2 356 694 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag blir nyfiken på ditt påstående att det var ett uttalande WHO gjorde ”specifikt angående Sverige” eftersom Tegnell tydligt dementerade just detta.H Hank_Ö skrev:
Har du en länk på WHO:s hemsida där detta tydligt framgår att det var ”specifikt angående Sverige”?
Inte säkert om du redan är mycket sjuk. Nyttan av en behandling måste alltid vägas mot risken och kostnaden. För Remdesivir verkar det vara negativt.Marlen Eskilsson skrev:
Jag efterlyser bra tips.
Kanske lär jag mig något nytt.
Om jag behöver skjutsa en anhörig som troligen har covid till provtagning eller vård?
Personen bedömer sig själv inte lämplig att att köra bilen själv, feber och värk mm.
Jag har egen bil att använda.
Hur bör jag skydda mig för att inte råka bli smittad jag också?
Inte alls, social distans räcker i bilen eller vad ska man göra?
Vanlig volvo personbil.
Jag tror jag vet men är givetvis öppen för att bli bättre.
Om jag behöver skjutsa en anhörig som troligen har covid till provtagning eller vård?
Personen bedömer sig själv inte lämplig att att köra bilen själv, feber och värk mm.
Vanlig volvo personbil.
Sjukvården vet hur man hanterar och använder mask, det går inte att jämföra med allmänhetens användning. Det borde du veta. Och visst går det utmärkt att hålla avstånd. Det trickigaste är i situationer där inte ens maskanvändarna använder mask. När man umgås med nära o kära, och vid måltider o liknande. Det är där riskerna är störst, och där som inte ens maskanvändarna använder mask.optimum skrev:
Hålla avstånd är ett av verktygen.
I vissa situationer går det inte att hålla tillräckligt avstånd. Det vet du så sluta dribbla med det.
Vore mask värdelös skulle sjukvården inte använda den.
Vet du vilket avstånd FHM anger som avstånd till andra både inomhus och utomhus?
Googla inte på det utan svara direkt.
(ska nog ses som ett minsta avstånd)
Ärligt svar nu.
Du får följande alternativ
0,5 m
0,7 m
1 m
1,5 m
2 m
2,5 m
3 m
Jag bryr mig inte om vilket avstånd FHM sagt, jag håller 2 meters avstånd på allmänna platser, och det går alldeles utmärkt oavsett vad du tror. Så, även om mask hade gjort någon skillnad, så spelar den inte någon roll om man håller avstånd. Så enkelt är det.
Så använd du din mask så mår du bra, så håller jag avstånd så mår jag också bra.
Ta du på dig masken så är du skyddad.optimum skrev:
Jag efterlyser bra tips.
Vanlig volvo personbil.
Om Dan_Johansson tillåter att jag postar den igen så ska jag göra det.tusenett skrev:
Det är ju tydligen lite känsligt det här med att ta upp något som diskuterats förr. Det finns några skribenter som följt alla trådens 31000 inlägg och gör nedslag på personer som nämner munskydd i positiv bemärkelse.
WHO uppmanar aldrig länder på det viset, så någon har förvanskat fakta.H Hank_Ö skrev:
Jo jag håller med dig i det du skriver helt klart.H Hank_Ö skrev:Onödigt? Det beror på vad man väger in, om man ska göra det lite mindre svart-vitt.
Om personen är fullt frisk och 100% utan virus i luftvägar och lungor, så kommer munskydd varken göra för eller till. Det kan ju inte tillverka virus i skyddet. Så spridning i det tillfället, nej, ingen effekt.
Det problematiska är ju att veta att det är så. Särskilt ett butiksbiträde som då antagligen i sin roll träffar folk varje dag. Vem kan garantera att de inte utsattes för 1,2,3-14 dagar tillbaka i tiden och det är på väg att bryta ut?
Den andra aspekten är vad det signalerar till andra. Exempelvis att företaget tar sitt ansvar för att minska spridningen. Att de tänker på hygienen. Och att det kanske avdramatiserar användning av munskydd för andra som själva upplever det som fånigt.
Sekundäreffekten är ett positivt bidrag, det är min åsikt.
Sedan finns det ju andra som drar helt andra slutsatser, så klart. Som att man då inte behöver hålla avstånd, eller att bäraren definitivt är smittad, men jag tror bättre om den stora massan.
Så sammanfattat tycker inte jag att det är onödigt. Jag tycker att det är ansvarstagande.
Men det var mest en hypotetisk fråga.
Sen tror jag att dom jag känner som använder munskydd gör det för att skydda sig själva och dom använder munskydden jag frågade om
Jag noterar att du vägrar citera min direkta fråga till dig. Insinuerar du att det citat jag skrev från WHO är förvanskat eller påhittat?Nissens skrev:
Jag vet inte om du trollar eller märker ord. Om de säger "Vi rekommenderar att", är inte det en uppmaning?
Exempelvis "Vi rekommenderar att alla länder med bred samhällsspridning ska överväga munskydd ..."
Precis, det är en rekommendation, en uppmaning är något helt annat.H Hank_Ö skrev:Jag noterar att du vägrar citera min direkta fråga till dig. Insinuerar du att det citat jag skrev från WHO är förvanskat eller påhittat?
Jag vet inte om du trollar eller märker ord. Om de säger "Vi rekommenderar att", är inte det en uppmaning?
Exempelvis "Vi rekommenderar att alla länder med bred samhällsspridning ska överväga munskydd ..."
”We want Sweden to” eller ”We expect Sweden to” hade varit en uppmaning.
Det är fantastiskt stor skillnad på att rekommendera och att uppmana. Det är inte ordmärkeri, det är fakta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Nu skrev ju optimum att man skulle tvätta ansiktet innan man tar på munskyddet. Anser du att det inte behövs eller desinficerar du ansiktet?Staffan2000 skrev:
Jag skulle nog ha väldigt svårt att göra det med tanke på hur illa det luktar under lång tid.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Det var du som skrev att man ska tvätta ansiktet innan man tar på munskyddet, inte jag. Jag antog att det du skrev gällde alltid och inte bara under vissa omständigheter eftersom du inte skrev något om villkor.optimum skrev:
Jag kan förklara lite mer.
Vi diskuterar coronavirus.
Om man har fått virus i ansiktet och skulle behöva tvätta ansiktet före man tar på sig munskydd, ja då har man nog tänkt på det för sent.
Däremot om man går ensam utomhus men tagit i dörrhandtag mm så kan man sprita händerna före man tar upp och på sig sitt munskydd.
Så enkelt det var att lösa det problemet.
Men Birgit, den kompetensnivå du visar i denna tråden förstår jag inte varför du ställde den frågan alls.
Vad var ditt verkliga syfte?
Ska jag tolka det som att du uttryckte dig fel förut och inte menade att man alltid ska tvätta ansiktet innan man tar på munskyddet?
Ja, det skulle jag göra om det var det som var andemeningen i det dom sade. Om citatet är korrekt och korrekt översatt skulle min gissning annars vara att det tagits ur sitt sammanhang. T ex så använder vi ju munskydd i Sverige, där vi vet att det fungerar och är i rätt sammanhang, så som ditt citat säger så det motsäger ju inget i det vi redan gör.H Hank_Ö skrev:
Det jag själv har sett dem kommentera har varit i stil med "Vi rekommenderar Sverige att överväga munskydd", vilket ju FHM ständigt gör, de säger ju att de följer kunskapsutvecklingen inom området och anpassar sig efter den men att de ännu inte sett någon forskning som visar på att munskydd skulle dämpa den drivande smittan.