Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Att Vårdpersonalen tillhör den utvalda grupp som kommer att vaccineras först,
borde lugna/göra det tryggare för de som är osäkra på om de ska vaccinera sig.

Att börja med att vaccinera vårdpersonal borde ju innebära att man i alla fall är så pass säker på att vaccinet inte ger allvarliga biverkningar utifrån den fakta som finns.
(ev sena och väldigt ovanliga går ju inte helt att utesluta)

Det vore ju också väldigt illa för hela befolkningen, alltså även de i icke riskgrupp om all vårdpersonal blev allvarligt sjuka av vaccinet och att då samtidigt vaccinationerna upphör...
....då skulle hela befolkningen ligga illa till för vem ska då vårda och rädda livet på dem som blir smittade!

Jag tror inte att vi ska behöva att känna oss så oroliga för att vaccinera oss!
Nyttan väger över risken!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B brfbo skrev:
Jag tror inte att vi ska behöva att känna oss så oroliga för att vaccinera oss!
Nyttan väger över risken!
TRO kan man ju göra...

Det hänger lite på hur stor risken är förstås.
Jag vaccinerar mig normalt mot det mesta utan influensan. Men i detta fallet när man vet hur framstressad framtagningen har varit... känns inte 100% faktiskt. Men det är enbart maggropskänsla, inte baserat på fakta.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Vill varna för Bauhaus när det gäller Corona. I somras var jag där tre gånger, i Alby, Norsborg, och två av gångerna fick jag inte packa ner mina varor vid kassan förrän expediten ropade till sig nästa kund som då stod alldeles tätt intill mig. Där betalar man vid en disk och varorna är kvar på disken tills man packar ner dem, alltså inget rullband. Det tar ju inte så lång tid att vänta någon halv minut på att kunden ska stoppa ner plånboken och packa sina varor. Jag sa att det inte är okej. Kunden påstod att det inte är någon fara eftersom hen inte var sjuk och expediten bara skrattade och höll med. Samma scenario två gånger!
Helt sanslöst när man samtidigt hyrt in Peter Stormare som ideligen tjatar i högtalarna om att man ska hålla avstånd. Man kan förstå att det finns kunder som inte bryr sig, men personalen de har anställt är under all kritik.
Klagade även i informationsdisken men de ansåg inte att det var något som helst fel.

Jag har ju handlat i ett otal affärer under denna tid, men enbart Bauhaus och en annan butiks personal som betett sig så.
 
  • Gilla
  • Ledsen
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
TRO kan man ju göra...

Det hänger lite på hur stor risken är förstås.
Jag vaccinerar mig normalt mot det mesta utan influensan. Men i detta fallet när man vet hur framstressad framtagningen har varit... känns inte 100% faktiskt. Men det är enbart maggropskänsla, inte baserat på fakta.
Ja TRO tillsammans med den fakta som finns är det enda i nuläget vi kan göra ang vaccinationen och dess ev sena och ovanliga biverkningar.
Tycker såklart ska människor bestämma själva om de ska ta den eller inte! och inte behöva känna skuld om de väljer att inte ta den.
men det är även bra om så många som möjligt tar den.
Och skaffar man sig så mycket kunskap som möjligt så borde valet kännas enklare.
Vi behöver ju också först få veta just vilket av vaccinerna just vi kommer att få eftersom att de skiljer sig ifrån varandra.
 
Nissens
B brfbo skrev:
Ja TRO tillsammans med den fakta som finns är det enda i nuläget vi kan göra ang vaccinationen och dess ev sena och ovanliga biverkningar.
Tycker såklart ska människor bestämma själva om de ska ta den eller inte! och inte behöva känna skuld om de väljer att inte ta den.
men det är även bra om så många som möjligt tar den.
Och skaffar man sig så mycket kunskap som möjligt så borde valet kännas enklare.
Vi behöver ju också först få veta just vilket av vaccinerna just vi kommer att få eftersom att de skiljer sig ifrån varandra.
FAKTA är att inget vaccin är godkänt. Så ingen vet ens om det kommer ett vaccin. Det handlar om sannolikheter fortfarande.
Sverige kan få allt ifrån inget till fyra olika...
Den som lever får se...
 
