2 357 678 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
OT. Problemet med just det personlighetstest som görs reklam för i 'Omgiven av idioter' är att det är rent hittepå utan något som helst vetenskapligt underlag, och ett resultat där säger just ingenting alls.BirgitS skrev:
Tester behöver man förstås inte göra men det är väl klart att människor har olika personlighet och fungerar olika. Chefer brukar få lära sig hur man bemöter olika personligheter på bästa sätt så att alla kan känna sig uppskattade och fungerar i gruppen. Sen kan man ju inte dela in folk i fack bara för det utan det går ju att vara en blandning av flera varianter.
[länk]
[länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Ok, något test känner jag inte till men att folk har olika personlighet, fungerar på olika sätt i arbetslivet och olika bra med andra personer är ju inget nytt utan det är ju välkänt sen mycket länge. Sen brukar det dyka upp någon med 10 års mellanrum och inför lite annorlunda kategorier, skriva en ny bok och det blir lite nytt på chefsutbildningarna mm. Så kategorierna förändras med tiden men principen att människor är olika och fungerar på olika sätt finns ju kvar.H hapazard skrev:
Jag tycker det är intressant med de länder som i hade någon s.k. första våg i våras har en gigantisk våg nu under hösten. Har dock inte gjort en statistisk analys, men kikar man i listorna ser man med ungefär samma smittoläge får dessa länder flera gånger högre dödstal. Detta har inte jag hört någon som gjort någon reflektion om.
Jo tänker så här:
Om tittar på antalet smittade senaste två veckorna per 100 000 eller vad man vill jämföra mot. Då ser man några av de länder som inte hade någon smitta i våras (ex Polen, portugal, tjeckien, ungern) har i runda slängar samma nivå på smittade idag som vi har (ca 600 st/100 000 inv), men betydligt fler döda per 100 000 inv (3-6 ggr fler döda). Jag vet att smittan nu under hösten startade tidigare i några av dessa länder, men då jag har för vana att ta en skärmdump av resultaten så där var 14 dag, tycker ändå att jag se samma mönster. Så som jag ser det: Första vågen när smittan når större grupper tar fler liv än andra vågen.
Om tittar på antalet smittade senaste två veckorna per 100 000 eller vad man vill jämföra mot. Då ser man några av de länder som inte hade någon smitta i våras (ex Polen, portugal, tjeckien, ungern) har i runda slängar samma nivå på smittade idag som vi har (ca 600 st/100 000 inv), men betydligt fler döda per 100 000 inv (3-6 ggr fler döda). Jag vet att smittan nu under hösten startade tidigare i några av dessa länder, men då jag har för vana att ta en skärmdump av resultaten så där var 14 dag, tycker ändå att jag se samma mönster. Så som jag ser det: Första vågen när smittan når större grupper tar fler liv än andra vågen.
OT Igen, men jo. Den modell han presenterar i sin bok är ett eget påhitt löst grundat på andra människors påhitt.J JBa skrev:Nu är det inte Thomas Eriksson som står bakom teorin utan han har gjort det populärvetenskapligt i skönlitteratur.
Det var väl fel att dra upp det, förlåt. Fortsät att älta munskydd och dissikera vart enda ord folk skriver.
Armslängds avstånd är fortfarande ett illustrativt begrepp. För er som inte fattar det kan jag rekommendera en gigantisk rockring på radie 2 meter som ni hänger på er med hängslen så är ni säkra att ingen rör sig närmare er än rekommendationen.
Här är en bra sammanställning av felen med denna teori: https://www.jonashjalmarblom.com/bl...oter-och-katergoriserar-mnniskor-i-fyra-frger
Man blir inte utsedd till årets förvillare för intet......
Redigerat:
Bara för att förtydliga, min fråga om du var ingenjör av något slag handlade mest om att dessa brukar ha en tendens att vara väldigt bokstavliga. Jag säger det inte för att vara elak, har tillbringat hela yrkeslivet som ingenjör och beblandad med dem dagligen. Är det 1 meter så är det 1,00000 meter.optimum skrev:
Sådan tester ger jag inte så mycket för. Brukar finnas lite sådant på Facebook. Typ säg din favoritsiffra och vi kan säga dig vem du är.
Har fötterna stadigt på jorden så jag brukar aldrig komma dragandes med hur många poäng jag har fixat. Men eftersom du fråga, ja jag kan hålla i en hammare.
Instruktioner och påbud till folk ska vara tydliga och klara. Inget som ska tolkas eller annat otydligt skit som i detta fallet.
Tänk om alla vore lika smarta som mig för jag behöver inte ens denna regel med en armlängds avstånd. Jag har insett att viruset kan inte mäta avstånd och har ingen hjärna att planera sin färd i rummet så därför funkar en armlängds avstånd väldigt dåligt.
