2 356 984 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Det är ju meningen det i alla fall. Åtminstone om de första vaccinerna är lämpliga för äldre.Handyman 1 skrev:
Skulle tro att distributionen av covidvaccin blir mer kontrollerad eftersom det är olika länder som köper vaccinerna under lång tid i stället för att privata vårdföretag kan köpa influensavaccin själva och sen välja själva vilka de vill vaccinera.
https://www.sydsvenskan.se/2020-11-22/sverige-sticker-ut-i-europeisk-coronarapport
I de flesta europeiska länder kom smittan slutet av februari och stegrade snabbt.
Den ända bra parametern att följa smittspridningen var dödsfall eftersom man precis började testa och det inte fanns en stor kapacitet samt att sjukvården i många länder slog i taket och många inte hamnade på sjukhus när det var som värst.
Nästan alla länder hade sin topp i dagliga dödsfall rund den 8de april. Det betyder att toppen för antal dagliga smittan borde vara ca 2 veckor innan (kanske 3), dvs mellan 20de och 24de mars.
Det borde också vara då R-talet hamnade under 1 och inte 34 eller 58 dagar efter den 7de mars.
Att smittan minskade långsammare hos oss stämmer dock, men det var ju vår strategi.
Kan någon förklara hur OECD tänker?
I de flesta europeiska länder kom smittan slutet av februari och stegrade snabbt.
Den ända bra parametern att följa smittspridningen var dödsfall eftersom man precis började testa och det inte fanns en stor kapacitet samt att sjukvården i många länder slog i taket och många inte hamnade på sjukhus när det var som värst.
Nästan alla länder hade sin topp i dagliga dödsfall rund den 8de april. Det betyder att toppen för antal dagliga smittan borde vara ca 2 veckor innan (kanske 3), dvs mellan 20de och 24de mars.
Det borde också vara då R-talet hamnade under 1 och inte 34 eller 58 dagar efter den 7de mars.
Att smittan minskade långsammare hos oss stämmer dock, men det var ju vår strategi.
Den officiella strategin var att bredda kurvan och minska belastningen på vården.
Många tror att den officiella strategin var att minska smittspridningen så mycket som möjligt, kosta vad det kostar. Det har aldrig varit vår strategin
Många tror att den officiella strategin var att minska smittspridningen så mycket som möjligt, kosta vad det kostar. Det har aldrig varit vår strategin
Precis, det är ju exakt flockimmunitetstänket som gjorde att vi misslyckades så fatalt. Som Ulltand nämnde ovan.harry73 skrev:
En av huvudorsakerna till att vi är sämst.
@Ulltand kan du hjälpa till med en objektiv bild av detta mysterium?Nissens skrev:
De används ju inte där det smittas mest, på krogen och i privata sammanhang. Och på stan håller man ju ändå avstånd.
Österrike gjorde en total lockdown för några veckor sedan om jag minns rätt. Mycket märkligt, de har ju haft masktvång väldigt länge, ändå fick de stora problem.
Hur kan det vara möjligt????
Bara info:
CE märkta munskydd och andningsskydd bla FFP3 finns att köpa på fyndiq.se
Jag hade ju önskat i de bästa av världar att alla hade tvingats att bära FFP3 skydd i ex kollektivtrafiken(men det verkar ju inte kunna fungera bla på att det inte finns tillräckligt många så att det skulle räcka till befolkningen).
För ytterligare bättre skydd kan man ju bära både visir och munskydd(el FFP2) i ex kollektivtrafiken.(bla för att alla inte bär munskydd nu)
EX.En tanke också från mig om man vill skydda sig själv och andra bättre än att bara använda munskydd,
ev kan ett FFP3 andningsskydd användas(för att bäst skydda dig själv) och komplettera den med att ha ett vanligt lätt munskydd utanpå(för att även skydda de omkring dig) , ex kollektivtrafiken,
Detta sätt att skydda sig själv och andra finns det nog garanterat ingen forskning på, men tror det skulle skydda bättre.
såklart kan man även i detta exempel gå längre och använda visir också.
Plus att försöka att hålla avstånd o sprita/tvätta händer,undvika affärer mm
Detta ovan om man vill ha både hängslen och livrem.
CE märkta munskydd och andningsskydd bla FFP3 finns att köpa på fyndiq.se
Jag hade ju önskat i de bästa av världar att alla hade tvingats att bära FFP3 skydd i ex kollektivtrafiken(men det verkar ju inte kunna fungera bla på att det inte finns tillräckligt många så att det skulle räcka till befolkningen).
För ytterligare bättre skydd kan man ju bära både visir och munskydd(el FFP2) i ex kollektivtrafiken.(bla för att alla inte bär munskydd nu)
EX.En tanke också från mig om man vill skydda sig själv och andra bättre än att bara använda munskydd,
ev kan ett FFP3 andningsskydd användas(för att bäst skydda dig själv) och komplettera den med att ha ett vanligt lätt munskydd utanpå(för att även skydda de omkring dig) , ex kollektivtrafiken,
Detta sätt att skydda sig själv och andra finns det nog garanterat ingen forskning på, men tror det skulle skydda bättre.
såklart kan man även i detta exempel gå längre och använda visir också.
Plus att försöka att hålla avstånd o sprita/tvätta händer,undvika affärer mm
Detta ovan om man vill ha både hängslen och livrem.
Ingen som såg Stefan Löfvens tal till nationen?
Givetvis gjorde vi det jag och frugan.
Ett mycket bra tal och Löfven var vad jag tycker mycket bra,
Tydlig, allvarsam och äntligen såg jag en ledare i honom.
Dock tror jag att de som verkligen behövde ta till sig budskapet inte såg på hans tal.
Bra att budskapet nu gick ut om hur allvarligt läget är.
Sådant är ett måste att se, höra och ta till sig i ett demokratisk land som Sverige.
Givetvis gjorde vi det jag och frugan.
Ett mycket bra tal och Löfven var vad jag tycker mycket bra,
Tydlig, allvarsam och äntligen såg jag en ledare i honom.
Dock tror jag att de som verkligen behövde ta till sig budskapet inte såg på hans tal.
Bra att budskapet nu gick ut om hur allvarligt läget är.
Sådant är ett måste att se, höra och ta till sig i ett demokratisk land som Sverige.
Inte många dagar kvar till Black Friday.
Ett bra namn på en svart dag då troligen väldigt mång struntar i råden om att inte trängas med andra ute i butikerna.
Borde vi insett för länge sedan och tagit fram en lösning på för nu är det för sent.
Svarta Fredagen.
Ett bra namn på en svart dag då troligen väldigt mång struntar i råden om att inte trängas med andra ute i butikerna.
Borde vi insett för länge sedan och tagit fram en lösning på för nu är det för sent.
Svarta Fredagen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Jag tror inte det behöver bli sådan trängsel pga black friday. Många (alla?) butiker har en vecka och inte en dag så det i sig borde minska pressen och dessutom kommer väl de flesta (?) handla via nätet?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
En fråga till er som förespråkar munskyddskrav i kollektivtrafiken: ska det gälla alltid eller bara om det är fler än X personer på bussen/tunnelbanan/tåget?
3 ggr sen pandemin drog igång i våras har jag åkt kollektivtrafiken till och från jobbet (6 resor totalt alltså). Kontoret ligger i centrala Stockholm. Jag kunde vid 2 tillfällen åka lite senare till jobbet för att slippa rusningen och samma sak med hemresan. I tunnelbanan var det inte mer folk än att de satt max en person per bås. På pendeltåget (hyfsat sent) var det max 10 personer i hela vagnen. Sista biten hem tog jag bussen och vi var 4 passagerare.
Den dag jag behövde vara på kontoret kl 9 tog jag bilen till en tunnelbana för att åka så kort som möjligt. Jag passerade ett rätt ödsligt T-centralen omkring 8.45. i vagnen jag satt var det max en person per fyrgrupp.
Att det är värre många gånger är jag medveten om. Ofta ser jag mycket folk som väntar på bussar i förorten. Kanske är det trängre på bussen än på tunnelbanan?!
Men frågan är då, skulle jag behövt ha munskydd vid mina resor?
3 ggr sen pandemin drog igång i våras har jag åkt kollektivtrafiken till och från jobbet (6 resor totalt alltså). Kontoret ligger i centrala Stockholm. Jag kunde vid 2 tillfällen åka lite senare till jobbet för att slippa rusningen och samma sak med hemresan. I tunnelbanan var det inte mer folk än att de satt max en person per bås. På pendeltåget (hyfsat sent) var det max 10 personer i hela vagnen. Sista biten hem tog jag bussen och vi var 4 passagerare.
Den dag jag behövde vara på kontoret kl 9 tog jag bilen till en tunnelbana för att åka så kort som möjligt. Jag passerade ett rätt ödsligt T-centralen omkring 8.45. i vagnen jag satt var det max en person per fyrgrupp.
Att det är värre många gånger är jag medveten om. Ofta ser jag mycket folk som väntar på bussar i förorten. Kanske är det trängre på bussen än på tunnelbanan?!
Men frågan är då, skulle jag behövt ha munskydd vid mina resor?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Jag har handlat på black friday några gånger och kommer kanske göra det även i år, om jag hittar ett bra pris på det jag söker. Jag beställer dock från nätet så jag behöver inte springa i butiker så jag ser inget problem med det.B b8q skrev: