2 356 547 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Jo, det skulle bli lite tråkigt att inte få kommentera intressanta nyheter. Men lite hårdare modererad så att inte samma evighets diskussioner upprepas gång på gång?BirgitS skrev:
Samtidigt finns det ju regler om att inga frågor är för dumma för att ställas på forumet, men det kan väl få fortsätta i denna tråden?
En slask-tråd dit man flyttar upprepningar och sidodiskussioner kunde också vara en variant. En snällare varian än att få sitt inlägg raderat som offtopick.
Vad är det som hindrar dig från att göra både och?R roke skrev:
Inte på alla ställen det går att flytta sig snabbt nog från andra som inte håller avståndet heller. Om "de andra" hade munskydd skulle det minska risken att du blir smittad.
Som sagt. För att jag tycker jag ser fånig ut och att jag hellre håller avstånd/ undviker/ är hemma. Det är väl okej?H Hank_Ö skrev:
Jag förstår din drivkraft och jag tycker gott du kan strunta i munskydd när du sitter hemma.R roke skrev:
Det är ju fortfarande inte en rekommendation, alltså helt frivilligt, väldigt få har det så varför ska jag säga till dig att det inte är ok?
Men låt mig vända på steken. Hypotetiskt, om jag har 15 vänner som alla har antikroppar. Då borde det väl vara ok att krogarna håller öppet för oss så att vi kan festa, dansa och svina till allmän beskådan. Det är väl ok?
Jag menar inte att det är exakt samma sak, men om man inte tror att man är en del av problemet, ska man då undantas från restriktioner som bara ska gälla för pöbeln?
Jag tycker att man ska göra det man kan, både för sig själv och för andra. Vissa saker är fysiska, andra psykologiska.
Ja. Det tycker jag är okej. Var och en gör ju som de själva tycker.H Hank_Ö skrev:Jag förstår din drivkraft och jag tycker gott du kan strunta i munskydd när du sitter hemma.
Det är ju fortfarande inte en rekommendation, alltså helt frivilligt, väldigt få har det så varför ska jag säga till dig att det inte är ok?
Men låt mig vända på steken. Hypotetiskt, om jag har 15 vänner som alla har antikroppar. Då borde det väl vara ok att krogarna håller öppet för oss så att vi kan festa, dansa och svina till allmän beskådan. Det är väl ok?
Nja, det påstods ju nyss här att WHO med flera uppmanar Sverige att använda munskydd. Det är för det första inte sant, men det är lätt att tolka faktaförvanskarens vilja att alla i Sverige SKALL använda munskydd. Och det kan inte ske utan ”tvång”.optimum skrev:
Det är väl inget tvång att ha det med i "verktygslådan" för att skydda sig.
Du hittar nog på att någon här har påstått att vi ska tvinga folk till att använda munskydd.
Social distans är nog det bästa verktyget och helst utomhus.
Inomhus finns det vissa som tvekar om hur viruset smittar och kanske borde munskydd behövas i högre grad även inomhus när flera delar samma rum.
Men kan man inte ha tillräcklig social distans är munskydd ett sätt att förstärka skyddet.
Sjukvården gör så och det kan även alla andra göra.
Munskydd är inget hokus pokus utan bara ett av verktygen för att skydda mot smitta.
När du säger att folk inte klarar av att hålla social distans raljerar du då flertalet sköter detta mycket bra.
De råd FHM ger ut är helt frivilliga och jag lever i tron att de flesta sköter detta mycket bra. De skulle med stor sannolikhet även kunna hantera munskydd bra vid behov.
Tolka det hur du vill, men de som vill använder sannolikt redan mask. Det enklaste är att hålla avstånd om man vill undvika smitta. Ibland är det enklaste den bästa lösningen..
https://cornucopia.cornubot.se/2020/11/oktober-2020-minst-dodliga-oktober-i.html?m=1
"År 2020 var alltså till och med oktober det näst minst dödliga året i svensk historia, sett till befolkningens storlek. Trots de tragiska dödsfallen med smitta av Covid-19, så var alltså det svåra influensaåret och värmeböljans 2018 ett dödligare år.
Tittar man bara på oktober månad så var månaden den minst dödliga oktober någonsin i förhållande till befolkningens storlek."
"År 2020 var alltså till och med oktober det näst minst dödliga året i svensk historia, sett till befolkningens storlek. Trots de tragiska dödsfallen med smitta av Covid-19, så var alltså det svåra influensaåret och värmeböljans 2018 ett dödligare år.
Tittar man bara på oktober månad så var månaden den minst dödliga oktober någonsin i förhållande till befolkningens storlek."