Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
H Hank_Ö skrev:
Skulle du kunna tänka dig att vara lite obekväm om det räddar någons liv?
Kanske till och med en släkting eller vän till dig?

Det är ju ganska mycket annat vi avstår från i år.
Vissa tvingas in i konkurs pga restriktioner. mm
Eftersom influensan dödar ganska många varje år så borde väl alla ha munskydd varje år under influensasäsongen och inte bara pga Covid?

Det borde ha införts för många år sedan i så fall.

• Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
T
H Hank_Ö skrev:
Ska vi använda den här tråden för hyllning av FHM endast kanske? Är det tillräckligt renodlat för dig?
Hur många rena hyllningar av FHM och Tegnell har du sett i den här tråden?

• Gilla
Tabors39 och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Nja, det påstods ju nyss här att WHO med flera uppmanar Sverige att använda munskydd. Det är för det första inte sant, men det är lätt att tolka faktaförvanskarens vilja att alla i Sverige SKALL använda munskydd. Och det kan inte ske utan ”tvång”.
Tolka det hur du vill, men de som vill använder sannolikt redan mask. Det enklaste är att hålla avstånd om man vill undvika smitta. Ibland är det enklaste den bästa lösningen..
"Därför säger jag till alla. De fungerar de fungerar". Uttalande från VHO i radions morgonnyheter för ett tag sedan. Så, är inte det en uppmaning?

Nu larvar du dig igen med dina 99%. Om jag inte minns fel, erkännde du till slut i förra vändan att det talet var något du själv hittat på, men likväl kommer du dragande med samma våta dröm en gång till. Ge dig!

Staffan

H Hank_Ö skrev:
Inte bäraren, men omgivningen. Används de helt korrekt så skyddar de väldigt väl (därav att sjukvården har använt dem under en väldigt, väldigt lång tid).
Används de inte väl så skyddar de inte 100%, men även efter ett tag så minskar det kraftigt avståndet som droppar sprutar vid hostning eller nysning. Det finns många tester av det, flera filmer på youtube där de visualiserar skillnaden, för den som är intresserad.

Med andra ord, långt ifrån 100%, men med väldigt goda (och intuitiva) skäl för att det skulle kunna göra någon skillnad.
Just nu behöver vi fler sätt att minska spridningen. För det borde vara totalt uppenbart för alla att inte en enda av de åtgärder vi tagit är hundraprocentig, spridningen är stor och påtaglig.
Anledningen till att många vill att det ska vara ett allmänt råd eller krav, är att man inte vet vilka som är sjuka, och om alla hade det skulle det åtminstone minska risken för att just de smittar andra.
Att endast de som är oroliga för att bli smittade själva ska gå runt med munskydd är tyvärr verkningslöst.
Då är det ganska onödigt för en fullt frisk att använda ett sånt om man tex är butiksbiträde eller när man handlar?
Jag vet att man kan smitta utan symptom.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
T tanaris skrev:
Hur många rena hyllningar av FHM och Tegnell har du sett i den här tråden?
Många. Och alla av samma lilla tappra skara. Hyllningarna yttrar sig i förlöjliganden, hittepåfakta och uppenbara vantolkningar av FHM:kritiska inlägg. Om inte ämnet vore så allvarligt, vore er trofasthet, rent gullig.

Staffan

• Haha
Hank_Ö
  • Laddar…
Fairlane
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu larvar du dig igen med dina 99%. Om jag inte minns fel, erkännde du till slut i förra vändan att det talet var något du själv hittat på, men likväl kommer du dragande med samma våta dröm en gång till. Ge dig!
Jag tolkar och tolkade siffran 99% som att skribenten, liksom jag, uppfattar det som att en väldigt stor majoritet av de som använder munskydd gör det felaktigt, inte att det var en exakt siffra.
Ungefär som när man säger att 99% av svenska bilister inte kan högerregeln. Man är nog medveten om att de flesta kan regeln, men man menar helt enkelt att en ytterst liten andel kör efter den.
Eller när man säger att 99% av alla tyska premiumbilar saknar blinkers... (Där vet man ju att det inte är 99% utan 100%, men man håller öppet för att man kanske missat någon. ;))

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
nino nino skrev:
Jag vet att man kan smitta utan symptom.
Bingo!

