2 357 003 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej det är arkivarmen i Paris som avses!T tanaris skrev:
Britterna håller nu på att översätta den till engelska fötter rycktas det
Bra att det finns i ditt område, men tycker det är bedrövligt att det inte finns ett allmänt påbud om detta att det ska användas munskydd vid kroppsnära vård inom äldrevården. Det är vad jag förstår upp till varje kommun eller vårdgivare att bestämma. Var det inte de allra äldsta man skullle skydda särskilt? Lärde de sig ingenting i våras?Snigla skrev:
@b8q visst svarade aldrig @Ulltand dig ?Nissens skrev:
Han är ett troll som aldrig bemöter sådant som visar att han har fel. Inte lätt att förstå vad som driver honom, någon slags besatthet mot Sverige och Svenska myndigheter verkar det vara. Men jag har ingen läkarlegitimation så det är mest spekulationer från min sida.
Det gjorde de tydligen, för det är mer regler för dem nu.. än i våras. Jag kan inte uttala mig för hur alla kommuner har det dock. Sedan verkar det skilja på boenden och hemtjänst osv.H Hellenbol skrev:Bra att det finns i ditt område, men tycker det är bedrövligt att det inte finns ett allmänt påbud om detta att det ska användas munskydd vid kroppsnära vård inom äldrevården. Det är vad jag förstår upp till varje kommun eller vårdgivare att bestämma. Var det inte de allra äldsta man skullle skydda särskilt? Lärde de sig ingenting i våras?
Har flera bekanta som jobbar inom vården och de har inte haft munskydd (har dock inte förhört mig om senaste veckan, kan ha ändrats där med) som ”standard”, utan visir. MEN när de haft nära kontakt, eller personen varit sjuk, som de jobbade med, då hade de alltid munskydd (när de tex gav ögondroppar, mediciner osv)
När jag var till läkaren i somras hade de heller inga munskydd, men visir och övrig skyddsutrustning. Man fick inte gå in på vårdcentralen ens.. de hade barack utanför som de sanerade mellan varje patient.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Kommer ni ihåg att det för flera månader sen skrevs om det var så att olika blodgrupper riskerar att bli olika svårt sjuka?
En kanadensisk studie har kommit fram till A, B och AB riskerar att bli allvarligare sjuka än 0, liksom Rh-positiv jämfört med Rh-negativ samt att det är skillnad på att bli sjuk över huvud taget på samma sätt. Men skillnaden är rätt liten där det för blodgrupp 0 innebär knappt 0,9 av risken för de andra samt för Rh-negative 0,8 av risken för Rh-positiv.
Rapport: https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-4511
En kanadensisk studie har kommit fram till A, B och AB riskerar att bli allvarligare sjuka än 0, liksom Rh-positiv jämfört med Rh-negativ samt att det är skillnad på att bli sjuk över huvud taget på samma sätt. Men skillnaden är rätt liten där det för blodgrupp 0 innebär knappt 0,9 av risken för de andra samt för Rh-negative 0,8 av risken för Rh-positiv.
Artikel: https://www.ctvnews.ca/health/coron...r-risk-of-developing-covid-19-study-1.5201743
Rapport: https://www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-4511