Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Jag efterlyser bra tips.
Kanske lär jag mig något nytt.

Om jag behöver skjutsa en anhörig som troligen har covid till provtagning eller vård?
Personen bedömer sig själv inte lämplig att att köra bilen själv, feber och värk mm.
Jag har egen bil att använda.

Hur bör jag skydda mig för att inte råka bli smittad jag också?
Inte alls, social distans räcker i bilen eller vad ska man göra?
Vanlig volvo personbil.

Jag tror jag vet men är givetvis öppen för att bli bättre.
Du får bogsera bilen med patienten i.

Edit: Eller dolly då patienten inte själv ville köra.
MC med sidovagn är ett alternativ. :D

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag är förvånad att DN skriver en sådan tramsartikel. Biverkningarna är övergående och inte särskilt allvarliga. Lite tillfälligt högt blodsocker och ont i magen klarar de flesta.
Det är verkligen inte tramsigt. Har man redan lever- eller njurskador kan det vara väldigt olämpligt att öka på dem, det kan t.ex. leda till att man börjar behöva dialys. Likaså är det väldigt olämpligt med högt blodsocker om man har diabetes eftersom det kan leda till skador.

Att ha kunskap om biverkningar är bra och nyttigt. I detta fall så innebär det ju att det är viktigt att berätta på sjukhuset om man redan har lever- eller njurproblem. Det är ju inte utan anledning som en massa biverkningar står uppräknade på bipacksedlarna som medföljer alla mediciner.

Det är också viktigt att ingen tror att bara för att det finns mediciner så gör det inget om man blir allvarligt sjuk och behöver sjukhusvård.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
J
H Hank_Ö skrev:
Alltså tycker du inte att avstånd fungerar. Synd.
Vad jag tycker spelar inte så stor roll som tur är. Jag har ett helt annat jobb än du har herr epidemiolog. Jag är rätt nöjd ändå faktiskt. Detta klarar vi utan alltför hårda restriktioner. Hade jag trott att avstånd inte fungerar så hade jag haft oerhört fel, och det ligger inte i min natur. Ni som är lite skraja får använda M-ordet hur mycket ni vill. Kör på, det är ändå ett fritt land, trots allt ni vill göra med det.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS
H Hank_Ö skrev:
Vi har ju haft rekommendationen om att hålla avstånd ganska länge nu.
Vad tycker du själv, har smittspridningen försvunnit ur samhället?
Det verkar vara rätt likartat de länder som har haft krav på munskydd (och avstånd) ganska länge.
Så tycker du att det har hjälpt?

G gaidin skrev:
Ja, det skulle jag göra om det var det som var andemeningen i det dom sade. Om citatet är korrekt och korrekt översatt skulle min gissning annars vara att det tagits ur sitt sammanhang. T ex så använder vi ju munskydd i Sverige, där vi vet att det fungerar och är i rätt sammanhang, så som ditt citat säger så det motsäger ju inget i det vi redan gör.

Det jag själv har sett dem kommentera har varit i stil med "Vi rekommenderar Sverige att överväga munskydd", vilket ju FHM ständigt gör, de säger ju att de följer kunskapsutvecklingen inom området och anpassar sig efter den men att de ännu inte sett någon forskning som visar på att munskydd skulle dämpa den drivande smittan.
Men andemeningen är ju en tolkningsfråga.

Om de säger: "Vår officiella hållning är att det fungerar.", "Vi rekommenderar att ni överväger att göra detta."

Tolkar vissa att andemeningen är att de tycker att det vore smart om Sverige gjorde så. Vissa skulle nog påstå att andemeningen är en uppmaning.

Andra tolkar det som att andemeningen är något helt annat. Vem har tolkningsföreträde här?
https://www.who.int/publications/m/...ress-conference-transcript---16-november-2020

BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar vara rätt likartat de länder som har haft krav på munskydd (och avstånd) ganska länge.
Så tycker du att det har hjälpt?
Jag tycker det är lätt att dra irrelevanta slutsatser om man jämför två länder på bara en parameter.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag efterlyser bra tips.
Kanske lär jag mig något nytt.

Om jag behöver skjutsa en anhörig som troligen har covid till provtagning eller vård?
Personen bedömer sig själv inte lämplig att att köra bilen själv, feber och värk mm.
Jag har egen bil att använda.

Hur bör jag skydda mig för att inte råka bli smittad jag också?
Inte alls, social distans räcker i bilen eller vad ska man göra?
Vanlig volvo personbil.

Jag tror jag vet men är givetvis öppen för att bli bättre.
Har du en anhörig som behöver vård ska du förstås ringa 112, eller om det inte är så brådskande 1177, och de kommer att skicka en ambulans med personal som är väl kunniga i hur de skyddar sig och andra.

