2 327 939 läst ·
32 467 svar
2328k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/gWd24a/kristersson-smiter-fran-ms-ansvar-for-varden
Den här ledaren håller jag med om. Och särskilt för dig @Ulltand som inte orkar läsa själv utan vill ha en sammanfattning:
- Det är inte FHMs, Tegnells eller Regeringens fel.
- Ansvaret ligger på Regionerna (för sjukvård och testning) och Kommunerna (för äldreomsorg).
- Och där ser vi också huvudproblemet, att ansvaret i Sverige är så uppdelat att det ALLTID går att skylla på någon annan. Om t.ex. Regionerna också haft ansvar för äldreomsorgen hade det varit svårare för dem att smita undan.
Och min egen reflektion:
Ännu trassligare med ansvarsfrågan blir det om man tar med alla privata vård- och omsorgsbolag.
Det handlar nog som vanligt om pengar. Man vill till varje pris se till att kostnaderna för lager, material, utrustning och personal hamnar i någon annans budget.
Den här ledaren håller jag med om. Och särskilt för dig @Ulltand som inte orkar läsa själv utan vill ha en sammanfattning:
- Ansvaret ligger på Regionerna (för sjukvård och testning) och Kommunerna (för äldreomsorg).
- Och där ser vi också huvudproblemet, att ansvaret i Sverige är så uppdelat att det ALLTID går att skylla på någon annan. Om t.ex. Regionerna också haft ansvar för äldreomsorgen hade det varit svårare för dem att smita undan.
Och min egen reflektion:
Ännu trassligare med ansvarsfrågan blir det om man tar med alla privata vård- och omsorgsbolag.
Det handlar nog som vanligt om pengar. Man vill till varje pris se till att kostnaderna för lager, material, utrustning och personal hamnar i någon annans budget.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ansvaret ligger på statsministern och regeringen. Hur tänker man när man försöker flytta ansvarsbördan neråt i hierarkin? Hur kan vanligt folk acceptera det? Anser du också att ansvaret för ett företags strategi ligger på arbetarna och inte på styrelsen och VDn?B b8q skrev:[länk]
Och min egen reflektion: Det handlar nog som vanligt om pengar. Man vill till varje pris se till att kostnaderna för lager, material, utrustning och personal hamnar i någon annans budget.
Nu är det ju inte strategin det handlar om (den är bra i teorin), utan att de som blivit satta att utföra jobbet inte har de medel och den makt de behöver för att göra det.F Finndjävel skrev:
Anser du att det är Volvos bolagslednings ansvar att se till så att personalmatsalen inte serverar köttbullar mer än en gång i veckan?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Det låter väldigt naivt att tro att det som skrivs i ett vanligt forum kommer att påverka FHM och politikerna ens det allra minsta. De tar intryck från helt andra håll. Om du vill påverka politiker så får du engagera dig politiskt. Om du vill påverka FHM får du bli forskare inom ett område som är relevant och producera forskningsresultat som väcker uppmärksamhet i hela världen.Ulltand skrev:
Nej, Sverige är verkligen inte sämst i världen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 954 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 954 inlägg
Jag tror du blandar ihop att många media är Stockholmsfixerade med att folk beter sig olika i olika städer. Du hittar trängsel och folk som är usla på att hålla avstånd i samtliga svenska storstäder. Det är till och med så att media skriver om det, så det är inte ens svårfunnet.Nissens skrev:
Det verkar snarare som du ogillar Stockholm/stockholmare än något annat.
Nejdå, jag har många vänner i Sthlm och dömer absolut inte någon pga bostadsort.Fairlane skrev:
Jag tror du blandar ihop att många media är Stockholmsfixerade med att folk beter sig olika i olika städer. Du hittar trängsel och folk som är usla på att hålla avstånd i samtliga svenska storstäder. Det är till och med så att media skriver om det, så det är inte ens svårfunnet.
Det verkar snarare som du ogillar Stockholm/stockholmare än något annat.
Men media kablar ofta ut lokala händelser från Sthlm över landet som om hela Sverige är intresserat. Så har det varit länge, och kommer säkert att fortsätta vara så. Det är inget som irriterar mig alls, jag bara konstaterar lite avmätt att det är så.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
DN har frågat ett antal experter om sånt som har med handtvätt att göra. Frågorna är:
Hur länge kan viruset överleva på händerna?
När ska man tvätta händerna?
Hur ska man tvätta händerna?
Hur bör man torka händerna?
Varför dör viruset av vanlig tvål?
Vad är bäst – tvål eller handsprit?
Hur effektivt är handtvätt?
https://www.dn.se/sverige/experternas-rad-tvatta-handerna-sa-har-for-att-undvika-viruset/
Tror man att man kan svaren så kan man ju se det som frågesport och glädjas åt att man har alla rätt, och för övriga fungerar det bra för att repetera det man redan vet och lära sig lite mer.
Nyheter för mig var t.ex. att det finns en övre gräns på hur mycket alkohol det ska vara i handdesinfektion och hur länge virus överlever på hud.
https://www.dn.se/sverige/experternas-rad-tvatta-handerna-sa-har-for-att-undvika-viruset/
Tror man att man kan svaren så kan man ju se det som frågesport och glädjas åt att man har alla rätt, och för övriga fungerar det bra för att repetera det man redan vet och lära sig lite mer.
Nyheter för mig var t.ex. att det finns en övre gräns på hur mycket alkohol det ska vara i handdesinfektion och hur länge virus överlever på hud.
Tveksamhet i frågornaBirgitS skrev:
DN har frågat ett antal experter om sånt som har med handtvätt att göra. Frågorna är:
[länk]
Viruset har inget eget liv och kan inte dö.
Nästa fråga
"Vad är bäst - tvål eller handsprit?"
Handsprit givetvis för det är svårt att tvätta sig med bara en tvål
Från länken som troligen har svaret.
"...visar att coronaviruset kan överleva i åtta timmar på död grishud i 37 graders värme..."
Sällan jag uppmätt 37 grader på mina händer och som tur är de inte av död grishud.
Nöff nöff
"Folkhälsomyndigheten poängterar att död hud inte är samma sak som levande hud och att studierna därför inte går att direkt översätta till hur viruset överlever under verkliga förhållanden – även om det ger en bra indikation."
Gott att FHM insett skillnaden på mänskor och grisar.
Det verkar inte vara så stor skillnad egentligen.optimum skrev:
Tveksamhet i frågorna
Viruset har inget eget liv och kan inte dö.
Nästa fråga
"Vad är bäst - tvål eller handsprit?"
Handsprit givetvis för det är svårt att tvätta sig med bara en tvål
Från länken som troligen har svaret.
"...visar att coronaviruset kan överleva i åtta timmar på död grishud i 37 graders värme..."
Sällan jag uppmätt 37 grader på mina händer och som tur är de inte av död grishud.
Nöff nöff
"Folkhälsomyndigheten poängterar att död hud inte är samma sak som levande hud och att studierna därför inte går att direkt översätta till hur viruset överlever under verkliga förhållanden – även om det ger en bra indikation."
Gott att FHM insett skillnaden på mänskor och grisar.