Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B b8q skrev:
Med tanke på hur få som man testat på så vågar man säkert inte säga mer just nu. I ena gruppen var det som sagt 62% som inte fick Corona, och i den andra 90%. Men hur garanterar man att båda grupperna i övrigt levt helt lika, så att skillnaden bara beror på vaccindosen? Kanske fler i den första gruppen gått på restaurang, för att bara ta ett exempel.
Men det är väl självklart att man testar så pass många man får ett resultat som är av värde! Det är ingen lekstuga direkt utan väldens främsta vaccinforskare.

Och det har man ju presenterat. 90% resp 62% beroende på metod.

Vilken idiot skulle välja den sämre och dyrare metoden?

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
På mina kvällspromenader i det Göteborgska nattlivet har jag sett att de har kört på som vanligt. Fulla uteserveringar där de stackars servitriserna måste knö sig mellan de lobotomerade gästerna. Så antingen är göteborgarna lika korkade som stockholmare. Eller så har jag råkat se enklaver av utvandrade stockholmare, bete sig som om de vore i Stockholm.

Det märks också tydligt att Stockholm är en stad av kontorister, för i Göteborg skulle det inte vara lika självklart att jobba hemifrån.

Staffan Hultman
Göteborg
Konstigt, massor med människor jobbar hemifrån i Göteborg. Hela kontor är ödsliga. Rusningstrafiken är en bråkdel av det normala.
Vi får väl se hur det utvecklar sig, om de bättrat sig i sthlm, eller blivit sämre i andra städer, eller både och... eller varken eller..

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men det är väl självklart att man testar så pass många man får ett resultat som är av värde! Det är ingen lekstuga direkt utan väldens främsta vaccinforskare.

Jag skrev ju tidigare idag hur många som hade insjuknat. Tycker du att det går att få fram några exakta siffror på det lilla antalet?
Särskilt om man delar in människorna i undergrupper.
Det blir stora osäkerhetsmarginaler, typ en till eller från kan slå flera procentenheter.

Jag tror det var Pfizer som kom ut med mer detaljerade siffror om hur de hade fått fram sina 95 % och det gick ju att konstatera att om en enda till vaccinerad hade insjuknat så hade det inte blivit 95 % utan 93 %.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Nej, det är inte alls självklart. Vaccintillverkarna VILL förstås gärna testa en så stor grupp som möjligt under så lång tid som möjligt, men i det här fallet vill man ju skynda på allt mycket mer än normalt. Man har ju faktiskt sagt att det har varit problem att testa ordentligt eftersom smittspridningen i många länder var så låg i somras, att det var svårt att få några säkra resultat. Nu vill man förstås få ut sitt vaccin på marknaden så fort man kan, så man publicerar de resultat man har.

Du tycker inte det verkar lite lustigt att 1,5 doser ger bättre resultat än 2? Vad ger då 1? Eller 0,5? Hur många olika kombinationer ska man testa, och hur tätt mellan doserna ska man ha?
Det skulle behövas oerhört stora testgrupper och lång tid för att veta säkert. Men tid är en lyxvara man inte har. Vi kommer säkert få veta mer om hur effektivt vaccinet är om något år när massvaccinering gjorts.

• Gilla
brfbo och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Rusningstrafiken är en bråkdel av det normala.
I våras var det så. Men nu märker jag ingen större skillnad. Lika igenkorkat som vanligt, med andra ord.

Staffan

• Ledsen
brfbo och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
N
Du tycker inte det verkar lite lustigt att 1,5 doser ger bättre resultat än 2? .
Självklart inte.

Att man testar 1,5 mot 2 betyder att det finns en känd anledning att göra så. Detta är inte "random" doser hur som helst utan vetenskap bakom.

Och då gör man inte grupperna så små att det inte går att mäta.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
BirgitS
Jag har svårt att förstå hur de resonerar i England. Någon som kan förklara?
I väntan på detta kommer regeringen att masstesta människor. De som får ett negativt testresultat kommer att vara mindre begränsade. Till exempel kommer de att kunna träffa andra som fått ett negativt testresultat.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 16.48
Alltså människor som inte har en pågående infektion vid ett visst tillfälle (men kan nyligen ha blivit smittade) får träffa andra i samma situation. Riskerar det inte att bli superspridarhändelser av det?

