2 356 842 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Redan nu börjar kraven dyka upp om att man ska vara vaccinerad för att få resa.
BRA!
"Australiens största flygbolag Qantas kommer att kräva att resenärer från andra länder uppvisar intyg på att de vaccinerats mot covid-19 innan de får gå ombord, uppger Alan Joyce, flygbolagets vd, enligt CNN."
Då får de som vägrar vaccin mot coronan stanna hemma.
Från nyheter på Aftonbladet
BRA!
"Australiens största flygbolag Qantas kommer att kräva att resenärer från andra länder uppvisar intyg på att de vaccinerats mot covid-19 innan de får gå ombord, uppger Alan Joyce, flygbolagets vd, enligt CNN."
Då får de som vägrar vaccin mot coronan stanna hemma.
Från nyheter på Aftonbladet
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 862 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 862 inlägg
Norska forskare ger Tegnell stöd.
I en artikel i DN (https://www.dn.se/varlden/norska-forskare-ger-tegnell-stod/) så hänvisas till en ännu ogranskad studie där norska forskare framför att skillnaden i dödlighet mellan Norge och Sverige inte är så stor som man kan tro.
Orsaken sägs bero på att dödligheten i Sverige sjönk mer i Sverige under perioeden juli 2018 till juli 2019 än i Norge, vilket skulle innebära att Sverige hade förhållandevis fler som levde på lånad tid och var mer sårbara för viruset.
Ett av de vanliga felen som folk gör, som inte kan epidemiologi, är att de väljer för kort tid för att jämföra, säger Michael Bretthauer, läkare och professor i medicin vid Oslo universitet och en av författarna till studien..
Det förklarar inte hela skillnaden med mellan 40-60% av den.
Nu är det väl ingen risk att någon i den här tråden skulle göra ett av de vanligaste felen folk gör, för här inne är vi nog alla rätt vassa på epidemiologi?!
I en artikel i DN (https://www.dn.se/varlden/norska-forskare-ger-tegnell-stod/) så hänvisas till en ännu ogranskad studie där norska forskare framför att skillnaden i dödlighet mellan Norge och Sverige inte är så stor som man kan tro.
Orsaken sägs bero på att dödligheten i Sverige sjönk mer i Sverige under perioeden juli 2018 till juli 2019 än i Norge, vilket skulle innebära att Sverige hade förhållandevis fler som levde på lånad tid och var mer sårbara för viruset.
Ett av de vanliga felen som folk gör, som inte kan epidemiologi, är att de väljer för kort tid för att jämföra, säger Michael Bretthauer, läkare och professor i medicin vid Oslo universitet och en av författarna till studien..
Det förklarar inte hela skillnaden med mellan 40-60% av den.
Nu är det väl ingen risk att någon i den här tråden skulle göra ett av de vanligaste felen folk gör, för här inne är vi nog alla rätt vassa på epidemiologi?!
DN är väl annars en av de mest högljutt kritiska medierna till sveriges strategi. Ex idag: https://www.dn.se/ledare/sofia-nerbrand-langvarig-svaltdiet-ar-inte-mer-halsosamt-an-en-chockkur/
"Långvarig svältdiet är inte mer hälsosamt än en chockkur"
"Regeringsföreträdare verkar utgå ifrån att pandemin är det nya normala och att vi får vänja oss vid att puttra på med begränsningar i vardagen och dagliga rapporter om antal döda i covid-19, år ut och år in.
Men länder som Finland, Norge och Sydkorea – som OECD lyfter fram – har det inte så. Deras recept har visat sig fungera bättre än Sveriges."
Hon verkar helt ha missat att de allra flesta länder i europa har stora problem just nu, även de som lyckades hålla nere spridningen i våras. Samtidigt är det inte många som väljer att återinföra så hårda restriktioner som gällde då.
"Regeringsföreträdare verkar utgå ifrån att pandemin är det nya normala och att vi får vänja oss vid att puttra på med begränsningar i vardagen och dagliga rapporter om antal döda i covid-19, år ut och år in.
Men länder som Finland, Norge och Sydkorea – som OECD lyfter fram – har det inte så. Deras recept har visat sig fungera bättre än Sveriges."
Hon verkar helt ha missat att de allra flesta länder i europa har stora problem just nu, även de som lyckades hålla nere spridningen i våras. Samtidigt är det inte många som väljer att återinföra så hårda restriktioner som gällde då.
Det är mest DN:s ledarredaktion som verkar väldigt känslostyrda och tycker allt är fel och förjävligt och låter ungefär som en del skribenter i den här tråden.H hapazard skrev:DN är väl annars en av de mest högljutt kritiska medierna till sveriges strategi. Ex idag: [länk]
DNs vetenskapsredaktion verkar vara mer sansade och faktabaserade och låter mer som andra skribenter i den här tråden.
Alltså... det var inget nytt han gick ut med. Det var en upprepning av de restriktioner de redan berättat om och som de flesta redan förstått. Men så finns det ju folk som ofta har svårare att förstå och det måste upprepas för dem.BirgitS skrev:
Jag har ALDRIG sagt att problemet bara är i stockholm, jag säger bara att de inte alltid begriper allvaret där, så det är ju bra att det upprepas för dem. Många i övriga landet förstod nog första gången det gick ut.
Är du med nu då, jag kan nog inte förklara det tydligare...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Angående de olika varianterna på doser så har DN skrivit så här:BirgitS skrev:
Nu har AstraZeneca gått ut med resultat från sina tester också.