Att skjutsa någon till provtagning är aldrig lämpligt om det inte är så att man redan med all säkerhet har blivit smittad. Sen om det är aktuellt där du bor beror ju på hur det hanteras i din region. Här i Stockholmsområdet kommer provtagningskitet med taxi hem till dig på förmiddagen och sen kommer de tillbaks och hämtar det på eftermiddagen. I Skåne hämtar en frisk person kitet på ett apotek, överlämnar det till den sjuke på ett smittsäkert sätt, hämtar det sen och tar det tillbaks till apoteket (enligt beskrivning av en i Skåne).

H Hank_Ö skrev:

Om de säger: "Vår officiella hållning är att det fungerar.", "Vi rekommenderar att ni överväger att göra detta."

Tolkar vissa att andemeningen är att de tycker att det vore smart om Sverige gjorde så. Vissa skulle nog påstå att andemeningen är en uppmaning.

Andra tolkar det som att andemeningen är något helt annat. Vem har tolkningsföreträde här?
[länk]
Det jag ser är att de i samband med en kommentar är att deras egna rekommendationer är att bära mask där man inte kan hålla avstånd.

Lite längre ner upprepar de det jag sade innan att alla länder bör överväga rekommendationerna, vilket ju som sagt FHM ständigt gör.
FHM har inte heller motsatt sig WHOs rekommendation om att bära mask där man inte kan hålla avstånd. FHM lägger däremot mer vikt vid avståndet och rekommenderar helt enkelt att man inte skall utsätta sig för sådana situationer, vilket då borde vara en starkare restriktion än den WHO rekommenderar.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
H Hank_Ö skrev:
Jag tycker det är lätt att dra irrelevanta slutsatser om man jämför två länder på bara en parameter.
Och du drar slutsatser om avstånd bara utifrån ett land (Sverige)?
Eller hur ska man tolka detta som du skrev?
H Hank_Ö skrev:
Vi har ju haft rekommendationen om att hålla avstånd ganska länge nu.
Vad tycker du själv, har smittspridningen försvunnit ur samhället?
Är du väl insatt i den danska studien som kom nyligen ang. munskydd?
Vet du om att norska motsvarigheten till FHM sa att de inte vet om munskydd hjälper när allmänheten har dem så vi inför det som ett experiment?

Nissens
H Hank_Ö skrev:

[länk]
De som tolkar det som en uppmaning är helt fel ute. Det är en feltolkning helt enkelt.
De rekommenderar att använda mask där man inte kan hålla avstånd. Det är ju vad FHM säger också, men de förordar att hålla avstånd mer.
Att kalla det här för ”uppmaningar” är att förvanska fakta, det finns inga som helst uppmaningar från WHO i detta. De har inte heller möjlighet att uppmana länder till något.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
De som tolkar det som en uppmaning är helt fel ute. Det är en feltolkning helt enkelt.
De rekommenderar att använda mask där man inte kan hålla avstånd. Det är ju vad FHM säger också, men de förordar att hålla avstånd mer.
Att kalla det här för ”uppmaningar” är att förvanska fakta, det finns inga som helst uppmaningar från WHO i detta. De har inte heller möjlighet att uppmana länder till något.
Apropå det hittepå Staffan nämnde. Rekommendation betyder rekomendation. Ulltand och Hank måste vara släkt.

• Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
H Hank_Ö skrev:
Jag betackar mig dina pekpinnar Dan Johansson.
Nissen har skrivit ganska många inlägg om det senaste dygnet. Så jag svarar på ett av hans inlägg i syfte att avsluta en rad felaktiga påståenden.
Du har gjort dig skyldig till samma sak när du svarar på mitt inlägg.
Det har ju visat sig i tråden att det är du själv som gått ut med felaktiga påståenden, så lite ödmjukhet från din sida hade varit klädsamt. :)

Nissens Nissens skrev:
Du är helt fel ute.
Deras rekommendationer är till myndigheter i länder, om verktyg att använda.
Det är inte samma sak som FHMs rekommendationer till privatpersoner om hur de ska agera.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är rätt tomt i stora delar av Stockholms kollektivtrafik, inte lika tomt som under vårpaniken men heller inte fullsatt på något sätt. Undantag finns säkert.
Kan vara olika meningar om det (har själv inte åkt kommunalt på länge så jag vet inte),
Personer i kö vid bussdörr, en håller ett gult paraply, indikerar trängsel i kollektivtrafik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nissens
H Hank_Ö skrev:
Du är helt fel ute.
Deras rekommendationer är till myndigheter i länder, om verktyg att använda.
Det är inte samma sak som FHMs rekommendationer till privatpersoner om hur de ska agera.
Du kan ju tolka det på ditt egna sätt. WHO har inte befogenheter att uppmana länder/myndigheter till någonting, de kan bara rekommendera saker, vilket de också gjort i detta fallet. FHM:s rekommendationer i sin tur motsäger inte dessa. Att ”inte motsäga” och att ”vara samma” är inte samma sak heller. Jag tror det finns en brist på språkförståelse här någonstans. ;)

Så, att du tror att WHO har överskridit sina befogenheter är helt uppåt väggarna. Du borde själv reflektera lite över det kan man tycka...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.