2 356 202 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Särskilt om det är så att de yngre vuxna får mer och värre biverkningar av vaccinet än de som är medelålders som i sin tur får mer och värre biverkningar än de som är ändå äldre. Så såg det ut enligt informationen som kom ut från en av vaccintillverkarna (troligen Pfizer) under förra veckan.T tanaris skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Nu är det ju så att på en del ställen i världen är det munskyddstvång i affärer (men inte på gatan utanför) så då kan ju du berätta hur det är tänkt att folk ska tvätta händer och ansikte utanför affären.optimum skrev:
Du driver med oss. Klart folk klarar av att hantera ett munskydd på lämpligt sätt men sedan finns det de som gör fel men det betyder inte att alla gör så.
För att hjälpa dig får du en länk så även du kan får bättre skydd med munskydd. Vi vill dig bara väl men frågan är om det är din inställning att hjälpa andra.
Här kort info om munskydd
[länk]
Jag har en positiv syn på folk och jag tror flertalet klarar detta väldigt bra.
Kort version av hantera munskydd som frugan som är utbildad i sådant lärt mig
Tvätta händerna och sedan ansiktet.
Ta sedan fram munskyddet ur förpackningen och sätt på det över mun och näsa.
Se till att det sitter bra och sluter tätt
Pilla inte på det om du rört något med händerna och är otvättad.
Släng den när du inte behöver det längre
Om man vill går det bra.
Enklare än att sätta på en kondom och det klarar de flesta.(ja kanske inte barn)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
DN har en genomgång av vilka biverkningar som remdesivir och kortisonpreparat som dexametason kan ge. Båda två används på sjukhusen för behandling av Covid-patie
https://www.dn.se/ekonomi/covidlakemedel-kan-ge-magsar-och-leverskador/
Remdesivirs allvarligare biverkningar är skador på lever (hos 10 %) och njurar samt lungsvikt. Sen finns det ju lindrigare också som illamående, huvudvärk och hudutslag. Det är nog bra att det bara är ett litet antal patienter som behandlas med det (40 st på Karolinska under hösten).
Dexametason, som ges till betydligt fler, kan ge upphov till höga blodsockervärden, så diabetespatienter behöver mer insulin, magsår och hål på tarmen. Psykiska problem är också relativt vanliga, patienterna blir oroliga, stirriga och/eller förvirrade.
https://www.dn.se/ekonomi/covidlakemedel-kan-ge-magsar-och-leverskador/
Remdesivirs allvarligare biverkningar är skador på lever (hos 10 %) och njurar samt lungsvikt. Sen finns det ju lindrigare också som illamående, huvudvärk och hudutslag. Det är nog bra att det bara är ett litet antal patienter som behandlas med det (40 st på Karolinska under hösten).
Dexametason, som ges till betydligt fler, kan ge upphov till höga blodsockervärden, så diabetespatienter behöver mer insulin, magsår och hål på tarmen. Psykiska problem är också relativt vanliga, patienterna blir oroliga, stirriga och/eller förvirrade.
Min nuvarande personliga inställning till munskydd är att jag hellre håller avstånd än att använda munskydd.
Tycker det skulle kännas fånigt att gå omkring med munskydd. Det räcker väl med att man inte längre kan hälsa och ta i hand som vanligt folk.
Vart är vi på väg?
Jag stannar nog hemma.
Tur att man bor som man bor.
Tycker det skulle kännas fånigt att gå omkring med munskydd. Det räcker väl med att man inte längre kan hälsa och ta i hand som vanligt folk.
Vart är vi på väg?
Jag stannar nog hemma.
Black Friday är nog inget problem här.. i usa kommer det vara värre! Sverige har ju, som vanligt, spätt på det hela.. vi har ju Black Week.. inte ”friday”.. så det är som en vanlig supereavecka .. (dvs det handlar inte om en dag då alla ”måste ut”).optimum skrev:
Bävar själv för julklappshandeln.. (och julmatshandeln) Det är en tid som svenskar har svårt att släppa... folk vill verkligen gå ut, titta på julskyltningar, ta och känna på blivande julklappar osv.
Trots att man eg kan handla allt idag på internet!
(därför jag trodde på smittökning till jul
En intressant (för mig) fråga.. om alla andra gick omkring med munskydd, men inte du.. skulle DET kännas fånigt?R roke skrev:Min nuvarande personliga inställning till munskydd är att jag hellre håller avstånd än att använda munskydd.