De kommer att ta bort en massa restriktioner nästa vecka men när jag tittat på https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/ så ser ju smittspridningen ut att fortfarande vara hög, även om den är lite mindre förra veckan än förrförra. :thinking: :rolleyes:

• Gilla
  • Ledsen
hapazard och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har svårt att förstå hur de resonerar i England. Någon som kan förklara?
[länk] kl. 16.48
Alltså människor som inte har en pågående infektion vid ett visst tillfälle (men kan nyligen ha blivit smittade) får träffa andra i samma situation. Riskerar det inte att bli superspridarhändelser av det?

De kommer att ta bort en massa restriktioner nästa vecka men när jag tittat på [länk] så ser ju smittspridningen ut att fortfarande vara hög, även om den är lite mindre förra veckan än förrförra. :thinking: :rolleyes:
Om man kan ta bort alla som HAR en pågående infektion så är det så mycket vunnet att man kan ta den lilla smittspridningen från andra.

Ulltand Ulltand skrev:
Självklart inte.

Att man testar 1,5 mot 2 betyder att det finns en känd anledning att göra så. Detta är inte "random" doser hur som helst utan vetenskap bakom.

Wow, du är verkligen övertygad om att vaccinföretagen gör allt 100% rätt....

Claes Sörmland
Nissens Nissens skrev:
Konstigt, massor med människor jobbar hemifrån i Göteborg. Hela kontor är ödsliga. Rusningstrafiken är en bråkdel av det normala.
Vi får väl se hur det utvecklar sig, om de bättrat sig i sthlm, eller blivit sämre i andra städer, eller både och... eller varken eller..
Det är rätt tomt i stora delar av Stockholms kollektivtrafik, inte lika tomt som under vårpaniken men heller inte fullsatt på något sätt. Undantag finns säkert. Jag har t ex inte rest på de socioekonomiskt mer utsatta sträckorna men har hört av kollegor att det är rätt fullt där. På regionaltågen kring Stockholm är det ofta ödsligt under rutter som normalt skulle vart fullsatta.

Men biltrafiken lär ju ha ökat. Många har ju bytt från kollektivtrafik till bil och minsta lilla ökning så korkar ju Stockholms infarter igen.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Självklart inte.

Kan du då svara på hur stora grupperna är och hur många som har insjuknat i de olika grupperna?

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Om man kan ta bort alla som HAR en pågående infektion så är det så mycket vunnet att man kan ta den lilla smittspridningen från andra.
Men om ung. 20 000 insjuknar varje dag så är det inte så liten smittspridning, det är ju 1 på 3000 personer eller något sånt. Det går ju inte heller att avlägsna alla som testar positivt utan det kommer ju att fortsätta spridning inom familjer. Det är ju som att tro att bara för att det var så låg smittspridning i somras så skulle det inte kunna öka till hösten.

Jag hade tyckt det vore vettigare om det blev mindre restriktioner för folk som har testat positivt under hösten.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du då svara på hur stora grupperna är och hur många som har insjuknat i de olika grupperna?
Nej kan du och då påvisa att de är otillräckliga?

BirgitS BirgitS skrev:
Jag hade tyckt det vore vettigare om det blev mindre restriktioner för folk som har testat positivt under hösten.

Det en behöver inte utesluta det andra.

De med antikroppar och de med negativ PCR kan få lite större rörliget.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej kan du och då påvisa att de är otillräckliga?
Se inlägg #31366 som jag skrev under förmiddagen. Om du följer länken till BBC kan du dessutom läsa hur många som fick först en halvdos.

Det är lite besvärligt att diskutera med någon som inte läser vad som skrivs i tråden, det är som att diskutera muntligt med någon som håller för öronen halva tiden.

• Gilla
  • Haha
Ingenjören och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.