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Affischen må vara det men texten och dess betydelse gäller även vuxna.

;) Barn verkar ju smitta mindre så de kan väl få ha lite mindre avstånd till andra ;)

Tillägg: Se även inlägg #29952
Om jag står bakom en person så är instruktionen från FHM en armlängds avstånd och då är det för mig med min armlängd 70 cm.
Inte ingår det att personen framför ska vända sig om och sträcka ut sin arm.

Otydliga instruktioner är roten till missförstånd.

Varför i hela friden inte ändra den till det vi vet idag?

Är det återigen det där med jämlikhet att man har armlängds avstånd för det går inte sätta 1,5-2 meter för då kan man inte åka buss mm.


Nej Birgit det är inte för att missförstå dig utan FHM är inte korrekta med sina instruktioner och då skiter för många i det.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
optimum
E El-Löken66 skrev:
Mycket lustigt Mikael_L!
Men det är faktiskt inte ett nattligt inlägg på ett forum som får mig att börja inse det.
Detta visste jag långt innan, när man började skissa på Fågelinfluensavaccinsfabrikerna som skulle snabbyggas kände jag en plötslig motlut i alla fall.

Däremot kanske biverkningarna dyker upp efter precis ett år. :thinking:
Då verkar SARS-CoV-2 spännande för där verkar inte alla biverkningarna ännu inte vara helt kända och med misstanken att antikroppar försvinner och att man kan återigen få covid-19 flera gånger där vi fortfarande inte vet om man blir mer och mer skadad för varje gång.

Avstå du från vaccin men du lever då med risken för coronans effekter.

Utifrån mitt antagande är risken med ett vaccin av de sorter vi troligen ska använda i Sverige mycket mindre än att drabbas av covid-19.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Däremot kanske biverkningarna dyker upp efter precis ett år. :thinking:
Inget kan man veta.
De (lite väl snabba och små) fas3-studier som gjorts bör ha fångat snabba och vanliga biverkningar.
Det som återstår är långsamma eller ovanliga biverkningar.
(Och i hela forskningsprocessen har naturligtvis all knowhow som finns lagts på att minimera biverkningar, redan i det stadiet)

Ovanliga biverkningar och mycket ovanliga (nu pratar vi om 1 på 100.000 eller 1 på en miljon typ) kommer troligen snabbt av avslöjas genom att det av allt att döma snabbt kommer börja användas så brett, det planeras ju doser för många miljoner människor redan på en eller någon enstaka månad.

Då återstår långsamma biverkningar ...
Jaha, hur vanligt är det med väldigt långsamma biverkningar av vaccin (eller mediciner öht). Jag tror inte att det är så vanligt, jag tror att biverkningar oftast beror på störningar i funktion i celler, immunförsvar etc.
Det är inte liksom någon långsam förgiftning/förändring, som med asbest/rökning eller diabetes.

Jag tror att kunskapsläget är tillräckligt bra inom ett halvår efter kampanjerna börjat att jag inte själv skulle vara så orolig att det skulle vara otänkbart att vaccinera.
Det är ju inte som att det verkar speciellt ovanligt med biverkningar utav genomgången covid-19 heller.

Så jag kan lätt tänka mig vaccination ett halvår/år efter debut av vaccinationer. Mina barn kan gärna vänta ett tag till, tycker jag.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
P
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
T
B brfbo skrev:
Att Vårdpersonalen tillhör den utvalda grupp som kommer att vaccineras först,
borde lugna/göra det tryggare för de som är osäkra på om de ska vaccinera sig.

Att börja med att vaccinera vårdpersonal borde ju innebära att man i alla fall är så pass säker på att vaccinet inte ger allvarliga biverkningar utifrån den fakta som finns.
(ev sena och väldigt ovanliga går ju inte helt att utesluta)

Det vore ju också väldigt illa för hela befolkningen, alltså även de i icke riskgrupp om all vårdpersonal blev allvarligt sjuka av vaccinet och att då samtidigt vaccinationerna upphör...
....då skulle hela befolkningen ligga illa till för vem ska då vårda och rädda livet på dem som blir smittade!

Jag tror inte att vi ska behöva att känna oss så oroliga för att vaccinera oss!
Nyttan väger över risken!
Ja, att samhällsnyttan överväger riskerna är tämligen klart och det är därför bl a vårdpersonal är bland de första. För den enskilde individen är det däremot en helt annan fråga.

Det är lite märkligt att se somliga som tidigare propagerat hårt för riskanalyser och försiktighetsprinciper stå först i kön när det gäller ett sprillans nytt, snabbt framtaget (och kanske med helt nya tekniker) vaccin.
 
  • Gilla
brfbo och 5 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Om jag står bakom en person så är instruktionen från FHM en armlängds avstånd och då är det för mig med min armlängd 70 cm.
Inte ingår det att personen framför ska vända sig om och sträcka ut sin arm.

Otydliga instruktioner är roten till missförstånd.

Varför i hela friden inte ändra den till det vi vet idag?

Är det återigen det där med jämlikhet att man har armlängds avstånd för det går inte sätta 1,5-2 meter för då kan man inte åka buss mm.


Nej Birgit det är inte för att missförstå dig utan FHM är inte korrekta med sina instruktioner och då skiter för många i det.
Enligt Försvarsmakten är det 1.25 meter, men de kanske har krav på längre armar för sin personal?
https://www.forsvarsmakten.se/sitea.../dokumentfiler/reglementen/r-parad-1-2017.pdf

Nej, det är nog inte många som sitter och funderar över den icke-frågan. De flesta är nog intelligenta nog att inse att avståndet bör vara så långt som det är praktiskt möjligt, inte den lägsta siffran man läst någonstans och de som struntar i det gör det sannolikt inte för att de tycker instruktionerna är otydliga.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Så, är Sverige sämst i världen på att hantera pandemin, som vissa glatt påstår? Nej, långt därifrån - vi hamnar i den övre tredjedelen (plats 16 av 53) bland jämförbara ekonomier, enligt Bloomberg: [länk]

[länk]

Man jämför världens 53 största ekonomier med 10 olika mätetal; allt från dödstal till hur stängt samhället är.
Det skulle vara intressant om du utvecklar varför du tycker den mätningen var bra? Läste du den?

Det var den nämligen inte, den var riktigt dålig. Parametrar som man tagit med och fäst mycket vikt vid är till exempel tillgång till vaccin. Det förhandlas av EU.

En annan paramteter som verkar väga tungt är dödlighet i procent senaste månad jämfört med upptäckta fall. Eftersom dödsfallen är fördröjda jämfört med fallen så kommer länder som är på väg uppåt, har kraftigt ökande smittspridning att placera sig högt på listan, medan länder som lyckats minska smittspridningen får sämre betyg. Tycker du det är ett bra sätt att mäta på?

Bara för att ett stort mediehus hittar på nått sätt att mäta en sak så betyder det inte att det är bra och genomtänkt, det behöver inte vara bättre än donald trumps twitterflöde ens.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
D
tusenett skrev:
Denna signaturen åldrades inte så väl verkar det som.

[länk]
Jojo, jag hade ingen annan förväntan, de jobbar förmodligen under hög press från många starka krafter och varje version de kommer ut med kommer att göra någon besviken. I och med de höga politiska insatserna kan detta nog räknas som ett krig och vi vet alla vad som är det första offret i krig, -sanningen!
 
D
F Finndjävel skrev:
Det skulle vara intressant om du utvecklar varför du tycker den mätningen var bra? Läste du den?

Det var den nämligen inte, den var riktigt dålig. Parametrar som man tagit med och fäst mycket vikt vid är till exempel tillgång till vaccin. Det förhandlas av EU.

En annan paramteter som verkar väga tungt är dödlighet i procent senaste månad jämfört med upptäckta fall. Eftersom dödsfallen är fördröjda jämfört med fallen så kommer länder som är på väg uppåt, har kraftigt ökande smittspridning att placera sig högt på listan, medan länder som lyckats minska smittspridningen får sämre betyg. Tycker du det är ett bra sätt att mäta på?

Bara för att ett stort mediehus hittar på nått sätt att mäta en sak så betyder det inte att det är bra och genomtänkt, det behöver inte vara bättre än donald trumps twitterflöde ens.
Hittade en annan, där står det att Finland är bäst, -det måste väl vara en bra undersökning?
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.