Vart är vi på väg?
Jag stannar nog hemma.
Är det dags att göra en ”Coronavirus, munskyddstråden” tråd.?
Inser att denna diskussion kommer att fortsätta i minst ett år till och engagerar många.
Tex räknade USA med ett år tills de fått vaccinerat tillräckligt många för att uppnå flockimmunitet genom vaccinering med vacciner som har 90-95% effektivitet.
Inser att denna diskussion kommer att fortsätta i minst ett år till och engagerar många.
Tex räknade USA med ett år tills de fått vaccinerat tillräckligt många för att uppnå flockimmunitet genom vaccinering med vacciner som har 90-95% effektivitet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Jag kan tänka ytterligare några trådar:blackarrow skrev:
Är det dags att göra en ”Coronavirus, munskyddstråden” tråd.?
Tråden för de som vill diskutera vad som borde ha gjorts i februari och mars.
Tråden för de som vill skriva om nyheter.
I den nya glädjeyran kan det vara värt att påpeka att Pfizer och Moderna söker Emergency usage ”licenser” i USA och att AstraZeneca ”ansöker” om Emergency usel listig” hos WHO för användning i resten av världen.
Vet inte riktigt hur det går ihop med tillgängligheten och start av vaccinering i Sverige? Det räcker ju inte med bara avtal om att få köpa!?
Och att AstraZeneca ska sälja vaccinet och licenser för tillverkning till självkostnadspris och inte bara till de som har råd att betala...
AstraZeneca will now immediately prepare regulatory submission of the data to authorities around the world that have a framework in place for conditional or early approval. The Company will seek an Emergency Use Listing from the World Health Organization for an accelerated pathway to vaccine availability in low-income countries. In parallel, the full analysis of the interim results is being submitted for publication in a peer-reviewed journal.
[AZD1222 vaccine met primary efficacy endpoint in preventing COVID-19]
Vet inte riktigt hur det går ihop med tillgängligheten och start av vaccinering i Sverige? Det räcker ju inte med bara avtal om att få köpa!?
Och att AstraZeneca ska sälja vaccinet och licenser för tillverkning till självkostnadspris och inte bara till de som har råd att betala...
AstraZeneca will now immediately prepare regulatory submission of the data to authorities around the world that have a framework in place for conditional or early approval. The Company will seek an Emergency Use Listing from the World Health Organization for an accelerated pathway to vaccine availability in low-income countries. In parallel, the full analysis of the interim results is being submitted for publication in a peer-reviewed journal.
[AZD1222 vaccine met primary efficacy endpoint in preventing COVID-19]
Inte bäraren, men omgivningen. Används de helt korrekt så skyddar de väldigt väl (därav att sjukvården har använt dem under en väldigt, väldigt lång tid).nino skrev:
Används de inte väl så skyddar de inte 100%, men även efter ett tag så minskar det kraftigt avståndet som droppar sprutar vid hostning eller nysning. Det finns många tester av det, flera filmer på youtube där de visualiserar skillnaden, för den som är intresserad.
Med andra ord, långt ifrån 100%, men med väldigt goda (och intuitiva) skäl för att det skulle kunna göra någon skillnad.
Just nu behöver vi fler sätt att minska spridningen. För det borde vara totalt uppenbart för alla att inte en enda av de åtgärder vi tagit är hundraprocentig, spridningen är stor och påtaglig.
Anledningen till att många vill att det ska vara ett allmänt råd eller krav, är att man inte vet vilka som är sjuka, och om alla hade det skulle det åtminstone minska risken för att just de smittar andra.
Att endast de som är oroliga för att bli smittade själva ska gå runt med munskydd är tyvärr verkningslöst.
Nyhetsflashar helt utan kommentarer?BirgitS skrev:
Bara ett kort referat + länk?
Det är ju kanska enkelt att länka fram och tillbaka mellan trådar om man vill referera eller dskutera.
Skulle du kunna tänka dig att vara lite obekväm om det räddar någons liv?R roke skrev:
Kanske till och med en släkting eller vän till dig?
Det är ju ganska mycket annat vi avstår från i år.
Vissa tvingas in i konkurs pga restriktioner. mm
Som sagt. Som jag känner nu så håller jag hellre avstånd. Det är väl okej?H Hank_Ö skrev: