Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
Då verkar SARS-CoV-2 spännande för där verkar inte alla biverkningarna ännu inte vara helt kända och med misstanken att antikroppar försvinner och att man kan återigen få covid-19 flera gånger där vi fortfarande inte vet om man blir mer och mer skadad för varje gång.

Avstå du från vaccin men du lever då med risken för coronans effekter.

Utifrån mitt antagande är risken med ett vaccin av de sorter vi troligen ska använda i Sverige mycket mindre än att drabbas av covid-19.
De gånger det har skrivits i media om personer som insjuknat två gånger har det väl alltid stått att personen blev mindre eller lika sjuk andra gången. Eller?

Risken för att bli allvarligt sjuk i Covid i förhållande till risken att bli dålig av vaccinerna varierar med åldern. Åtminstone för två av de vacciner som Sverige har avtal om, är det de unga vuxna som har fått mest och svårast biverkningar, så pass att de har blivit rejält dåliga i några dagar vilket är värre än vad de oftast blir av coronaviruset. Så är man 20 år kan det vara så att man faktiskt blir mer sjuk av vaccinet än av sjukdomen och därmed blir ju riskanalysen en annan än om man är över 50 år.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar som att det blir en särskild tillsyn/kontroll av Astra Zeneca i Storbritannien pga. av slarvet.
[länk] kl. 07.03
Följer man din länk så kan man även läsa om vad vi kan förvänta oss när det gäller genomförandet av själva vaccineringen.

”Hur långt ifrån är vi en bred vaccinering av befolkningen?

- Jag skulle gissa att det är två tre miljoner som ska vaccineras i de prioriterade grupperna. Det kommer bero på hur många vaccin som blir godkända så kommer man kunna beta av de grupperna under våren. Och förhoppningsvis till sommaren senast under hösten skulle jag tro, då börjar man med den stora allmänna vaccineringen.”
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
....och som vanligt är vissa liv viktigare att rädda än andra. Vad hände med ”Black lives matter”?
:cry:
Skärmdump av text om försenade COVID-19-vaccinationer i Afrika, från CNN.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Om jag står bakom en person så är instruktionen från FHM en armlängds avstånd och då är det för mig med min armlängd 70 cm.
Inte ingår det att personen framför ska vända sig om och sträcka ut sin arm.

Otydliga instruktioner är roten till missförstånd.

Varför i hela friden inte ändra den till det vi vet idag?

Är det återigen det där med jämlikhet att man har armlängds avstånd för det går inte sätta 1,5-2 meter för då kan man inte åka buss mm.


Nej Birgit det är inte för att missförstå dig utan FHM är inte korrekta med sina instruktioner och då skiter för många i det.
Har du gjort en sån där test för att se om de är blå, grön, röd eller gul personlighetstyp? Om inte gissar jag på att du har ganska mycket blå drag. Kanske är du även civilingenjör eller åtminstone har eftergymnasial ingenjörsutbildning.

Armslängds avstånd är ju ett begrepp. Ett bildligt begrepp. Inte något du ska ta bokstavligt. Visst kunde FHM och Tegnell vara lite mer precis i sina angivelser men det kan också bli farligt såsom nu när de sagt 15 minuter. Då kommer en blå person som min son säga, "men pappa det är ju bara 12 minuter vi suttit tätt".
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
De gånger det har skrivits i media om personer som insjuknat två gånger har det väl alltid stått att personen blev mindre eller lika sjuk andra gången. Eller?

Risken för att bli allvarligt sjuk i Covid i förhållande till risken att bli dålig av vaccinerna varierar med åldern. Åtminstone för två av de vacciner som Sverige har avtal om, är det de unga vuxna som har fått mest och svårast biverkningar, så pass att de har blivit rejält dåliga i några dagar vilket är värre än vad de oftast blir av coronaviruset. Så är man 20 år kan det vara så att man faktiskt blir mer sjuk av vaccinet än av sjukdomen och därmed blir ju riskanalysen en annan än om man är över 50 år.
Finns nog inga vetenskapliga evidens för att man blir lindrigare vid andra eller tredje gången man får covid.

Och jag skulle nog avråda dig för att gå på för mycket vad tidningarna skriver. Inte alltid deras syfte är hela sanningen.

Otäckt om de blir sjuka av vaccinet men borde betyda att mina möjligheter att få vaccin lite tidigare ökar. Något positivt alltså.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
engs
J JBa skrev:
Har du gjort en sån där test för att se om de är blå, grön, röd eller gul personlighetstyp? Om inte gissar jag på att du har ganska mycket blå drag. Kanske är du även civilingenjör eller åtminstone har eftergymnasial ingenjörsutbildning.
Thomas Eriksson är en charlatan och sättet han försöker dela in befolkningen i fyra kategorier är 100% bullshit.

Edit: Ursäkta OT men var tvungen när man blandar in hokus pokus i en tråd som bör vara kraftigt förankrad i verkligheten och vetenskapen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Hellacopter och 3 till
  • Laddar…
optimum
J JBa skrev:
Har du gjort en sån där test för att se om de är blå, grön, röd eller gul personlighetstyp? Om inte gissar jag på att du har ganska mycket blå drag. Kanske är du även civilingenjör eller åtminstone har eftergymnasial ingenjörsutbildning.

Armslängds avstånd är ju ett begrepp. Ett bildligt begrepp. Inte något du ska ta bokstavligt. Visst kunde FHM och Tegnell vara lite mer precis i sina angivelser men det kan också bli farligt såsom nu när de sagt 15 minuter. Då kommer en blå person som min son säga, "men pappa det är ju bara 12 minuter vi suttit tätt".
Sådan tester ger jag inte så mycket för. Brukar finnas lite sådant på Facebook. Typ säg din favoritsiffra och vi kan säga dig vem du är. :rofl::rofl::rofl:

Har fötterna stadigt på jorden så jag brukar aldrig komma dragandes med hur många poäng jag har fixat. Men eftersom du fråga, ja jag kan hålla i en hammare.

Instruktioner och påbud till folk ska vara tydliga och klara. Inget som ska tolkas eller annat otydligt skit som i detta fallet.
Tänk om alla vore lika smarta som mig för jag behöver inte ens denna regel med en armlängds avstånd. Jag har insett att viruset kan inte mäta avstånd och har ingen hjärna att planera sin färd i rummet så därför funkar en armlängds avstånd väldigt dåligt.

Men det är väl ett påbud som hör ihop med att det ska vara jämlikt. Alla kan inte åka egen bil och då blev det armlängd som nog funkar i kollektivtrafiken. Vilken bluff igen.:crysmile:

Men svara gärna på om du tillhör bruna färgen?

Jag själv har en fot röd och en blå om vi ska se till blocken höger vänster, Nej inte så att vänster fot tillhör vänsterblocket och vise versa utan politiskt vilket vi inte får diskutera här.
Du förstår nog inte så jag ska hjälpa dig.
Jag är en arbetargrabb som i vuxen ålder skaffat mig en akademisk utbildning och det gjorde jag för att precis som den som går till gym och tränar musklerna så tränade jag hjärnan att tänka mer rationellt Så jag är nog lite hybrid. Och därför hopplöst att sätta in i något fack. Men jag föraktar de som ser ned på folk som inte har någon fet utbildning precis som de som ser ned på de som tränat skallen med akademiska studier. Folk som folk.

Nå är du brun, du som vill sätta folk i olika fack? (absolut inget med hudfärg att göra)
Jag börjar bli blekare och blekare då solbrännan från sommaren förvunnit nästan helt.

Ha en bra fredag på dig:love:
 
Nissens Nissens skrev:
Det ligger mycket i det.

Vissa människor har orimliga förväntningar på myndigheter, de tror att det alltid finns beredskap för allting överallt och att det står experter redo att hantera vad som än händer. Så fungerar det naturligtvis inte i verkligheten, skulle man satsa på det skulle alla länder bl.a få ett orimligt skattetryck.
Tycker det ligger mycket i detta. Möjligtvis samma personer som rasar över att staten inte hämtar hem dem från olika ställen på jordklotet när de har slut på pengar eller blivit magsjuka på hotellet
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
....och som vanligt är vissa liv viktigare att rädda än andra. Vad hände med ”Black lives matter”?
:cry:
[bild]
Tips.
Läs boken jag tidigare skrivit om

"Som Pesten" av Hanne-Vibeke Holst.
Då blir man inte förvånad om många av de sakerna vi nu upplever.

Det blir snart demonstrationer igen "Black lives matter" men då är det inte för polisvåldet som senast.
Och då är det i på grund av ekonomiska problem att köpa vaccin samt att de troligen inte tecknat avtal och riskerar att inte få något.

Lovar att boken är mycket intressant och underhållande. Jo det är typ skönlitteratur med lita annan handling också.


"Läkaren Karoline Branner flyttar med sin familj till Genève för att arbeta med pandemibekämpning för WHO. Men på kontoret möter hon oväntat motstånd i den politiska organisationen, och hemma blir hennes man allt mer rastlös. Och så kommer signaler om en ny influensapandemi.

"Som pesten" är en bladvändare med både emotionellt djup och politisk udd. Det är Hanne-Vibeke Holst när hon är som allra bäst."


846 sidor :heart:
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Nissens
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Det var ju själva f*n. Var det inte så illa?
Det var väl positivt @Ulltand !!!!
Sverige var inte så dåligt! Härligt, eller hur! :D
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Sådan tester ger jag inte så mycket för. Brukar finnas lite sådant på Facebook. Typ säg din favoritsiffra och vi kan säga dig vem du är.
Tester behöver man förstås inte göra men det är väl klart att människor har olika personlighet och fungerar olika. Chefer brukar få lära sig hur man bemöter olika personligheter på bästa sätt så att alla kan känna sig uppskattade och fungerar i gruppen. Sen kan man ju inte dela in folk i fack bara för det utan det går ju att vara en blandning av flera varianter.
https://www.mabra.com/psykologi/vilken-farg-har-din-personlighet-rod-gul-gron-eller-bla/6665239
https://www.expressen.se/amelia/hal...-bla-vilken-fargpersonlighet-ar-du-pa-jobbet/
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Finns nog inga vetenskapliga evidens för att man blir lindrigare vid andra eller tredje gången man får covid.

Och jag skulle nog avråda dig för att gå på för mycket vad tidningarna skriver. Inte alltid deras syfte är hela sanningen.
Inte än men forskning pågår. I Sverige utreder man kring 150 fall och det vore konstigt om det inte skedde i andra länder också.

Som jag ser det vore det väl en ändå större nyhet att någon blir allvarligare sjuk andra gången, tänk vilka läskiga click-bait-rubriker som skulle kunna skapas då.
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Tester behöver man förstås inte göra men det är väl klart att människor har olika personlighet och fungerar olika. Chefer brukar få lära sig hur man bemöter olika personligheter på bästa sätt så att alla kan känna sig uppskattade och fungerar i gruppen. Sen kan man ju inte dela in folk i fack bara för det utan det går ju att vara en blandning av flera varianter.
[länk]
[länk]
Nja lite fack brukar jag lägga folk i

1. Hustrumisshandlare, våldtäktsmän och pedofiler ligger i samma fack, Pedofiler längst ned.
2. Notoriskt otrevlig i ett fack
3. Övrig i facket vanligt folk. En del trevliga och en del ointressanta.


Ha en bra fredag :love:
 
engs engs skrev:
Thomas Eriksson är en charlatan och sättet han försöker dela in befolkningen i fyra kategorier är 100% bullshit.

Edit: Ursäkta OT men var tvungen när man blandar in hokus pokus i en tråd som bör vara kraftigt förankrad i verkligheten och vetenskapen.
Nu är det inte Thomas Eriksson som står bakom teorin utan han har gjort det populärvetenskapligt i skönlitteratur.

Det var väl fel att dra upp det, förlåt. Fortsät att älta munskydd och dissikera vart enda ord folk skriver.

Armslängds avstånd är fortfarande ett illustrativt begrepp. För er som inte fattar det kan jag rekommendera en gigantisk rockring på radie 2 meter som ni hänger på er med hängslen så är ni säkra att ingen rör sig närmare er än rekommendationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.