Staffan

• Älska
Hank_Ö
  • Laddar…
J
H Hank_Ö skrev:
Ska vi använda den här tråden för hyllning av FHM endast kanske? Är det tillräckligt renodlat för dig?
Nej det hade varit tråkigt. Det finns att gnälla på. Jag tycker man gett dom för lite makt till exempel.

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ju så att på en del ställen i världen är det munskyddstvång i affärer (men inte på gatan utanför) så då kan ju du berätta hur det är tänkt att folk ska tvätta händer och ansikte utanför affären.
Det gäller att se möjligheter och inte bara problem.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Precis. Numera har jag två stycken med mig. Så det gäller att inte ta fel.

Staffan
Du får öka procenten så gör det inget om du tar fel. :p

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
Nissens Nissens skrev:
Nja, det påstods ju nyss här att WHO med flera uppmanar Sverige att använda munskydd. Det är för det första inte sant, men det är lätt att tolka faktaförvanskarens vilja att alla i Sverige SKALL använda munskydd. Och det kan inte ske utan ”tvång”.
Tolka det hur du vill, men de som vill använder sannolikt redan mask. Det enklaste är att hålla avstånd om man vill undvika smitta. Ibland är det enklaste den bästa lösningen..
Jag tror fler hade använt verktyget munskydd om det funnits med bland råden.

För vi vill väll minska smittspridningen. Allt annat är konspiratoriskt.

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
T
Många. Och alla av samma lilla tappra skara. Hyllningarna yttrar sig i förlöjliganden, hittepåfakta och uppenbara vantolkningar av FHM:kritiska inlägg. Om inte ämnet vore så allvarligt, vore er trofasthet, rent gullig.

Staffan
Om vi rent hypotetiskt antar att du har rätt, så definierar du då alltså hyllningar som "förlöjliganden, hittepåfakta och uppenbara vantolkningar av förlöjliganden, hittepåfakta och uppenbara vantolkningar".

Lite märklig definition i så fall, men bra att veta.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tolkar och tolkade siffran 99% som att skribenten, liksom jag, uppfattar det som att en väldigt stor majoritet av de som använder munskydd gör det felaktigt, inte att det var en exakt siffra.
Ungefär som när man säger att 99% av svenska bilister inte kan högerregeln. Man är nog medveten om att de flesta kan regeln, men man menar helt enkelt att en ytterst liten andel kör efter den.
Eller när man säger att 99% av alla tyska premiumbilar saknar blinkers... (Där vet man ju att det inte är 99% utan 100%, men man håller öppet för att man kanske missat någon. ;))
Så kan det naturligtvis vara. Men då uttrycker han sig märkligt, när han förstärker med "det är fakta", "vi vet" eller liknande. Det irriterar mig lite, när folk häver ur sig uppenbara påhitt och samtidigt påstår att det är sanningar. Om nissen egentligen menar att hans högst personliga uppfattning är att flertalet inte bär mask rätt, uttrycker han sig väldigt märkligt.

Staffan

BirgitS BirgitS skrev:
DN har en genomgång av vilka biverkningar som remdesivir och kortisonpreparat som dexametason kan ge. Båda två används på sjukhusen för behandling av Covid-patie
[länk]

Remdesivirs allvarligare biverkningar är skador på lever (hos 10 %) och njurar samt lungsvikt. Sen finns det ju lindrigare också som illamående, huvudvärk och hudutslag. Det är nog bra att det bara är ett litet antal patienter som behandlas med det (40 st på Karolinska under hösten).

Dexametason, som ges till betydligt fler, kan ge upphov till höga blodsockervärden, så diabetespatienter behöver mer insulin, magsår och hål på tarmen. Psykiska problem är också relativt vanliga, patienterna blir oroliga, stirriga och/eller förvirrade.
Jag är förvånad att DN skriver en sådan tramsartikel. Biverkningarna är övergående och inte särskilt allvarliga. Lite tillfälligt högt blodsocker och ont i magen klarar de flesta.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ta av dig foliehatten så skall du se att det klarnar.
Fakta förändras inte bara för att du vill det. :)
Jag tycker det är du som är väldigt tunn när det gäller fakta, och skjuter vilt på andra.

Menar du att det är ett falskt påstående att WHO, specifikt angående Sverige, sagt att "munskydd fungerar, särskilt i vissa situationer och att det är en bra åtgärd i kombination med andra åtgärder".

Ja eller Nej? Sant eller falskt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.