[länk]
De har prövat två olika sätt att vaccinera, dels det vanliga med två fulla doser med en månads mellanrum och dels först en halv dos följt av en hel dos en månad senare. Av någon anledning verkade det bli ett bättre skydd med den andra varianten men de verkar inte ha någon förklaring till det. Antingen så kommer det fram en bra förklaring eller så är det bara en fråga om hur mycket slumpen spelar in när det gäller så få personer.
Man har endast prövat det på människor som är över 18 år och antingen är friska eller har stabila underliggande sjukdomar.
Effektiviteten är lägre än vad tidigare vaccintillverkare har uppgett men detta vaccin kan förvaras i vanlig kylskåpstemperatur i minst sex månader vilket gör det mycket enklare att transportera och förvara över hela världen jämfört med Pfizers och Modernas vacciner. Detta vaccin är också billigare än de andra två.
[länk]
Astra Zeneca kommer att fortsätta att studera halv- och heldosvaccinering och rapportera in resultaten allt eftersom.Forskarna har inte klarlagt varför det finns en skillnad. Troligen beror det på hur immunsystemet reagerar, enligt Andrew Pollard. Han jämför med vaccinering av bebisar där man kickar igång immunförsvaret genom att först ge en mindre dos som en slags förberedelse.
- Vid den andra dosen boostar immunförsvaret så det är inte helt överraskande att vi har fått det här resultatet, säger han och tillägger att covid-19 dessutom är en helt ny sjukdom.
https://www.dn.se/sverige/astra-zeneca-halv-vaccindos-verkar-ha-effekt-pa-coronaviruset/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Okej, då förstår jag bättre men tyvärr tror jag inte att det är bara i Stockholm det slarvas med att följa råden för då hade det inte varit den ökning som det är just nu. Naturligtvis var inte ett sånt tal till för att ta upp nya råd, restriktioner etc. utan just för att inskärpa allvaret som råder.Nissens skrev:
Alltså... det var inget nytt han gick ut med. Det var en upprepning av de restriktioner de redan berättat om och som de flesta redan förstått. Men så finns det ju folk som ofta har svårare att förstå och det måste upprepas för dem.
Jag har ALDRIG sagt att problemet bara är i stockholm, jag säger bara att de inte alltid begriper allvaret där, så det är ju bra att det upprepas för dem. Många i övriga landet förstod nog första gången det gick ut.
Är du med nu då, jag kan nog inte förklara det tydligare...
Ja och det är ju ett fullständigt idiotiskt sätt att mäta effektiviteten!B b8q skrev:
Vem kommer att få en genomsnittsvaccination med två olika metoder där den ena är billigare och effektivare?
Redigerat:
På mina kvällspromenader i det Göteborgska nattlivet har jag sett att de har kört på som vanligt. Fulla uteserveringar där de stackars servitriserna måste knö sig mellan de lobotomerade gästerna. Så antingen är göteborgarna lika korkade som stockholmare. Eller så har jag råkat se enklaver av utvandrade stockholmare, bete sig som om de vore i Stockholm.BirgitS skrev:
Okej, då förstår jag bättre men tyvärr tror jag inte att det är bara i Stockholm det slarvas med att följa råden för då hade det inte varit den ökning som det är just nu. Naturligtvis var inte ett sånt tal till för att ta upp nya råd, restriktioner etc. utan just för att inskärpa allvaret som råder.
Det märks också tydligt att Stockholm är en stad av kontorister, för i Göteborg skulle det inte vara lika självklart att jobba hemifrån.
Staffan Hultman
Göteborg
tusenett skrev:
Du borde läsa lite mer noga.
during home care and in health care settings in the context of the novel coronavirus(2019-nCoV)outbreak
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Jag har ju erfarenhet av båda städerna och märkte ingen skillnad på omgivningen när jag flyttadeStaffan2000 skrev:
På mina kvällspromenader i det Göteborgska nattlivet har jag sett att de har kört på som vanligt. Fulla uteserveringar där de stackars servitriserna måste knö sig mellan de lobotomerade gästerna. Så antingen är göteborgarna lika korkade som stockholmare. Eller så har jag råkat se enklaver av utvandrade stockholmare, bete sig som om de vore i Stockholm.
Det märks också tydligt att Stockholm är en stad av kontorister, för i Göteborg skulle det inte vara lika självklart att jobba hemifrån.
Staffan Hultman
Göteborg
Stockholm har ju inte industrier på samma sätt som Göteborg, men även om produktionen på Volvo måste skötas på plats så är det ju många tjänstemän där också och de borde ju i stor utsträckning kunna jobba hemifrån. Precis som de gör på Scania i Södertälje. Måste ju finnas många jobb som numera utförs framför en dator även i Göteborg.
Tillägg:
Ser man på nyinläggningar på IVA så verkar uppgången ha avstannat både i Region Stockholm och Västra Götaland: https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Dock så medför det ju att antalet som ligger inne ökar så det måste bli ändå bättre.
Med tanke på hur få som man testat på så vågar man säkert inte säga mer just nu. I ena gruppen var det som sagt 62% som inte fick Corona, och i den andra 90%. Men hur garanterar man att båda grupperna i övrigt levt helt lika, så att skillnaden bara beror på vaccindosen? Kanske fler i den första gruppen gått på restaurang, för att bara ta ett exempel.Ulltand skrev: