2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Precis, känns som att den sortens produkter som BlackFriday fokuserar på är sånt som bäst beställs över nätet, inte fokus på kläder direkt. Om någon inte håller med så kan ni ha rätt, kan vara mina egna intressen som styr min bild av eventet..Fairlane skrev:
Det är nog ens egna personliga preferenser som mest styr.
Själv har jag tjackat några enstaka saker vid BF i kanske 2-3 tillfällen. Endast webbeställningar. Förut alltså, så det har inte haft med corona att göra. Skulle det bli något inhandlat i år så är risken mycket liten att jag gör på annat sätt.
Själv har jag tjackat några enstaka saker vid BF i kanske 2-3 tillfällen. Endast webbeställningar. Förut alltså, så det har inte haft med corona att göra. Skulle det bli något inhandlat i år så är risken mycket liten att jag gör på annat sätt.
Hmmm, varför måste man se det när det sänds? Jag streamar nästan allt jag tittar på när det passar mig.optimum skrev:
Ingen som såg Stefan Löfvens tal till nationen?
Givetvis gjorde vi det jag och frugan.
Ett mycket bra tal och Löfven var vad jag tycker mycket bra,
Tydlig, allvarsam och äntligen såg jag en ledare i honom.
Dock tror jag att de som verkligen behövde ta till sig budskapet inte såg på hans tal.
Bra att budskapet nu gick ut om hur allvarligt läget är.
Sådant är ett måste att se, höra och ta till sig i ett demokratisk land som Sverige.
I detta fallet läste jag det i en nyhetsflash. Vad jag förstår var det inget nytt, bara en upprepning för de som inte fattar.Troligen mest för stockholmarna.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Nu har AstraZeneca gått ut med resultat från sina tester också.
De har prövat två olika sätt att vaccinera, dels det vanliga med två fulla doser med en månads mellanrum och dels först en halv dos följt av en hel dos en månad senare. Av någon anledning verkade det bli ett bättre skydd med den andra varianten men de verkar inte ha någon förklaring till det. Antingen så kommer det fram en bra förklaring eller så är det bara en fråga om hur mycket slumpen spelar in när det gäller så få personer.
Man har endast prövat det på människor som är över 18 år och antingen är friska eller har stabila underliggande sjukdomar.
Effektiviteten är lägre än vad tidigare vaccintillverkare har uppgett men detta vaccin kan förvaras i vanlig kylskåpstemperatur i minst sex månader vilket gör det mycket enklare att transportera och förvara över hela världen jämfört med Pfizers och Modernas vacciner. Detta vaccin är också billigare än de andra två.
https://www.astrazeneca.com/media-centre/press-releases/2020/azd1222hlr.html
https://www.bbc.com/news/health-55040635
De har prövat två olika sätt att vaccinera, dels det vanliga med två fulla doser med en månads mellanrum och dels först en halv dos följt av en hel dos en månad senare. Av någon anledning verkade det bli ett bättre skydd med den andra varianten men de verkar inte ha någon förklaring till det. Antingen så kommer det fram en bra förklaring eller så är det bara en fråga om hur mycket slumpen spelar in när det gäller så få personer.
Man har endast prövat det på människor som är över 18 år och antingen är friska eller har stabila underliggande sjukdomar.
Effektiviteten är lägre än vad tidigare vaccintillverkare har uppgett men detta vaccin kan förvaras i vanlig kylskåpstemperatur i minst sex månader vilket gör det mycket enklare att transportera och förvara över hela världen jämfört med Pfizers och Modernas vacciner. Detta vaccin är också billigare än de andra två.
https://www.astrazeneca.com/media-centre/press-releases/2020/azd1222hlr.html
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Varför skulle det vara mest för stockholmarna?Nissens skrev:
Det är mycket en mycket allvarlig situation i hela landet. Det går absolut inte att folk struntar i vad som gäller i någon del av landet.
Apropå munskydd och ett lands befolknings agerande. I amerikansk fotboll har de börjat med begränsat antal åskådare, tror det är <20%, och då med krav på munskydd. Bild från i går kväll, Colts - Packers, under ett touchdownfirande med publiken.
Verkar funka bra att skydda hakan med munskyddet!
Verkar funka bra att skydda hakan med munskyddet!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Mest för att de verkar ha svårast för att begripa att det är ett allvarligt läge. Det har ju varit en smitthärd i den regionen länge, och det har kablats ut över hela landet hur det varit stora fester i Sthlm som jag tror myndigheterna lyckades få bort till slut., tjockt med folk i kollektivtrafiken har de haft också - antagligen för att många där saknar bil.BirgitS skrev:
Så mycket tyder ju på att stockholmarna inte begripit tidigare. Få se om det biter nu.
Den stora majoriteten i Sverige som bor utanför stockholmsområdet är vana vid att stockholmsinformation kommuniceras i hela landet.
Tex om det är kanonsommar i stockholmstrakten men skitsommar i resten av landet så får man veta i alla media att det varit en rekordsommar... rätt tröttsamt.
Om du hade koll så hade du vetat att det är öde där. Ekonomin är katastrofal.Fairlane skrev:
Vad nu GeKås i Ullared har med stockholmsproblemen att göra. De blir liksom inte mindre om det finns problem på nåt enstaka annat ställe också...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Jaha, jag har sett att folk klagat på att det arit mycket folk i Ullared.Nissens skrev:
Jag har också fått för mig att problemet mest personer som festar finns i andra delar av landet än i Stockholm, men det kanske är Stockholmare som åkt till dessa orter och festat också.
Alla dessa regionala rekommendationer kan väl inte förklaras med att det är Stockholmare på besök?
Min tanke är att meddelandet rör alla personer i Sverige, både Stockholmare och andra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Eftersom det är ett mycket allvarligt läge i hela landet så visar det väl just att folk i hela landet har struntat i alla följa råden.Nissens skrev:
Mest för att de verkar ha svårast för att begripa att det är ett allvarligt läge. Det har ju varit en smitthärd i den regionen länge, och det har kablats ut över hela landet hur det varit stora fester i Sthlm som jag tror myndigheterna lyckades få bort till slut., tjockt med folk i kollektivtrafiken har de haft också - antagligen för att många där saknar bil.
Så mycket tyder ju på att stockholmarna inte begripit tidigare. Få se om det biter nu.
Den stora majoriteten i Sverige som bor utanför stockholmsområdet är vana vid att stockholmsinformation kommuniceras i hela landet.
Tex om det är kanonsommar i stockholmstrakten men skitsommar i resten av landet så får man veta i alla media att det varit en rekordsommar... rätt tröttsamt.
Det är knappast bara i Stockholm det har varit fester.
Det var länge sen det var tjockt i kollektivtrafiken här. En stor andel jobbar hemifrån numera och andra har börjat cykla.
Nej, det är väldigt viktigt att hela landet skärper sig. Skåne har nu lika många på IVA som de hade när det var som mest i April.
Jag tror inte det är någon vecka under hösten som Stockholmsregionen har legat i topp när det gäller antalet nya bekräftade fall i regionerna i förhållande till folkmängd. Örebro gör det just nu samt Gotland och Västmanland ligger nästan lika högt, förutom Stockholm: https://experience.arcgis.com/experience/19fc7e3f61ec4e86af178fe2275029c5
Tittar man på enskilda kommuner så är dessa kommuner de med flest nya bekräftade fall i förhållande till antalet innevånare:
Uppvidinge, Tibro, Ovanåker, Storuman, Vetlanda, Bjuv, Lycksele, Ängelholm
Alltså inte Stockholmskommuner. https://experience.arcgis.com/experience/a6d20c1544f34d33b60026f45b786230
Se här: https://www.dn.se/sverige/grafik-det-nya-coronavirusets-utbredning-i-varlden/
Det är verkligen inte bara i Stockholmsområdet som det är alldeles för många som ligger på sjukhus.
Kronobergs sjukvård är verkligen inte gjord för att ta hand om 33 Covid-patienter som ett av många exempel.
Men om det är vanligt att folk utanför storstadsområdena tror att det är ett Stockholmsproblem och därför struntat i råden så är det ju inte så underligt om det är en mycket svår situation överallt nu.
Jag pratar inte om folk ”utanför storstadsområdena” jag pratar om folk utanför stockholmsområdet som alltid får info om hur det är i stockholm... De övriga har historiskt inte haft så stora problem som stockholmsområdet, och vi i övriga landet (även vi som bor i de andra storstadsområdena ) matas ständigt med hur det är i stockholm.BirgitS skrev:
Därför har vi fått se i media hur man beter sig där, och det har inte varit vackert.
Jag tycker fler borde ta till sig i innehållet i detta viktiga inlägg av någon som faktiskt är riktigt insatt::
Folkhälsomyndighetens sätt att föra befolkningen bakom ljuset påminner mer om en diktatur än en liberal demokrati.
Att en expertmyndighet som vilseleder har högt förtroende är livsfarligt. Sanningen måste få ett genomslag, skriver ST-läkaren Benjamin Kalischer Wellander.
https://www.expressen.se/debatt/en-...psY766DB0zSTdTZ9ZlEtFe_IbYge64Rk85gi8-L6XQAF8
----------------------------------------------------------------------------------------------
"Sverige har varit det sämst på att minska smittspridningen enligt OECD:s senaste rapport.".
Folkhälsomyndighetens sätt att föra befolkningen bakom ljuset påminner mer om en diktatur än en liberal demokrati.
Att en expertmyndighet som vilseleder har högt förtroende är livsfarligt. Sanningen måste få ett genomslag, skriver ST-läkaren Benjamin Kalischer Wellander.
https://www.expressen.se/debatt/en-...psY766DB0zSTdTZ9ZlEtFe_IbYge64Rk85gi8-L6XQAF8
----------------------------------------------------------------------------------------------
"Sverige har varit det sämst på att minska smittspridningen enligt OECD:s senaste rapport.".
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Men nu har hela Sverige problem och Löfvens tal var verkligen inte bara riktat till stockholmare.Nissens skrev:
Jag pratar inte om folk ”utanför storstadsområdena” jag pratar om folk utanför stockholmsområdet som alltid får info om hur det är i stockholm... De övriga har historiskt inte haft så stora problem som stockholmsområdet, och vi i övriga landet (även vi som bor i de andra storstadsområdena ) matas ständigt med hur det är i stockholm.
Därför har vi fått se i media hur man beter sig där, och det har inte varit vackert.
Det spelar ingen roll hur det har varit historiskt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Javisst, en ST-läkare är riktigt bra insatt, mycket kunnig och har en god överblick.K Kreutzer skrev:Jag tycker fler borde ta till sig i innehållet i detta viktiga inlägg av någon som faktiskt är riktigt insatt::
[länk]
/*ironi*/
Men allt det som står i debattartikeln har redan diskuterats i den här tråden. Så börja med att läsa de inläggen så behöver ingen skriva samma sak ännu en gång.