blir godkända och att tillgången därför då kan bli god.

Sedan hjälper vädret till mot slutet av våren så smittan avtar även på naturligt väg som det verkar

• Gilla
1
  • Laddar…
Lite så här går det till i tankarna hos många. Och inte bara i Stockholm eller storstäderna.
127190547_306066753904277_6804787397086895821_n.jpg

• Gilla
  • Haha
Ingenjören och 13 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag har ju dock antikroppar ;)
Det hjälper ju inte om din och grabbarnas närvaro gör så att några andra utan antikroppar kommer för nära varandra och sprider virus.

• Gilla
  • Älska
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
DN för den som är inoggad. Hur kunde det gå som det gick? Två gånger?
[länk]
Det där postade ju Marlen för några timmar sen.
Det vore som sagt en vettigare diskussion om du läste mer i tråden.

• Gilla
1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det där postade ju Marlen för några timmar sen.
Det vore som sagt en vettigare diskussion om du läste mer i tråden.
Eneklet jag tar bort den!

Under tiden, läst den inte igen ;)

Staffans2000
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag ville med att länka till Peter Wolodarskis text visa att det finns en hel del kritik mot den svenska coronastrategin där ute. I debatten i den här tråden idiotförklaras alla som vill uttrycka kritik mot FHM och det tycker jag är obehagligt och fel i en demokrati.
Av princip är jag försiktig med att kommentera det högsta hönsets:) inlägg, då det kan verka fjäskigt. Men ...
Det här var ta mig fan, det bästa jag läst på länge! Huvudet på spiken. Nu Malen, tillhör även du den växande skaran "oseriösa" som inte kan tas på allvar. Välkommen!

Staffan (den oseriöse)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
optimum och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.