Men det är väl ett påbud som hör ihop med att det ska vara jämlikt. Alla kan inte åka egen bil och då blev det armlängd som nog funkar i kollektivtrafiken. Vilken bluff igen.
Men svara gärna på om du tillhör bruna färgen?
Jag själv har en fot röd och en blå om vi ska se till blocken höger vänster, Nej inte så att vänster fot tillhör vänsterblocket och vise versa utan politiskt vilket vi inte får diskutera här.
Du förstår nog inte så jag ska hjälpa dig.
Jag är en arbetargrabb som i vuxen ålder skaffat mig en akademisk utbildning och det gjorde jag för att precis som den som går till gym och tränar musklerna så tränade jag hjärnan att tänka mer rationellt Så jag är nog lite hybrid. Och därför hopplöst att sätta in i något fack. Men jag föraktar de som ser ned på folk som inte har någon fet utbildning precis som de som ser ned på de som tränat skallen med akademiska studier. Folk som folk.
Nå är du brun, du som vill sätta folk i olika fack? (absolut inget med hudfärg att göra)
Jag börjar bli blekare och blekare då solbrännan från sommaren förvunnit nästan helt.
Ha en bra fredag på dig![]()
Jag har fortfarande viss cykelbränna kvar på benen så ja, skulle kanske kunna kalla det nån nyans av brunt. Avskyr dock bruna kläder och mustascher.
Ha en skön helg!
Nja man kan sätta 1-2 meter så fattar även en ingenjör saken.J JBa skrev:Bara för att förtydliga, min fråga om du var ingenjör av något slag handlade mest om att dessa brukar ha en tendens att vara väldigt bokstavliga. Jag säger det inte för att vara elak, har tillbringat hela yrkeslivet som ingenjör och beblandad med dem dagligen. Är det 1 meter så är det 1,00000 meter.
Jag har fortfarande viss cykelbränna kvar på benen så ja, skulle kanske kunna kalla det nån nyans av brunt. Avskyr dock bruna kläder och mustascher.
Ha en skön helg!
Jag själv kör med 2-4 meter och jag kan nog kalla mig ingenjör men det är inte så viktigt egentligen.
2 meter inomhus brukar det bli och finns det plats så blir det oftast lite längre.
Dock finns inget riktigt säkerhet i det heller. Beror på situationen.
Jag kliver numera aldrig in i ett mindre konferensrum även om jag kan ha 2-3 meter där.
Jo om det stått tomt ett tag och jag är själv där. Jag känner att jag vet för lite om verkliga smittspridningen.
Viruset sprids i luften via aerosoler har jag lärt mig och hur bra eller dåligt kan jag för lite om.
Det blir försiktighetsprincipen.
Hoppas också vi får en skön helg och mysigt med lite frost ute. Har tänt alla ljusslingor nu.
Jag känner inte en enda ingenjör som hade definierat någon annans skrivning av "armlängds avstånd" utifrån sin egen arm. Givetvis måste det vara skribentens arm som avses!J JBa skrev:Bara för att förtydliga, min fråga om du var ingenjör av något slag handlade mest om att dessa brukar ha en tendens att vara väldigt bokstavliga. Jag säger det inte för att vara elak, har tillbringat hela yrkeslivet som ingenjör och beblandad med dem dagligen. Är det 1 meter så är det 1,00000 meter.
Brukar inte mäta utan uppskattningsvisNyfniken skrev:
Är ett avstånd som det brukade vara i somras när man pratade med grannarna vid stugan.
Förr stod man på någon meters avstånd.
5-6 meter brukar man få höja rösten, så som svar på din fråga, kommer man för långt isär så går man givetvis närmare. typ 3-4 meter.
Hur brukar du göra nuförtiden?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Kanske blir ett köp.......optimum skrev:
Tips.
Läs boken jag tidigare skrivit om
"Som Pesten" av Hanne-Vibeke Holst.
Då blir man inte förvånad om många av de sakerna vi nu upplever.
Det blir snart demonstrationer igen "Black lives matter" men då är det inte för polisvåldet som senast.
Och då är det i på grund av ekonomiska problem att köpa vaccin samt att de troligen inte tecknat avtal och riskerar att inte få något.
Lovar att boken är mycket intressant och underhållande. Jo det är typ skönlitteratur med lita annan handling också.
"Läkaren Karoline Branner flyttar med sin familj till Genève för att arbeta med pandemibekämpning för WHO. Men på kontoret möter hon oväntat motstånd i den politiska organisationen, och hemma blir hennes man allt mer rastlös. Och så kommer signaler om en ny influensapandemi.
"Som pesten" är en bladvändare med både emotionellt djup och politisk udd. Det är Hanne-Vibeke Holst när hon är som allra bäst."
846 sidor![]()