Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H Hank_Ö skrev:
Jag tycker det är du som är väldigt tunn när det gäller fakta, och skjuter vilt på andra.

Menar du att det är ett falskt påstående att WHO, specifikt angående Sverige, sagt att "munskydd fungerar, särskilt i vissa situationer och att det är en bra åtgärd i kombination med andra åtgärder".

Ja eller Nej? Sant eller falskt?
Det skulle jag definitivt säga är ett falskt påstående, var har du hittat det?
Men att det fungerar under vissa förutsättningar är det väl ingen som ifrågasatt?

Att däremot tro att munskydd skulle påverka det som driver smittan är däremot ganska naivt, visst kan det fungera men de exempel som finns där man rekommenderar munskydd har ju resultatet inte ens varit mätbart. Är det då så viktigt och varför?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju så att på en del ställen i världen är det munskyddstvång i affärer (men inte på gatan utanför) så då kan ju du berätta hur det är tänkt att folk ska tvätta händer och ansikte utanför affären.
Jag kan förklara lite mer.

Vi diskuterar coronavirus.
Om man har fått virus i ansiktet och skulle behöva tvätta ansiktet före man tar på sig munskydd, ja då har man nog tänkt på det för sent.

Däremot om man går ensam utomhus men tagit i dörrhandtag mm så kan man sprita händerna före man tar upp och på sig sitt munskydd.

Så enkelt det var att lösa det problemet.
Men Birgit, den kompetensnivå du visar i denna tråden förstår jag inte varför du ställde den frågan alls.
Vad var ditt verkliga syfte?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Jag tycker det är du som är väldigt tunn när det gäller fakta, och skjuter vilt på andra.

Menar du att det är ett falskt påstående att WHO, specifikt angående Sverige, sagt att "munskydd fungerar, särskilt i vissa situationer och att det är en bra åtgärd i kombination med andra åtgärder".

Ja eller Nej? Sant eller falskt?
Alltså, om man fick tio spänn för varje gång en "nygammal" tråddeltagare kom tillbaka och berättar allt man behöver veta om munskydd.

Ja, du har citerat korrekt. Betyder det att WHO uppmanade Sverige att inför masktvång? Nej. Jag har sett sekvensen du refererar till, och det var uppenbart att WHO inte ville värdera vårt val.

Läs gärna tillbaka någon vecka eller två i tråden, så kommer du se att det här redan är avhandlat, typ 20 gånger. Munskydd bidrar till en minskning av smittspridning, om de används rätt. Är den minskningen såpass stor att den är ekonomiskt försvarbar att tvinga fram, troligen inte.

• Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Då är det ganska onödigt för en fullt frisk att använda ett sånt om man tex är butiksbiträde eller när man handlar?
Jag vet att man kan smitta utan symptom.
Onödigt? Det beror på vad man väger in, om man ska göra det lite mindre svart-vitt.

Om personen är fullt frisk och 100% utan virus i luftvägar och lungor, så kommer munskydd varken göra för eller till. Det kan ju inte tillverka virus i skyddet. Så spridning i det tillfället, nej, ingen effekt.
Det problematiska är ju att veta att det är så. Särskilt ett butiksbiträde som då antagligen i sin roll träffar folk varje dag. Vem kan garantera att de inte utsattes för 1,2,3-14 dagar tillbaka i tiden och det är på väg att bryta ut?

Den andra aspekten är vad det signalerar till andra. Exempelvis att företaget tar sitt ansvar för att minska spridningen. Att de tänker på hygienen. Och att det kanske avdramatiserar användning av munskydd för andra som själva upplever det som fånigt.
Sekundäreffekten är ett positivt bidrag, det är min åsikt.
Sedan finns det ju andra som drar helt andra slutsatser, så klart. Som att man då inte behöver hålla avstånd, eller att bäraren definitivt är smittad, men jag tror bättre om den stora massan.

Så sammanfattat tycker inte jag att det är onödigt. Jag tycker att det är ansvarstagande.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Alltså, om man fick tio spänn för varje gång en "nygammal" tråddeltagare kom tillbaka och berättar allt man behöver veta om munskydd.

Ja, du har citerat korrekt. Betyder det att WHO uppmanade Sverige att inför masktvång? Nej. Jag har sett sekvensen du refererar till, och det var uppenbart att WHO inte ville värdera vårt val.

Läs gärna tillbaka någon vecka eller två i tråden, så kommer du se att det här redan är avhandlat, typ 20 gånger. Munskydd bidrar till en minskning av smittspridning, om de används rätt. Är den minskningen såpass stor att den är ekonomiskt försvarbar att tvinga fram, troligen inte.
Jag betackar mig dina pekpinnar Dan Johansson.
Nissen har skrivit ganska många inlägg om det senaste dygnet. Så jag svarar på ett av hans inlägg i syfte att avsluta en rad felaktiga påståenden.
Du har gjort dig skyldig till samma sak när du svarar på mitt inlägg.

D
Snigla Snigla skrev:
En intressant (för mig) fråga.. om alla andra gick omkring med munskydd, men inte du.. skulle DET kännas fånigt? :thinking:
Kanske som att cykla i Lund, utan hjälm?

• Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det skulle jag definitivt säga är ett falskt påstående, var har du hittat det?
Men att det fungerar under vissa förutsättningar är det väl ingen som ifrågasatt?

Att däremot tro att munskydd skulle påverka det som driver smittan är däremot ganska naivt, visst kan det fungera men de exempel som finns där man rekommenderar munskydd har ju resultatet inte ens varit mätbart. Är det då så viktigt och varför?
Jag har hittat det på WHO's hemsida. Både i text och i video.
Du var väldigt tvärsäker i ditt påstående. Skulle du ändra dig av text och video?

Nissens
optimum optimum skrev:
Jag tror fler hade använt verktyget munskydd om det funnits med bland råden.

För vi vill väll minska smittspridningen. Allt annat är konspiratoriskt.
För att minska smittspridningen är det ju bara att hålla avstånd. Mask gör varken till eller från I PRAKTIKEN. Det är därför debatten är helt meningslös. Hade du verkligen velat minska spridningen så hade du fokuserat på att hålla avstånd. Det fungerar, kostar inget och är superenkelt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Jag betackar mig dina pekpinnar Dan Johansson.
Nissen har skrivit ganska många inlägg om det senaste dygnet. Så jag svarar på ett av hans inlägg i syfte att avsluta en rad felaktiga påståenden.
Du har gjort dig skyldig till samma sak när du svarar på mitt inlägg.
Att betacka mig för dina pekpinnar Hank_Ö, och svarar för att avsluta en rad felaktiga påståenden? Ja, det stämmer.

J
H Hank_Ö skrev:
Onödigt? Det beror på vad man väger in, om man ska göra det lite mindre svart-vitt.

Om personen är fullt frisk och 100% utan virus i luftvägar och lungor, så kommer munskydd varken göra för eller till. Det kan ju inte tillverka virus i skyddet. Så spridning i det tillfället, nej, ingen effekt.
Det problematiska är ju att veta att det är så. Särskilt ett butiksbiträde som då antagligen i sin roll träffar folk varje dag. Vem kan garantera att de inte utsattes för 1,2,3-14 dagar tillbaka i tiden och det är på väg att bryta ut?

Den andra aspekten är vad det signalerar till andra. Exempelvis att företaget tar sitt ansvar för att minska spridningen. Att de tänker på hygienen. Och att det kanske avdramatiserar användning av munskydd för andra som själva upplever det som fånigt.
Sekundäreffekten är ett positivt bidrag, det är min åsikt.
Sedan finns det ju andra som drar helt andra slutsatser, så klart. Som att man då inte behöver hålla avstånd, eller att bäraren definitivt är smittad, men jag tror bättre om den stora massan.

Så sammanfattat tycker inte jag att det är onödigt. Jag tycker att det är ansvarstagande.
Vet inte om det är nämnt i tråden tidigare men avstånd, funkar det?

• Haha
blackarrow
  • Laddar…
Staffans2000
J Jocke Best skrev:
Det är ju det där med avstånden. Till en början med. Hur långt är ett säkert avstånd?
Kan man lita på andra?

7:an nästa!

Staffan

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det irriterar mig lite, när folk häver ur sig uppenbara påhitt och samtidigt påstår att det är sanningar.
Tänk, där är vi väldigt överens!

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
För att minska smittspridningen är det ju bara att hålla avstånd. Mask gör varken till eller från I PRAKTIKEN. Det är därför debatten är helt meningslös. Hade du verkligen velat minska spridningen så hade du fokuserat på att hålla avstånd. Det fungerar, kostar inget och är superenkelt.
Hålla avstånd är ett av verktygen.
I vissa situationer går det inte att hålla tillräckligt avstånd. Det vet du så sluta dribbla med det.
Vore mask värdelös skulle sjukvården inte använda den.

Vet du vilket avstånd FHM anger som avstånd till andra både inomhus och utomhus?
Googla inte på det utan svara direkt.
(ska nog ses som ett minsta avstånd)

Ärligt svar nu.

Du får följande alternativ
0,5 m
0,7 m
1 m
1,5 m
2 m
2,5 m
3 m

D
Hade jag varit i riskgrupp och vetat att jag skulle utsätta mig för hög risk så hade jag nog haft munskydd men då en sort som skyddar mig.

Det omvända, att alla, vare sig de smittar eller ej, där en stor andel dessutom kommer att fela i bärandet, ska ta på sig ett, känns som att gå över ån efter vatten. Jag vill inte leta men säg att 1% därute sprider smitta (och då vid längre kontakter) och kanske (jag vet att det är omtvistat så jag lägger mig lågt) 75% skulle använda det felaktigt/farligt, då blir ju effekten väldigt låg, kanske försumbar? Effekten skulle då bli ngt i stil med 1% x 25% x 10% (10% är möten som uppfyller kraven för att smitta)

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Vi har ju haft rekommendationen om att hålla avstånd ganska länge nu.
Vad tycker du själv, har smittspridningen försvunnit ur samhället?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.